Pagina 1 van 2

Mengsmering

Geplaatst: 18 nov 2010, 23:59
door RVE
Ik heb sinds een maandje een oude Mobylette AV-42.
Ding is dus zowat 50 jaar oud. Van iemand gekregen die hem als schoolbrommer gebruikt heeft en nu al jaren lang binnen heeft staan.
Helemaal zuivergemaakt en opgepoest en nu rijdt ik er af en toe mee rond.

Nu las ik echter ergens dat een Mobylette meer smering nodig heeft dan een andere brommer. Wat ik eigenlijk helemaal niet wist als Puch rijder (1:40).
Heb nu een tijdje met 1:40 gereden maar wat zou ik eigenlijk beter kunnen tanken?

Groeten Roy

Re: Mengsmering

Geplaatst: 19 nov 2010, 18:12
door MobyJet
Ik doe ook altijd 1:40, gaat prima.
Ik denk dat ze bedoelen dat hij meer smering nodig heeft, omdat er geen blokolie in zit, en de smering dus van de benzine+olie komt.

Maak je een topic + foto's in het topic "Mijn Mobylette"?

Re: Mengsmering

Geplaatst: 02 dec 2010, 17:09
door RVE
MobyJet schreef:Ik doe ook altijd 1:40, gaat prima.
Ik denk dat ze bedoelen dat hij meer smering nodig heeft, omdat er geen blokolie in zit, en de smering dus van de benzine+olie komt.

Maak je een topic + foto's in het topic "Mijn Mobylette"?
Oke bedankt.

Dat zal ik binnenkort eens doen ;)

Re: Mengsmering

Geplaatst: 24 jan 2011, 18:56
door brommerskieken
let op de mengsmering en wat voor model de modelen uit de 60/70 jaren ja dat kan mischien wel op 1 op 40 maar ik doe het niet ik houw het op 1 op 30 de modelen uit de jaren 50 das heel wat anders heb er hier een staan van 1 op 12 en dat doe ik ook waarom het blok heeft geen keerringen dus beter iets te rijk als te arm mengsel

groetjes harold :lol:

Re: Mengsmering

Geplaatst: 27 feb 2011, 12:20
door BeeAeRTee
Puch 1:40? (zie hierboven)
Mobylette 1:16, 1:30, 1:40?
Pomphouder (tankt bij ons nog met de hand) zweert dat zijn 1:50 mix afdoende smeert...
Diverse discussies op internet over mengverhouding...

Het wordt er niet echt duidelijker op...

Heb 1:30 geprobeert: ernstige rookwolken...
1:40: bij koude motor en bergaf viertakten van de motor... Bougie mooi bruin...
1:50: loopt goed, bougie mooi bruin... maar veel mensen zeggen dat dit te arm is, terwijl anderen zeggen dat dit tegenwoordig WEL kan...

Wat moeten we nou tanken? We moeten hier toch tot een algemene (uniforme) conclusie kunnen komen omtrend het te gebruiken mengsel?

Heeft de pomphouder gelijk, of moet ik vetter gaan rijden met een kleinere sproeier.

Vraag: kan ik een oude Mobylette met dezelfde verhouding smeren als een modernere (vergelijkbare) Mobylette, of zijn de blokken/cylinders totaal anders geconstrueerd, waardoor oudere blokken/cylinders meer smering nodig hebben?

Groeten van Bart van Etten, FOM rijder.

Re: Mengsmering

Geplaatst: 27 feb 2011, 14:14
door Harrie
Beste Bart,
Dit onderwerp zal de komende jaren nog wel blijven . . .
De benzine is niet van constante kwaliteit (in de toekomst wellicht extra ethanol erbij), de constructie van de motortje zijn ook verschillend, de gebruiksomstandigheden en belasting
zijn verschillend, de ene motor is rijk afgesteld en de andere mager et cetera.
Mijn conclusie: het is gewoon maatwerk.
Een FOM (aluminium zuiger en hardchroom cilinder en matige toerentallen) kan ik me voorstellen dat 1:50 goed werkt; tenminste als de sproeier niet te klein is gekozen.
Je loopt dan het risico op een vastloper. Dit verschijnsel trad een paar jaar geleden plotseling op bij enkele variateurmodellen; we zijn toen iets vetter gaan smeren.
We wijten dat aan de wijziging van de benzine-samenstelling.
Zelf gebruik ik (hogere toerentallen en compressieratio van circa 10) 1:40 met een extra dope toevoeging (TSL) voor noodloopeigenschappen.
De motor loopt hier goed op. Wanneer de smering te laag is hoor ik dat meestal aan de motor.
Ik koester niet de illusie dat hiermee de discussie gesloten is.
Groet,
Harrie

Re: Mengsmering

Geplaatst: 28 feb 2011, 08:23
door BeeAeRTee
Misschien een type-lijst met met advies smering? Zodat een persoon die net een Moby heeft gekocht op deze lijst kan zien welke smering "wij" met onze ervaringen adviseren...

Ps. De Fiets o Matic rijdt best nog wel hard (dik 45 km/u) voor een brommer met kleine carburateur en rolaandrijving. Dat deze brommers nog best wel snel rijden, hoor ik wel vaker.
Ik ga nu een tijdje 1:50 rijden, ik laat jullie weten hoe dit verloopt en hoe de bougie er over een week uit ziet...
Ter lering voor iedereen...
Heb nog een reserve cylinder, mocht dit te arm zijn...

Misschien een leerzame test om eens te kijken in een testopstelling bij welke smering welke type's vastlopen. Beetje zonde voor test-cylinders, maar dan hebben we wel specifieke cijfers.
Wel beetje raar idee, om hievoor enkele cylinders te "slopen"

Groeten Bart.

Re: Mengsmering

Geplaatst: 26 mei 2011, 09:32
door Dingiedong
Ik heb een AV50L uit 1973.Ik rij 100 tot 140m per week en de vorige eigenaar nog meer...De vorige eigenaar tankte shellina.

Ik meng 1:50 met een semi syntheet voor scootertjes.

Zorg wel voor een goed afgestelde carburateur en ontsteking!

Ik heb eerst 1:32 gemengd...rookgordijnen en een snel dichtbakkende uitlaat.
uiteindelijk 1:50 gaan mengen met een semi syntheet zo rij ikzelf nu 7 jaar zonder problemen.

wat een veel groter probleem is bij de mobylettes wat slijtage betreft is het slechte luchtfilter.

Vorig jaar heb ik een nieuwe zuiger geplaatst....die was uiteindelijk versleten na vele jaren.
Na een jaartje rijden is de zuiger aan de inlaatkant flink beschadigd door binnengekomen stof...
2 gaasjes zijn niet genoeg om het stof tegen te houden.


Martin

Re: Mengsmering

Geplaatst: 26 mei 2011, 21:36
door GROENEKAN
Bart,

Hoe bevalt je het 1 op 50 rijden ?

Ik heb ook 1 op 50 gereden, maar rij al een tijdje 1 op 40. Lijkt alsof hij daarop lekkerder en met minder lawaai op loopt.

Maar ja, hier is al zoveel over geschreven; er zijn mensen die zweren bij 1 op 25 en er zijn er net zoveel die zeggen 1 op 50 bevalt mij het beste.

Groet,

Joop

Re: Mengsmering

Geplaatst: 27 mei 2011, 01:26
door MobyJoost
Persoonlijk denk ik, dat 1:50 te schraal is. Joop, je geeft het al aan. Bij 1:40 lijkt de motor soepeler en met minder lawaai draait. De fout, die veel mensen(mijns inziens) maken, is, dat ze denken, dat een motor, die te schraal gesmeerd is, binnen een half uur vastloopt. Dat hoeft niet, maar de slijtage is groter en dus de levensduur van je motor korter.
Ik denk, dat de kwaliteit van de 2-takt oliën tegenwoordig zoveel beter is dan in b.v. de jaren '50, dat je in een AV3 niet meer 1:12 hoeft te smeren, maar die moet je zeker geen 1"50 geven, want dan is het, ook met moderne olie, snel afgelopen.
Bekijk je de meng-voorschriften door de jaren heen, dan valt op, dat die steeds schraler worden. Dat komt door betere olie én door betere productie methoden voor motoren. Om het even welke ervaring van om het even wie, die op een Mobylette rijdt, valt in het niet, bij de zeer uitgebreide testen, die motobecane uitvoerde, om vast te stellen, bij welke mengverhouding de motor het beste liep en het langste meeging. het is altijd een compromis. Bij de veiligste smering (met veel veilige olie), zal de motor een lang leven hebben, maar zal je de uitlaat vaker moeten ontkolen. Er is natuurlijk altijd een ultieme verhouding, waar je motor lang meegaat en toch bijna alle olie in de benzine verbrand en dus niet afgezet word in de uitlaat. Dit is bij ieder gebruik anders en zal ook voor elk gebruikte oliemerk verschillen.
De in de gebruiksaanwijzingen aangeven oliesoort of mengsmering, geven aan, dat de testen waren uitgevoerd met dié olie of dié mengsmering. Ga maar eens zoeken, naar de olie, die voorgeschreven werd voor een AV3. Lukt niet. Zelfs Shellina Prémix vind je, denk ik, niet meer.
Mijn leidraad is de betere olie van tegenwoordig en ik smeer altijd iets schraler, dan de voorschriften. 1:20 in de AV3, mijn AV42 en S46B hebben allebei een nieuwere motor gekregen en die smeer ik 1:40. Ik geloof, dat de voorschriften (beide 1967) 1:30 waren. Ook mijn AV92 rijdt op 1:40. En dat is nog steeds een gok, want ik ben niet in staat, om de slijtage te meten en in een grafiek uit te zetten. En dat geld voor vrijwel iedereen, de hier een advies geeft over mengsmering. Hoeveel we ook weten over het merk en hoeveel ervaring we ook hebben, we zijn allemaal gebruikers en geen producenten met een testlaboratorium. Mijn methode is natuurlijk de beste(mensen, die dat zeggen moet je nooit klakkeloos geloven), maar nog steeds voortvloeiende uit mijn persoonlijke Moby-filosofische gedachten, vaak ook gestuurd door de ideeën van anderen en het lezen en bestuderen van handleidingen, werkplaatshandboeken en onderdelenboeken.
Dus iedereen moet hier ook zijn ervaringen en ideeën blijven plaatsen, allen is er geen ultieme waarheid in deze.
Ga je je Moby opvoeren, dan heeft dat al consequenties voor de smering. Je kan 's zomers ook maar beter een scheutje olie extra bijvoegen, want de paar graden extra werktemperatuur kunnen zonder extra smering ook extra slijtage veroorzaken.

Re: Mengsmering

Geplaatst: 27 mei 2011, 06:46
door GROENEKAN
Interessant en nuttig verhaal Joost ! Zeker als ik jouw inbreng nu weer lees, ben ik blij overgegaan te zijn op 1:40.

ik gebruik halfsynthetische tweetaktolie van de Action. Is overigens 100 % mineraal , maar volgens mijn info vrij goede minerale olie. Ik mik 125 cc in een 5 liter jerrycan en tank vervolgens 5 liter euro 98.

Groet, Joop

Re: Mengsmering

Geplaatst: 27 mei 2011, 14:08
door MobyJoost
Over de verschillen tussen minerale- en synthetische olie weet ik dus ook nog niet genoeg. Mensen met kennis mogen posten. Graag.
Ik las ooit wel, dat, rond 1974, er bepaalde additieven aan benzine en oliën toegevoegd begonnen te worden, die het rubber van krukaskeerringen van voor die tijd aan tasten. Misschien, dat daarom veel Mobylettes van voor die tijd slapper zijn, dan noodzakelijk zou zijn. Wie weet meer? Groet, Joost.

Re: Mengsmering

Geplaatst: 03 aug 2012, 11:07
door FLSTC
de 2-takt-olie die nu gebruikt wordt bij de kant-en-klare mengsmering-pomp ( alle merken ) is zo goed
dat je brommertje het echt wel gaat overleven.
Het gevaar is er wel , dat als ie te zuinig staat afgesteld , dat ie een vastlopertje kan oplopen.
Je moet 't motortje met een hoofd-sproeiertje zo rijk mogelijk afstellen ( nèt vóórdat ie wil gaan "viertakten" )
Voor je gemoedsrust kun je er op een vol tankje nog 1, of 2 doppies met 2-takt-olie van de Action er bij kieperen ....

....gáán met die banaan ..... :mrgreen:

Re: Mengsmering

Geplaatst: 03 aug 2012, 11:20
door FLSTC
Hier staat nog iets heel verhelderends ,...en ook dat de speciale moderne 2-takt olie het mogelijk heeft gemaakt om met zo'n schraal mengesel te kunnen rijden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mengsmering

Re: Mengsmering

Geplaatst: 03 aug 2012, 13:47
door GROENEKAN
m.i. oldtimer 1: 40 gr. Joop

Re: Mengsmering

Geplaatst: 03 aug 2012, 14:47
door Franky
1:100 :shock: Mijn moderne scooter reed omgerekend gewoon 1:50 hoor :P En dat met oliepompje op de krukas :P
Dus ik weet niet waar ze naar refereren in dat artikel :P

Re: Mengsmering

Geplaatst: 03 aug 2012, 16:30
door FLSTC
Franky schreef:1:100 :shock: Mijn moderne scooter reed omgerekend gewoon 1:50 hoor :P En dat met oliepompje op de krukas :P
Dus ik weet niet waar ze naar refereren in dat artikel :P
ja,...prima .

....maar je moet wel goed lezen ....

er staat : "een mengverhouding van 1 : 100 is nu tegenwoordig zelfs mogelijk" ,....dat wil zoveel zeggen ,dat met de huidige techniek en hoogst-haalbare olie-kwaliteit , deze schrale mengverhouding mogelijk is.

er staat niet , dat je dit nu op het ogenblik bij de shell--benzinepomp als mengsmering krijgt aangeboden :mrgreen:

Re: Mengsmering

Geplaatst: 03 aug 2012, 17:03
door Polle
Zelf mengen is de boodschap ben je altijd zeker van de verhouding.
Natuurlijk een goede maatbeker gebruiken en de juiste hoeveelheid benzine.
Kwaliteitsolie en super 98 benzine.

Gr Polle

Re: Mengsmering

Geplaatst: 03 aug 2012, 17:19
door FLSTC
Polle schreef:Zelf mengen is de boodschap ben je altijd zeker van de verhouding.
Natuurlijk een goede maatbeker gebruiken en de juiste hoeveelheid benzine.
Kwaliteitsolie en super 98 benzine.

Gr Polle
super 98 ? ,....niet nodig denk ik

die mobylette-motortjes staan niet zo vroeg qua ontsteking afgesteld ,...en een hele hoge compressie hebben ze ook niet.

ik zou niet weten waardoor er een hogere klopvastheid nodig is dan normale benzine

Re: Mengsmering

Geplaatst: 03 aug 2012, 17:34
door Franky
Vraag me niet waarom, maar ik rij al 8 jaar lang euro 95. Niks te klagen hoor ;) Maar ja. 1 zwaluw maakt nog geen zomer.

Re: Mengsmering

Geplaatst: 03 aug 2012, 18:39
door FLSTC
een hogere compressie , en een vroeger ontstekingstijdstip maken een hoger octaan-getal noodzakelijk

Re: Mengsmering

Geplaatst: 06 aug 2012, 19:44
door Goozzez
Ik rij 1 op 35, heb ooit eens 1 op 20 gemengd, net toen ik de moby had voor de eerste twee tankjes, maar stinken en een blauwe wolk. Nu geen last meer van.

Wat is 4 takten? Ik heb wel soms zo een raar geluid als ik een brug afrij, kan het kwaad of moet ik mij inhouden?

Re: Mengsmering

Geplaatst: 06 aug 2012, 20:12
door MobyJoost
Onze Mobyletjes hebben geen super nodig. inderdaad is de compressieverhouding niet hoog genoeg. Misschien heeft het nut, als je erg ver gaat met tunen, maar dan ben je wel met competitie bezig en niet met straatgebruik.

Re: Mengsmering

Geplaatst: 06 aug 2012, 20:57
door Franky
Hoe omschrijf je 4-takten. Lastig. Ik heb ook lang niet begrepen wat daar mee bedoeld werd. Laatst had iemand een filmpje gepost waarin het heel duidelijk was. Alleen dat filmpje terug vinden is zo lastig.

In mijn ogen klinkt 4-takten alsof je zuiger ergens tegen aan aan het rammen is. Op het moment dat je het geluid hoort, neemt je vermogen af. Stopt het geluid dan heb je weer meer vermogen. Het gebeurde bij mij altijd op topsnelheid. Dus hoge toerentallen. Als het enkel brug af gebeurd zou ik er niets aan doen. Op normale snelheden is kennelijk de sproeier niet te groot. Volgens mij kan het geen kwaad. Ik heb nooit schade gevonden. En ik heb erg lang met een half 4-taktend blok gereden. Neem gewoon wat gas terug. Dan is het geluid weg.

Re: Mengsmering

Geplaatst: 06 aug 2012, 22:48
door MobyJoost
Als het steeds gebeurt, als je vol gas rijdt, gaat je motortje toch echt kapot. Dat rare klapperende geluid, betekend ook echt, dat je lagers het zwaar te verduren hebben. Uiteindelijk geven ze het op.