Mobylette L99e

ATammenga

Mobylette L99e

Ongelezen bericht door ATammenga » 19 jun 2024, 13:21

Hallo mede liefhebbers,

Ik ben inmiddels 5 jaar trotse bezitter van mobylette L99e. Zou iemand mij kunnen vertellen welk type olie er in de dubbele vario bak moet? Ik heb geen idee welke. Voor eventueel verder onderhoud daaraan hoor ik graag.

Ook ben ik nieuwsschierig of dit type brommer vroeger ook in Nederland en Belgie te koop was. Ik kan er weinig over vinden omdat van dit type niet veel op kenteken staan.

Alvast bedankt voor een reactie.

ATammenga

Re: Mobylette L99e

Ongelezen bericht door ATammenga » 19 jun 2024, 13:30

Foto
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 19 jun 2024, 13:53

Kijk nou, wat leuk. Een mede 99 eigenaar. Ik heb de 99z. Ander motorblok en iets andere versieringen maar verder hetzelfde.
Ik gebruik Pistoneeze P40
Pas op met moderne oliën. Ik weet niet of jou bak een bronze of aluminium tandwiel heeft. De bronze schijnt aangevreten te worden door moderne olie soorten.

Pas op met die transmissie bakken. Er zit heel weinig olie in, en als de keerringen nog origineel zijn is de kans op lekkage best groot. Je hebt niet veel lekkage nodig voordat de transmissie leeg is.

Als je nog wat van mijn worstelingen wil lezen, kan ik je verwijzen naar dit topic. Zullen voor jou ook wel wat goede tips tussen staan.
https://www.mobyletteforum.com/phpBB3/v ... =23&t=1858

Heb je de handboeken al? Anders kan ik ze wel even delen.

ATammenga

Ongelezen bericht door ATammenga » 19 jun 2024, 14:29

Leuk een 99z, een mooi speciaal model met extra cilinder. Bonze of alumium tandwiel, ik heb geen idee. Is deze olie goed: https://millersoils.nl/product/classic- ... lers-oils/? Hoe vaak vervangt jij de olie? Als de olie uit de bijvul stop stroomt is die vol als het goed is. En de brommer waterpas zetten bij bijvullen uiteraard.

Ik heb een gekopiërd boekje in het frans van ons type gekregen van de vorige eigenaar. De vorige eigenaar zit/zat volgensmij ook op dit forum met een onderwerp over het restaureren van top tot teen.

Bedankt voor de link en tips. Dat kan van pas komen!

PantinNL

Ongelezen bericht door PantinNL » 19 jun 2024, 16:54

Dat pijpje uit de uitlaat komt me bekend voor. Is dit de brommer die van Paul Satmeel afkomstig is?
De L99e is nooit door Kaptein of Unikap in Nederland geïmporteerd; ik heb er wel ooit eentje opgehaald in Parijs toen ik er toch was voor een beurs.
Een sterke motor (AV14) zat er onder.
Groet,
Henk

JanmobyEvert

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 19 jun 2024, 22:07

ATammenga schreef:
19 jun 2024, 13:21
Hallo mede liefhebbers,

Ik ben inmiddels 5 jaar trotse bezitter van mobylette L99e. Zou iemand mij kunnen vertellen welk type olie er in de dubbele vario bak moet? Ik heb geen idee welke. Voor eventueel verder onderhoud daaraan hoor ik graag.

Die Miller olie gebruik ik ook.
Die van mij is een 40 officieel hoort er een 30 op dacht ik maar dat maakt voor mij niet zo veel verschil.
Hoe vaak? Als de olie verkleurd of metallic achtig wordt. Ik gooi er elk jaar nieuwe olie op. De onderste plug is idd om af te tappen en de bovenste is de vul/niveau plug.
In de variateur en in de tussenbak/ boite relais zit een vetnippel. Deze smeer ik beide ook één keer per jaar een klein beetje.
Verder is er volgens mij niet zo veel speciaal onderhoud ten opzichte van andere moby’s.

ATammenga

Ongelezen bericht door ATammenga » 20 jun 2024, 13:45

Bedankt voor jullie reacties en advies, hier kan ik wel wat mee.

@Pantinnl Henk. Zie bijgaande foto. Deze kwam ik op een ander forum tegen. Deze meneer heette ook Henk. Is dit de brommer die van jou geweest? Mijn L99e heeft het kenteken van de foto. https://bromfietsforum.nl/ubbthreads.ph ... 8&page=all.

De kans is zeer aanwezig dat hij van Paul Satmeel is geweest. De man waar ik de L99e van gekocht heb heette Paul en kwam uit Enschede 6 jaar geleden.

PantinNL

Ongelezen bericht door PantinNL » 20 jun 2024, 14:15

Dat is inderdaad de brommer, die ik voor mijn broer meegenomen heb uit Parijs.
In 2006 heeft hij daarmee aan het Luxemburg-evenement deelgenomen.
Een brommer heeft in de loop der jaren soms vele eigenaren.
Groet,
Henk

ATammenga

Ongelezen bericht door ATammenga » 20 jun 2024, 15:33

Wat leuk om te horen, doe uw broer de groeten van mij en zeg dat ik zuinig op de brommer ben. Luxemburg-evenement zegt mij niet veel. Wat is dat een tourtocht? Voor eventueel verdere info of verhalen over de brommer hoor ik graag.

PantinNL

Ongelezen bericht door PantinNL » 20 jun 2024, 16:34

In de jaren 1999-2007 organiseerden we voor een groep Kaptein-liefhebbers elke jaar een meerdaagse tocht, waarbij soms het buitenland werd aangedaan. Ik heb mooie herinneringen aan die periode, maar het leven gaat verder en ik wacht momenteel op beter weer, zodat ik weer een serieuze rit kan rijden.
Henk

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 20 jun 2024, 19:29

JanmobyEvert schreef:
19 jun 2024, 22:07
ATammenga schreef:
19 jun 2024, 13:21
Hallo mede liefhebbers,

Die Miller olie gebruik ik ook.
Die van mij is een 40 officieel hoort er een 30 op dacht ik maar dat maakt voor mij niet zo veel verschil.
Hoe vaak? Als de olie verkleurd of metallic achtig wordt. Ik gooi er elk jaar nieuwe olie op. De onderste plug is idd om af te tappen en de bovenste is de vul/niveau plug.
In de variateur en in de tussenbak/ boite relais zit een vetnippel. Deze smeer ik beide ook één keer per jaar een klein beetje.
Verder is er volgens mij niet zo veel speciaal onderhoud ten opzichte van andere moby’s.
Deze gebruik ik ook. Exact dezelfde bus. Dus anders dan ik eerst typte.
Mijn onderhoud doe ik op dezelfde wijze.
Er gaat zo weinig olie in overigens dat je ook echt niet zuinig heeft te zijn met hoe vaak je de olie vervangt.

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 20 jun 2024, 19:39

ATammenga schreef:
19 jun 2024, 14:29
Bedankt voor de link en tips. Dat kan van pas komen!
Ik heb even wat documentatie bij elkaar gezocht en in een zip file gezet. Download ze en sla ze zelf op want ik laat ze niet erg lang online staan. Mijn FTP server is niet zo groot. :mrgreen:
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/ ... k/L99e.zip

Hoe rijdt zo'n L99e nu eigenlijk? Het motorblok zal intern wel heel erg overeen komen met een AV7, net zoals mijn 99z meer overeenkomsten heeft met een AV7 dan je zou denken. Ik zie wel dat de krukas bij jou anders is dan een AV7. Heeft dit ding nou meer pit dan een AV7?

GROENEKAN

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 20 jun 2024, 20:53

Interessante documentatie. Je heb je archief goed voor elkaar, Frank.

PantinNL

Ongelezen bericht door PantinNL » 20 jun 2024, 22:05

GROENEKAN schreef:
20 jun 2024, 20:53
Interessante documentatie. Je heb je archief goed voor elkaar, Frank.
De toegang kan nog beter afgeschermd worden, want ik kan veel meer zien dan die ene .zip-file.
Henk

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 21 jun 2024, 06:57

Alles wat daar op staat is openbaar Henk.

PantinNL

Ongelezen bericht door PantinNL » 21 jun 2024, 09:25

Dan is het goed!

Van de L99e zul je tevergeefs om een Nederlandstalige handleiding zoeken, maar met de vertaalprogramma's en de Franse handleidingen kom je een heel eind.
Groet,
Henk

ruudk

Ongelezen bericht door ruudk » 21 jun 2024, 09:46

Stoere brommer, Tammenga, dat is nog eens wat anders dan een EEG-tje.
Nooit geweten dat er een AV14 motor bestaat, Henk. Wat is er karakteristiek aan de AV14-motor? Bij de AV10 is het bijvoorbeeld de membraan-inlaat. Bij AV7 (oorspronkelijk) de omkeerspoeling. Bij AV35 was het de gewijzigde cilinderkop en cilinder chroomwand.
Groet,
Rudolf

PantinNL

Ongelezen bericht door PantinNL » 21 jun 2024, 11:16

ruudk schreef:
21 jun 2024, 09:46
Stoere brommer, Tammenga, dat is nog eens wat anders dan een EEG-tje.
Nooit geweten dat er een AV14 motor bestaat, Henk. Wat is er karakteristiek aan de AV14-motor? Bij de AV10 is het bijvoorbeeld de membraan-inlaat. Bij AV7 (oorspronkelijk) de omkeerspoeling. Bij AV35 was het de gewijzigde cilinderkop en cilinder chroomwand.
Groet,
Rudolf
Geen spectaculaire zaken zoals: "Moteur à piston d'équilibrage" of een inlaatmembraan.
Het lijkt meer op een verzwaarde AV7: zwaardere krukaslagers, andere krukas, zwaarder carter, grotere cilinderkop en grotere omvang van de koelribben. Als ik bij het opruimen wat tegenkom dan zal ik het hier wel posten.
Groet,
Henk

ruudk

Ongelezen bericht door ruudk » 21 jun 2024, 13:40

Okee, interessant, dank je voor de moeite, Henk!
Groet, Rudolf

PantinNL

Ongelezen bericht door PantinNL » 21 jun 2024, 14:51

Hallo ATammenga,
Hier nog wat technische achtergronden van die L99e:
Ik heb indertijd een nieuwe uitlaatbocht geleverd bij die brommer; meestal zijn ze bar slecht.
De uitlaatpot gaat wel lekker lang mee. Die bocht was een product van een lokale pijpenbuiger hier uit de buurt.
Ik heb nog 1 nieuwe bocht hier liggen voor het geval dat er een 99Z op me af komt, maar de kans erop schat ik laag in.
Achterlicht en kap is indertijd ontwikkeld door Dick Kievits en mij voor de zwaardere modellen, waarbij we goed naar Franse motorfietsen van Motobécane hebben gekeken. De ontsteking was dus geen 99e, maar een externe bobine/condensator/punten ontsteking.
De blauwe sticker was een idee van een ex-ambtenaar uit Amsterdam, zodat we in Luxemburg als Nederlands voertuig herkenbaar waren.
Bij zit er ook nog steeds eentje op.
Jammer dat het bagagerek ontbreekt, maar dat kan hersteld worden. De knipperlichten (pinkers voor de Belgen) zien er mooi uit.

Henk

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 21 jun 2024, 19:42

Toch zijn het rare jongens daar in Frankrijk. Ik was zonet wat aan het lezen over de AV14. Je hebt dus nogal wat soorten van deze cilinder die allemaal erg op elkaar lijken.
- De (99) Z versie met een membraam, ini mini spoelpoorten, AV7 zuiger en AV7 kop en voetpakking.
- De EV50 versie, membraam, fors grotere spoelpoorten, past nog steeds op een AV7 al zullen de spoelpoorten niet echt geweldig uitlijnen.
- De AV14 versie. Geen membraam. Kennelijk niet uitwisselbaar met een AV7 spul.

Lekker verwarrend :lol:

De uitwisselbaarheid is wel relatief die ik hier noem hoor :P Ik zou het niet doen.

Plaats reactie