Aspen 2 mengsmering - ervaring

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Aspen benzine

Ongelezen bericht door Harrie » 26 sep 2012, 21:30

De Bromfiets schreef er een tijdje geleden over en ik kende het product al van forumlid Polle, die ook de kettingzaag vaardig hanteert.
In de winterperiode ga ik dus al mijn oude benzine vervangen door - verouderingsbestendige - Aspenbenzine.
Deze benzine trekt in tegenstelling tot E1) geen vocht aan en ontmengt niet.

Info:
http://www.aspen-benelux.nl/showpage.asp?pag_id=363

Een leuke reactie ook van Solexverhuur Texel:

http://solexverhuurtexel.nl/aspen-benzine.php

Eigenlijk zou men de belasting op deze mooie brandstof moeten verlagen, zodat de verkoopprijs wat lager wordt.
Groet,
Harrie

Mobydick
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:50
Locatie: Ermelo- Gelderland

Re: Aspen benzine

Ongelezen bericht door Mobydick » 26 sep 2012, 23:18

Aspen is inderdaad voor de winter als conserveringsvloeistof een prima oplossing.
Na de winter ga ik toch weer rijden op Euro 95. Ben niet van plan om de schatkist nog verder te spekken :oops:

Groet
Dick

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Aspen benzine

Ongelezen bericht door Franky » 27 sep 2012, 08:53

En wat gebeurd er met mijn brommertje als ik het niet gebruik?
Er is mijn eigenlijk nooit iets geks opgevallen als ik na de winter weer met mijn brommer aan de gang ging.

Er bestaan ook toevoegingsmiddelen om veroudering van de benzine tegen te gaan. Volgens mij heeft mij vader dat een keer gekocht. Ik heb het nog nooit gebruikt.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Aspen benzine

Ongelezen bericht door Polle » 02 okt 2012, 12:01

Hallo Forumleden.
OoK al is het winter bij elke gelegenheid en mooi weer ga ik op de bromfiets.
Dit is nog altijd het beste.
Let wel op met Aspen deze benzine lost de koolaanslag op in je blokje en kan voor een vastloper zorgen.
eerst het blokje ontkolen en dan aspen rijden.
Gr Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Aspen benzine

Ongelezen bericht door Harrie » 02 okt 2012, 22:56

Beste Polle,
Bedankt voor de tip.
Groet,
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Aspen benzine

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 03 okt 2012, 08:34

Ik lees op internet veel positiefs over Aspen brandstof.
Maar juist voor de toepassing oldtimers worden veel kritische kantttekingen geplaatst. Pakkingen / keerringen / big ends enz. die hier niet tegen bestand zijn en gaan lekken en ook vastlopers worden gemeld.
Gr. Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Aspen benzine

Ongelezen bericht door Harrie » 03 okt 2012, 09:22

Beste forumleden,
Ik ga een test doen met Aspen en mobylettekeerringen en pakkingen. Kijken of ze aangetast worden of dat het allemaal goed blijft.
Ontkolen en gebruik in een schone motor is aan te bevelen i.v.m. mogelijke vastlopers zoals op Internet regelmatig wordt aangehaald.
Nadeel is wel dat je het dan niet naar believen kunt overschakelen. Voor een 100% Aspen brommer die je zelden gebruikt is dat geen probleem.
De afstelling van de carburateur is eveneens een punt van aandacht. Het is dus allemaal niet zo simpel als ik eerst dacht.
Shell V-power wordt als alternatief genoemd voor een benzine die niet stinkt.
Groet,
Harrie

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Aspen benzine

Ongelezen bericht door Combinette » 12 okt 2012, 22:38

6 jaar geleden ben ik overgestapt op aspen met al mijn 2-takt machienes, echter het is me slecht bevallen.
Voor aspen moest ik 6 jaar geleden zo'n 18 km enkel rijden en kostte toen ongeveer 3 euro per liter.
Ik heb toen de nieuwe machienes meteen op aspen laten lopen, en de oudere machienes laten ontkolen, een jaar later was er ook aspen voor 4-takt motoren op de markt en werd het een stuk makkelijker.
ik heb echter veel problemen gehad om (nieuwe) machienes goed op aspen te laten lopen en ben weer terug gegaan op mengsmering.
Wellicht zijn er mensen met een goede ervaring, maar de mijne is niet zo goed en voorlopig draaien alle 2- en 4-taktmotoren hier op mengsmering of gewone benzine.
Op zich wel jammer, want sinds een paar jaar is aspen hier om de hoek te krijgen.

Groeten,

Roelant.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Aspen benzine

Ongelezen bericht door Polle » 13 okt 2012, 12:03

Hallo Roelant

Ik gebruik ondertussen 17jaar Motomix van stilh en later ook aspen op mijn bosmaaier kettingzaag.Ook door mekaar.
Nooit problemen.
Op het werk gebruiken wij heel veel Aspen voor motorzaag en heggeschaar.
Nooit problemen.Ook gebruiken wij de aspen 4 takt.
Ik heb al enkele kettingzagen opengegooid die zien er zeer zuiver uit vanbinnen en deze machines draaien zeer veel uren.
Bougie nooit vuul,direkt starten nooit vastlopers gehad enz.
Ik vind het raar dat je zelfs bij nieuwe machines problemen hebt.
Bij oude zou ik het kunnen aannemen .
Wat zijn dan de problemen?

Gr Polle

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Aspen benzine

Ongelezen bericht door Combinette » 13 okt 2012, 19:25

Hallo Polle,

Ik ben er ook wel van overtuigd dat Aspen of Motomix goed of zelfs beter is dan mengsmering, ook ik heb de brandschone motoren na het gebruik van Aspen gezien.
Het heeft me toen der tijd echter veel tijd en aardig wat geld gekost om alles te (laten) ontkolen.
Ik kocht toen een nieuwe kettingzaag en wackerstamper, het advies was het gebruik van Aspen en om vergissingen met brandstof te voorkomen heb ik deels zelf de benzine motoren ontkoolt en deels laten ontkolen en tevens nieuwe zuigers laten plaatsen indien nodig omdat alle machines toch uit elkaar lagen.
De 4-takt Aspen hadden ze toen nog niet, de gewone benzine had ik in zwarte kannen, de Aspen in de orginele cans en de diesel in groene ijzeren kannen, zo moest het voor iedereen duidelijk zijn welke brandstof in welke kan zat.
Lopen deden alle machines op Aspen, maar enkele deden niets als inhouden waaronder de nieuwe kettingzaag en ze kregen het niet fatsoenlijk afgesteld.
Toen de Aspen een keer op was heb ik er mengsmering in gedaan en het probleem was over en ben ik weer mengsmering gaan gebruiken.
Aangezien dat alweer enkele jaren geleden is zou het me nu weer aardig wat geld gaan kosten om alles op Aspen te laten lopen.
En ik kies er bewust voor om alle 2-takt motoren op dezelfde brandstof te laten lopen anders kan ik erop wachten totdat iemand ergens Aspen ingiet waar mengsmering in zou moeten.

Voor de duidelijkheid, ik ben zeer zeker geen tegenstander van Aspen eerder een voorstander maar deelde hier echter enkel mijn ervaring.
Zou er iemand op Aspen gaan rijden en het bevalt hem of haar prima, juich ik dat alleen maar toe.

Groeten,

Roelant.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Aspen benzine

Ongelezen bericht door Polle » 13 okt 2012, 20:39

Hallo Roelant

wat voor mij de doorslag gaf was vooral de gezondheid.
De benzine stinkt niet of nauwelijks en ik krijg er geen hoofdpijn en keelpijn van.
Mijn kleding stinkt ook niet na een ganse dag bomen vellen terwijl dit vroeger wel het geval was.
De prijs speelt mij geen rol meer.
Ik koop hem trouwens in Retie bij vandeperre.
Hier kan je motomix van een groot vat tappen daardoor is hij goedkoper.

Gr Polle

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Aspen benzine

Ongelezen bericht door Combinette » 13 okt 2012, 21:00

Hallo Polle,

Sommige mensen zeggen een droge mond en hoofdpijn te krijgen van Aspen, ik had dat niet (van mengsmering ook niet trouwens) en neem de reactie's van sommige mensen met een korreltje zout, want er zijn mensen die niets moeten hebben van iets nieuws.... :(
Gezondheid is idd een belangrijke reden, milieu telt ook mee, je kleren stinken idd niet van Aspen maar de Aspen zelf vind ik niet zo lekker ruiken als die verbrandt wordt, het doet me aan motoren die op alcohol lopen denken.
In mijn geval werk ik vrij weinig met machines met een benzine motor, de wackerstamper, bandenzaag, en enkele kleine trilplaten (4-takt) en kettingzaag lopen op benzine, de overige machines hebben een dieselmotor.
Per week werk ik dus hooguit enkele uren met benzinemotoren en met de kettingzaag hooguit 4 weken per jaar, de dieselmotoren is een ander verhaal.
Wellicht dat ik in de toekomst toch weer naar Aspen of Motomix ga, er zullen weer machines vervangen moeten worden en de toekomst is ook dat we naar milieu- en gezondheids verantwoorden producten overstappen, en Aspen hoort daar zeer zeker bij.
Als ik het goed bergrijp loopt je Mobylette ook op Aspen?
Ondanks mijn wat slechtere ervaring met Aspen heeft dit topic me toch weer aan het denken gezet, want ik ben ervan overtuigt dat het beter is voor de motoren en de gezondheid.

( :? nu moet ik het roken nog laten....)

Groeten,

Roelant.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Aspen benzine

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 13 okt 2012, 21:12

Zoals Harrie schrijft stinkt Shelle V power aanzienlijk minder en levert minder kool op. BP ultimate heeft eveneens deze voordelen. Gr. Joop

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Aspen benzine

Ongelezen bericht door Polle » 14 okt 2012, 11:06

Hallo

In mijn moby's gebruik ik minerale olie van castrol en meng 1 op 30.
Ik weet niet of het een goed idee is om Aspen of Motomix te gebruiken voor de oudjes.
Met de brommer heb ik ook geen last van de stank enkel bij treffens als je in groep rijd heb je er last van.
Met de kettingzaag verbruik ik gemakkelijk 60 tot 80 l per sezoen en dan zou ik nooit meer zelf gemengde benzine willen gebruiken.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Aspen benzine

Ongelezen bericht door Harrie » 04 jun 2013, 22:47

Ik rijd nu al een tijdje op Aspen in een van mijn bromfietsen. Er zit wel vanaf de start van het gebruik een nieuwe zuiger en cilinder in.

Wat ervaringsgegevens:

verbruik: prima 1:40 in een variateurmodel in het vlakke land.
starten: prima
snelheid, trekkracht en topvermogen: prima
stationair: uitstekend
stank: nihil
geluid: weinig
aanpassingen in de carburateur: geen
toevoeging aan Aspen voor extra noodloopeigenschappen: TSL

Ik ben erg tevreden met de resultaten en ga voorlopig gewoon door met Aspen in deze brommer.

Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Aspen 2 mengsmering - ervaring

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 25 sep 2013, 20:12

Heeft iemand ervaring met het al wat langer rijden van een Mobylette van voor 1970 op Aspen mengsmering 1:50 ?

Ik heb nu ca 100 km gereden met een tank 50% Aspen 2 en 50% Euro 95 (1:50 olie ). Rijdt prima en stinkt aanzienlijk minder, vooral prettig in de stad bij stoplicht. Geen boze gezichten meer.

Heb Aspen Zweden per mail vandaag gevraagd of zij hun product aanraden voor oldtimer bromfietsen. Zodra en als ik antwoord krijg, informeer ik jullie.

Gr. Joop

Dear Sirs,

I want to start with using Aspen 2 voor my oldtimer Moped Motobecane from the building year 1962. The Moped has still the original configuration.

Do you think there is any disadvantage to do that ?? On internet they say Aspen is not good for your your old engine gaskets ? Do you think they are right ?

Thank you for your answer in advance.

Kind regards,

Joop de Bruijne

Mobydick
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:50
Locatie: Ermelo- Gelderland

Re: Aspen 2 mengsmering - ervaring

Ongelezen bericht door Mobydick » 27 sep 2013, 10:52

Hoi Joop,

Ikzelf heb geen ervaring met Aspen2.
Toch heb ik een aantal opmerkingen:

-Smering 1:50 lijkt mij wat te schraal. 1:40 heeft m.i. de voorkeur.
-Voordat je Aspen2 gaat gebruiken is het verstandig de motor goed te ontkolen. Aspen2 schijnt koolresten los te weken met als (mogelijk)gevolg motorschade!
-Ik weet niet of het verstandig is Aspen2 en Euro 95 door elkaar te mixen.

Groet,
Mobydick

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Aspen 2 mengsmering - ervaring

Ongelezen bericht door Polle » 27 sep 2013, 11:23

Hallo Dick

Inderdaad eerst motorblok ontkolen en dan aspen 2 t gebruiken.
Anders komt de kool los en het gevolg is een vast loper of je cilinder naar de bom.
ook is het verstandig je carter uit mekaar te halen en reinigen, want daar zit ook behoorlijke aanslag in van de jaren des tands.
Steek dan ineens nieuwe lagers en je kan voor jaren brommen.
Ik zou NIET mengen met gewone benzine het is totaal ander spul die Aspen

Gr Polle

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Aspen 2 mengsmering - ervaring

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 27 sep 2013, 13:00

Duidelijk Dick en Polle - dank voor jullie reactie . Groet, Joop

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Aspen 2 mengsmering - ervaring

Ongelezen bericht door MobyJet » 09 okt 2013, 13:41

Mod: onderwerpen samengevoegd, er was al een topic over Aspen benzine

piet kaptein
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 feb 2011, 17:45
Locatie: twijzel friesland

Re: Aspen 2 mengsmering - ervaring

Ongelezen bericht door piet kaptein » 01 nov 2013, 13:59

benzine.
ik las een stukje over bardahl fuel stabilizer,dit is een toevinging voor in de benzine, wordt gebruikt voor benzine motoren ook twee takt,voor als de motors lang stil komen te staan.
heeft iemand van het forum hier ervaring mee.
piet kaptein

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Aspen 2 mengsmering - ervaring

Ongelezen bericht door MobyJet » 05 jan 2015, 22:30

Baarda schreef:Hoi Polle
Mag je aspen en gewone mengsmering wisselend gebruiken? De machinehandel waar ik de kettingzaag vandaan heb raad mij dat af. eenmaal Aspen altijd aspen zij hij tegen mij anders kon ik problemen met de carb krijgen.
Ik heb de kettingzaag van Still 10 jaar terug nieuw gekocht en begon even te twijfelen. op de kettingzaag staat 1:25 en in het boekje ook. Nu zie ik op het flesje olie idd 1:50 staan. Ik zaag ca 10 m3 haardhout per jaar dus de zaag is wel ingelopen.
Wat ik ga doen is een flesje TSL bestellen en alles mengen 1:40. Daar wil de oude BB motor van 30 jaar oud vast ook wel op lopen. Gebruiken jullie de andere producten van TSL ook? ik zit te denken aan een setje olie versterker, spuitbus (voor de ketting) en een pen super olie voor 50 euro incl. verzendkosten
Lolle

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Aspen 2 mengsmering - ervaring

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 05 jan 2015, 23:07

piet kaptein schreef:benzine.
ik las een stukje over bardahl fuel stabilizer,dit is een toevinging voor in de benzine, wordt gebruikt voor benzine motoren ook twee takt,voor als de motors lang stil komen te staan.
heeft iemand van het forum hier ervaring mee.
piet kaptein
Met BP super kan de benzine jaren blijven zitten en goed bruikbaar blijven. Gr. Joop

Satmeel

Re: Aspen 2 mengsmering - ervaring

Ongelezen bericht door Satmeel » 01 mar 2017, 22:37

Na de revisie van de motor van de AV85 heeft er alleen Aspen 2 in de tank gezeten.

Er zit nog geen kenteken op (hopelijk 10 maart wel) dus heb alleen nog maar wat proefritjes gedaan. De ervaringen met Aspen zijn goed. De brommer, warm of koud, start altijd met 1 trap, hij loopt erg rustig en er is geen stank.

Omdat ik nog twijfelde of ik zal blijven rijden op Aspen (want wel duur) was ik zoekende naar de voor- en nadelen bij ervaringen van gebruikers.

Daarbij kwam ik ook onderstaand artikel tegen. Misschien wel een beetje "WC-Eend-achtig" maar volgens mij wel goede argumenten.
Vooral belangrijk dat afwisselen met gewone bezine geen enkel probleem is. Dat is handig voor langere ritten.

Ik denk dat ik voorlopig nog wel op Aspen blijf rijden.

http://www.vespafans.nl/m/blogpost?id=3 ... t%3A125032

Groeten,

Paul

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Aspen 2 mengsmering - ervaring

Ongelezen bericht door Harrie » 01 mar 2017, 23:26

Hallo Paul,
Bij lange ritten is het wat lastiger om Aspen te vinden dan superbenzine.
Ik had aanvankelijk in mijn SP98 Aspen en dat reed prima, maar dan rij je naar Frankrijk en soms kom je een zaak tegen met tuin- en landbouwgereedschap.
Maar je kunt het niet ongestraft steeds afwisselen; dus gaat er momenteel Super in.
H.

Plaats reactie