Hoe krijgt men een Mobylette echt snel!

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Hoe krijgt men een Mobylette echt snel!

Ongelezen bericht door Combinette » 14 jan 2012, 21:50

Hallo,

Geregeld hoor ik mensen zeggen dat die "Mobyletjes" van vroeger zo geweldig op te voeren waren, echter mijn ervaring is dat het nog niet zo meeviel.
Nu hoor ik verhalen van snelheden over de 100 km/u en op you-tube zijn er inderdaad wel filmpjes van een Mobylette die dat ruim haalt.
Aangezien er veel Mobylettes voor een habbekrats worden aangeboden lijkt het me wel leuk om een "special"te bouwen, dwz, spuiten en ombouwen zoals je het zelf leuk vindt, en het maximale uit de motor te halen.
Maar hoe begin ik hieraan?
Zo'n 20 jaar geleden was ik erg gedreven in het opvoeren (leeftijd hè) maar het maximale wat ik uit een standaard 50 cc gekregen heb was zo'n 80-85 km/u maar dat waren Zundapp's en Kreidlers.
Heeft er iemand tips?

Groeten,

Roelant.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe krijgt men een Mobylette echt snel!

Ongelezen bericht door MobyJoost » 14 jan 2012, 23:37

Voor echt snel kan je het best overstappen op een AV10 motor. Met menbraan inlaat op het carter.Daar zijn ook, met wat zoeken nog wel snelle (heel snelle)spullen voor te krijgen.
Voor de AV7 zijn de cylinders met de grootste belofte, naar mijn mening, de Airsals. Die hebben al grote poorten en ik denk, dat ze standaard mischien wel een 19mm carb kunnen hebben (nooit geprobeerd overigens). Uitlaat is wel een probleem. er zijn voor de AV10 motortjes wel genoeg racepijpen te krijgen, maar hoe ze zich gedragen op een AV7 motor, weet ik ook niet.
Ik heb zelf een SIM-pijp onder een AV10 motor, met een Dell'orto 15/15. Dat werk wel goed. Moet nog verder afgesteld worden en ik ben er nog niet mee op de weg geweest. Maar er zit een fenomenale acceleratie in. Die SIM-pijp, werkt ook goed op AV7 motoren, weet ik van de ervaringen van anderen.
Hier: http://www.50cc.nl/frameset_nl.htm
Hebben ze ook nog wel wat onderdelen. Klik "onderdelen" (linksboven), dan "Mbk" in de lijst links op de volgende pagina en dan 51 (AV10 motor) of 88 (AV7 motor). Ook die SIM uitlaat hebben ze. Voor meer spullen moet je echt naar Franse sites als La Bécanerie ( http://www.la-becanerie.com/index.fr.php
MIR 35 ( http://www.mir35.com )
Shop&race50 ( http://www.shopandrace50.com/ )
Redureau Racing Design ( http://www.rrd-preparation.com//mbk-51- ... /index.php )
En kijk maar eens hier om te zien, wat er in Frankrijk zoal in elkaar geknutseld word. Een paar producten van de 50 cc competities van de jaren '80 en '90. http://galerie.competition50cc.info/index.php?cat=11
Dit is wel een mooie: http://galerie.competition50cc.info/dis ... play_media
Je ziet de Mobylette er nog wel inzitten.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Hoe krijgt men een Mobylette echt snel!

Ongelezen bericht door Franky » 15 jan 2012, 12:17

Vroeger liep alle brommers met gemak over de 80. Dat zou je in ieder geval gaan denken als je de verhalen van de oude lui moet geloven. Veel van deze verhalen zijn spannender gemaakt dan ze zijn. Ik geloof er geen drol van.

Een mobylette echt snel laten lopen kan je inderdaad doen met wat Joost zegt.
Ik geloof er echter niks van dat die lui van vroeger met hun mooie verhalen, met de setup die Joost voorstelt rond reden. Die setup is namelijk veel te mooi (en te duur).

Ik zou het anders aan pakken. Mede vanwege het kosten plaatje. Wil je het echt goed doen, pak de setup van Joost ;)
- Er schijnen ooit 70cc setjes voor mobylette te zijn geweest. Daar kan je naar op zoek. Anders zal het bij 50cc blijven en moet je de poorten maar bij gaan veilen.
- Opvoeren is leuk, maar je powerband wordt er veel smaller van. Dat wil zeggen dat je bromfiets echt niet meer van zijn plek af wil komen omdat het blok pas vermogen krijgt bij veel hogere toeren. Een variomatic lijkt mij een must. Dus die moet er sowieso op.
- Een resonantie uitlaat zal ook een goede verbetering zijn.
- Een grotere/andere carb erop.

En dan moet je toch al wel wat sneller kunnen :) Ik denk geen 100km/h. Dat wil je ook niet met een mobylette frame als je het mij vraagt. Het gedrag van het frame wordt misschien wel wat beter met het vervangen van de voorvork.... Remmen moeten ook aangepast worden.

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Hoe krijgt men een Mobylette echt snel!

Ongelezen bericht door Combinette » 16 jan 2012, 22:42

Bedankt allemaal voor de tips en de links, maar op deze manier was het eigenlijk niet de bedoeling.
Opvoeren met grotere cilinders en er een hoop geld tegenaan gooien is geen kunst, maar een standaard 50 cc tegen de 100 km/u laten lopen wel, en dat is me nooit gelukt, en als ik de oudere onder ons moet geloven........(ben ik een sukkel dat het me niet lukt) :oops:

De bedoeling was een versleten Mobylette aan te schaffen en daar het maximale uit te halen met 50 cc.
Een vario aanbrengen of tandwiel en uitlaat vervangen wil ik nog wel doen, maar verder wil ik die 50cc behouden.
Na uren vijlen, vlakken en polijsten heb ik de `100 km/u bij lange na nooit kunnen halen.

Overigens was het wel interessant om de links te lezen, zeer interessant zelfs.

Groeten,

Roelant.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Hoe krijgt men een Mobylette echt snel!

Ongelezen bericht door Harrie » 16 jan 2012, 22:46

Beste Roelant,

Van Peugeot racers hoorde ik dat ze de 50cc blokjes met variateur door o.a. aanpassing van die variateur gigantisch veel toeren lieten maken (meer dan 10.000 omw./min).
Snelheden van 120 km/uur waren het resultaat. Het is dus mogelijk.
Groet,
Harrie

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Hoe krijgt men een Mobylette echt snel!

Ongelezen bericht door Combinette » 16 jan 2012, 22:54

Beste Harrie,

het zal ook best wel mogelijk zijn maar hoe?
Enkel de variateur aanpassen lijk me niet voldoende, de motor moet ook de kracht hebben om iets aan te kunnen drijven.
Ik kan in de cilinder wat poorten bij frezen wat al veel scheelt, maar net niet genoeg om die snelheden te halen.

Verder zou ik zoals eerder al aangehaald, niet met die snelheden op een mobylette willen zitten.
Het zou ook enkel een proef zijn en de resultaten zouden dan ook van een testbank moeten komen, en niet van de praktijk.

Groeten,

Roelant.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Hoe krijgt men een Mobylette echt snel!

Ongelezen bericht door Harrie » 16 jan 2012, 23:09

Beste Roelant,
Ze zullen inderdaad de spoelpoorten vergroot hebben, carburateur en een passende uitlaat.
De trekkracht onderin was ronduit slecht en die kwam pas nadat de brommer op toeren kwam.

Voor normaal gebruik is dat allemaal slecht:
- grote slijtage van de motor.
- frame, vering en remmen zijn meestal niet toereikend: dus gevaarlijk op de openbare weg.
- groot brandstofverbruik

Als toerrijder hoeft dat voor mij allemaal zo snel. Ik vind veel trekkracht onderin veel belangrijker en prettiger rijden.
Voor iemand die van racen op een baan houdt ligt dat natuurlijk totaal anders. Ach, misschien ben ik wel een suffe oude opa :lol:
Groet,
Harrie

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Hoe krijgt men een Mobylette echt snel!

Ongelezen bericht door Combinette » 16 jan 2012, 23:34

Beste Harrie,

Jij bent geen oude suffe opa, en ik geen overstandige vader van 2 kinderen.
Ik heb er ook geen zin in om nu te verongelukken, dat "snel" rijden heb ik gehad, en vanwege mijn drukke bestaan heb ik behoefte om ook rustig te toeren.
Mijn Zundapp's heb ik al lang, en ik rijd er al 10 jaar niet meer op, ik heb ook geen zin om er erg veel geld in te steken en omdat ik zo'n 22 jaar geleden ook Mobylette's heb gehad vond (en vind) ik het leuk om er weer 1 te hebben.
Ze sleutelen veel makkelijker, zijn betaalbaarder, zien er leuk uit en het sleutelen en rijden erop werkt ontspannend.
De AV50 ga ik ook opknappen en niet restaureren, en ik ga rustig zoeken naar een AV88, want die vind ik erg mooi.

Wat betreft het opvoeren, dat blijft kriebelen maar ik ga me er niet mee op de openbare weg vertonen, en het zou enkel een proefproject moeten worden, en getest moeten worden op een testbank.

Misschien een verkeerd topic op dit forum?

Groeten,

Roelant.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe krijgt men een Mobylette echt snel!

Ongelezen bericht door MobyJoost » 17 jan 2012, 13:54

Na het teloorgaan van de 50cc raceklasse, is het "brommer"-tunen hier een beetje weggezakt. In Frankrijk was er in de jaren '80 en '90 een grote Mobylette race competitie, waar veel mensen aan meededen. Hierdoor was de kennis over het hele land verspreid. Ik denk, dat je je zal moeten verdiepen in het tunen. veel lezen. Zoals dit: http://projectmopedmanual.info/Manuals/ ... m-bell.pdf
dit is in het Engels. Als je geïnteresseerd bent, heb ik ook nog wel Het boekje "gonflage des cyclomoteurs", van Didier Thomas, een grote naam in de Franse Mobylette race wereld. Is 17mb en ik wil het je wel opsturen.
Het is wel studeren, hoor. Ik vond (vind) het opvoeren wel interessant, maar heb me er ook niet erg ver in verdiept. Je komt er wel achter, dat het tweetakt principe wel erg speciaal en geniaal in zijn eenvoud is.
Hier vindt je nog meer, dan alleen het Graham Bell boek: http://projectmopedmanual.info/Manual_HTML/misc.html .
Groet, Joost.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Hoe krijgt men een Mobylette echt snel!

Ongelezen bericht door Franky » 17 jan 2012, 17:42

Wouw! Geweldig document Joost.
Als ik ooit nog eens tijd over heb ga ik dat zeker doornemen! :D

@ Combinette
Ik zou die ouwe lui wel eens willen zien met hun 100 km/h lopende mobyletjes. Kansloos als je het mij vraagt. In ieder geval met jouw instelling van een blok pakken en die zo snel als maar kan laten lopen. Je bent toch gelimiteerd door het materiaal dat je hebt. In dat mooie document van Joost zag ik al hele mooie spoelpoort vormen die je nooit in een standaard mobylette cilinder krijgt. Het zelfde geldt voor de cilinderkop, krukas etc etc.
Des al niet te min is het leuk om te zien hoe snel je daadwerkelijk kan. Dus wat mag je gaan doen:
- Poorten uitvijlen
- Zuiger aanpassen? (eerder openen van inlaatpoort)
- Grotere carb
- Snelle uitlaat
- Variomatic plaatsen + ander achtertandwiel

En dan heb je het volgens mij wel gehad, of vergeet ik nog iets?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Hoe krijgt men een Mobylette echt snel!

Ongelezen bericht door Harrie » 17 jan 2012, 18:49

Franky schreef: En dan heb je het volgens mij wel gehad, of vergeet ik nog iets?
Ik heb weleens 110 gereden (onverantwoord achteraf, maar ja je bent jong....) met een AV85 :mrgreen: .
Niet achter op de trekhaak van mijn auto, maar in Frankrijk vanaf een steile helling.
Dat ging wel erg hard en kwam doordat ik met een paar zware Kreidlers meereed, die een stuk beter voor die snelheid gebouwd waren.

Dus Frankry: niks opvoeren gewoon een steile helling opzoeken en naar beneden suizen. ;)
Wielrenners doen niet anders en dat zonder helm, handschoenen, laarzen en motorpak; bovendien doen ze dat op smalle bandjes.
Het is dus allemaal heel gewoon.

Harrie

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Hoe krijgt men een Mobylette echt snel!

Ongelezen bericht door Combinette » 17 jan 2012, 19:25

@Joost, bedankt voor het document, erg mooi maar wel erg uitgebreid om even door te nemen.

@Franky, hetgeen je opsomt zou inderdaad het enige zijn wat je zou kunnen veranderen, nog wat polijstwerk links en rechts, en de ontsteking wat anders zetten.
Nu weet ik echter niet meer wat ik nu veranderde bij de ontsteking, en mijn schrift krijg ik nergens meer gevonden, ik heb toen der tijd namelijk wel alles opgeschreven.

Groeten,

Roelant.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe krijgt men een Mobylette echt snel!

Ongelezen bericht door MobyJoost » 17 jan 2012, 23:19

Combinette, dat bedoel ik ook. Ik vind het fascinerend, maar het is toch een hele wetenschap.Kost echt veel tijd, als je je erin verdiept.

Plaats reactie