stand van zaken m.b.t. kranen

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

stand van zaken m.b.t. kranen

Ongelezen bericht door Harrie » 15 jan 2016, 19:57

In het verleden is al erg veel over kranen geschreven.
Sommige kranen zijn gemakkelijk verkrijgbaar zoals het korte trekdrukkraantje van de AV85/AV55/AV56/ Super S35A. Ik heb hier voldoende liggen.
Voor de grote tank van de MobySport / SP98/ 99 is een alternatief beschikbaar. Polle Geysels.
Vandaag kreeg ik 4 gereviseerde kranen binnen voor de EEG.Een ervan gaat als test op een AV3. Zou moeten passen. Morgen hoop ik de juiste dikte viton te kunnen kopen voor de laatste en lastigste kraan en dat is de FOM-kraan. Komende weken wordt die kraan serieus aangepakt.
Of het de definitieve oplossing wordt betwijfel ik. De draaikraan kraan met verlengde spindel heeft mijn voorkeur.
Harrie

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: stand van zaken m.b.t. kranen

Ongelezen bericht door Lolle » 15 jan 2016, 21:59

Ook de kraantjes voor de ei-tankjes zijn gemakkelijk te verkrijgen o.a. bij de Friesche Puchshop in Cornjum

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: stand van zaken m.b.t. kranen

Ongelezen bericht door Harrie » 15 jan 2016, 23:24

Klopt dat kraantje is gewoon standaard voor Puch verkrijgbaar.
Harrie

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: stand van zaken m.b.t. kranen

Ongelezen bericht door ruudk » 16 jan 2016, 10:23

Die kraantjes voor de Ei-tankjes zijn dan wel van een andere model, toch?
Ik heb zelf van de Puch-shop (PSU=Puch Shop Utrecht) van die wat vierkantige kraantjes gekocht die prima afsluiten, maar wel wat afbreuk doen aan het uiterlijk van de brommer.
De originele ronde Karco of Karcoma-kraantjes zijn toch niet meer te verkrijgen?

Ik heb inmiddels een strook kurk bemachtigd waarmee ik wil gaan proberen om de originele kraantjes lekdicht te krijgen (daar zit ook een kurken schijfje in met drie gaatjes).
Geen idee of het gaat lukken, dat laat ik nog wel even weten.

Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: stand van zaken m.b.t. kranen

Ongelezen bericht door Harrie » 16 jan 2016, 17:50

ruudk schreef:Die kraantjes voor de Ei-tankjes zijn dan wel van een andere model, toch?
Ik heb zelf van de Puch-shop (PSU=Puch Shop Utrecht) van die wat vierkantige kraantjes gekocht die prima afsluiten, maar wel wat afbreuk doen aan het uiterlijk van de brommer.
Ruud
Afbreuk aan het uiterlijk? Een plas benzine onder de brommer doet afbreuk aan het draagvlak voor je hobby onder je familieleden.
Bedank de Here op je blote knietjes, dat die vierkante kraantjes beschikbaar zijn! :P
Harrie

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: stand van zaken m.b.t. kranen

Ongelezen bericht door Lolle » 16 jan 2016, 22:50

ruudk schreef:Die kraantjes voor de Ei-tankjes zijn dan wel van een andere model, toch?
Ik heb zelf van de Puch-shop (PSU=Puch Shop Utrecht) van die wat vierkantige kraantjes gekocht die prima afsluiten, maar wel wat afbreuk doen aan het uiterlijk van de brommer.
De originele ronde Karco of Karcoma-kraantjes zijn toch niet meer te verkrijgen?

Groeten,
Ruud
Ik dacht dat de originele kraantjes ook vierkant waren, dan zat er dus op mijn S2/3a dus al een andere kraan op. Hier heb ik een nieuw rubbertje ingezet. De i.d.d.ronde kraan van de toerist was dus origineel, deze heb ik vervangen door een vierkante. de oude was niet meer te redden.Ik vind het niet misstaan en zoals Harrie zegt beter een goede kraan dan een plas benzine op de vloer.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: stand van zaken m.b.t. kranen

Ongelezen bericht door ruudk » 17 jan 2016, 10:19

Tourlijk, daarmee ben ik het helemaal eens, hoor, ik heb zelf ook twee kranen vervangen door vierkante nieuwe goedwerkende.
Ik ben daar ook heel blij mee: geen benzinelucht meer in de schuur!
Maar ik vind ze er dus minder mooi uitzien dan de oude ronde. Dus als ik de oude ooit goed kan repareren, gaan die er toch weer op bij mij.
Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: stand van zaken m.b.t. kranen

Ongelezen bericht door Lolle » 17 jan 2016, 23:38

Ruud, ik weet niet of kurk het juiste materiaal is. Zelf ben ik aan het experimenteren geweest met nitril rubber. Werkte in eerste instantie prima, echter 2 dagen later geen drup benzine meer. Het rubber was opgezwollen en drukte de gaatjes dicht. Opzoek naar het juiste materiaal kreeg ik op het forum een pakking cadeau van ene Hans. Dit was een originele pakking, welk materiaal weet ik niet maar er zal ongetwijfeld pakking materiaal zijn wat hiervoor te gebruiken is. Met een paar stansen is hij gemakkelijk te maken. De pakking die ik gekregen heb werkt prima.
Lolle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: stand van zaken m.b.t. kranen

Ongelezen bericht door Harrie » 18 jan 2016, 00:22

Natuurrubber of gewone nitrile-rubber lossen op in benzine.

NBR is redelijk goed benzine bestendig of nog beter viton.
Hieronder een artikel over rubber en de invloed van E10.

http://fehac.nl/benzine-e10-en-het-bran ... oertuigen/

Harrie

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: stand van zaken m.b.t. kranen

Ongelezen bericht door Harrie » 23 mei 2016, 11:36

Toen Bob Moesker enkele jaren geleden een gerepareerde FOM-kraan presenteerde, dacht ik :"Dat is mooi en ik verwees iedereen naar Bob".
Helaas is Bob een tijd geleden overleden, maar gelukkig had hij me in het verleden goed bijgepraat.
Zijn gereedschappen voor het maken van de pakkingen heb ik echter niet kunnen achterhalen.
We zijn dus opnieuw gestart met een kraanproject en zijn nu zover dat we de Moeskermethode drastisch verbeterd hebben.
De laatste versie staat hieronder afgebeeld. Opvallend is de minimale kraag van twee-componeneten metaalkit, die eigenlijk een afwerkingsrand is.
Mijn oproep om oude kranen of onderdelen aan te leveren heeft weinig opgeleverd. Dat is jammer, want soms ontbreekt een enkel schoteltje of veertje, die je dan van een sloopkraan kunt gebruiken. Ik zal in de toekomst dus alleen mensen kunnen helpen die een nagenoeg complete kraan kunnen inleveren. Jammer voor hen die geen kraan hebben....
De pakkingen, membraan en filter worden gewoon vernieuwd.
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: stand van zaken m.b.t. kranen

Ongelezen bericht door Harrie » 12 okt 2016, 19:42

Wederom is de reparatie van de FOM verbeterd.
Door een nieuwe aanpak met speciaal ontwikkeld gereedschap wordt geen moedermateriaal van de felsrand verwijderd, om de hoofdcilinder los te krijgen van het kraanhuis.
Dat is niet zo simpel en bovendien echt priegelwerk.
De kraan wordt na revisie van membraan en de kraanelementen weer keurig dicht gefelst en is - ook zonder kit - . . . . . potdicht!
Met een alcohol- en benzinebestendig membraan en dito pakking kan deze kraan weer lange tijd functioneren.

Smering FOM-kraan
Waarschijnlijk nog nooit van gehoord, maar de bovenkant van de kraan boven het membraan komt niet in contact met tweetaktbenzine.
Smering van de bovenkant bij de tuimelaar en de plunjers met een druppel olie of wat WD40 houdt de boel gangbaar. Afhankelijk van de omstandigheden eens of twee keer per jaar.
Als de kraan in een vochtige omgeving staat kunnen de plunjers gaan vastzitten en kan de kraan niet meer bediend worden. Ik constateer bij de meeste kranen corrosie op die plekken.

Hernieuwde oproep
Graag zou ik de filterhuizen en de tuimelaars een verzinkbehandeling willen laten ondergaan, maar dat is voor die enkele kraan die komt "binnendruppelen" niet te realiseren.
Ik hoop er nog steeds op dat er een stel slechte kranen en onderdelen daarvan binnenkomen, zodat ik een batch werkende kranen kan aanmaken.
Voordeel is dat dan de FOM-benzinekraan - na inlevering van de oude - direct uit voorraad geleverd kan worden en een stuk mooier is tegen dezelfde prijs.
Bij verzinken gaan die onderdelen gewoon mee in een grote emmer en dat kost mij geen extra moeite. Ga je naar Heerhugowaard: neem dan die oude kraan of onderdelen ervan mee; afhankelijk van de conditie en compleetheid geef ik er nog een vergoeding voor. Stel dat je twee kranen hebt die niet meer werken, je zou dan twee kunnen inleveren onder voorwaarde dat er eentje voor jou gerepareerd wordt. Op die reparatie krijg je dan een korting.
Groet,
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: stand van zaken m.b.t. kranen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 12 okt 2016, 22:42

Een technisch hoogstandje , Henk. Chapeau.

Zo kunnen de FOM's met de juiste kraan blijven rijden !

Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: stand van zaken m.b.t. kranen

Ongelezen bericht door Harrie » 12 okt 2016, 23:38

Hallo Joop,
Dat had ik een paar jaar geleden ook voor onmogelijk gehouden, want dat Zamac is een rot materiaal, waarmee je weinig fratsen mee kunt uithalen.
In ieder geval is deze kraan prima te herstellen.
De komende tijd staat de de AV42-kraan op het programma. Er zijn verschillende oplossingen in studie.
Momenteel ontstaan hier allerlei ideeën voor onderdelen en gereedschappen.
Vraagje: hoe haal jij de kunststof isolatiebus (bij het spruitstuk) snel uit een carburateur? In Heerhugowaard zal ik het je laten zien: zo simpel, dat je denkt waarom is dat niet eerder bedacht. De beste oplossingen zijn meestal simpel.
H.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: stand van zaken m.b.t. kranen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 13 okt 2016, 22:12

Interessant om straks te zien hoe je dat kunsstoffen busje uit de carburateur haalt, heb ik vaak genoeg mee zitten pielen en ook wel eens een busje verspeelt. Gr. Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: stand van zaken m.b.t. kranen

Ongelezen bericht door Harrie » 14 okt 2016, 00:47

Ja Joop,
Hetzelfde geldt voor mij wat die busjes betreft; ik heb er veel verknald, maar je kunt ze prima uit POM draaien.
Tegenwoordig stel ik - voordat ik aan een lastige klus begin - de vraag: "Is er een beter gereedschap te bedenken voor deze klus?"
Het antwoord is meestal: "Ja". Aangezien het een onderdeel van mijn hobby is gereedschappen maken, neem ik daarvoor ook de tijd en rust.
Later verdien ik die tijd weer terug doordat het gereedschap zijn dienst bewijst. Ik denk dat dat voor velen erg herkenbaar is.
H.

Gebruikersavatar
wannes69
Berichten: 497
Lid geworden op: 05 jul 2016, 21:36
Woonplaats: Borssele

Re: stand van zaken m.b.t. kranen

Ongelezen bericht door wannes69 » 14 okt 2016, 18:42

Vandaag de gereviseerde benzinekraan mogen ontvangen die zeer zorgvuldig gereviseerd is door Harrie.
Bovenste foto is de benzinekraan in oude toestand en de onderste is de gereviseerde.
benzinekraan FOM oud en gereviseerd.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

hansilet
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 okt 2015, 12:55

Re: stand van zaken m.b.t. kranen

Ongelezen bericht door hansilet » 19 okt 2016, 19:33

Zondag de kraan gemonteerd die Henk gerestaureerd heeft en hij werkt perfect!

Nou is de FOM weer lekker origineel.

Nogmaals bedankt Henk ik ben er heel blij mee. :lol:

Gr Hansilet

candyrod
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 okt 2016, 14:58
Woonplaats: Belgie

Re: stand van zaken m.b.t. kranen

Ongelezen bericht door candyrod » 26 okt 2016, 18:50

Harrie schreef:In het verleden is al erg veel over kranen geschreven.
Sommige kranen zijn gemakkelijk verkrijgbaar zoals het korte trekdrukkraantje van de AV85/AV55/AV56/ Super S35A. Ik heb hier voldoende liggen.
Voor de grote tank van de MobySport / SP98/ 99 is een alternatief beschikbaar. Polle Geysels.
Vandaag kreeg ik 4 gereviseerde kranen binnen voor de EEG.Een ervan gaat als test op een AV3. Zou moeten passen. Morgen hoop ik de juiste dikte viton te kunnen kopen voor de laatste en lastigste kraan en dat is de FOM-kraan. Komende weken wordt die kraan serieus aangepakt.
Of het de definitieve oplossing wordt betwijfel ik. De draaikraan kraan met verlengde spindel heeft mijn voorkeur.
Harrie
Dag Harry,
tof om je info m.b.t kranen te lezen en de foto's van je gereviseerde kranen te bekijken. De kraan is momenteel het enige dat de heropstart van mijn SPR (sp50) vertraagd, (zie foto) laat geen benzine door, filter heeft zijn beste tijd gehad en kan ik niet losdraaien want kan elk moment afbreken. Heb je enig idee of deze waarschijnlijk originele kraan te herstellen valt of welke kranen op de tank van mijn SPR passen?

bedankt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: stand van zaken m.b.t. kranen

Ongelezen bericht door Harrie » 26 okt 2016, 19:36

Er zijn vervangers voor deze kraan. Wat is de buitendiameter van de banjobout van je kraan?
H.

candyrod
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 okt 2016, 14:58
Woonplaats: Belgie

Re: stand van zaken m.b.t. kranen

Ongelezen bericht door candyrod » 26 okt 2016, 21:04

Harrie schreef:Er zijn vervangers voor deze kraan. Wat is de buitendiameter van de banjobout van je kraan?
H.
M10

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: stand van zaken m.b.t. kranen

Ongelezen bericht door Harrie » 26 okt 2016, 21:29

Gemakkelijke maat. Ik denk dat je deze het snelste en goedkoopste bij Polle kunt bestellen.
In Heerhugowaard hebben verschillende standhouders ze.
H.

BerTje
Berichten: 367
Lid geworden op: 01 okt 2011, 19:29

Re: stand van zaken m.b.t. kranen

Ongelezen bericht door BerTje » 20 dec 2016, 19:03

Hallo,

Is er ook een busje te krijgen voor deze m10 kraan?
Mijn oude, in het frame is redelijk ver stuk...
Deze heeft een korte draad van ca 1mm

Anders moet ik er een moer met metrische maat op lassen en zelf even een banjo-bout maken.

Ik hoor graag van jullie!
IMG_3299.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

BerTje
Berichten: 367
Lid geworden op: 01 okt 2011, 19:29

Re: stand van zaken m.b.t. kranen

Ongelezen bericht door BerTje » 20 dec 2016, 19:11

Of heeft iemand nog een m8x1 moer ...?!
Dan kan ik de orginele banjo gebruiken

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: stand van zaken m.b.t. kranen

Ongelezen bericht door Harrie » 20 dec 2016, 19:22

M8 x 1 is een heel bekende en veelgebruikte moer, maar dat is niet het probleem.
Zit er niet gewoon een afgebroken stuk kraan in de bus?
Groet,
H.

BerTje
Berichten: 367
Lid geworden op: 01 okt 2011, 19:29

Re: stand van zaken m.b.t. kranen

Ongelezen bericht door BerTje » 20 dec 2016, 23:06

Jawel,
Maar die afgebroken kraan is door de jaren heen blijkbaar zó erg aan de mobylette gehecht geraakt, dat ik hem er niet uit krijg...

Hoe zou ik de restanten van de kraan nog kunnen verwijden denken jullie ?!
Alle hulp/tips zijn welkom.

Anders overweeg ik toch echt de bus eraf te slijpen en een moer op het frame terug te lassen.

Plaats reactie