euro 95 - artikel krant 19/04/2013
euro 95 - artikel krant 19/04/2013
Euro 95 nekt grasmaaiers
door Bart Mos
ZWOLLE, vrijdag
Een ramp dreigt voor de Nederlandse hobbytuinier. Terwijl de eerste zonnestralen het gras in de tuin eindelijk doet groeien, zijn veel motormaaiers niet meer aan de praat te krijgen. Oorzaak: de bio-ethanol die wordt toegevoegd aan onze benzine.
„Stroop”, noemt Willem de Groot, handelaar in tuinmachines, de kleverige smurrie die in toenemende mate de benzinetankjes van motormaaiers en motorzagen van zijn klanten verstopt, waardoor ze niet meer willen starten. „De euro 95-benzine in de tankjes bederft in de maanden dat de machines ongebruikt in de schuur staan. Als je in het voorjaar het motortje voor het eerst wil starten, raken de leidingen direct verstopt”, weet De Groot. Andere reparatiediensten herkennen de problemen. „Euro 95 verzeept en daar kunnen storingen door optreden”, zegt reparateur John Kuijper uit Utrecht.
Volgens De Groot wordt het bederf veroorzaakt door de bio-ethanol die aan de benzine wordt toegevoegd. Het wetenschappelijk onderzoekscentrum TNO bevestigt dit. „De houdbaarheid van de brandstof neemt af door ethanol”, aldus een TNO-woordvoerster.
De Groot adviseert ervoor te zorgen dat de tank aan het eind van het seizoen leeg is. „Gewoon de motor laten draaien totdat alle milieuvriendelijke benzine op is”, knipoogt hij.
door Bart Mos
ZWOLLE, vrijdag
Een ramp dreigt voor de Nederlandse hobbytuinier. Terwijl de eerste zonnestralen het gras in de tuin eindelijk doet groeien, zijn veel motormaaiers niet meer aan de praat te krijgen. Oorzaak: de bio-ethanol die wordt toegevoegd aan onze benzine.
„Stroop”, noemt Willem de Groot, handelaar in tuinmachines, de kleverige smurrie die in toenemende mate de benzinetankjes van motormaaiers en motorzagen van zijn klanten verstopt, waardoor ze niet meer willen starten. „De euro 95-benzine in de tankjes bederft in de maanden dat de machines ongebruikt in de schuur staan. Als je in het voorjaar het motortje voor het eerst wil starten, raken de leidingen direct verstopt”, weet De Groot. Andere reparatiediensten herkennen de problemen. „Euro 95 verzeept en daar kunnen storingen door optreden”, zegt reparateur John Kuijper uit Utrecht.
Volgens De Groot wordt het bederf veroorzaakt door de bio-ethanol die aan de benzine wordt toegevoegd. Het wetenschappelijk onderzoekscentrum TNO bevestigt dit. „De houdbaarheid van de brandstof neemt af door ethanol”, aldus een TNO-woordvoerster.
De Groot adviseert ervoor te zorgen dat de tank aan het eind van het seizoen leeg is. „Gewoon de motor laten draaien totdat alle milieuvriendelijke benzine op is”, knipoogt hij.
Re: euro 95 - artikel krant 19/04/2013
Alle stilstaande brommers met benzine erin aftappen, dus.
Re: euro 95 - artikel krant 19/04/2013
Duidelijk advies,
Ik maak alles sowieso schoon als voorjaarsbeurt en ik gebruik gedeeltelijk ook Aspen.
Groet,
Harrie
Ik maak alles sowieso schoon als voorjaarsbeurt en ik gebruik gedeeltelijk ook Aspen.
Groet,
Harrie
- Franky
- Berichten: 6197
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: euro 95 - artikel krant 19/04/2013
Je tank kan gaan roesten als er geen benzine in zit. Ik zou de tank lekker vol laten en die zut maar weggooien en de carb reinigen.
Of je rijdt in de winter gewoon af en toe ook. Kan best wat er ligt niet altijd zout op de weg
Of je rijdt in de winter gewoon af en toe ook. Kan best wat er ligt niet altijd zout op de weg
Re: euro 95 - artikel krant 19/04/2013
Volgooien met aspen tweetaktbenzine en voor de viertakt motor bestaat er aspen 4 takt benzine
Of blijven rijden dat is nog altijd het beste
Gr Polle
Of blijven rijden dat is nog altijd het beste
Gr Polle
Re: euro 95 - artikel krant 19/04/2013
En als nou eens wat WD40 of een ander conserveringsmiddel in de lege tank spuit; zou deze dan nog steeds roesten?Franky schreef:Je tank kan gaan roesten als er geen benzine in zit. Ik zou de tank lekker vol laten en die zut maar weggooien en de carb reinigen.
Of je rijdt in de winter gewoon af en toe ook. Kan best wat er ligt niet altijd zout op de weg
Harrie
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 06 feb 2011, 19:32
- Locatie: oudebildt dijk sintannaparochie nl province friesland
Re: euro 95 - artikel krant 19/04/2013
ik tap het goedje nooit af als ik mijn motorfiets in de herfst schoon maak zit hij vaak nog voor de helft vol maar gooi er een flesje met spul in waar door de benziene niet verouderd
Re: euro 95 - artikel krant 19/04/2013
mobijlet69 schreef:ik tap het goedje nooit af als ik mijn motorfiets in de herfst schoon maak zit hij vaak nog voor de helft vol maar gooi er een flesje met spul in waar door de benziene niet verouderd
Interessant. Welk spul en waar te koop ?
Bij voorbaat dank en groet, Joop
- Franky
- Berichten: 6197
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: euro 95 - artikel krant 19/04/2013
Op zich niet. Maar die troep moet er later weer allemaal uit Als je het überhaupt al fatsoenlijk aan hebt kunnen brengenHarrie schreef:En als nou eens wat WD40 of een ander conserveringsmiddel in de lege tank spuit; zou deze dan nog steeds roesten?Franky schreef:Je tank kan gaan roesten als er geen benzine in zit. Ik zou de tank lekker vol laten en die zut maar weggooien en de carb reinigen.
Of je rijdt in de winter gewoon af en toe ook. Kan best wat er ligt niet altijd zout op de weg
Harrie
Re: euro 95 - artikel krant 19/04/2013
Ook dit pleit voor een binnencoating van epoxyhars of heb ik het mis?
Harrie
Harrie
- Franky
- Berichten: 6197
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: euro 95 - artikel krant 19/04/2013
Ja en nee. Je leest toch wisselende resultaten daar over. Als het niet nodig is zou ik het risico niet nemen.
Re: euro 95 - artikel krant 19/04/2013
Ik denk als je een coating aanbrengt, is het zeer belangrijk de bijgevoegde gebruiksaanwijzing zeer juist te volgen.
Een belangrijk punt is de temperatuur er word veel in koude garages en schuurtjes gewerkt en dan loopt het verkeerd af.
meestal word er in de winter dit soort dingen gedaan.
Ik heb het in volle zomer gedaan in de serre waar de temperatuur opliep tot 30 graden.
Mijn resultaat is zeer goed een mooie harde laag in de tank en tot nu toe geen enkel probleem ik rij zelfs zonder filter.
Gr Polle
Een belangrijk punt is de temperatuur er word veel in koude garages en schuurtjes gewerkt en dan loopt het verkeerd af.
meestal word er in de winter dit soort dingen gedaan.
Ik heb het in volle zomer gedaan in de serre waar de temperatuur opliep tot 30 graden.
Mijn resultaat is zeer goed een mooie harde laag in de tank en tot nu toe geen enkel probleem ik rij zelfs zonder filter.
Gr Polle
Re: euro 95 - artikel krant 19/04/2013
Ik heb vanaf 2002 al 15 brandstoftanks (ook van Harrie) voorzien van coating en ik heb in al die jaren nog nooit problemen gehad met deze epoxycoating. Belangrijk is wel om goed de handleiding te volgen en vooral de tank vooraf goed te reinigen en te laten drogen. De ervaring leert dat na het voorzien van binnencoating het ook niet meer noodzakelijk is om een extra brandstoffilter te monteren.Franky schreef:Ja en nee. Je leest toch wisselende resultaten daar over. Als het niet nodig is zou ik het risico niet nemen.
Groet,
Dick
Re: euro 95 - artikel krant 19/04/2013
bij brandstof uit de pomp kan veel romel in zitten vooral als de tank onder de grond bijna leeg is. dit ze je niet als klant.
heb daarom een filter gemaakt op mijn branstof kan, en neem ook schoone branstof mee voor onderweg, wat er niet in komt hoef ik er ook niet uit te halen
AGB
heb daarom een filter gemaakt op mijn branstof kan, en neem ook schoone branstof mee voor onderweg, wat er niet in komt hoef ik er ook niet uit te halen
AGB
- Franky
- Berichten: 6197
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: euro 95 - artikel krant 19/04/2013
Mogelijk is dan toch het laatste wat mensen fout doen. Ik zie zo vaak op internet mensen klagen dat de coating los komt. Ook een collega van mij had dat probleem. Al reken ik dat persoon wel tot beunhaas dus waarschijnlijk had hij het zelf verprutst.Mobydick schreef:Ik heb vanaf 2002 al 15 brandstoftanks (ook van Harrie) voorzien van coating en ik heb in al die jaren nog nooit problemen gehad met deze epoxycoating. Belangrijk is wel om goed de handleiding te volgen en vooral de tank vooraf goed te reinigen en te laten drogen.Franky schreef:Ja en nee. Je leest toch wisselende resultaten daar over. Als het niet nodig is zou ik het risico niet nemen.
Groet,
Dick
Benzine filteren gaat mij toch wat ver. Ik heb in totaal 46000 brommer kilometers gereden zonder ooit te filteren en mijn carbs zijn altijd netjes schoon. Ook die van mijn mobylette die geen extra filter heeft en ook geen coating. Gewoon een goede tank
Re: euro 95 - artikel krant 19/04/2013
Frank, voor alles geldt: als je het niet goed uitvoert, gaat het inderdaad niet goed. En ja, dan zou je ook niet verf kunnen spuiten omdat internet vol staat met problemen ( loslaten, sinasappeleffect, niet dekken enz ).
- Franky
- Berichten: 6197
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: euro 95 - artikel krant 19/04/2013
Daar heb je zeker een punt ja
Mobydick met zijn 15 brandstoftanks vind ik statistiek waardig. Mijn mening is veranderd
Mobydick met zijn 15 brandstoftanks vind ik statistiek waardig. Mijn mening is veranderd
Re: euro 95 - artikel krant 19/04/2013
Ik geloof ook nooit dat uit benzinestations vervuilde benzine komt als de tank bijna leeg is.
Ik rij rond de 10000 km per jaar met de brommer zowel oude bromfiets als een moderne scooter nog nooit benzine problemen gehad
Gisteren na de winterperiode mijn grasmaaier terug gestart drie maal trekken en weg was hij.
Ik gooi de tank vol aspen voor de winter en vul eventueel bij als er verdampt is.
Gr Polle
Ik rij rond de 10000 km per jaar met de brommer zowel oude bromfiets als een moderne scooter nog nooit benzine problemen gehad
Gisteren na de winterperiode mijn grasmaaier terug gestart drie maal trekken en weg was hij.
Ik gooi de tank vol aspen voor de winter en vul eventueel bij als er verdampt is.
Gr Polle