Speling zuigerveren

vercouluh
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jul 2011, 08:25

Speling zuigerveren

Ongelezen bericht door vercouluh » 13 dec 2011, 09:43

Ik ben bezig met mijn AV44. Nu heb de knalpijp er vanaf en kun je fijn de cilinder in kijkeken. Wanneer ik met een schroevendraaier op de zuigerveren druk zit hier een beetje speling op.
Nu is mijn vraag, wanneer is de speling goed? En wanneer is deze te groot en moeten de zuigerveren vervaangen worden?

Roy

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Speling zuigerveren

Ongelezen bericht door Polle » 13 dec 2011, 14:54

Hallo

Als je zuigerveren wil vervangen kan je best een nieuwe piston steken met nieuwe zuiger veren.
Nieuwe zuigerveren op een oude piston geeft toch altijd nog wat speling.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Speling zuigerveren

Ongelezen bericht door Franky » 13 dec 2011, 18:33

Geen direct antwoord op je vraag maar even iets dat me opvalt.

Slijtage aan de zuigerveren lijdt er toe dat de opening bij het slotje verder open gaat. Niet zozeer het heen en weer kunnen bewegen van je zuigerveer. Ik vermoed dat dit laatste ook wel slijt, alleen velen malen langzamer. Geen idee of dit uberhaupt een probleem is bij mobylette blokjes.

Hoeveel speling toelaatbaar is weet ik.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Speling zuigerveren

Ongelezen bericht door ruudk » 13 dec 2011, 20:14

Hallo

Het is ook niet helemaal duidelijk welke speling vercouluh bedoelt, ik dacht juist dat hij (vercouluh=Roy=man) met de schroevedraaier de zuigerveren wat naar binnen kon drukken (en niet omhoog en naar beneden). Het naar binnen kunnen drukken van de zuigerveren kan duiden op wat speling tussen de uiteinden, wat slijtage dus.

Ik ben er voorstander van om het hart van de motor niet open te halen als het niet nodig is en test daarom meestal even de compressie. Maar ja, dan moet je wel een idee hebben van wat een 'goede compressie' is... 1:6 is goed, maar hoe voelt dat? Globale vuistregel: je moet toch even 'aardig wat' kracht zetten om het vliegwiel door het compressietraject te draaien. Ook bij achterwaarts (andersom) draaien. Dan zit het meestal nog wel goed met de veren. Ook even goed luisteren naar de lopende motor bij verschillende toerentallen kan informatie geven: hoor je een scherp getik? Of duidelijk gerammel bij de cilinder? Dan misschien toch even uit elkaar halen en 'direct' kijken.

Mocht je het spul toch uit elkaar gaan halen: de speling tussen de twee uiteinden van de zuigerveren moet niet veel meer zijn dan ruwweg een halve milimeter. Om deze speling vast te stellen moet de zuigerveer dus in de normale stand in de cilinder zitten. Je zet de opening van de zuigerveer dan net voor een poort (in- of uitlaat), zodat je de speling goed kunt zien.

Groet,
Ruud

vercouluh
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jul 2011, 08:25

Re: Speling zuigerveren

Ongelezen bericht door vercouluh » 13 dec 2011, 20:38

Hey Ruud, je hebt helemaal gelijk, ik kan de zuigveer net ietjes naar binnen drukken. We hebben het dan over naar schatting 0,5mm.
Qua compressie is inderdaad moeilijk inschatten, ik heb dit van tevoren wel een aantal malen getest door aan het vliegwiel te draaien. Ik was er toen zeer tevreden over aangezien ik aardig wat kracht moest zetten om het vliegwiel rond te krijgen.
Luisteren naar de cilinder tijdens het draaien van de motor heb ik niet gedaan.
Ik ben er ook niet van om het hart van de motor open te gaan maken als dit niet nodig is, vandaar dat ik hier de vraag ook eerst stel.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Speling zuigerveren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 13 dec 2011, 20:42

Dit zijn de juiste spelingen voor zuiger en -veren:
motobecanerm16scr_1.sized.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Speling zuigerveren

Ongelezen bericht door Harrie » 13 dec 2011, 20:47

De zuigerveer moet radiale speling hebben. Als de uiteinden van de zuigerveer niet kunnen bewegen gaat hij vastkoeken.
Polle had het over de speling in axiale richting ( de hoogte van de groef). Als die groeven zijn uitgesleten kun je inderdaad het beste zuiger en zuigerveren vervangen.
Nieuwe veren in uitgeleuterde groeven
Voor 30 Euro heb je bij MobyJoost een nieuwe zuiger met zuigerveren.
O, ja ....je krijgt dan de nieuwe cilinder er gratis bij.

Leuke tabel Joost; die waarden hanteer ik ook sinds enkele jaren.
Groet,
Harrie

vercouluh
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jul 2011, 08:25

Re: Speling zuigerveren

Ongelezen bericht door vercouluh » 14 dec 2011, 08:40

Ik heb het hier dus over radiale speling, hoe meten jullie deze speling? Aangezien het hier over toende van mm gaat?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Speling zuigerveren

Ongelezen bericht door Harrie » 14 dec 2011, 08:52

Met een nauwkeurige schuifmaat.
Harrie

Plaats reactie