Omkeerspoeling

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Omkeerspoeling

Ongelezen bericht door ruudk » 16 feb 2012, 23:00

Hallo,

Ik vroeg mij het volgende af: wat is de definitie van 'omkeerspoeling' eigenlijk precies? En dan vooral het woord 'omkeer', heeft dat te maken met het feit, dat de spoeling eerst door het carter gaat? Of met het feit, dat (in de AV7-motor) de spoeling boven de zuiger (vanuit de spoelpoorten) eerst naar achteren gaat en dan via de bovenkant (cilinderkop) naar voren richting uitlaatpoort (dus in die zin wordt omgekeerd)?
Groetjes,
Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Omkeerspoeling

Ongelezen bericht door Harrie » 16 feb 2012, 23:09

Yep, Het was onze vriend Adolf Schnürle die dat principe bedacht.

Afbeelding

Op Wiki het gehele verhaal

http://en.wikipedia.org/wiki/Schnuerle_porting

Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Omkeerspoeling

Ongelezen bericht door MobyJoost » 16 feb 2012, 23:48

Bij een AV3 motor gaat het mengsel toch ook door het carter? Het is toch de onderdruk in het carter, bij een stijgende zuiger, die het mengsel uit de carburateur zuigt?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Omkeerspoeling

Ongelezen bericht door Harrie » 17 feb 2012, 02:13

Beste Joost,
Klopt. Het woord omkeer slaat op de spoeling die omkeert. Bij een kamzuiger spreken we van dwarsspoeling.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Omkeerspoeling

Ongelezen bericht door Franky » 17 feb 2012, 10:01

Even een plaatje van wiki. Hier kan je zien wat er omkeert :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Omkeerspoeling

Ongelezen bericht door ruudk » 18 feb 2012, 11:56

Ontzettend duidelijke antwoorden allemaal, hartelijk dank. Ik wist dat het mengsel ook bij de AV3 door het carter gaat, maar ik wist niet of er bij een kamzuiger ook sprake van omkeerspoeling was. Het omkeer slaat dus echt op wat er boven de zuiger gebeurt. Bij een kamzuiger heet dat dus dwarsspoeling.

Ruud

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Omkeerspoeling

Ongelezen bericht door ruudk » 18 feb 2012, 17:42

Hallo,

Het verbaast me dat de omkeerspoeling al in 1926 (bron: Wikipedia, interessant stuk tekst, Harrie) was uitgevonden en dat deze, overduidelijk beter dan de dwarssspoeling, pas in 1956 is toegepast door Kaptein. Wat zou de reden zijn dat Kaptein dit niet direct in 1949/1950 toepaste maar pas zes jaar later besloot om dat te doen? Dat was al derig jaar na de uitvinding ervan, best een lange tijd later, toch?

Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Omkeerspoeling

Ongelezen bericht door Harrie » 19 feb 2012, 00:37

Beste Ruud,
Invoering van nieuwe technologieën gaat niet altijd even snel.
Je moet bij een nieuw idee als de mobylette stap voor stap zetten en dat hebben ze keurig gedaan.
Kijk maar eens naar de ontwikkeling van AV3 transmissie naar die van de SP98 of de D52.
De materialenvoorziening was kort na de Tweede Wereldoorlog ook niet optimaal.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Omkeerspoeling

Ongelezen bericht door ruudk » 23 feb 2012, 23:19

Beste Harrie,

Inderdaad, de ontwikkeling van de transmissie met een vaste poulie tot eentje met een dubbele variateur vergde ook vele jaren. Maar tussen deze uitersten zitten ook vele toegepaste tussenvormen, wat de transmissie-ontwikkeling duidelijk een jarenlang stap-voor-stap proces maakt.

De ontwikkeling van dwars- naar omkeerspoeling lijkt daarentegen op het eerste oog een heel abrupt éénstapsproces; ineens was er, rond 1956, die vlakke zuiger. Ik realiseer me dat er, met deze innovatie, vele andere bijkomstige veranderingen werden ingevoerd. Zo viel me op dat de wielmaat tegelijkertijd een inchje werd teruggebracht (banden van 25 naar 24 inch), waarschijnlijk omdat het gemiddelde (gunstige) toerental van de motor met vlakke zuiger iets hoger ligt dan dat van die met kamzuiger. Hiermee moesten natuurlijk ook de spatborden weer wat kleiner worden. Ook ging de 11mm carburateur van de Kapteins S2,S3 (met dwarsspoeling) terug naar 10mm op de Kapteins S2A,S3A (hebben omkeerspoeling), omdat de laatsten waarschijnlijk voor hetzelfde vermogen met een kleinere carburateur toekonden. Veranderde poorten en uitlaataansluiting bij de nieuwe spoeling spreken voor zich.

Bij de verandering van de spoeling zijn, in tegenstelling tot bij de transmissie-evolutie, alle veranderingen niet achtereenvolgens toegepast, maar noodzakelijkerwijs ineens allemaal tegelijk. Ik kan me nu inderdaad voorstellen dat er jaren van studie aan vooraf hebben moeten gaan om zo'n wijziging met alle bijkomende veranderingen in te voeren. Kortom, ik denk dat ik je antwoord begrijp.

Groet,
Ruud

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1862
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Omkeerspoeling

Ongelezen bericht door mobydilz » 06 mar 2013, 16:05

Inhakend in deze oude discussie merk ik op, dat die kamzuiger in een chroomstalen cyinder van 1955 echt gek was. Bovendien maar een jaar toegepast. Die motortjes met omkeerspoeling waren een stuk sterker.
In Frankrijk heb ik die rare toestanden nooit gezien. Na de cylinder met kamzuiger en stalen huls kwam volgens mij direct de chroomstalen cylinder met omkeerspoeling en platte zuiger en de ingeschroefde uitlaat. De Kapteinmotortjes en die van Motobécane kennen daardoor tussen 1954 en 1962 (ongeveer) een aantal verschillen. De cylinderkop uit één stuk had ik nog niet genoemd en verder de aangeklemde uitlaat. Die twee dingen kenmerken Kaptein al in één oogopslag. Motobécane kende een geleidelijker ontwikkeling met minder constructieve chicanes. groet mobydilz

Deels moet ik dit bericht herroepen. Ikzelf heb in Frankrijk nooit van die S3 1955 motortjes herzien, maar blijkens foldermateriaal van de site bibliotobec zijn ze er wel geweest. Geen grote aantallen anders had ik ze weleens gezien denk ik.
Ook de omkeerspoelings cylinderkoppen uit één stuk van 1956-1961 zijn blijkbaar toch van Motobécane gekomen en niet van Willem K.

Het enige wat typisch Kaptein lijkt is de omkeerspoelingscylinder 1956-61 met aangeklemde uitlaat. In Frankrijk had je alleen wartelbevestiging.
groet mobydilz

Plaats reactie