Hallo allemaal,
Het is een tijdje stil geweest romdom de alternatieve FOM-kranen.
De kranen met tuimelaar worden nog wel regelmatig aangepakt, al is de hausse met FOM wel wat over in vergelijking met een paar jaar geleden.
Ik denk dat veel potentiële FOM-rijders een E-bike gekocht hebben.
Die alternatieve kraan is hieronder afgebeeld.
Ik vraag me af in hoeverre het slim is om dergelijke kranen en ook NOS-FOM-kranen te gebruiken in combinatie met E10.
Als ze nitrile-rubber hebben gebruikt krijg je een probleem. Met viton is er weinig aan de hand.
Je kan ze nog steeds aantreffen op beurzen. Nadeel is dat vaak het eindstuk ontbreekt, dat in de tank geschroefd moet worden.
Toevallig ben ik afgelopen tijd bezig geweest met een ingewikkeld verloopstuk in metrisch fijne draad, en heb in het verlengde hiervan het oude plan opgepakt om die kranen met lange as geschikt te maken voor zowel FOM als EEG.
Het komt er op neer dat je een verloop-/koppelstuk moet maken om een andere kraan aan de tank te koppelen.
Bij de EEG is dat een verloopstuk M14x1-male naar M12x1-male.
Bij de FOM is dat een koppelstuk M12-male naar M12-male, waarbij het draadgat van de FOM tank moet worden vergroot van M10 x1 naar M12x1.
De ontwerpen zijn zowat klaar en binnenkort gaan we dit uittesten op brommers met een tankkraanprobleem.
Er zijn genoeg interessante kranen te koop, maar de beschikbaarheid van het juiste fittingmateriaal is het grote probleem.
Met een draaibank en het juiste snijmateriaal (tappen en snijplaten) is dat wel te doen.
Henk