Carter om krukas monteren
- Franky
- Berichten: 6292
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Carter om krukas monteren
Extra harde spijkers voor in beton. Ik ken ze als zwarte spijkers.
Re: Carter om krukas monteren
Het zijn spijkers gemaakt van koolstofstaal, die een oven gloeiend heet gestookt worden en daarna in olie snel worden afgekoeld.
Ze zien er zwart of donkerblauw uit. Ik heb ze lang geleden bij een plaatselijke spijkerboer (merk: Don Quichotte) zien maken.
Behalve hard moeten ze ook nog een beetje taai zijn. Te bros...? De kans op afbreken is dan groot.
Ze zien er zwart of donkerblauw uit. Ik heb ze lang geleden bij een plaatselijke spijkerboer (merk: Don Quichotte) zien maken.
Behalve hard moeten ze ook nog een beetje taai zijn. Te bros...? De kans op afbreken is dan groot.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Carter om krukas monteren
Even weer teruggrijpend op het carter gedeelte: waarom zitten die oliekanaaltjes daar eigenlijk?Zitten hier standaard halfdichte krukaslagers in o.i.d.? Dus met dichte kant aan drijfstang zijde en open kant aan koppeling/ontstekingszijde? Zodat smering van de krukaslagers 'buitenom' moet gebeuren?
Groeten, Rudolf
Groeten, Rudolf
Re: Carter om krukas monteren
Hallo Ruud,
Er zitten gewoon open lagers in de AV7, maar die kanaaltjes zorgen wel voor dat olie ook van de andere kant naar het lager komt.
Vandaag de gereviseerde brommer gestart en het was duidelijk een groot verschil. Het liep allemaal mooi soepel en starten met één trapje.
De brommer hangt met zijn 12mm Gurtner carburateur mooi aan het gas en de grote kap dempt de inlaat prima.
De trekkracht-test was in ieder geval positief.
Henk
Er zitten gewoon open lagers in de AV7, maar die kanaaltjes zorgen wel voor dat olie ook van de andere kant naar het lager komt.
Vandaag de gereviseerde brommer gestart en het was duidelijk een groot verschil. Het liep allemaal mooi soepel en starten met één trapje.
De brommer hangt met zijn 12mm Gurtner carburateur mooi aan het gas en de grote kap dempt de inlaat prima.
De trekkracht-test was in ieder geval positief.
Henk
Laatst gewijzigd door PantinNL op 24 feb 2024, 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 381
- Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
- Locatie: Heinkenszand - Zeeland
Re: Carter om krukas monteren
Vanavond kwam ik tussen mijn onderdelen een carter tegen waar ook 49.9 cc op staat en volgens mij heb ik dat al vaker gezien op een Mobylette carter, maar goed ik ben niet de echte Mobylette kennerPantinNL schreef: ↑18 feb 2024, 19:49Dat ministukje bij het oliekanaal is geen fout, maar die vorm is geheel anders dan bij de meeste carters met boring voor smering.
Ook diverse afrondingen zijn verschillend.
Bij de tweede foto staat op het carter : 49,9 cc. Dit heb ik nog nooit gezien.
Bij de eerste foto zie je ook dat de vorm van de rechthoekige aansluiting op de spoelpoort anders is.
Weggooien doe ik pas als het nergens voor te gebruiken is. Uiteraard pas ik mijn standaard AV7-carter toe met grote toevoeropeningen van de smering.
Ik zal enkele foto's toevoegen van dit afwijkende cartertje, dat het ondanks alles jaren perfect gewerkt heeft.
Henk
-
- Berichten: 2100
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Carter om krukas monteren
Ik heb meerdere blokken waar dat ook op het carter staat.
Re: Carter om krukas monteren
Kennelijk niet zo speciaal, maar wel leuk dat je toch steeds nieuwe dingen kunt tegenkomen binnen deze hobby.
De revisie is prima gelukt en ik ga dit jaar ook met deze brommer op pad.
Henk
De revisie is prima gelukt en ik ga dit jaar ook met deze brommer op pad.
Henk