Verschillende uitlaten

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Verschillende uitlaten

Ongelezen bericht door Lolle » 21 jan 2023, 23:22

Vandaag was ik weer even bezig met de opbouw van de S56 (grandsport). De hier zit zo'n blok op met van die grote spoelpoorten. De uitlaat heeft in de bocht een volle plaat met een aantal gaatjes. Verderop in de buis nog 2 schijfjes met kleine gaatjes en vervolgens in de achterdenper weer kleine gaatjes. De gaatjes in de schijven in de buis zaten bijna dicht. Ik heb ook uitlaten liggen waarbij er in de bocht alleen een stripje zit of halfdicht zit. En in de buis grotere gaten. Ik ben hartstikke handig maar heb niet de kennis waarom er in de ene uitlaat meer weerstand zit dan in de andere. Nu vraag ik mij af, zijn die kleine gaatjes om de boel te smoren of heb je zoveel tegendruk nodig. Of maakt het allemaal niet uit en gaat het puur om de demping.
Hoor graag jullie mening.
Groet, Lolle

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 565
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Verschillende uitlaten

Ongelezen bericht door Marco » 22 jan 2023, 21:52

Een 2 takt heeft wel een beetje tegendruk nodig omdat anders het verse mengsel al in de uitlaatpoort verdwijnt als de uitlaatpoort helemaal open staat.
Ik denk dat die schotjes een combinatie zijn van demping en begrenzing.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Verschillende uitlaten

Ongelezen bericht door Lolle » 22 jan 2023, 22:40

Hallo Marco, bedankt voor de reactie. Ik weet dat jij en Loe nog wel eens wat experimenteren. Jullie zijn vast ook wel met de uitlaat bezig geweest. Ik vroeg mij af of het opboren van de gaten in de dempers ook een positieve uitwerking zou hebben op het vermogen, of dat het juist afneemt.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Verschillende uitlaten

Ongelezen bericht door loe » 22 jan 2023, 23:59

Ik heb de gaten inderdaad groter gemaakt.
Maar het is alleen op een testbank te meten, of het zowiezo wat heeft uitgemaakt.
Wat ik wel heb gedaan is de pijpjes in het bolletje aangepakt.
En zodanig dat de uitlaatgassen flow verbeterd is.
Wat ik ook heb gedaan is een soort conus gemaakt in de uitlaat, net voor de bol.
Zo is het een soort expansie uitlaat geworden.
De bol is presies het tegenover gestelde van wat je wil. Kwam flow,
Ik had nog wel eens een experiment willen doen met een open geflexte bal.
Maar goed.
Dat plaatje aan de binnenkant dient alleen maar om het stuk draadeind op z'n plek te houden,waar de bal weer overheen schuift en met een moertje vast gezet,
Die plaat binnen in hinderd de hete gassen alleen maar,
Dus ik heb de gaten. groter gemaakt.
En ja ik weet dat een tweetakt tegendruk nodig heeft, en denk zelf dat de grootste tegendruk van de pijpjes in de bal komt.
Maar goed, ik ga geen goede onderdelen op offeren want ik zou nog eens een experiment willen doen.
Met een zeg maar halve bol. De hele binnenkant er uit.
En de bal vast zetten met 3 parkertjes
Maar ik denk dat het dan een naar knetterpijpje wordt,
Wat ik wel weet is dat de banaanuitlaat bijna een ideale expansie uitlaat vorm heeft, zodanig dat er vroeger een kreidler racer met een omgebouwde moby banaanuitlaat op de kreidler had gemonteerd,
Vraag me niet naar dd naam of foto's,
Heb ik wel gezien, maar niet opgeslagen,

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Verschillende uitlaten

Ongelezen bericht door MobyJoost » 23 jan 2023, 07:46


Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Verschillende uitlaten

Ongelezen bericht door Lolle » 23 jan 2023, 18:39

Dankje Joost, hier kan ik wel wat mee.

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 565
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Verschillende uitlaten

Ongelezen bericht door Marco » 23 jan 2023, 21:01


Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Verschillende uitlaten

Ongelezen bericht door ruudk » 24 jan 2023, 22:15

Hoi,
Interessante links, Joost en Marco.
Voor wat betreft de verschillende versies "volle plaat met gaatjes", "halfdicht" of "alleen een stripje" in het voorstuk van de tweede helft jaren vijftig Kaptein-uitlaat met flens-aansluiting op de cilinder, heb ik de indruk dat het een gevolg is van steeds goedkoper willen produceren.
Op mijn oudste Kapteins met dit type uitlaat (o.a. de S4A uit 1956) zit nog de volle plaat met gaatjes, deze uitlaat is ook merkbaar stiller.
In 1957 zie ik de versie "halfdicht" steeds vaker en in 1958 was het hek helemaal van de dam met enkel een iel stripje en een knetterend donderbusgeluid wat me bij lange toertochten echt gaat irriteren, zoals bijvoorbeeld bij mijn S24A uit 1958.

Wat niet in deze redenering past, is het feit dat in de jaren zestig weer gewoon voorstukken (maar dan met wartelaansluiting op de cilinder) met volle plaat met gaatjes werden toegepast. Misschien werden de andere versies toch te luidruchtig bevonden.

Groet,
Rudolf

Plaats reactie