Kranen FOM

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Kranen FOM

Ongelezen bericht door Harrie » 28 jan 2011, 13:35

Beste forumleden,
Op de FOM (rolaandrijver) zit een bijzondere membraamkraan, die al jaren niet meer leverbaar is.
Gelukkig heeft Bob uit Zaanstad een oplossing bedacht om ze te repareren.
Op http://www.pantin.nl staat hierover een verhaal onder FAQ (ook in het Nederlands).
Aangezien de FOM momenteel erg populair aan het worden is, is de vraag naar goedwerkende kranen actueel.
Ik ben bezig oude lekkende kranen te verzamelen en ze met hulp van Bob te reviseren.
Heb je nog ergens zo'n oud ding liggen waar je toch niets mee doet, neem dan contact met me op .
Een FOM-eigenaar wordt daarmee geweldig geholpen.

Groet,
Harrie



Hieronder een gerepareerde kraan
Afbeelding

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Kranen FOM

Ongelezen bericht door Harrie » 15 okt 2012, 12:06

Beste forumleden,

Op Marktplaats staat momenteel een advertentie over een FOM-kraan.
Niet de originele, maar de vervanger. Nadeel je moest een gaatje boren in je beschermkap.
Op beurzen worden dit type kraan nog wel aangeboden.
Het is een mooi alternatief voor de originele kraan. Je moet wat tenslotte als je kraan defect is. ;)
Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Kranen FOM

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 15 okt 2012, 15:25

Dank Harrie ! Had de kraan op marktplaats gezien en zag het als een goede mogelijkheid, maar door jou weet ik het nu zeker en heb de kraan overgenomen. Vr. groet, Joop

Maik
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2013, 09:51

Re: Kranen FOM

Ongelezen bericht door Maik » 01 mei 2013, 19:39

Heeft iemand toevallig nog een gerepareerde FOM benzinekraan, die ik kan overnemen, of weet iemand waar ik die spullen kan verkrijgen om de kraan te reviseren?

Mvg Maik.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Kranen FOM

Ongelezen bericht door Harrie » 01 mei 2013, 19:46

Ik heb een mailtje naar je toegestuurd met een adres van een persoon die je wellicht kan helpen.
Harrie

Maik
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2013, 09:51

Re: Kranen FOM

Ongelezen bericht door Maik » 01 mei 2013, 19:53

@Harrie,

Bedankt voor je email, Ik was hem net aan het emailen.

Mvg Maik

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Kranen FOM

Ongelezen bericht door PantinNL » 19 mei 2020, 14:21

Hallo allemaal,
Het is een tijdje stil geweest romdom de alternatieve FOM-kranen.
De kranen met tuimelaar worden nog wel regelmatig aangepakt, al is de hausse met FOM wel wat over in vergelijking met een paar jaar geleden.
Ik denk dat veel potentiële FOM-rijders een E-bike gekocht hebben.

Die alternatieve kraan is hieronder afgebeeld.
Ik vraag me af in hoeverre het slim is om dergelijke kranen en ook NOS-FOM-kranen te gebruiken in combinatie met E10.
Als ze nitrile-rubber hebben gebruikt krijg je een probleem. Met viton is er weinig aan de hand.

Afbeelding

Je kan ze nog steeds aantreffen op beurzen. Nadeel is dat vaak het eindstuk ontbreekt, dat in de tank geschroefd moet worden.
Toevallig ben ik afgelopen tijd bezig geweest met een ingewikkeld verloopstuk in metrisch fijne draad, en heb in het verlengde hiervan het oude plan opgepakt om die kranen met lange as geschikt te maken voor zowel FOM als EEG.
Het komt er op neer dat je een verloop-/koppelstuk moet maken om een andere kraan aan de tank te koppelen.
Bij de EEG is dat een verloopstuk M14x1-male naar M12x1-male.
Bij de FOM is dat een koppelstuk M12-male naar M12-male, waarbij het draadgat van de FOM tank moet worden vergroot van M10 x1 naar M12x1.
De ontwerpen zijn zowat klaar en binnenkort gaan we dit uittesten op brommers met een tankkraanprobleem.
Er zijn genoeg interessante kranen te koop, maar de beschikbaarheid van het juiste fittingmateriaal is het grote probleem.
Met een draaibank en het juiste snijmateriaal (tappen en snijplaten) is dat wel te doen.

Henk
Laatst gewijzigd door PantinNL op 24 mei 2020, 00:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Kranen FOM

Ongelezen bericht door australman » 19 mei 2020, 17:26

PantinNL schreef:
19 mei 2020, 14:21
Hallo allemaal,
Het is een tijdje stil geweest romdom de alternatieve FOM-kranen.
De kranen met tuimelaar worden nog wel regelmatig aangepakt, al is de hausse met FOM wel wat over in vergelijking met een paar jaar geleden.
Ik denk dat veel potentiële FOM-rijders een E-bike gekocht hebben.

Hoi,zal wel weer een domme vraag zijn,maar wat is in hemelsnaam het verband tussen een fiets-o-matic en een E-bike?
Voor mijzelf is een fiets-o-matic een serieuze brommer,een E-bike vind meer iets voor sneue types.
Alleen al om het feit dat er geen Nederlands woord voor is,(elektrische fiets,misschien?),ik bedoel,heb nog nooit iemand
horen zeggen dat hij een E- razor gebruikt om zich te scheren,of een E-toothbrush gebruikt voor het tandenpoetsen.

Hans(altijd beducht voor nieuwlichterij)

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Kranen FOM

Ongelezen bericht door loe » 19 mei 2020, 17:57

:D :D :D

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Kranen FOM

Ongelezen bericht door PantinNL » 19 mei 2020, 23:58

australman schreef:
19 mei 2020, 17:26
Hoi,zal wel weer een domme vraag zijn,maar wat is in hemelsnaam het verband tussen een fiets-o-matic en een E-bike?
Hans(altijd beducht voor nieuwlichterij)
Er zijn meerdere verbanden tussen FOM en de elektrische fiets:
Beide zijn lichte stille rijwielen voertuigen die bovendien door hun aandrijving weinig trillen en comfortabel zijn.
Beide zijn laagdrempelig en gemakkelijk te bedienen. Tenslotte maakt vooral het oudere publiek er gebruik van.

Henk

mvb

Re: Kranen FOM

Ongelezen bericht door mvb » 20 mei 2020, 20:28

Hoi Henk,

Heb zelf uit de oude afsluiter van mijn AV42 de afsluitkogel verwijderd zodat het puur een slang aansluiting is zodat ik met een externe kraan kan gaan werken. Maar kun je deze geschetste oplossing hier ook voor gebruiken ivm geringe ruimte onder tankje.

Gr, Marco.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Kranen FOM

Ongelezen bericht door PantinNL » 23 mei 2020, 23:56

Hallo Marco,
In principe kan dat.
Hieronder een opstelling, gebaseerd op de oude alternatieve FOM-kraan.

Voor mij was het vooral een studie om te kijken of vreemde kranen een oplossing zouden kunnen zijn voor de AV42.
Hans Pessink heeft ooit een kort trekdrukkraantje (type AV85, AV92, Super e.d.) opzij van de tank vastgelast of gesoldeerd.
In feite is er veel mogelijk, want de schroefdraad van de meeste kranen is redelijk standaard. Kwestie van verloopstukken maken dus.
Het nadeel is wel dat het scherm een uitsparing krijgt vanwege de lange horizontale spindel van de kraan.
Extra voordeel van deze kraan: er zit een reservestand op en niet onbelangrijk. Deze is potdicht.
Het enige wat nog ontbreekt is een grof filter aan het bronzen verloopstuk. Het secundaire filter van de kraan valt hier geheel binnenin.
Verder moet ik nog e.e.a. testen op robuustheid. Er zijn momenteel dus verschillende oplossingen.

Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door PantinNL op 29 mei 2021, 01:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Kranen FOM

Ongelezen bericht door Polle » 24 mei 2020, 07:34

En wat denk je van geen benzinekraan ?
Als de vlotter perfect werkt is er geen probleem.
Mijn spr staat de kraan altijd open zonder lekken.

Gr Polle

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Kranen FOM

Ongelezen bericht door PantinNL » 24 mei 2020, 11:27

Polle schreef:
24 mei 2020, 07:34
En wat denk je van geen benzinekraan ?
Als de vlotter perfect werkt is er geen probleem.
Mijn spr staat de kraan altijd open zonder lekken.

Gr Polle
Vlotters zijn in de praktijk niet altijd perfect.
De brommer van ene F. uit W. had op een morgen zijn gehele tankinhoud op de de garagevloer geloosd.
Mijn broer had vergeten zijn tank dicht te zetten. Normaal gesproken niet zo'n probleem; echter zijn rubberen benzineslang was gescheurd en losgekomen van de carburateur.
Zomaar wat voorbeelden waarom ik graag de boel wil kunnen afsluiten.
Henk

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Kranen FOM

Ongelezen bericht door paulmz » 24 mei 2020, 11:48

Als je de brommer slechts enkele keren per jaar gebruikt,kan je ook overwegen om achter de kappen een slangkraan te monteren als extra veiligheid.
Ik heb dat bij mijn FOM en 1 EEG ook gedaan en als ik er mee ga rijden is het een kwestie van de zijkap er even af,kraan open en kap er weer op.
Is ong. net zoveel tijd als banden oppompen.

Paul

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Kranen FOM

Ongelezen bericht door PantinNL » 24 mei 2020, 12:11

Hallo Paul,
Dat heb ik toevallig laatst bij iemand toegepast, omdat ik toen niks anders beschikbaar had.
Het is een simpele en doeltreffende oplossing.
Henk

mvb

Re: Kranen FOM

Ongelezen bericht door mvb » 24 mei 2020, 12:26

De huidige kraan van de AV42 heb ik opengezaagd zodat deze puur de functie van slangaansluiting heeft. Nieuw leertje.
Als filter een omgebouwde filter zoals in de perlator van een waterkraan. Misschien niet perfect maar afdoende.
Achter de zijkap een slangkraan monteren en die keer dat er gereden gaat worden deze demonteren, haast is er toch vaak niet bij.

Hier ga ik voorlopig ook voor.

mvb

Re: Kranen FOM

Ongelezen bericht door mvb » 24 mei 2020, 12:49

Na het benzinekraantje een tussenbouw filter met 6mm aansluiting misschien ivm onderhoud een betere oplossing.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Kranen FOM

Ongelezen bericht door Lolle » 24 mei 2020, 13:09

Ook een slangenkraantje is niet heilig. Het werk maar ik ondervind dat benzineslang niet altijd is wat je er van verwacht. Na enkele jaren vaak erg uitgehard en kan spontaan gaan scheuren bij geringe beweging. Liever maar een vaste kraan aan de tank.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Kranen FOM

Ongelezen bericht door PantinNL » 24 mei 2020, 13:16

@ Marco,
Het leuke is dat er verschillende oplossingen zijn , die passen bij de wensen van de rijder.
Ik ken ook EEG-liefhebbers, die per se de oude trek-drukkraan willen toepassen, vanwege het nostalgische geluidje.

@ Lolle
Benzineslang uit oude voorraad is vaak dramatisch slecht. Ik controleer de slangen regelmatig en gelukkig is er tegenwoordig ook ethanolbestendige slang voor brommers. Deze bevalt me goed. Ik koop die gewoon in de auto-accessoirehandel of op de beurs in Rosmalen. De laatste beurs die ik bezocht heb (slik).
Henk

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Kranen FOM

Ongelezen bericht door Lolle » 24 mei 2020, 15:28

Henk, ik heb het idee dat er op beurzen en misschien ook wel op webshops, veel slang wordt verkocht die helemaal niet bestemd daarvoor zijn. Ik heb vorig jaar op een beurs een paar meter slang gekocht die kort na in gebruik name spontaan van de kraan gleed. Heb toen een stukje in een blikje met benzine gelegd. Zwelde helemaal op en werd na enige dagen plakkerig.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Kranen FOM

Ongelezen bericht door PantinNL » 17 mei 2021, 14:10

Hoewel ik zelf nooit een FOM heb gehad en waarschijnlijk ook nooit ga aanschaffen, ben ik wel vaak met FOM's bezig voor anderen.
Ontsteking en kraan zijn wel de belangrijkste onderdelen.
De kraan-reparatie heeft bij mij een hele ontwikkeling doorgemaakt.
De methode Moesker werd vervangen door een verbeterde demontage-montagemethode, maar het idee van de viton-membraam is gehandhaafd.
Recent heb ik het filter-ontwerp opnieuw gedaan. Deze methode is in feite voor andere kranen ook van toepassing.
Mensen hebben vaak een bakje vol filters liggen, maar passen doen die filters vaak niet.
Op verzoek heb ik onlangs twee kranen gerepareerd, waarbij eentje voorzien was van een provisorische oplossing van de filter.
Natuurlijk werkte die oplossing wel, maar voor mij een mooi moment om iets nieuws uit te proberen gemaakt van massief rvs 8mm en natuurlijk rvs fijnmazig benzinegaas. De kranen zelf zijn potdicht en werken soepel.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
wannes69
Berichten: 497
Lid geworden op: 05 jul 2016, 21:36
Woonplaats: Borssele

Re: Kranen FOM

Ongelezen bericht door wannes69 » 17 mei 2021, 14:17

Ziet er mooi uit Henk

Hans

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Kranen FOM

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 17 mei 2021, 14:31

Vind ik ook, mooi werk. Prachtig dat de oude kranen geheel gerenoveerd kunnen worden en dan nog beter dan ze ooit waren.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Kranen FOM

Ongelezen bericht door PantinNL » 17 mei 2021, 16:49

GROENEKAN schreef:
17 mei 2021, 14:31
Vind ik ook, mooi werk. Prachtig dat de oude kranen geheel gerenoveerd kunnen worden en dan nog beter dan ze ooit waren.
Hallo Joop,
Inderdaad beter, want ze hebben een viton membraam en deze zijn uitstekend chemisch bestendig.
NOS-kranen is maar afwachten wat de kwaliteit van het oude rubber is.
Overigens hadden beide kranen bij de oude membramen een gaatje in het midden en waren ze erg hard.
Groet,
Henk

Plaats reactie