Kettingtandwiel

tinte
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jun 2011, 19:34
Woonplaats: Tinte
Locatie: Tinte Zuid Holland

Kettingtandwiel

Ongelezen bericht door tinte » 18 feb 2012, 18:00

Van mijn S35B is het voorste (kleine) kettingtandwiel aardig ingesleten. Kan je alleen dit tandwiel vervangen of is het verstandig alles te vervangen? (tandwiel ketting tandwiel achter?)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Kettingtandwiel

Ongelezen bericht door Harrie » 19 feb 2012, 00:41

Beste Tinte,
Ik zou het kettingwiel voor en de ketting zelf altijd vervangen. Het achterkettingwiel alleen als het erg versleten is.
Zet maar een plaatje van de tanden op dit forum zodat iedereen mee kan genieten.... :lol:
Ik zie soms kettingwielen, waarvan je afvraagt hoe ze er in hemelsnaam mee hebben kunnen rijden. Scherp als scheermesjes of zo bot als een stel knokkels.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Kettingtandwiel

Ongelezen bericht door MobyJoost » 19 feb 2012, 00:52

Tja, soms hou je het lang vol, als je niets vind, en toch wilt rijden. Zo ben ik nog steeds op zoek naar een voortandwiel voor mijn AV92. Wie, oh wie?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Kettingtandwiel

Ongelezen bericht door Harrie » 19 feb 2012, 10:18

MobyJoost schreef:Tja, soms hou je het lang vol, als je niets vind, en toch wilt rijden. Zo ben ik nog steeds op zoek naar een voortandwiel voor mijn AV92. Wie, oh wie?
Beste Joost,
Die kettingwielen zijn schaarser dan die uit de jaren 50. Ik heb er een aantal indertijd later verkransen.
Tanden eraf laten draaien en met Argon een Puch tandwiel erop laten lassen.
Gooi de oude dus niet weg. Ik zal eens kijken wat ik hier nog heb liggen en neem dan wel contact met je op.
Voor de meeste problemen zijn tegenwoordig wel oplossingen. Onderdelen worden gewoon nagemaakt. Wat kunststof onderdelen betreft staan we
aan de vooravond van een revolutie: het 3D-printen, waarbij kunststofdelen worden geprint met een speciale 3D-printer. Deze printers komen binnenkort
beschikbaar op de markt voor een betaalbare prijs. Waarschijnlijk zullen bepaalde grote bedrijven ook diensten op dat gebied gaan aanbieden zoals bijvoorbeeld de Hema nu al allerlei zaken aanbiedt die versiert kunnen worden met jouw eigen afbeeldingen.

Afbeelding

Kijk eens op de volgende site: http://www.edcoenen.nl/?p=1303


Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

tinte
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jun 2011, 19:34
Woonplaats: Tinte
Locatie: Tinte Zuid Holland

Re: Kettingtandwiel

Ongelezen bericht door tinte » 26 feb 2012, 15:48

Vandaag de Mobylette weer van stal gehaalt, 1 trap en lopen! ff lekker stukkie gereden, maar nog erg koud, laten we hopen dat de temperatuur snel hoger wordt!
kettingtandwiel eraf gehaald, is nog erger versleten dan ik dacht! zie foto's. Het kleine tandwiel ga ik zeker vervangen, het achterste tandwiel valt wel mee volgens mij, wat is jullie mening?

Groeten, Harry
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Kettingtandwiel

Ongelezen bericht door ruudk » 26 feb 2012, 21:52

Hoi Tinte,

Het achtertandwiel vind ik net op het randje: het kan vast nog wel even mee, maar je ziet toch al dat de tanden wat 'scheef' lijken te staan door de slijtage. Als je het zaakje toch uit elkaar hebt liggen en als je de kosten van een nieuw achtertandwiel op dit moment acceptabel vindt, zou ik het meteen mee vervangen.

Groetjes,
Ruud

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6325
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Kettingtandwiel

Ongelezen bericht door MobyJet » 28 feb 2012, 17:27

Inderdaad: tegelijk vervangen, evenals een nieuwe ketting.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Kettingtandwiel

Ongelezen bericht door Polle » 28 feb 2012, 21:48

Ik heb nog een nieuw voor en achtertandwiel liggen die ik wil verkopen.

Gr Polle

Plaats reactie