Krukaslager uit carterhelft trekken

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Krukaslager uit carterhelft trekken

Ongelezen bericht door ruudk » 16 aug 2023, 22:10

Hoi,
Ik probeer al anderhalf uur om van mijn S35A de krukaslagers uit de carterhelften te verwijderen. Ik verwarm de carterhelften in een oven tot ruim 100 graden en gebruik dan een binnenlagerslagtrekker van HBM. Een half uur op volle kracht beuken levert geen millimeter beweging op.... Hebben jullie nog tips? Misschien andere trekker gebruiken?
Groet,
Rudolf

Gebruikersavatar
wannes69
Berichten: 499
Lid geworden op: 05 jul 2016, 21:36
Woonplaats: Borssele

Re: Krukaslager uit carterhelft trekken

Ongelezen bericht door wannes69 » 16 aug 2023, 22:21

Het warm stoken op de manier van polle doen.
Als je er op spuugt en het sist is het goed zegt hij.
Met de binnenlagertrekker moet het dan toch lukken lijkt mij.
Maar probeer eens om gewoon spanning op je binnenlagertrekker te zetten en het even laten rusten en kijken of je er spanning bij kan krijgen.
Wel zorgen dat je carter op temperatuur blijft.
Zou dan denk ik toch wel los moeten komen.
Ik gebruik voor het warm stoken gewoon een fohn van de action hiervoor.
En misschien heeft iemand nog tips die toepasbaar zijn.

Hans

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3904
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Krukaslager uit carterhelft trekken

Ongelezen bericht door Lolle » 16 aug 2023, 22:24

Ik maak bij het demonteren het carter wel wat warmer dan 100 graden. Ik gebruik de lagers en keerringen niet op nieuw. Ik verwarm de gehele carterhelft met een soldeer brander, waar ik ook waterleidingen mee soldeer. Om te kijken hoe heet het is spuug ik er een beetje op. Als dit direct kookt probeer ik het lager er uit te krijgen door de carterhelft met een lashandschoen beet te pakken bij de cilinderbouten. Ik sla de carterhelft dan vlak op een houten balk of werkbank. Meestal schiet het lager er wel uit. Lukt dit na een paar klappen nog niet dan de carterhelft nog iets heter stoken. Als je het hele carter gelijkmatig heet maakt kan het heel wat hebben.

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 581
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Krukaslager uit carterhelft trekken

Ongelezen bericht door Marco » 16 aug 2023, 22:56

Denk dat je het nog ff heter moet stoken.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Krukaslager uit carterhelft trekken

Ongelezen bericht door ruudk » 17 aug 2023, 09:09

Okee, dank jullie, ik ga vanavond weer verder!
Als het, bij zeg 150 graden, dan nog niet lukt, wil ik het proberen met een lagertrekker die je op spanning kunt zetten in plaats van met mijn slagtrekker... Alleen is het ook dan erg belangrijk om de krachten te verdelen over het carter en ze niet op twee kleine punten te laten steunen. Dan moet ik denk ik iets van een grote ring tussen carter en de steunpoten vd lagertrekker leggen, zodat de kracht die via de poten van de trekker komt, wordt verspreid over het carter rondom het lager.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3904
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Krukaslager uit carterhelft trekken

Ongelezen bericht door Lolle » 17 aug 2023, 09:16

Waarom niet nog wat warmer? Bij normaal gebruik is het blokje volgens mij al 100+

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Krukaslager uit carterhelft trekken

Ongelezen bericht door ruudk » 17 aug 2023, 09:29

Okee, ik zal de oven flink opstoken vanavond, Lolle. Inderdaad, nu je het zegt, op het werk werken we veel met een aluminium plaatje op 200 graden en dan gebeurt er ook nog niks zoals vervorming o.i.d. Ik was eerst bang om de carterhelften te vernielen door te heet te stoken, maar ja, dat gebeuk van mij gisteravond is waarschijnlijk kwalijker dan het wat heter opstoken (en dan minder te hoeven beuken). Was een gebrek aan ervaring met dit soort klussen van mijn kant.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3904
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Krukaslager uit carterhelft trekken

Ongelezen bericht door Lolle » 17 aug 2023, 09:50

Aluminium zal pas smelten boven de 600 graden. Echter de sterkte neemt wel af bij hogere temperaturen. Dus als je hem 200 graden maakt moet het lager er in principe zo uit vallen. De krachten van een trekker moet je goed verdelen. Het voordeel met een brander of fhon is dat je de warmte vooral in het carter blaast en niet richt op het lager. Hierdoor blijft de temperatuur van het lager wat achter bij die van het carter. Dit is gunstig voor het uitzetten.
Succes, moet lukken

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Krukaslager uit carterhelft trekken

Ongelezen bericht door ruudk » 17 aug 2023, 21:38

Hoi,
Inderdaad, meer verwarmen bood de oplossing! Ik heb de oven nu tot ongeveer 180 graden verwarmd met erin de carter-helften met daarin de vastzittende lagers. Eenmaal op temperatuur, heb ik een carter-helft er met een lashandschoen uitgehaald, gauw de slagtrekker in het lager gemonteerd en toen kwam het los! De achterliggende keerring kwam daarna vrij makkelijk los. So far, so good, BUT....
Vanavond meteen de nieuwe lagers op het krukas gemonteerd, eveneens door de lagers eerst te verwarmen, ditmaal tot 100 graden en dat bleek genoeg om ze er tot aan de krukwangen op te krijgen. Met een pijpsleutel die even groot was als de binnenring van het lager, tikte ik de lagers richting krukwang...
Ik kwam er echter achter, dat ik 1 van de twee lagers vanuit zijn correcte positie ongeveer een halve cm makkelijk met de hand heen en weer kan schuiven om de krukas. Het lager is overigens al afgekoeld, dus heeft geen extra speling meer vanwege de warmte-uitzetting. De binnenring van dit lager zit dus vrij ruim om de krukas. Echter, dit schuiven lukt over een lengte tot ongeveer 5mm vanaf de krukwang, verder daarbuiten zit het lager wel weer klem. Het lijkt dus, of de krukas over deze lengte wat dunner is. Ik vraag me af of dit kwaad kan. Het zou kunnen, dat de krukas in de binnenring van dit lager kan ronddraaien. Verder zou ik denken dat er ook wat gaslek mogelijk is langs deze ruimte. Aan de kant waar de speling zit, heeft het blok voordat ik het uit elkaar haalde, dus met de oude lagers, ook een klein beetje gelekt, dit zag ik aan de sporen. Het betreft echter ook de kant, waar er een shim-ring zat gemonteerd, dus misschien moet het lager daarom wat bewegingsruimte hebben o.i.d.? Geen idee, hoor, ik roep ook maar wat om de mogelijkheden af te tasten.
Heeft iemand een idee of het omschreven fenomeen kwaad kan?
Groet,
Rudolf

Gebruikersavatar
wannes69
Berichten: 499
Lid geworden op: 05 jul 2016, 21:36
Woonplaats: Borssele

Re: Krukaslager uit carterhelft trekken

Ongelezen bericht door wannes69 » 17 aug 2023, 21:47

Die speling op die plaats hoort daar niet te zitten.
Ik zou gewoon een nieuwe krukas monteren als ik jou was Ruud.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3904
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Krukaslager uit carterhelft trekken

Ongelezen bericht door Lolle » 17 aug 2023, 22:21

Ik vraag mij af of dat met het oude lager ook al zo was. Dat de lagers bij het demonteren in de carterhelften achter bleven suggereert dat wel. Bij het demonteren verwarm ik altijd het carter en tik het met de kunststof hamer op de krukas uit elkaar. Meestal blijven de lagers dan op de krukas steken. Ging de carterhelft er gemakkelijk af zonder verwarmen? Dan zat ook het oude lager al los. Als je kwaliteitslagers hebt van b.v. Sks dan zitten die wel binnen de toleranties. Bij merkloze lagers kunnen ze buiten de tolerantie vallen. Zat het lager vast en heeft de krukas in het lager gedraaid? Dan is je as afgesleten.
Ik ben dit fenomeen op het werk ook wel een tegen gekomen met langzaam draaiende assen, we tikten dan 3 dubjes rondom verdeeld in de as zodat deze wel vast kwam te zitten maar dat zou ik met een krukas niet doen.
Als ook je big end twijfelachtig is zou ik sowieso een andere krukas nemen.

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 581
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Krukaslager uit carterhelft trekken

Ongelezen bericht door Marco » 18 aug 2023, 08:45

Krukas is ingesleten op de plek van de lagers en moet vervangen worden.

paulmz
Berichten: 1731
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Krukaslager uit carterhelft trekken

Ongelezen bericht door paulmz » 18 aug 2023, 08:53

Marco schreef:
18 aug 2023, 08:45
Krukas is ingesleten op de plek van de lagers en moet vervangen worden.
De vraag is natuurlijk,wat gaat Ruud met de brommer doen qua kilometers maken?
Als het is om in het museum neer te zetten en sporadisch een stukje te rijden, zou ik het wel met Loctite aan durven.
Vraag mij af of een nwe krukas nou zo,n succes is, ik heb laatst een tap van nwe krukas van B2B gewoon met de ijzerzaag ingekort, hoezo gehard!

Paul

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Krukaslager uit carterhelft trekken

Ongelezen bericht door Franky » 18 aug 2023, 08:56

Jep. Als je hier mee gaat rijden zal de speling tussen krukas en lager alleen maar toenemen met verdere vernieling van van alles tot gevolg.
Ik hoop dat het geen zeldzame krukas is.

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 581
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Krukaslager uit carterhelft trekken

Ongelezen bericht door Marco » 18 aug 2023, 08:57

paulmz schreef:
18 aug 2023, 08:53
Vraag mij af of een nwe krukas nou zo,n succes is, ik heb laatst een tap van nwe krukas van B2B gewoon met de ijzerzaag ingekort, hoezo gehard!

Paul
Ja die is niet zo hard 😬

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Krukaslager uit carterhelft trekken

Ongelezen bericht door Franky » 18 aug 2023, 09:03

Het is B2B. Wat had je verwacht?

paulmz
Berichten: 1731
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Krukaslager uit carterhelft trekken

Ongelezen bericht door paulmz » 18 aug 2023, 09:39

Franky schreef:
18 aug 2023, 09:03
Het is B2B. Wat had je verwacht?
Weinig,
Verdenk die club er van dat zij ook destijds het Astrazeneca vaccin hebben geleverd,ook dat was discutabel.

Paul

Gebruikersavatar
wannes69
Berichten: 499
Lid geworden op: 05 jul 2016, 21:36
Woonplaats: Borssele

Re: Krukaslager uit carterhelft trekken

Ongelezen bericht door wannes69 » 18 aug 2023, 09:51

Franky schreef:
18 aug 2023, 09:03
Het is B2B. Wat had je verwacht?
Pak maar een oude krukas en zet daar de zaag maar in.
Je zult zien dat die ook niet echt gehard is.
Dus vroeger zat er ook verschil in hardheid.

Hans

Pollege
Berichten: 495
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: Krukaslager uit carterhelft trekken

Ongelezen bericht door Pollege » 18 aug 2023, 12:17

Ik gebruik enkel nog nieuwe krukassen nieuwe namaak.
Lopen veel beter dan de oude troep..

Gr Polle

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3904
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Krukaslager uit carterhelft trekken

Ongelezen bericht door Lolle » 18 aug 2023, 12:55

Pollege schreef:
18 aug 2023, 12:17
Ik gebruik enkel nog nieuwe krukassen nieuwe namaak.
Lopen veel beter dan de oude troep..

Gr Polle
Nieuwe krukas past in het geval van Ruud niet. De asdiameter is 15 mm, nieuwe krukas is volgens mij 16 mm.
En waar koop jij die krukassen Polle, mijn ervaring met onderdelen van B2b zijn niet bijster goed. De gekochte hogedrukkoppen en small-end lagers zijn zo de kliko in gegaan. Ook de lagers voor de snaarschijven hebben maar de helft van de naalden. Liever koop ik bij een leverancier die wel kwaliteit verkoopt.

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 581
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Krukaslager uit carterhelft trekken

Ongelezen bericht door Marco » 18 aug 2023, 16:23

Ik heb een av10 kruk van b2b en bevalt nog goed geen problemen mee.


Naaldlager met de helft van de naalden? 🤣
Die had ik meteen terug gestuurd.

Pollege
Berichten: 495
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: Krukaslager uit carterhelft trekken

Ongelezen bericht door Pollege » 18 aug 2023, 18:52

Hallo Lolle

In Frankrijk bij vsx prima kwaliteit en service.

Gr Polle

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Krukaslager uit carterhelft trekken

Ongelezen bericht door ruudk » 18 aug 2023, 21:06

Hoi,
Nogmaals heel erg bedankt voor jullie hulp!
Grappig, dat die kliko van Australman tegenwoordig in veel discussies weer opduikt, net zoals zijn whiskas.
Ik ga op zoek naar een vervangende krukas, eerst in mijn eigen "magazijn" en dan op beurzen...
Paul, ik zal er niet veel kilometers op rijden, maar ik vind het bevredigend om de brommertjes in mijn museum echt in goede (rijklare) staat te brengen. Als er eentje staat die het niet goed doet, dan kijk ik er toch met een wat ontevredener gevoel naar. Ik wordt gelukkig van een Mobylette die het goed doet, vandaar toch de reparaties. Zo beleef ik de hobby dan weer.
Ik denk dat de oorzaak van het probleem met de te ruime lager als volgt is geweest: er is te kwistig gebruik gemaakt van vloeibare pakking bij zowel de grensvlakken cilinder-carter en cilinder-cilinderkop. Vanuit de cilinder-carter is er vloeibare pakking helemaal naar beneden tot in het krukas-lager gelopen, dit was duidelijk te zien. Dat gestolde vloeibare pakking-spul is keihard, bijna glasachtig. Dit lager heeft daardoor vermoedelijk enige tijd stroef gelopen. Hierdoor is de krukas waarschijnlijk gaan slippen in dit lager. Het lager kraakte nog steeds af en toe een beetje. Waarschijnlijk was dit ook meteen de reden van het "rammeltje" bij draaiende motor, dit was de reden waarom ik überhaupt de motor uit elkaar heb gehaald. Het enige wat ik niet kan verklaren is, waarom de krukas nog tot zo'n vijf mm opzij van het lager ook dunner is. Ik zou verwachten dat de slijtage dan alleen onder het lager zou zitten.
Rest mij nog 1 vraag: in welke volgorde zouden jullie een carter weer opbouwen: (A) eerst krukaslagers op krukas zetten, dan krukas met keerringen er omheen schuiven, of (B) eerst krukaslagers (met keerringen) in carter drukken en dan dat geheel om krukas schuiven?
Groeten,
Rudolf

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3904
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Krukaslager uit carterhelft trekken

Ongelezen bericht door Lolle » 18 aug 2023, 21:37

Ik werk als volgt:
Krukas in de vriezer in een luchtdicht zakje.
Na enkele uren de lagers 10 min op een verwarmingsplaatje van 80 graden.
De warme lagers op de koude krukas drukken eventueel aantikken met een buisje dat om de as past maar mooi op de binnenring van het lager komt. Een zelfde busje ook in de bankschroef waar de andere zijde rust.
Vervolgens de krukas met lagers weer enkele uren in de diepvries. De pakking ondertussen controleren en eventueel pas maken. De carterhelften op het verwarmingsplaatje. Vervolgens de keerringen inbrengen. De carterhelft van de ontstekingszijde Vervolgens op de open bankschroef leggen. De pakking gedrenkt in olie aanbrengen. De koude krukas in de warme carterhelft laten zakken en Vervolgens de andere carter helft hier overheen leggen. De carterbouten monteren. Als laatste de krukas van beide zijden centreren door er een tik op te geven met de kunststof hamer.

paulmz
Berichten: 1731
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Krukaslager uit carterhelft trekken

Ongelezen bericht door paulmz » 18 aug 2023, 21:46

@Lolle,
Het lager aantikken op jou methode is naar mijn idee riskant omdat je de krukwangen iets naar elkaar zou kunnen tikken.
Ik leg een stalen strip over de geopende bekken van de bankschroef en laat hierop de krukwang rusten aan de onderkant van die wang.
Zo kan je nooit de wangen uit positie tikken.

Paul

Plaats reactie