Triboron - Two-Stroke Formula

henkjan
Contacteer:

Re: Triboron - Two-Stroke Formula

Ongelezen bericht door henkjan » 23 jul 2018, 20:16

Franky schreef:
23 jul 2018, 20:13
Een katalysator zal vast helpen al heb ik altijd twijfels of die warm genoeg worden om te werken bij een bromfiets.

Bij mijn 99z zit de tweede zuiger onderin in het motorblok. Deze zuiger zwemt logischerwijs in de olie :lol: Het is de vraag of de afdichting van die zuiger niet minder wordt bij smeren met enkel Triboron. Daarnaast wordt het membraam ook nog eens afgedicht door middel van olie. Maakt het allemaal niet makkelijk.
Dat klopt het blijft een lastig iets ook met Aspen blijft het energins ruiken al is dat wel een stuk minder geworden.

KapteinBeun
Beheerder

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 10 apr 2026, 07:25

Lijkt me wel interessant om te zien of dat we dit topic nog wat nieuw leven in kunnen blazen met wat ervaringen. Eind 2018 reed ik na 2500 kilometer het eerste flesje Triboron leeg, waarna ik de zuiger, cilinder en kop heb bekeken en ontkoold heb. Daarna heb ik verspreid over 5 jaar nog een flesje van 500ml leeggereden en zit nu aan het derde flesje. Het gehele blok van de SP93 is nog steeds zoals ik 'm in 2016 heb overgenomen van Peter Sloots. Ik denk dat ik het blokje komende zomer eens netjes ga reviseren en opfrissen; mijn hobby-budgetten zijn inmiddels heel anders dan bijna 10 jaar geleden :D, al zal ik me wel weer even in moeten lezen in hoe dat allemaal moet denk ik :lol: :lol:. Als het goed is zweeft er ergens op het forum nog een uitgebreid topic m.b.t. het reviseren en opfrissen van motorblokjes en carburateurs, van mijn eigen hand 8-). Overigens ga ik gereviseerde c.q. nieuwe motorblokje ook gewoon weer voeden met een combi van Euro 98 en 1:100 Triboron. Het is me al die tijd prima bevallen en ook na lange stilstand draait met blokje van de SP93 nog mooi. Viel me de afgelopen keren wel op hij gemakkelijker (duwend of kickstartend) start als ik het vliegwiel eerst een keer of 5 met de hand heb rondgedraaid. Lijkt me op zich niet vreemd of zorgwekkend, na een flinke winterslaap.

Loe, jij bent jaren geleden ook begonnen met rijden op Triboron. Doe je dat nog steeds en wat zijn je ervaringen tot nu? Wellicht zijn er nog andere (nieuwe) forumleden die ook gebruikmaken van dit goedje. Voel je vooral vrij om ervaringen hier te delen :D, ik ben razend benieuwd.

Gr. Marco

loe

Ongelezen bericht door loe » 10 apr 2026, 09:10

Klopt marco.
Ik ben er snel mee gestopt, ik weet niet meer waarom.
Ik rij nu al jaren met tweetakt olie en euro 98

JanmobyEvert

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 10 apr 2026, 11:53

Hee Kaptein. Welkom terug.

Ik rijdt dit jaar op E10 met Stihl synthetische mengolie 1:50.
Ruikt lekker en enorm handige verpakking met mengflacon.

Afgelopen jaren altijd op E10 met eurol synthetische mengolie 1:50 gereden. Probleemloos.

Alle 4 mijn brommers hebben inmiddels weer een flinke rit gemaakt en starten prima met benzine die er nog in zat van vorig jaar.

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 11 apr 2026, 08:44

Rij jij E10? Ik heb slechte ervaringen met ethanol in de brandstof. De tankdop van mijn AV50 zwelt er zo erg van op dat je hem er niet meer uit krijgt en ik vermoed nog steeds dat Dellorto SHA vlotternaalden er niet tegen kunnen. Die gaan verkleven. Tenminste, dat is mijn theorie. Het is niet rechtstreeks te bewijzen. Enkel indirect. Is nu een paar keer gebeurd bij mij mij. Dan krijgt de motor ineens te weinig brandstof en moet je op de choke naar huis rijden. Als je de carb open maakt zie je niets. Als je hem weer in elkaar zet doet hij het weer perfect tot ineens dit weer gebeurt. Uiteindelijk is de oplossing altijd de vlotternaald vervangen. Dan ben je er weer helemaal vanaf. Heel raar probleem.

PantinNL

Ongelezen bericht door PantinNL » 11 apr 2026, 10:00

De ene motor is de andere niet; sommige doen het altijd goed.
Zelf rijd ik zoveel mogelijk op ethanolvrije benzine. Met enkele kleine toevoegingen zoals Aspen en TSL.
Verder rijdt ik momenteel bij voorkeur met Gurtner-carburateur met Airsal-cilinders.
Tijdens mijn lange tochten blijft de zuiger soepel functioneren in de cilinder.
Vroeger had ik als de zuiger warm was, had ik vaak het gevoel dat de zuiger schraapte langs de wand.
De laatste jaren komt dat niet meer voor.
Het is dus niet alleen de benzine, maar ook de rest van de motor, die bepaalt of het allemaal lekker loopt.
Veel mooie en soepele kilometers toegewenst bij de komende ritten.
Henk

Plaats reactie