Benzinefilter

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Benzinefilter

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 11 jul 2016, 18:11

Gisteren liep mijn FOM niet mooi gelijkmatig stationair. Dat was ca 1000 km geleden ook al het geval. De stationair sproeier gereinigd en hij liep weer top.

Vervolgens het losse benzinefilter eens goed bekeken op vuil enz. en toen ontdekte ik dat de stroomrichting omgekeerd zat. Er stond een nauwelijks zichtbaar pijltje op. Zojuist nieuw filter gemonteerd. En het oude uit elkaar gehaald ter lering en vermaak en daar zag ik dat het filter in de verkeerde richting gemonteerd geen enkele werking had ! De constructie van het filter is zodanig dat deze alleen functioneert als hij in de juiste stroomrichting is gemonteerd.

Leek me goed dit puntje even te melden. Gr. Joop

( ook tank gecontroleerd, gelukkig geen roest of vuiligheid )

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Benzinefilter

Ongelezen bericht door Lolle » 11 jul 2016, 22:00

Joop, hoe kan dat nou? de benzine moet toch ten alle tijde door het filter. Is het niet van links naar rechts dan wel van rechts naar links. Het verschil is volgens mij dat je het de ene keer in het filter hebt. kleine opening sneller verstopt en niet zichtbaar van buiten. verkeert om geplaatst dus.
Als het goed zit zie je de benzine van de buitenkant naar de binnenkant van het filter gaan. groter oppervlak en je ziet van buitenaf de vervuiling op het filtermateriaal.

Groet, Lolle

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Benzinefilter

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 11 jul 2016, 22:57

Hoi Lolle, helaas kan ik het oude filter in de vuilcontainer niet 1,2,3 vinden. Maar het is nog best ingenieus. Denk maar aan het vergiet in je moeders keuken. Die werkt ook maar vanaf 1 kant. Gr. Joop

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Benzinefilter

Ongelezen bericht door AGB » 12 jul 2016, 08:59

hoi
heb er vaker over gehoord dat het beter gaat met de stroom richting , ik denk dat het per soort filter wel verschil in zit.
maar veine roest uit de tank gaat wel door de gewone filters heen
of zelf wat maken met een soort zink put waar de fijne deeltjes in kunnen , maar dat zal wel niet gemakkelijk zijn om dat in zo een klein formaat te maken,
de stroom snelheid is een punt , anders hadden de fabrikanten er al lang wat op gevonden

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Drechterland
Locatie: West Friesland

Re: Benzinefilter

Ongelezen bericht door Wijnand » 12 jul 2016, 21:39

Voor grove deeltjes is zo'n "bezinkputje" wel nuttig. Vroeger gebruikte men in auto's dergelijke bezinkfilters. (jaren 40 / 50)
Maar als je een klein modern filtertje monteert houdt dat ieder geval het grove vuil tegen, maar zoals we zondag j.l. al besproken, de uiterst fijne bruine deeltjes passeren gewoon het filter .Sinds ik bio vrije brandstof gebruik,( Super BP ron 98) heb ik geen bruine aanslag meer in de carburateur aan getroffen.
Groet, Wijnand.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Benzinefilter

Ongelezen bericht door Franky » 12 jul 2016, 21:42

Een AR2-12 carb heeft een bezinkputje. Daar zit je brandstoffilter in. De troep ligt dan ook netjes onderin.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Benzinefilter

Ongelezen bericht door MobyJoost » 12 jul 2016, 22:43

Ik gebruik altijd een filter met papieren binnenwerk. Die zijn over het algemeen wat groter, maar filteren veel kleinere deeltjes uit.

Wiskers
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 okt 2015, 09:37
Locatie: Uitgeest

Re: Benzinefilter

Ongelezen bericht door Wiskers » 13 jul 2016, 10:02

De papieren filters gebruik ik ook, en tot nu toe bevalt dat goed, geen deeltjes in de carburateur en sproeiers.. Alleen de plek van het filter is nog niet naar mijn zin.. ( net onder de tank van mijn Ranger)

Groets, Hans

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Benzinefilter

Ongelezen bericht door AGB » 13 jul 2016, 11:48

ik heb gehoord dat de papieren filter dicht gaat zitten door de 2t olie, en dat ze daar om geschikt zijn voor 4t brandstof

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Benzinefilter

Ongelezen bericht door Harrie » 13 jul 2016, 12:20

Als je pure olie in je tank doet zou dat goed kunnen, maar opgelost in benzine lijkt mij weinig aan de hand als ik zie hoe snel de benzine bij mij uit de slang komt.
H.

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Drechterland
Locatie: West Friesland

Re: Benzinefilter

Ongelezen bericht door Wijnand » 13 jul 2016, 12:23

Ik gebruik zo'n papieren filtertje al jaren op mijn buitenboordmotor en sinds een paar jaar op mijn Batavus MK4, maar heb nog nooit een verstopping gehad door olie.
En andere ervaring: bij alle brandstof die ik ,of in de tank, of in een ander opslagvat giet, maak ik gebruik van een koffiefilterzakje.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Benzinefilter

Ongelezen bericht door ruudk » 14 jul 2016, 20:46

Joop, hoe kan dat nou? de benzine moet toch ten alle tijde door het filter. Is het niet van links naar rechts dan wel van rechts naar links. Het verschil is volgens mij dat je het de ene keer in het filter hebt. kleine opening sneller verstopt en niet zichtbaar van buiten. verkeert om geplaatst dus.
Als het goed zit zie je de benzine van de buitenkant naar de binnenkant van het filter gaan. groter oppervlak en je ziet van buitenaf de vervuiling op het filtermateriaal.
Daarbij helpt het pijltje ook om het filter consequent op dezelfde manier te bevestigen. Als de filter na enige tijd gebruikt te zijn, andersom wordt gemonteerd terwijl er al wat vuil inzit, komt dit door het omdraaien alsnog in de motor terecht.
Groet,
Ruud

Plaats reactie