Reparatie ratelende aandrijving

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Reparatie ratelende aandrijving

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 10 jul 2023, 11:17

Ik hoop dat de titel van dit topic de lading een beetje dekt.. ;)
Ik ben hierover gestart in een bestaand topic namelijk: "Snaarschijf probleem ?"

Maar omdat ik niet onbedoeld iemand ander zn topic wil "vervuilen" met mijn onderwerp ben ik dit topic gestart. :thumbup:

Wat is het geval (voor degenen die het andere topic nog niet gelezen hadden).
Tijdens een ritje wat ik afgelopen zondag had georganiseerd liep ik op het eind van de rit tegen het probleem aan dat de Mob met een vreselijk geratel uit zn aandrijving schoot.
eerst heb ik geprobeerd de draaiknop voor de fiets/brommer stand te verdraaien. Dat ging al erg moeizaam maar na het starten schoot de brommer toch weer uit de aandrijving. Aangezien ik bijna thuis was ben ik verder gefietst om onnodige schade te voorkomen.
Hieronder zal ik proberen verslag te doen van het probleem en hopelijk hoe ik het op probeer te lossen.
Laatst gewijzigd door FrankvdJ op 10 jul 2023, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Reparatie ratelende aandrijving

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 10 jul 2023, 11:38

Hier vast wat afbeeldingen..
IMG_20230710_092608_HDR_copy_2040x1536_copy_510x384.jpg
De snaarschijf met draaiknop. Hoort er opnde snaarschijf een markering te staan zodat je kunt zien of de draaiknop in de goede stand staat? Ik heb er (nog) geen kunnen ontdekken..
snaarschijf.jpg
Achterzijde van de snaarschijf..
IMG_20230710_092822_HDR_copy_768x1020.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Reparatie ratelende aandrijving

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 10 jul 2023, 12:06

[/i]Ik kopieer de berichten uit het andere topic even hierheen zodat alles n beetje bij elkaar staat.

Ik heb vandaag tijdens een ritje hetzeflde probleem ervaren. Halverwege bij n stop bij het aantrappen schoot de trapper ineens door met een 🫨😬😲onheilspellend geratel.

Ik had het idee dat de draaischijf op de v-snaarschijf van zn plek vergaan was van "M"(oteur) naar "V"(elo)..
Alleen ik kon op de snaarschijf eigenlijk niet ontdekken wat de juiste stand is voor de draaischijf. Op de schijf staat wel aann de ene kant een V en aan de andere de M. Maar waar moet de "M" staan als je die wilt inschakelen? Aan de buitenzijde van de snaarschijf of juist de binnenzijde?

Met de thuishaven in zicht sprong de aandrijving er ook rijdend uit.🫨😱🫣 Gelijk gestopt en nog n paar maal geprobeerd handmatig de aandrijving in te schakelen maaar dat lukte niet. Kon soms wel starten maar kort daarna sprong deze er weer uit.. Toen besloten de laatste paar honderd meter naar huis te fietsen. Dat gaat overigens verrassend eenvoudig en goed in de fietsstand.

Maar nu de vraag wat gaat er mis. Bovenstaande lezend heb ik het gevoel dat de genoemde hevel en de zijwaartse vrije speling van de trapas het probleem is dus vermoedelijk dat eens voorzichtig demonteren. Overigens viel mij voor vertrek ook op dat de kettingspanning van de aandrijfketting erg slapjes was én dat de ketting rakelings langs de achterband loopt.
Mogelijk houdt een en ander verband met elkaar??🤔😚


reactie van MobyJoost-

Er zijn twee, mogelijk lastige, problemen. 1 het niet juist inschakelen van de fiets/bromfietsstand, 2 slijtage van de zijdelingse speling. Het eerste probleem zorgt ervoor, dat het voortandwiel niet volledig ingeschakeld wordt, bij het draaien van de knop op de snaarschijf. Dat is een gevoelig dingetje. 2 slijtage van de zijdelingse speling, waardoor de schakel hevel naast het tandwiel zakt.
Het valt me al een tijdje op, dat er weinig hulp wordt geboden. Er wordt te weinig hulp geboden, door doorgewinterde forumleden, die meestal wel weten te zeuren, over nieuwe aanwas. Trek je kop uit je kont, help nieuwe leden die hulp nodig hebben, en doe je best, om dit forum leuk te houden. dus: doe ff mee, reageer en help een nieuw lid, in plaats van te blijven plakken in het vaste groepje. Voor je het weet, heb je een enthousiast, nieuw lid, die met jouw hulp, een lopende Moby heeft en fijn meedoet met forum ritten.


reactie van Franky-

Tja, zoals gebruikelijk is de oplossing een forumlid opzoeken. Daar leer je heel veel van.
Ik kan me echter helaas niet aanbieden. Ik zit de komende maanden ramvol met werk.


reactie van mezelf -

@ mobyJoost & Franky,

Dank vast voor jullie reacties.👍
Aangezien er heel wat topics op het forum zijn is het soms wel even zoeken als je tegen iets aanloopt. Liefst probeer ik n bijpassend topic te vinden alvorens een nieuw topic te openen omdat er anders meerdere topics over het zelfde onderwerp gaan.

Je hoort mij niet klagen hoor 😉ik heb in korte tijd hier op het forum al best veel info en tips gehad waar ik zeker mee geholpen ben.
Omgekeerd probeer ik daar waar ik kan ook input te leveren en ervaringen te delen. T is zoals met veel dingen geven en nemen.🤷

Ik heb wel de indruk dat Zeeland (nog) niet sterk vertegenwoordigd is op het forum🤭😃 dus "even" bij een ervaren forumlid langs gaan is ook niet heel simpel.

Maar ik denk dat ik met hetgeen hier in het topic beschreven is al wel weer wat verder kan.

Bovendien heb ik na het ritje wat ik vanmorgen georganiseerd heb de "Moby smaak" best te pakken hoor😃👍 dus ik zal jullie hier misschien nog wel "tot vervelens toe" bezighouden met lastige vragen🤭😉, projecten, en ervaringen.

Zo ook de verdere aanpak van het door mij beschreven probleem. Ik overweeg daar een apart "reparatie topic" voor aan te maken zodat ook andere "Newbies" zoals ik daar een stap voor stap verslag met fotos van kunnen bekijken. Aangevuld (hopelijk) met tips, do's en dont's van de meer ervaren moby sleutelaars.

Verwacht niet dat IK het probleem in n ochtendje opgelost heb :lol: :wtf: maar dat hoeft wat mij betreft ook niet. Haast is hierbij zelden goed.

Wat het meerijden met clubritten betreft... Graag ... alleen zijn ze tot nog toe wat ver van huis geweest. Deze week gaat er een trekhaak onder de auto en een van de dingen op mn wenslijstje is een "Moby drager" te gaan maken zodat ik m achterop kan zetten en dan af en toe eens een ritje mee kan doen zonder eerst 150km of zo op de Moby af te hoeven leggen omd dan een rit te doen😂🫣🤭 vooral ook omdat de Moby eerst betrouwbaar genoeg moet zijn voor lange(re) ritten.


reactie van Lolle-

Het ratelende geluid is idd dat de vergre deling van de poelie los is. Meestal komt dit door het verschuiven van het kettingwiel. Aan de zijde van het frame kan het tandwiel over de trapas schuiven als daar de grote vulring ontbreekt. Of als de poelie is verschoven als de circlips er af ligt. Als de poelie geen speling heeft dan is het ketting wiel dus verschoven.


reactie van JanmobyEvert-

Erg off topic maar 100% mee eens. Ik heb al verschillende mensen geholpen en voel me totaal niet aangesproken. Maar ik heb ook al een paar keer het deksel op de neus gehad.


reactie van Lolle-

Ik probeer vaak wel te helpen en voel mij ook niet aangesproken. Het is wel zo dat ik niet 24-7 op het Forum aanwezig ben.


reactie van mezelf-

Heel begrijpelijk mensen, 😉
Soms is het ook n kwestie van durven beginnen🫣🤭
Ik heb net de Moby even op werkbankje gezet en de zijschilden er even afgehaald om wat meer zicht te krijgen.
Nou het geluid is intussen duidelijk dat dat de tandheugel is.
Voor wat ik nu zie lijkt deze inderdaad naast het tandwiel te komen waar hij in zou moeten grijpen.
Dat lijkt er dan weer door te komen dat er teveel zijwaartse speling op het geheel (trapas en tandwielen) lijkt te zitten. Nu de kunst om uit te vinden waardoor dat komt.
Ik zal zoals hierboven gemeld even een apart topic over dit onderwerp starten en ik probeer er stap voor stap fotos bij te plaatsen. Handig voor mezelf en hopelijk ook voor anderen.
Als ik het topic heb aangemaakt zal ik proberen hier een link te zetten.😃


reactie van RuudK / Rudolf-

Ik had tegelijkertijd met jou een berichtje geschreven, je was me net even voor met plaatsen. Hieronder alsnog mijn bericht:

Inderdaad, zoals hierboven al aangegeven, zijn er twee mogelijkheden die ik nog even uitgebreider toelicht:

(1) de snaarschijf is niet goed (niet helemaal) ingeschakeld op "M". In de stand "M" moet de hevel aan achterzijde van de snaarschijf helemaal naar het kettingwiel geduwd zijn, dus naar binnen toe. Op de hevel zitten twee tanden die precies in het kettingtandwiel grijpen en de verbinding tussen snaarschijf en kettingwiel tot stand brengen. (In de stand "V" draait het kettingwiel vrij om een uitstulping aan de snaarschijf)

(2) zelf ook meermaals meegemaakt: het kettingwiel schuift ongewenst zijdelings van de snaarschijf af, dus zeg maar richting het frame. Hierdoor ontstaat een spleet tussen snaarschijf en kettingwiel en de twee tandjes aan de snaarschijf grijpen dus in de spleet ipv het kettingwiel. Vanwege dit probleem moeten zowel de snaarschijf als het kettingwiel worden geborgd tegen zijdelingse verschuiving. Controleer even of je het snaarwiel over de trapas heen en weer, dus langs de trapas kunt schuiven, dat moet niet kunnen, of hooguit zeg 0,3 mm (schatting). Het snaarwiel is aan de kant van de trapper geborgd met een seegerring of circlip (met daarachter weer een ring), deze is niet direct te zien maar zit verborgen onder de zogenaamde stofkap, dit is het kapje om het ronde "uitstulpinkje" vanuit de snaarschijf over de trapas (aan de kant van de trapper), je kunt dit met een waterpomptang afnemen, het zit geklemd op de snaarschijf. Hiertoe eerst de trapper afnemen (moer en spie). Om de stofkap niet te beschadigen (hij is redelijk dun), kun je een doekje tussen de waterpomptang en de stofkap gebruiken. Rustig heen en weer ronddraaien en naar buiten trekken, dan laat het stofkapje wel los. Dan zie je als het goed is een circlip in een groefje van de trapas. Met de juiste seegerringtang (bij indrukken van de tang moeten de bekjes naar buiten gaan, zodat de ring uit de groef komt) circlip afnemen. Dan kun je ook de snaarschijf afnemen en aan de achterzijde kijken.

Aan de achterzijde van de snaarschijf moet het kettingwiel tegen de snaarschijf worden gehouden middels een stevige (redelijk dikke) ring die precies om de as past en precies in de holte van het kettingwiel. Zo houdt deze ring het kettingwiel op zijn plek. Je kunt even controleren of die ring er ook zit.

P.S. er was tot een paar jaar geleden nog een ander forumlid uit Heinkenszand. Hij is volgens mij niet meer actief hier, maar was wel redelijk actief destijds. Je zou hem een berichtje kunnen sturen om te vragen of hij eens samen wil kijken naar jouw brommer. Al weet ik verder niets van zijn prive-omstandigheden, bijvoorbeeld of hij uberhaupt nog leeft. Dus het is een gok. Hij had hier de naam Carl, je zou even bij zijn info in zijn berichtjes kunnen zoeken als je een pb wilt proberen te sturen. Vraag is wel of hij dat nog leest, vermoedelijk niet meer.... En ik kan ook niet goed inschatten hoe goed hij zou kunnen/willen helpen. Dat is, indien gewenst, allemaal uit te zoeken.

Groet,
Rudolf


reactie van mezelf-

Hallo Rudolf, en anderen
Dank voor de heldere uitleg.👌👍
Ik was als druk bezig met fotos en videoclips.

Een van de eerste dingen die me opviel is dat de snaarschijf geen markering heeft voor de stelknop zodat je kunt zien of deze in de juiste stand staat. Of in elk geval, ik zie geen markering.
Met de zijschermen er af kon ik eindelijk het effect zien van de draaiknop. 🥸

Ook zag ik dat de tandheugel met 2 tanden dus soms naast het tandwiel valt aan de zijde van de snaarschijf. En dus niets doet. En als de knop niet in de juiste stand staat kan de tandheugel net boven het tandwiel blijven hangen waarbij de puntjes van de tanden van de tandheugel en van het tandwiel elkaar net raken met het eerder genoemde geratel tot gevolg.🫨😲

Ook gelijk duidelijk dat dit nooit te lang mag duren omdat de vertandingen dan enorm zullen slijten.🤔
In elk geval zag ik dat met wat heen en weer bewegen tijdens het draaien van de stelknop de tandheugel wel goed inhaakte op het tandwiel. Er lijkt een veer aan de achterzijde van de snaarschijf te zitten waarvan ik vermoed dat die normaal gesproken de tandheugel tegen het tandwiel moet trekken. Die ziet er stevig vervuild uit mogelijk kan deze nu niet genoeg trekkracht uitoefenen.

Ik ben intussen ook al bezig om n sleuteltje te maken om die draaiknop makkelijker te kunnen bedienen want dat gaat niet bepaald eenvoudig.
Wordt vervolgd

P.s.
Ja dat Carl Bliek, een vriend en collega clublid (van BOLUZ) en hij woont hier vlakbij. Hij heeft helaas geen Mobylette meer voor zover ik weet maar hij weet dat ik er een heb (nu twee dan) en hij zal vast bereid zijn mee te kijken/helpen. Wie weet kan ik m weer "inspireren" voor de Mobylette club😎😉😃


reactie MobyJoost-

Als de tandheugel achter het tandwiel valt, is er teveel zijdelingse speling. Dit kan zijn, omdat er slijtage is ontstaan (Meestal de kraag van de bussen in het frame, waar de trapas in draait), of omdat iemand, eerder, de boel uit elkaar heeft gehad en, bij het weer monteren, niet de juiste vulringen heeft geplaatst.
Het schakel mechanisme op de poelie raakt snel vervuild en het schakelen gaat dan zwaar. Is alles goed schoon en gesmeerd, Dan is het een stuk makkelijker, te voelen of de tanden van de heugel netjes in het tandwiel liggen, of erop.


reactie van mezelf-

Ok, om dat schoon te maken moet denk ik de koppeling ook gedemonteerd worden? Omdat de snaarschijf/poelie deels achter de koppeling valt?


reactie loe-

Ik zou de koppeling eerst maar met rust laten.
Als je de snaarschijf gefixt hebt.
Kun je altijd nog preventief onderhoud doen.
De koppeling heb je een trekker voor nodig,
Mocht het nodig zijn om toch de fietsstand te gebruiken, kun je beter de v snaar loshalen, dan fietst die ook.
En niet aan de hevel zitten klooien

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Reparatie ratelende aandrijving

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 10 jul 2023, 12:38

Zo dan staat het hele verhaal bij elkaar op volgorde🥵😅😂
Zo zie je dat we met elkaar snel heel wat heen en weer schrijven en dat is dan gelijk ook het mooie van n forum als dit..

Intussen heb ik de zaak rond de snaarschijf en de tandheugel en draaiknop eens gesmeerd en dat gaat gelijk n stuk makkelijker allemaal. De tandheugel grijp nu makkelijk in het tandwiel soms even zoeken dat de tanden niet nét bovenop elkaar staan. In dat geval de snaarschijf ietsje verdraaien dan valt ie alsnog in de vertanding.
Wel blijft er een zijdelingse speling van pakweg 5 a 6 mm op de trapas en dat lijkt me veel??
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
wannes69
Berichten: 499
Lid geworden op: 05 jul 2016, 21:36
Woonplaats: Borssele

Re: Reparatie ratelende aandrijving

Ongelezen bericht door wannes69 » 10 jul 2023, 14:16

Volgens mij mis je een borgring omdat de snaarschijf zoveel zijdelingse speling heeft.
En misschien zelfs wel een vulring.
Op de tekening aan geduid als 14158 en 14153
http://www.tobeconline.fr/assets/av42_41_012.jpg
Hans

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Reparatie ratelende aandrijving

Ongelezen bericht door loe » 10 jul 2023, 15:10

Dat is veel te veel.
Haal dat ding los, dan kun je zien wat je er mist

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Reparatie ratelende aandrijving

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 10 jul 2023, 15:14

Ik zal eens goed kijken of ik die kan ontdekken.
Ik hoop dat ik dat kan controleren zonder de koppeling te hoeven demonteren😬😬

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Reparatie ratelende aandrijving

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 10 jul 2023, 15:14

loe schreef:
10 jul 2023, 15:10
Dat is veel te veel.
Haal dat ding los, dan kun je zien wat je er mist
Ga ik doen😅

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Reparatie ratelende aandrijving

Ongelezen bericht door loe » 10 jul 2023, 15:46

De koppeling hoeft niet los,
Gewoon de vsnaar er af, en dan het vliegwiel losmaken

Moto - Le Poney
Berichten: 378
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Reparatie ratelende aandrijving

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 27 aug 2023, 09:41

Is dit probleem al opgelost Frank, en wat was dan de oorzaak nog

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Reparatie ratelende aandrijving

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 27 aug 2023, 16:41

Ja gek genoeg was het met een portie WD40 al opgelost. Kennelijk kon de hevel niet makkelijk genoeg bewegen om goed te vergrendelen.
Dus in t vervolg tijdens ritten een spuitbusje WD40 mee voor de zekerheid😉🤣😀

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3904
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Reparatie ratelende aandrijving

Ongelezen bericht door Lolle » 27 aug 2023, 18:36

Als je onderweg wd40 nodig hebt betekend dat je geen onderhoud aan je voertuig doet. Op een bepaald moment zal wd40 ook je probleem niet meer oplossen.

paulmz
Berichten: 1731
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Reparatie ratelende aandrijving

Ongelezen bericht door paulmz » 27 aug 2023, 19:37

WD40 staat voor: working days is 40.

Paul

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Reparatie ratelende aandrijving

Ongelezen bericht door ruudk » 27 aug 2023, 20:32

Even de hevel en draaiknop goed schoonmaken en dan lichtjes invetten, na 1 kort testritje even het naar buiten geslingerde vet op de snaarschijf wegvegen, zodat het niet bij de v-snaar komt.
Ook zijdelingse speling op trapas moet je even verhelpen met borgringen en vulringen.
Groet,
Rudolf

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Reparatie ratelende aandrijving

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 27 aug 2023, 21:01

Ik realiseer met dat WD40 even een noodoplossing was maar het is duidelijk dat dit systeem regelmatig smering nodig heeft.
En ja met beleid invetten is het devies..
Maar ik denk voor onderweg dat een klein busje WD40 (of iets dergelijks) in veel gevallen nét wel even kan helpen zodat je verder kan :) ;)

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Reparatie ratelende aandrijving

Ongelezen bericht door loe » 27 aug 2023, 21:15

Als die fietsstand goed inhaakt, hoeft die er in principe nooit meer uit.
De fietsstand heb je niet nodig.
Je haalt gewoon de v snaar er af,dan fietst die ook zonder dat de koppeling grijpt
Maar dan nog, is fietsen op een mobylette niet echt aan te bevelen.
Of je zou lichtelijk massochist zijn, dan weer wel. :D

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 581
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Reparatie ratelende aandrijving

Ongelezen bericht door Marco » 27 aug 2023, 22:12

loe schreef:
27 aug 2023, 21:15
Als die fietsstand goed inhaakt, hoeft die er in principe nooit meer uit.
De fietsstand heb je niet nodig.
Je haalt gewoon de v snaar er af,dan fietst die ook zonder dat de koppeling grijpt
Maar dan nog, is fietsen op een mobylette niet echt aan te bevelen.
Of je zou lichtelijk massochist zijn, dan weer wel. :D
De fiets stand is wel makkelijk als je pech hebt en gesleept moet worden.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Reparatie ratelende aandrijving

Ongelezen bericht door Franky » 27 aug 2023, 22:26

Let op, er zit geen lager tussen het tandwiel en de snaarschijf. Toen ik jong was heb ik een aantal keren naar huis moeten fietsen wegens gebrek aan sleutelkennis. Een keer heeft er toe geleid dat het tandwiel op een bepaald moment in 1x vast greep aan de snaarschijf (zandkorrel er tussen of zoiets). Het is gewoon geen lager materiaal. Stel je voor dat dit gebeurt terwijl je gesleept wordt. Dat is zelfs gevaarlijk.

V-snaar demonteren is de beste optie.

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 581
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Reparatie ratelende aandrijving

Ongelezen bericht door Marco » 27 aug 2023, 22:48

Ok nooit bij stil gestaan maar goed dat je het aangeeft.
Met een schroevendraaier is de v snaar er zo af

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Reparatie ratelende aandrijving

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 27 aug 2023, 23:36

Nou ik heb naar aanleiding van de start van dit topic dus inderdaad een eindje moeten fietsen maar ik moet zeggen dat viel me nog helemaal niet tegen. Ok het was ook geen 20 km natuurlijk.. Maar ik weet dat ik een keer met mijn Batavusje moest trappen.. nou ik kan je zeggen na 200 mtr begon ik ernstig te overwegen om hem van een dijkje af te laten rollen :o :lol: :oops: dát was pas ellende...

Plaats reactie