Carters samenvoegen.

Dirkos

Carters samenvoegen.

Ongelezen bericht door Dirkos » 09 sep 2024, 16:11

Hallo luitjes.

Ik slinger hier een nieuw topic aan omdat ik met een probleem zit waar ik al ff niet uit kom.
Het gaat om mijn AV50 die ik na 2 jaar weer opgestart hebt(zie eerder topic acceleratie).Brommertje weer opgestart en na een modicatie reed brommertje best wel lekker.Echter na een redelijke rit met lekker snelheid er op(45 tot 50 km/h) haperen.Klonk als een vuiltje in de bougie.Bougie was perfect schoon en ik stond verbaasd hoe mooi de bougie van kleur was. Okee,deel 2.Ik had nog wat onderdelen liggen dus punten,condensator en bougie vervangenNope,nix beter.Nu was ik al redelijk bekend met het feit dat de nos spullen niet zo best zijn dus ik spring in het diepe en bestel bij Henk van Kessel een superkitMoet goed zijn maar dat weet ik nog niet.(heb het al een paar weken in huis hoor)Maar nu to the point.Ikke dacht ik ga in afwachting van de ontsteking ff nieuwe lagers en keerringen in het blokje hangen,ik wist al dat er iets speling op de lagers zaten dus doe ik nu ff.Lagers vielen zomaar op hun plek.Keerringen drama :oops: Had er al 2 extra gekocht maar 3 gemold. :oops: 10 bij besteld pffMaar goed nu tik te carters over de lagers en de krukas muurvast.Ik over m'n zeik.Zooi terug los getikt.Checken maar kan niks verkeerd vinden.Nieuwe keerringen erin en weer proberen en weer ellende.Ik sta nu op het punt om het voor de 3de keer te proberen maar ben bang dat het weer vast gaat zitten.Het enige wat ik me kan bedenken is dat de keerringen tegen de lagers aanzitten maar alles zit op z'n plek lijkt mij.Wie heeft er tips.

loe

Re: Carters samenvoegen.

Ongelezen bericht door loe » 09 sep 2024, 16:31

Zijn de lagers iets dikker misschien dan de originele,
Zou eerst even zonder keerringen passen, kijken of dat mooi loopt,

loe

Ongelezen bericht door loe » 09 sep 2024, 16:33

Heb je ook een carterpakking geplaatst,

Dirkos

Ongelezen bericht door Dirkos » 09 sep 2024, 17:26

Was met carterpakking en de maten zijn gelijk en ook goed gemonteerd ivm de afgeronde hoek aan de binnenzijde.
Zonder keerringen zou ik nog kunnen proberen maar ik heb er al een zooitje gesloopt en zit er niet echt op te wachten om er weer 2 te slopen.Heb er nog wel wat maar hou ze liever heel. :)

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 09 sep 2024, 17:48

Scheelt het veel?
Zo niet, dat is het vrij normaal dat je na aandraaien van de carterbouten een minder goed lopende krukas hebt. Even de carters warm stoken (niet te warm, keerring moet heel blijven) en een paar tikken met een houten hamer op de krukas geven in lengte richting met het motorblok in je hand. Dan zetten/schuiven de lagers zich in het carter en zou het probleem voorbij moeten zijn.
Dit is in de normale situatie zo. Als er verder niets geks is.

Dirkos

Ongelezen bericht door Dirkos » 09 sep 2024, 18:15

Franky,de krukas zat muurvast na aanhalen carterbouten.Na het lossen draaide het zwaar.Ik heb het weer losgehaald(dus de carters los van de krukaslagers) en later opnieuw geprobeerd met de carterhelft van de ontstekingskant, maar toen kreeg ik de andere kant er ook alweer niet goed op.Nu zit de kant van de ontsteking nog op de krukas en de koppelingskant is los.

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 09 sep 2024, 19:06

Hmmm... Lastig.
Kan je foto's plaatsen hoe het er allemaal uit ziet nu? Ik ben er nog niet achter wat je fout doet.
De term muurvast vind ik wel eng.

paulmz

Ongelezen bericht door paulmz » 09 sep 2024, 19:28

Je heb toch niet een laget verkeerd gemonteerd.
1 kant van het lager heeft n.l. een facetkant die naar de krukwang moet wijzen.

Paul

Dirkos

Ongelezen bericht door Dirkos » 09 sep 2024, 19:57

Lagers zitten goed.Ik zag al met het loshalen van de oude dat er een ronde rand aan zat dus extra op gelet.Ruimte tussen lager en krukwang is ongeveer 0,65 mm. Franky,fotoos van wat? Ik kan wel foto's maken maar wat valt daar op te zien.Maar morgen weer een dag,ik kom hier op terug.

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 09 sep 2024, 20:48

Ik zoek mogelijke eigenaardigheden. Ik weet ook niet wat ik moet zoeken. Mogelijk ziet iemand hier iets vreemds. Ik ben verder ook een beetje door de ideeën heen.

PantinNL

Ongelezen bericht door PantinNL » 09 sep 2024, 20:59

Neem het spul mee naar het NVT.
Daar tref je voldoende deskundigheid aan.
Mogelijk overzie je iets zoals te brede keerringen.
Henk

JanmobyEvert

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 09 sep 2024, 21:51

Ik denk zoals Frank zegt spanning er af halen. De keringen kunnen de krukas nooit blokkeren.

Moet je de carters met de boutjes naar elkaar toe trekken? Als dat zo is heb je veel spanning op de lagers en blokkeert de boel.

Zo doe ik het: krukas een paar uur in de vriezer dan de lagers op een kookplaat goed heet maken 150/200 graden. Je schuift de hete lagers zo over de bevroren krukas. Dan kan de krukas met lagers de vriezer weer in met plakband om de plek waar de circlips komen en een paar uur wachten. Keringen in de carters zetten en de carters een halfuurtje in de oven op 150 graden. Nu moet je snel en secuur werken de koude krukasmet lagers glijdt redelijk makkelijk over de voorverwarmde cartehelften( goed kijken wat rechts en links is!) de carters moeten elkaar raken zondef te verl moeite. Boutjes er in en met een nylon hamer links en rechts een ferme tik ip de krukas geven in de lengte richting. Dan zou de spanning er af moeten zijn.

Lolle
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lolle » 09 sep 2024, 23:07

Dirkos schreef:
09 sep 2024, 19:57
Lagers zitten goed.Ik zag al met het loshalen van de oude dat er een ronde rand aan zat dus extra op gelet.Ruimte tussen lager en krukwang is ongeveer 0,65 mm.
Wat voor ruimte is die 0,65? Vulringen? Eerst met een afgeslepen lager de dikte van de vulringen bepalen
Lagers zijn allemaal volgens de norm gemaakt en dus allemaal binnen de gestelde normen. Dus eerst inelkaar zetten met stellagers. Als hij dan ook klemt heb je waarschijnlijk te dikke keerringen. Of is er iets anders mis.

Marco

Ongelezen bericht door Marco » 09 sep 2024, 23:12

Wel een beetje vet of olie aan de binnenkant van de keerringen doen tijdens monteren van de krukas.
Ik monteer ook altijd eerst de lagers op de krukas en tik dan nog met een stukje pijp op de binnenste ring om zeker te weten dat het lager ver genoeg zit.

@lolle een av50 heeft toch geen shimringen bij de krukas?

Dirkos

Ongelezen bericht door Dirkos » 10 sep 2024, 11:10

De 0,65 mm is zonder vulringen, die zitten er niet in.
Het invriezen en het kookplaatje zijn mij bekent en had ik dus ook gedaan, wat ik wel van plan ben is het carter langer op Ket kookplaatje te laten liggen, had het nu maar een paar minuten maar zal het nu een kwartier ongeveer doen ik was namelijk bang de keerringen te heet te maken maar dat schijnt dus niet zo'n probleem ze zijn als ik het hier zo lees.
Ik denk dat ik het morgenochtend ga doen dus jullie horen nog van me.

Pollege

Ongelezen bericht door Pollege » 10 sep 2024, 14:48

Gewoon een gasbrander nemen.

Gr Polle

Dirkos

Ongelezen bericht door Dirkos » 11 sep 2024, 11:09

Goed,carters zitten weer op elkaar, krukas draaide, wel zwaar, ik moest de ontstekingsnok erop zetten want aan de krukas zelf lukte het niet.ff later carterbouten aangehaald en hij zit weer praktisch vast.Weinig opgeschoten dus.
Enige wat ik nu nog kan bedenken is dat de lagers toch niet helemaal goed op hun plek zitten, toen ik ze monteerde vielen ze zo op hun plaats en dus heb ik ze geen tikken nagegeven dus misschien moeten ze nog net een paar tienden verder op de as.
Dus ik denk maar weer de boel openmaken en de lagers eraf trekken, dan weer opnieuw vriezer en warmstoken en een nieuwe poging wagen.
Ik zou het anders ook niet weten.
Met 1 carterhelft draait hij wel aardig soepel maar met de 2de ertegenaan loopt het vast.

Marco

Ongelezen bericht door Marco » 11 sep 2024, 11:51

Wel na het vastdraaien van de bouten een tik op de krukastappen gegeven? Om de spanning eraf te halen

loe

Ongelezen bericht door loe » 11 sep 2024, 12:26

Hulp zoeken van iemand uit de buurt die het vaker heeft gedaan

Lolle
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lolle » 11 sep 2024, 12:49

Marco schreef:
11 sep 2024, 11:51
Wel na het vastdraaien van de bouten een tik op de krukastappen gegeven? Om de spanning eraf te halen
Mer kunststof hamer.

Dirkos

Ongelezen bericht door Dirkos » 11 sep 2024, 12:56

Ja,ik heb meerdere keren tikken met de hamer gegeven zowel voor als na het aantrekken van de carterbouten.

Dirkos

Ongelezen bericht door Dirkos » 11 sep 2024, 15:50

Goed,de hele zooi ligt weer open,ik denk dat ik maar weer nieuwe lagers bestel want 2 x losslaan uit de carters plus het lostrekken met een lagertrekker zal ze geen goed hebben gedaan.
Uiteraard flikkerde er ook nog een lager op de betonnen vloer die al niet geheel zandvrij is en trok ik ook nog een keerring mee los.
Moeten de keerringen eigenlijk elke keer vernieuwd worden nadat de carters losgemaakt zijn?
Trouwens de lagers hebben minimale zijdelings speling ,dat hadden ze al toen ze uit de verpakking kwamen geloof ik,kan dat kloppen?

GROENEKAN

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 11 sep 2024, 16:14

Beste lijkt me samen met iemand met ervaring. Ik zie niet je woonplaats bij je profiel. Of bijv. beeldbellen met een kenner van bijvoorbeeld dit forum. Steeds opnieuw zonder goed resultaat en zonder kennis oorzaak mislukken lijkt me erg frustererend en zinloos.

MobyJoost

Ongelezen bericht door MobyJoost » 11 sep 2024, 16:49

welke lagers heb je gekocht (en ik bedoel merk)?

paulmz

Ongelezen bericht door paulmz » 11 sep 2024, 16:57

Zit nog ff te denken,als de carters te brut van de krukas zijn gescheiden,is het mogelijk dat de krukwang(en) iets uit elkaar zijn gegaan en dus de krukas te breed is geworden.
Mocht dat zo zijn,dan ga je dat niet corrigeren met een brande,r e,n ee.n vriezer maar zal er een pers aan te pas moeten komen.
Meet eens de breedte van de krukas daar waar le lagers tegenaan komen te liggen?
Heeft er iemand een losse krukas liggen om die te meten als vergelijking?
Ik heb er 1 met nog lagers er op,breedte buitenkant krukwangen 38.1 mm

Paul

Plaats reactie