Carter om krukas monteren
Carter om krukas monteren
Hoi,
Maar even een nieuw topic over het weer in elkaar zetten van mijn S35A-motorblok.
Ik vind het monteren van de carterhelften om de krukas een stressvolle klus waarbij ik door schade en schande weer wat heb geleerd en dat hier maar even moet delen voor anderen (die net zo onervaren zijn als ik) dezelfde klus gaan doen.
Eerst heb ik de tip van Paul MZ opgevolgd om een krukwang aan de binnenzijde te ondersteunen met een sterke metalen strip die in de werkbank geklemd zit, bij het plaatsen van de eerste carterhelft om de krukas. Daarbij stuitte echter ik op het probleem dat diezelfde metalen steunstrip in de weg zit bij de laatste milimeters plaatsing. Immers, de rand van de carterhelft moet tot precies midden in de ruimte tussen de krukwangen worden geschoven (in de praktijk: gemept), maar daar zit dan dus die steunstrip in de weg.
Daarom heb ik toch voor Lolle zijn methode gekozen. Ik heb hiervoor bij een ijzerhandel twee eindjes dikwandige stalen pijp gekocht (binnendiameter ongeveer 30 mm, wanddikte ong. 5 mm, lengte ong. 20 cm), die mooi om de krukas heen passen. Het ene eind zet ik rechtop in de werkbank en daar plaats ik de in de oven op 120 graden verwarmde carterhelft ontstekingszijde in. Deze 120 graden heb ik uit de originele werkplaatsinstructie (daar staat iets meer dan 100 graden). Keerring erin leggen en dan de vrieskoude (-18 gr. C) krukas (met reeds gemonteerde lagers en shimringen) er in laten zakken. Ingevette pakking zo goed mogelijk op zijn plek leggen. In de andere op 120 graden verwarmde carterhelft de keerring leggen en deze op de krukas laten zakken. Dan met het andere pijpje en een gewone klauwhamer van boven de boel naar elkaar toe slaan. Als ik niet was vergeten om wat olie op de buitenrand van de lagers te smeren, ging dit misschien wat makkelijker maar ik moest nu nog flink slaan. Heel eng, want de carter is maar van aluminium, ik was steeds bang om het te beschadigen.
Halverwege snel twee carterboutjes door de gaten laten zakken om de pakking goed te fixeren en weer doormeppen. Hier zit de stress, dat je snel moet werken vanwege het rap minderende temperatuurverschil en dat je ondertussen ook nog om verschillende dingen moet denken zoals plaatsing pakking. Nu begrijp ik ook waarom er vaak gebruik wordt gemaakt van vloeibare pakking, die blijft altijd mooi op zijn plek zitten. Verder steunt alles op een pijpje, dus dat is ook nog eens spannend dat je niet per ongeluk de heleboel omstoot en alles op de grond klettert.
Want toen de carterhelften mooi tegen elkaar aan kwamen (je hoort dit ook aan een ander geluid bij het aantikken), dacht ik: yesss! Yess!!! Maar... de pakking... zat... toch... niet... goed.... Zucht... Vloek! De pakking zit op twee plaatsen scheef en is ook nog ergens gescheurd. Wat een drama, wat een rotklus! Op de rest van de omtrek zit de pakking redelijk op zijn plek. Voor de rest draait de krukas prachtig, geluidloos en soepel en ook mooi strak opgesloten. Dat opsluiten van de krukas heb ik trouwens keurig met zelfgemaakte paslagers en paskeerringen en shimringen gedaan, werkt perfect! Maar ja.. wat nu? Alles weer (voor de derde keer) loshalen? Nee dus, geen zin meer aan, een eerste lektest met een nachtje kruipolie toont nog geen lek aan. Dus gewoon alles verder monteren en kijken of het lekt, dan kan het altijd nog weer uit elkaar.
Wordt vervolgd!
Rudolf
Maar even een nieuw topic over het weer in elkaar zetten van mijn S35A-motorblok.
Ik vind het monteren van de carterhelften om de krukas een stressvolle klus waarbij ik door schade en schande weer wat heb geleerd en dat hier maar even moet delen voor anderen (die net zo onervaren zijn als ik) dezelfde klus gaan doen.
Eerst heb ik de tip van Paul MZ opgevolgd om een krukwang aan de binnenzijde te ondersteunen met een sterke metalen strip die in de werkbank geklemd zit, bij het plaatsen van de eerste carterhelft om de krukas. Daarbij stuitte echter ik op het probleem dat diezelfde metalen steunstrip in de weg zit bij de laatste milimeters plaatsing. Immers, de rand van de carterhelft moet tot precies midden in de ruimte tussen de krukwangen worden geschoven (in de praktijk: gemept), maar daar zit dan dus die steunstrip in de weg.
Daarom heb ik toch voor Lolle zijn methode gekozen. Ik heb hiervoor bij een ijzerhandel twee eindjes dikwandige stalen pijp gekocht (binnendiameter ongeveer 30 mm, wanddikte ong. 5 mm, lengte ong. 20 cm), die mooi om de krukas heen passen. Het ene eind zet ik rechtop in de werkbank en daar plaats ik de in de oven op 120 graden verwarmde carterhelft ontstekingszijde in. Deze 120 graden heb ik uit de originele werkplaatsinstructie (daar staat iets meer dan 100 graden). Keerring erin leggen en dan de vrieskoude (-18 gr. C) krukas (met reeds gemonteerde lagers en shimringen) er in laten zakken. Ingevette pakking zo goed mogelijk op zijn plek leggen. In de andere op 120 graden verwarmde carterhelft de keerring leggen en deze op de krukas laten zakken. Dan met het andere pijpje en een gewone klauwhamer van boven de boel naar elkaar toe slaan. Als ik niet was vergeten om wat olie op de buitenrand van de lagers te smeren, ging dit misschien wat makkelijker maar ik moest nu nog flink slaan. Heel eng, want de carter is maar van aluminium, ik was steeds bang om het te beschadigen.
Halverwege snel twee carterboutjes door de gaten laten zakken om de pakking goed te fixeren en weer doormeppen. Hier zit de stress, dat je snel moet werken vanwege het rap minderende temperatuurverschil en dat je ondertussen ook nog om verschillende dingen moet denken zoals plaatsing pakking. Nu begrijp ik ook waarom er vaak gebruik wordt gemaakt van vloeibare pakking, die blijft altijd mooi op zijn plek zitten. Verder steunt alles op een pijpje, dus dat is ook nog eens spannend dat je niet per ongeluk de heleboel omstoot en alles op de grond klettert.
Want toen de carterhelften mooi tegen elkaar aan kwamen (je hoort dit ook aan een ander geluid bij het aantikken), dacht ik: yesss! Yess!!! Maar... de pakking... zat... toch... niet... goed.... Zucht... Vloek! De pakking zit op twee plaatsen scheef en is ook nog ergens gescheurd. Wat een drama, wat een rotklus! Op de rest van de omtrek zit de pakking redelijk op zijn plek. Voor de rest draait de krukas prachtig, geluidloos en soepel en ook mooi strak opgesloten. Dat opsluiten van de krukas heb ik trouwens keurig met zelfgemaakte paslagers en paskeerringen en shimringen gedaan, werkt perfect! Maar ja.. wat nu? Alles weer (voor de derde keer) loshalen? Nee dus, geen zin meer aan, een eerste lektest met een nachtje kruipolie toont nog geen lek aan. Dus gewoon alles verder monteren en kijken of het lekt, dan kan het altijd nog weer uit elkaar.
Wordt vervolgd!
Rudolf
Laatst gewijzigd door ruudk op 18 sep 2023, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Carter om krukas monteren
Krukas in de vriezer de dag van te voren. Ik zet altijd eerst de lagers en keringen in het verwarmde carter. Dan de carterhelften weer in de oven op 150 graden. En dan de boel in elkaar zetten. Dat schuift veel makkelijker heb ik het idee….
Re: Carter om krukas monteren
Ik denk dat je gelijk hebt, Jan Evert, ik had eerst de keerringen en lagers in de carterhelften moeten drukken.
Het schuiven van de lagers om de krukas gaat waarschijnlijk makkelijker dan het schuiven van lagers in de carter, vanwege het beperktere contact-oppervlak (kleinere diameter). Ik was alleen bang om mijn keerringen langdurig heet te stoken in het carter (Goetze keerringen met groot rubberoppervlak), vandaar dat ik het andersom deed. Maar 150 graden kunnen ze misschien nog wel hebben.... De krukas had ik inderdaad een dag eerder al in de vriezer gelegd, in doeken gewikkeld en vacuum gezogen in een vacuumzakje (tegen condens). Echter, zo gauw je de krukas uit het vacuum zakje haalt, condenseert het alsnog met dikke druppen tegelijk. Misschien dat in de olie zetten helpt tegen condens, dat probeer ik de volgende keer.
Het schuiven van de lagers om de krukas gaat waarschijnlijk makkelijker dan het schuiven van lagers in de carter, vanwege het beperktere contact-oppervlak (kleinere diameter). Ik was alleen bang om mijn keerringen langdurig heet te stoken in het carter (Goetze keerringen met groot rubberoppervlak), vandaar dat ik het andersom deed. Maar 150 graden kunnen ze misschien nog wel hebben.... De krukas had ik inderdaad een dag eerder al in de vriezer gelegd, in doeken gewikkeld en vacuum gezogen in een vacuumzakje (tegen condens). Echter, zo gauw je de krukas uit het vacuum zakje haalt, condenseert het alsnog met dikke druppen tegelijk. Misschien dat in de olie zetten helpt tegen condens, dat probeer ik de volgende keer.
Re: Carter om krukas monteren
Het kan op verschillende manieren. Ik doe altijd eerst de lagers op de krukas en dan de krukas met lagers weer de vriezer in. Als je de lagers op kamertemperatuur in de hete carterhelften drukt is deltaT kleiner en dus minder speling. Mijn ervaring is juist dat lagers lastiger op de as gaan dan het carter in. Het is een kwestie van goede voorbereiding en alles achterelkaar in elkaar drukken.
Re: Carter om krukas monteren
Niet te bang wezen om het goed warm te stoken.
Als het warm genoeg is past zo het lager in het Carter zonder te hameren.
Ik monteer ook altijd eerst de lagers op de krukas zodat je kunt zien of ze ver genoeg op de as zitten en eventueel nog een tikje kan geven met een stukje pijp
Als het warm genoeg is past zo het lager in het Carter zonder te hameren.
Ik monteer ook altijd eerst de lagers op de krukas zodat je kunt zien of ze ver genoeg op de as zitten en eventueel nog een tikje kan geven met een stukje pijp
Re: Carter om krukas monteren
Okee, dank jullie, ik houd er de volgende keer rekening mee!
Lolle, ik denk dat je gelijk hebt: het uitzettings- of krimpeffect is in absolute zin groter bij materialen met grotere afmetingen, het gaat immers om de uitzetting per graad per lengte-eenheid, dus een ring met een diameter van 6 cm zet twee keer zoveel uit (langs 1 richting) als een ring met een diameter van 3 cm, daarom zullen theoretisch de lagers makkelijker in het carter moeten kunnen gaan dan om de krukas, afgezien van de materiaalverschillen en andere factoren dan.
Lolle, ik denk dat je gelijk hebt: het uitzettings- of krimpeffect is in absolute zin groter bij materialen met grotere afmetingen, het gaat immers om de uitzetting per graad per lengte-eenheid, dus een ring met een diameter van 6 cm zet twee keer zoveel uit (langs 1 richting) als een ring met een diameter van 3 cm, daarom zullen theoretisch de lagers makkelijker in het carter moeten kunnen gaan dan om de krukas, afgezien van de materiaalverschillen en andere factoren dan.
Re: Carter om krukas monteren
Beste leden hoog tijd om nog eens een sleuteldag te geven met als eerste punt,krukas demonteren ,nieuwe lagers er en terug monteren.
Gr Polle
Gr Polle
Re: Carter om krukas monteren
Is op zich een prima idee, Polle. Ik kan het zelf eerst nog wel eens proberen met een volgend motorblokje (een van mijn S1-tjes heeft krukaslagers die klinken als koffiemolens), want dit was pas mijn eerste keer. Ik heb wel de verwachting dat het de volgende keer beter gaat. Ik beschouw de afgelopen keer maar als een oefenpartijtje. Toegegeven, ik had dat oefenen beter op een oud afdank-blokje kunnen doen in plaats van op mijn mooie S35A-blok, maar daar heb ik het geduld dan weer niet voor. Dat is een slechte eigenschap van me. Ik wil meteen iets echt repareren en niet eerst doen alsof. En maak het dan juist vaak een beetje kapot door de onervarenheid... Nou ja, als het carter nergens gaat lekken, beschouw ik de missie als redelijk geslaagd. Het kan altijd weer uit elkaar om er een nieuwe pakking met perfecte ligging in te plaatsen.
Re: Carter om krukas monteren
Typisch een geval van makkelijk zat!
Maar ja zo'n soepele indier is wat anders dan een stugge groninger.
gr jed
Maar ja zo'n soepele indier is wat anders dan een stugge groninger.
gr jed
Re: Carter om krukas monteren
Ja, ook een bijzonder goed idee om lagers te monteren in een zandbak
.
De krukkast (carter) van mijn S35A lekt trouwens niet, dus dat is mooi, ondanks de scheve pakking.
Echter de vervangende krukas die ik gemonteerd heb, is van iets mindere kwaliteit dan de originele. (Behalve dan dat er geen stuk is uitgesleten onder een krukaslager natuurlijk.)
Met warme motor hoor je dat er wat speling tussen zuiger en krukas komt.
Misschien is het enkel het bronzen pistonpenlagertje, maar dat leek nog redelijk goed toen ik het uit mekaar had.
Als ik mijn nieuwe telefoon kan gebruiken volgende week, maak ik even een filmpje van de lopende motor.
Eerst maar even laten rusten.

De krukkast (carter) van mijn S35A lekt trouwens niet, dus dat is mooi, ondanks de scheve pakking.
Echter de vervangende krukas die ik gemonteerd heb, is van iets mindere kwaliteit dan de originele. (Behalve dan dat er geen stuk is uitgesleten onder een krukaslager natuurlijk.)
Met warme motor hoor je dat er wat speling tussen zuiger en krukas komt.
Misschien is het enkel het bronzen pistonpenlagertje, maar dat leek nog redelijk goed toen ik het uit mekaar had.
Als ik mijn nieuwe telefoon kan gebruiken volgende week, maak ik even een filmpje van de lopende motor.
Eerst maar even laten rusten.