Overzicht ethanol percentages in NL

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door loe » 20 sep 2019, 21:20

Al wat gehoord van de klantenservice frank ?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Franky » 21 sep 2019, 09:24

Owja, goed punt. BP heeft nog niet gereageerd. Shell wel

Shell
V-Power benzine heeft inderdaad geen ethanol en dat blijft zo. Voornamelijk om klanten met oldtimers tegemoed te komen. In Frankrijk zit er wel ethanol in de V-Power Benzine. De rest van de landen niet (BeNeLux, Duitsland).

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door loe » 21 sep 2019, 11:11

Goed nieuws..

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Polle » 21 sep 2019, 11:31

Hallo Franky

Waarom staat er dan bij ons op de pomp vermeld kan tot 5 procent ethanol bevatten ?
Ik zal eens een foto nemen aan de pomp en dan moet je die eens doorsturen naar shell ,ben benieuwd wat hun reactie hierop is

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Franky » 21 sep 2019, 11:44

Zie het volgende stuk getypt door BP in dec 2018. Staat gewoon in dit topic. Ik neem aan dat het stikker verhaal nog steeds klopt. Je moet iets als er geen E0 stikker is.
Hartelijk dank voor uw vraag en interesse in onze Ultimate 98 brandstof. BP levert twee soorten benzine: Euro 95 en Ultimate 98. De twee belangrijkste verschillen tussen deze benzines zijn het octaan getal (RON) en het ethanol gehalte. De Euro95 van BP bevat 5% Ethanol. Het octaangetal (RON) van deze benzine is 95.De Ultimate 98 van BP bevat geen ethanol en heeft een octaangetal (RON) van 98. De Ultimate 98 benzine is ontwikkeld voor veeleisende high-performance motoren (Turbo charged, verhoogde compressie verhouding) maar ook voor oudere motoren met hoog vermogen die ontwikkeld waren voor loodhoudende benzine. (Deze hadden een RON van 98). BP Ultimate 98 is dus zeker geschikt voor uw voertuig. Zowel de euro 95 en 98 hebben bij ons ook een e5 sticker. Dit komt doordat de 95 maximaal 5% ethanol bevat en voorlopig nog geen 10%. De 98 bevat geen ethanol en dit blijft voorlopig ook zo. Maar vanwege de regelgeving en vanwege het feit dat er geen E0 stickers beschikbaar zijn is er besloten om er voorlopig E5 stickers op te plakken.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Polle » 21 sep 2019, 17:37

Wat moet je nu geloven vind ik wel raar dat er geen juiste stickers beschikbaar zijn .

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Franky » 21 sep 2019, 19:19

Ik denk niet dat de instantie die dat soort regels bedenken rekening houden hiermee. Zij willen overal ethanol induwen. In ieder geval, dat gok ik maar even zo.

Gewoon geloven wat de fabrikanten zelf aangeven.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Polle » 21 sep 2019, 21:18

Ik geloof niks meer van zulke giganten ze doen wat ze willen met ons.
Net nog wat voorgehad met de wagen
Drie dagen voor we een lang weekend naar Duitsland vertrokken beginnen er twee lampjes in de wagen te branden.
Wij de garage gebeld en gevraagd wat het probleem is.
Er is een onderdeel dat moet,met de nadruk op moet vervangen worden voor deze lange rit.
Dus wij naar de garage en s'anderensdaag opgehaald , 300€ kosten
Wij vertrekken naar Duitsland na tweehonderd km gereden hebben en gestopt op een parking word de wagen terug gestart.
En wat gebeurt hopla de lampjes branden terug.
Wij onze reis verder gezet en ook terug dus 1000km gereden met brandend lampje en de motor gaf geen krimp en na een week nog steeds geen probleem.
Mijn vraag is nu was dat onderdeel wel stuk of gewoon de computer die fouten aangeeft en ons op kosten jaagt
Ik geloof helemaal niks meer van die lichtjes en er zal volgende week een duchtig woordje gepraat worden met de baas van de garage
Wij worden meer en meer geleefd en ik begin er hoe langer en meer het schijt van te krijgen

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Franky » 22 sep 2019, 08:59

Giganten doen dingen waar ze geld mee verdienen. Beweren dat ergens geen ethanol in zit en dan toch ethanol erin doen leidt tot rechtszaken en kost dus geld. Bij twijfel, altijd in geld denken.

Omtrent jou auto. Er is daar iets wat jij niet snapt. Als er lampjes op je dashboard aangaan is er iets aan de hand met de auto. Dit kan zijn dat een sensor een waarde heeft afgegeven die buiten de marges van normaal mogelijk valt. Als een sensor dat een enkele keer gedaan heeft maar verder goede waardes afgeeft kan je nog tijden doorrijden. Als de computer echt bang is voor serieuze schade, zet de computer de auto in noodloop of zelfs volledig uit. Echter, de kwakkelende sensor kan ook echt de geest geven en dan sta je stil. Uiteraard heeft de garage gelijk dat er iets aan gedaan moet worden en heb jij tijdens de vakantie het geluk gehad dat het probleem niet ernstiger is geworden.

Het is ronduit jammer dat de garage het probleem niet opgelost heeft. Het zal niet de eerste keer zijn dat een garage het onderdeel dat de foutmelding geeft vervangt terwijl de oorzaak ergens anders ligt. Ik ben niet onder de indruk van de kennis bij garages. Ik heb zelf 10x in de garage gestaan voor hetzelfde probleem. Ze zochten op de verkeerde plek. Mijn uitlaatsensoren gaven de geest ivm vervuiling. Er was niks mis met de sensoren. De vervuiling was het probleem. Even je oren gebruiken en je wist waar het probleem zat. Een scheur in de turboslang. Ik vertelde ze toen al dat ik de turbo zo luid vond. Dat vonden zij normaal. Toen de slang vervangen was, was het verschil in geluid absurd groot. Hoezo normaal :evil:

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door AGB » 22 sep 2019, 12:22

auto s weet het, gewoon onderdelen vervangen tot ze de juiste hebben, de onwetende klant betaald wel, als de pc niets aan geeft weten ze het meestal niet , ze vermoeden alleen maar,
echt goede monteurs zijn zeldzaam aan het worden,

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door loe » 23 sep 2019, 08:54

Ik heb net bericht ontvangen van bp,dat de ulitmate geen ethanol bevat en als dat gaat veranderen dat ze dat met hun klanten gaan communiceren.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Franky » 23 sep 2019, 17:05

Dank je Loe!
Ik had de vraag ook nog uitstaan. Dit keer bij een ander email adres. Die gekke lui veranderen kennelijk regelmatig hun helpdesk email :mrgreen:

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door loe » 23 sep 2019, 17:58

Gewoon via de facebookpagina gevraagd .
En ze reageerde vandaag allebei.
Allebei zyn ethanolvry.
Als het anders zou worden zouden ze klanten informeren.
Dat laatste vind ik nogal vaag.
Maar goed .misschien berichten ze me wel via fb.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Lolle » 23 sep 2019, 18:45

Polle schreef:
21 sep 2019, 11:31
Hallo Franky

Waarom staat er dan bij ons op de pomp vermeld kan tot 5 procent ethanol bevatten ?
Ik zal eens een foto nemen aan de pomp en dan moet je die eens doorsturen naar shell ,ben benieuwd wat hun reactie hierop is

Gr Polle
Ik denk dat ze zich hier zelf mee willen indekken om claims te voorkomen door b.v. Kruis besmetting door het vervoer van verschillende brandstoffen in de zelfde tankwagen.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door PantinNL » 24 sep 2019, 00:05

Mogelijk is de Ultimate in België anders van samenstelling dan de Ultimate in Nederland.
Er is ook verschil bij Shell in de verschillende landen heb ik ooit gelezen.
Laatst gewijzigd door PantinNL op 24 sep 2019, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Franky » 24 sep 2019, 17:23

Klopt. Als ik het me goed herinner mag een bedrijf ethanol vrije benzine verkopen als het een bepaalde hoeveelheid overschrijdt. In Frankrijk wordt te weinig V-power of gewone benzine verkocht om aan die voorwaarde te voldoen. Zoiets was het volgens mij. Regeltjes regeltjes regeltjes.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 26 sep 2019, 01:05

BP moet in de mix van de totale verkoop in Nederland een percentage Ethanol verkopen en leveren. En BP kan dat toch realiseren ondanks dat de BP Ultimate Ethanolvrij is. Wat voor o.a. de tweetakt-rijders wel zo fijn is. Heb deze informatie van Technisch Manager van BP Nederland.

Uiteraard gaat zo''n systeem gepaard met strikte getallen en voorschriften. Dat werkt niet vrijblijvend en dan zijn strikte regels een vereiste.

Gr. Joop

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door AGB » 27 sep 2019, 17:03

van daag even weer brandstof klaar gemaakt, filter de brandstof van af de pomp door een papieren,
koffie filter , altijd de zelfde brandstof in de zelfde kan, wat schets mijn verbazing rommel in de
schone kan, zwarte puntjes /stipjes hoe kan dat , geen oude brandstof ,

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Drechterland
Locatie: West Friesland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Wijnand » 27 sep 2019, 19:57

Ook in "verse" brandstof kunnen vuiltjes voorkomen. Praktijkgeval: het brandstoffilter, van de auto van mijn dochter, zat onlangs zo verstopt dat een beetje flink optrekken wegens "gebrek aan brandstof" niet kon. ( was wel even zoeken naar de oorzaak). Zo zie je dat het altijd filteren van de brandstof zo gek nog niet is.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 28 sep 2019, 11:57

https://www.ad.nl/auto/je-gaat-anders-t ... ~a497450a/

Vanaf 1 oktober van nog groter belang Ethanolvrije benzine van bijvoorbeeld BP Ultimate te tanken !

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 28 sep 2019, 19:53

Vermoedelijk kan niet iedereen de link naar dit artikel openen.

Daarom hieronder een kopie van de belangrijkste tekst van dit artikel uit het AD:


Belangrijkste product is echter bio-ethanol. Vanaf 1 oktober wordt deze brandstof nóg belangrijker: op die datum moet een groot deel van de ruim vierduizend Nederlandse tankstations zijn Euro 95-pompen omkatten naar E10. Op die manier hoopt de overheid flink wat CO2-uitstoot te besparen. Ieder tankstation dat ten minste twee benzinesoorten (naast euro 95 doorgaans diesel of super) aanbiedt ‘beschikt voor ten minste de helft van de vulpistolen voor het afleveren van benzine over vulpistolen voor het afleveren van E10', schrijft de wet voor.

In gewoon Nederlands: uit circa de helft van de Euro 95 pompen zal vanaf volgende maand E10 stromen. In België, Duitsland, Frankrijk en Finland gebeurt dat al. Voor de duidelijkheid: E10 is vrijwel hetzelfde als Euro 95, dat officieel E5 heet. Enige verschil is dat E5 maximaal vijf procent bio-ethanol bevat en E10 het dubbele. Vrijwel alle auto's die na de eeuwwisseling uit de fabriek rolden, rijden er moeiteloos op. De prijs van E10 zal een paar cent lager liggen dan Euro 95, is de verwachting.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 28 sep 2019, 22:41

Uit hetzelfde stuk....

Motorfietsen en E10

Niet alleen bezitters van wat oudere auto’s moeten opletten wat ze in hun tank gooien. Ook motorrijders krijgen te maken met de verschillen tussen Euro 95 en E10. Motorfietsen die nog van carburateurs zijn voorzien, zouden problemen kunnen ondervinden wanneer er afdichtingen of leidingen zijn gebruikt die gevoelig zijn voor ethanol. De stof lost namelijk de weekmakers in sommige kunststoffen op, waardoor ze poreus kunnen worden en er lekkage kan ontstaan.

Ook onbeschermde aluminium delen kunnen beschadigd raken, doordat de ethanol vocht aantrekt. Als de motor langere tijd stilstaat, zou dat voor problemen kunnen zorgen. Motorwebsites meldden in de voorgaande jaren dat motorrijders hiervoor op moeten passen. Alleen moderne motoren, met injectie, lopen probleemloos op E10. Wie twijfelt, doet er goed aan voor het tanken van E10 de handleiding te raadplegen, te informeren bij de garage of de online check te doen.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door MobyJet » 02 okt 2019, 09:06

Bedankt voor de update, Frank en Loe!

Voor de rest ben ik voor het eerst blij dat ik een oude diesel auto rij :lol:
(Die qua productie en 'oprijden' zeker minder schadelijk is voor het milieu dan een nieuwe auto produceren/kopen, waarna deze gewoon in Oost-Europa of Afrika zou blijven rijden. Zit nu op de 275.000 km, dus pas op de helft! Dat ik Arnhem en Antwerpen niet meer in mag: jammer dan, dan geef ik mijn geld wel ergens anders uit..)

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door AGB » 02 okt 2019, 11:38

denk toch wel dat meer plaatsen zijn die oude diesels weren, of moet je een zeer tijdelijke vergunning kopen, hoe krom dat allemaal is,

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door loe » 02 okt 2019, 11:59

Helemaal gelyk jet.ik heb ook een oude diesel.
Opryden dat ding.
Het gaat helemaal niet over uitstoot.milleu of wat dan ook.
Alleen maar over geld.

Plaats reactie