Compressie
Compressie
Vanwege weinig kracht van mijn EEG, ben ik wat dingen aan het uitsluiten.
Heb er weinig km,s terug een nwe cilinder met zuiger opgezet(destijds van Moby Joost overgenomen)en tevens een ander blokje gepakt met nwe lagers en keerringen.
Echter bij tegenwind en de ritjes bij Jan Evert zat er gewoon geen kracht in, 8.7,10 en 12mm carburateur geprobeerd,blijft futloos.
Vandaag maar eens het ding op tafel gezet, liep na maanden in 1 trap, en bezig gegaan met de Bing carburateur (van Bessels overgenomen) maar dacht ik ga eerst de compressie eens meten(btw heb er een poosje terug een hogedruk kop opgezet)met de carburateur eraf en roterend met de boormachine kwam ik uit op 9 Bar,
Heb vervolgens mijn oerblok gepakt en die gaf dezelfde waarde,maar wat nou zo vreemd6 is,is dat als ik handmatig aan het ontstekingsvliegwiel draai dat voel ik bij het oerblok echt dat ik door een behoorlijke compressie heen moet draaien en het blok wat er nu onder zit, voel ik nauwelijks compressie terwijl de meting wat anders laat zien.
Iemand een antwoord?
Paul
P.S. V8,heb het handboek 2takt techniek al doorgewerkt dus zit niet te wachten op een lijstje met checkpoints
Heb er weinig km,s terug een nwe cilinder met zuiger opgezet(destijds van Moby Joost overgenomen)en tevens een ander blokje gepakt met nwe lagers en keerringen.
Echter bij tegenwind en de ritjes bij Jan Evert zat er gewoon geen kracht in, 8.7,10 en 12mm carburateur geprobeerd,blijft futloos.
Vandaag maar eens het ding op tafel gezet, liep na maanden in 1 trap, en bezig gegaan met de Bing carburateur (van Bessels overgenomen) maar dacht ik ga eerst de compressie eens meten(btw heb er een poosje terug een hogedruk kop opgezet)met de carburateur eraf en roterend met de boormachine kwam ik uit op 9 Bar,
Heb vervolgens mijn oerblok gepakt en die gaf dezelfde waarde,maar wat nou zo vreemd6 is,is dat als ik handmatig aan het ontstekingsvliegwiel draai dat voel ik bij het oerblok echt dat ik door een behoorlijke compressie heen moet draaien en het blok wat er nu onder zit, voel ik nauwelijks compressie terwijl de meting wat anders laat zien.
Iemand een antwoord?
Paul
P.S. V8,heb het handboek 2takt techniek al doorgewerkt dus zit niet te wachten op een lijstje met checkpoints
Re: Compressie
Gaat de boor bij het oerblok even snel rond als bij het andere blok?
Je hebt een drukmeter in je bougiegat, neem ik aan?
Kan die meter de snelle drukvariaties wel snel genoeg volgen?
Groeten Rudolf
Je hebt een drukmeter in je bougiegat, neem ik aan?
Kan die meter de snelle drukvariaties wel snel genoeg volgen?
Groeten Rudolf
Re: Compressie
Ja hoor die gaat even snel rond.
En ja in het bougiegat.
De meter blijft hangen op de hoogste waarde totdat ik hem zelf reset.
Paul
- Franky
- Berichten: 6042
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Compressie
Je zou haast denken dat je blok alleen maar dicht zit als hij voldoende tegendruk ondervindt. Bij te weinig tegendruk zo lek als een mandje. Dat moet haast dan wel met de zuigerveren te maken hebben, in het kader van inkoppers. Wat je er mee moet, geen idee.
Re: Compressie
Met de boormachine heeft het lek geen tijd genoeg om de druk kwijt te kunnen.
In tegenstelling tot met de hand draaien, dit gaat veel langzamer.
Er kunnen een aantal dingen aan de hand zijn.
Er zit een kras in je cilinder, je zuigerveren zijn vastgekoekt in de zuiger, de decompressie klep lekt, de koppakking lekt,? Je zuigerveren zijn versleten.
Dat laatste kun je testen door wat 2taktolie in je cilinder te spuiten.
Als die dan met de hand wel genoeg tegendruk krijgt weet je genoeg
Decompressie kleptest, met een natte vingertop in de uitlaat het gaatje afdichten.
Dan hoor je 'm wel sissen.
De lekke klep was bij mij de oorzaak Dat die een tijd geleden geen kracht meer had,.
Na schoonmaken was het probleem voorbij.
Ik start nu alleen nog maar met de klep.
Het uitzetten doe ik met de chocke, dit om vervuiling van roetdeeltjes in de klep te voorkomen.
In tegenstelling tot met de hand draaien, dit gaat veel langzamer.
Er kunnen een aantal dingen aan de hand zijn.
Er zit een kras in je cilinder, je zuigerveren zijn vastgekoekt in de zuiger, de decompressie klep lekt, de koppakking lekt,? Je zuigerveren zijn versleten.
Dat laatste kun je testen door wat 2taktolie in je cilinder te spuiten.
Als die dan met de hand wel genoeg tegendruk krijgt weet je genoeg
Decompressie kleptest, met een natte vingertop in de uitlaat het gaatje afdichten.
Dan hoor je 'm wel sissen.
De lekke klep was bij mij de oorzaak Dat die een tijd geleden geen kracht meer had,.
Na schoonmaken was het probleem voorbij.
Ik start nu alleen nog maar met de klep.
Het uitzetten doe ik met de chocke, dit om vervuiling van roetdeeltjes in de klep te voorkomen.
Re: Compressie
Sorry hoor maar met een lekkende klep 9 Bar opbouwen geloof ik niet.
Ik ga iig mijn oerblok er weer in zetten en mogelijk die vermeende nwe cilinder in de kliko gooien.
Ben nogal pragmatisch.
Paul
Ik ga iig mijn oerblok er weer in zetten en mogelijk die vermeende nwe cilinder in de kliko gooien.
Ben nogal pragmatisch.
Paul
Re: Compressie
met die nieuwe cilinder heb je ook gekeken naar het openen en sluiten van de poorten. bij de airsal moet er een dikke voetpakking tussen en een stuk er af draaien.
Re: Compressie
Ik heb geen kortsluitknopje,
Hoort er ook niet op.
Wil ik er ook niet op,
dan zit er nog meer bedrading op het toch al rommelige kabel en bedrading die standaard op een mobylette zitten.
Uitzetten met de chocke werkt prima,
Ik zeg niet dat de decompressie klep de boosdoener is, maar het is wel iets wat zou kunnen.
Jij vroeg zelf om antwoorden voor het probleem.
Wat ik al zei, bij mijn futloze moby een hele tijd geleden, was de decompressie klep de boosdoener,
Hoort er ook niet op.
Wil ik er ook niet op,
dan zit er nog meer bedrading op het toch al rommelige kabel en bedrading die standaard op een mobylette zitten.
Uitzetten met de chocke werkt prima,
Ik zeg niet dat de decompressie klep de boosdoener is, maar het is wel iets wat zou kunnen.
Jij vroeg zelf om antwoorden voor het probleem.
Wat ik al zei, bij mijn futloze moby een hele tijd geleden, was de decompressie klep de boosdoener,
Re: Compressie
Ik ga het iig bekijken, thnx.loe schreef: ↑18 mar 2023, 11:14Ik heb geen kortsluitknopje,
Hoort er ook niet op.
Wil ik er ook niet op,
dan zit er nog meer bedrading op het toch al rommelige kabel en bedrading die standaard op een mobylette zitten.
Uitzetten met de chocke werkt prima,
Ik zeg niet dat de decompressie klep de boosdoener is, maar het is wel iets wat zou kunnen.
Jij vroeg zelf om antwoorden voor het probleem.
Wat ik al zei, bij mijn futloze moby een hele tijd geleden, was de decompressie klep de boosdoener,
Kop komt van B2B en dat is uiteraard nogal verdacht spul.
Paul
Re: Compressie
Had ook zo'n geweldige kop van b2b. Klepsteel was krom gemept om nog enigzins af te laten sluiten. Maar dit zou aan het licht moeten komen met compressie test.
Re: Compressie
Is je uitlaatpoort helemaal geopend in odp?
Re: Compressie
Is de hoogte van de uitlaatpoort van beide cilinders het zelfde?
Re: Compressie
So far,
Decompressieklep voor de zekerheid gelapt, zuiger vond ik hier en daar twijfelachtig dus andere zuiger erbij gezocht uit eigen voorraad.
Rustig aan weer opbouwen en later deze week proefrijden met de
10mm Bing.
Wordt vervolgt.
Paul
Decompressieklep voor de zekerheid gelapt, zuiger vond ik hier en daar twijfelachtig dus andere zuiger erbij gezocht uit eigen voorraad.
Rustig aan weer opbouwen en later deze week proefrijden met de
10mm Bing.
Wordt vervolgt.
Paul
Re: Compressie
Zojuist proef gereden(deze doet het ook in de regen) en alles lijkt ok.
Krijg alleen de decompressieklep niet afgesteld, of blijft open staan of heeft te weinig slag om uit gesloten toestand te openen.
Starten lukt ook prima zonder en uit krijg ik hem ook wel, nu nog ff op Loe manier maar maak erwel een kortsluitkontakt op.
Configuratie is nu de cilinder die er op zat, andere zuiger, hoge druk kop, Bing 10mm.
Paul
Krijg alleen de decompressieklep niet afgesteld, of blijft open staan of heeft te weinig slag om uit gesloten toestand te openen.
Starten lukt ook prima zonder en uit krijg ik hem ook wel, nu nog ff op Loe manier maar maak erwel een kortsluitkontakt op.
Configuratie is nu de cilinder die er op zat, andere zuiger, hoge druk kop, Bing 10mm.
Paul
Re: Compressie
Ben benieuwd hoe de bing bevalt,.
Optrekken middengas en volgas, reactie vermogen.?
Daar kun je tenminste nog wat aan afstellen.
Wat voor filterkap heb je er op.
Optrekken middengas en volgas, reactie vermogen.?
Daar kun je tenminste nog wat aan afstellen.
Wat voor filterkap heb je er op.
Re: Compressie
Heb er een foam filter achter.
Foto plaatsen heb ik op dit forum opgegeven, als ik verklein moet ik zoveel verkleinen dat er alleen een vaag plaatje over blijft.
Paul
Re: Compressie
OK. Ik snap het,zo'n. Braaaap, Braaaap, brrrrraaaaaaaaapp filter, lol.
Ben dan nog steeds benieuwd naar de rij eigenschappen van de bing.
Welke bing is het, Zundapp kreidler puch maxi,
Ben dan nog steeds benieuwd naar de rij eigenschappen van de bing.
Welke bing is het, Zundapp kreidler puch maxi,
Re: Compressie
Weet niet waar die vanaf komt, is een 10mm maar iig met meer veel mogelijkheden dan zo'n Frans Gurtner ding.
Paul
Re: Compressie
https://postimages.org/
Dit is makkelijk om foto’s te plaatsen.
Re: Compressie
De app, lit photo... Heel makkelijk,
Daar verklein ik ook mee
Daar verklein ik ook mee
Re: Compressie
Gelukt hoop ik.
Dankzij link van Leo.
Paul
Dankzij link van Leo.
Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Compressie
Gelukt.
Een mooie vierkante Zundapp carbu,
Met een mooie beun filter,
,
Een mooie vierkante Zundapp carbu,
Met een mooie beun filter,
