Houdbaarheid brandstof

candyrod
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 okt 2016, 14:58
Woonplaats: Belgie

Houdbaarheid brandstof

Ongelezen bericht door candyrod » 10 mei 2017, 21:12

Hey,

Ik lees op het internet veel tegenstrijdige berichten over de houdbaarheid van brandstof.
Heb eerst eens op het forum gezocht maar niets gevonden hierover, dus wat is jullie mening over hoelang super 98 en 98 gemengd met 2takt olie goed blijft?
K'heb er meerdere staan maar sommige rijden amper en in de winter gaan ze allen in winterslaap

Candyrod

BerTje
Berichten: 367
Lid geworden op: 01 okt 2011, 19:29

Re: Houdbaarheid brandstof

Ongelezen bericht door BerTje » 11 mei 2017, 07:23

Simpele vraag, lastig antwoord.

Ik zit met het zelfde vraagstuk,
Mijn ervaring;

Het "vol" wegzetten van de mobylette heeft niet altijd het gewenste effect.
Bij mij ontstaat dan toch weer roest in de tank, misschien doordat ik destijds benzine gebruikte met tot 5% ethanol.
Zoveel rij ik er ook niet op, dus de brandstof zit ook nog is veel te lang in de tank, waardoor de kwaliteit achteruit gaat.
Een t.h.t. Datum staat niet op de pomp ;) maar goed is het in mijn ogen niet voor de benzine.

Ik heb nu van 2 moby's de tanks gecoat en er volgen er nog meer!
Dan zet ik ze leeg in de winterstalling en heb ik in elk geval frisse benzine als ik in het voorjaar weer een stukkie ga rijden!

Ik overweeg nog wel om over te stappen naar Aspen.
Deze blijft lang goed zonder te ontmengen, ijsvrij van ethanol en rookt lang niet zo veel!
Maar ik weet nog niet in hoeverre overstappen schadelijk is voor de bromfiets.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Houdbaarheid brandstof

Ongelezen bericht door MobyJoost » 11 mei 2017, 10:21

Is ook al over geschreven. viewtopic.php?f=34&t=1957&hilit=Aspen

candyrod
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 okt 2016, 14:58
Woonplaats: Belgie

Re: Houdbaarheid brandstof

Ongelezen bericht door candyrod » 11 mei 2017, 15:41

BerTje schreef:Simpele vraag, lastig antwoord.

Ik zit met het zelfde vraagstuk,
Mijn ervaring;

Het "vol" wegzetten van de mobylette heeft niet altijd het gewenste effect.
Bij mij ontstaat dan toch weer roest in de tank, misschien doordat ik destijds benzine gebruikte met tot 5% ethanol.
Zoveel rij ik er ook niet op, dus de brandstof zit ook nog is veel te lang in de tank, waardoor de kwaliteit achteruit gaat.
Een t.h.t. Datum staat niet op de pomp ;) maar goed is het in mijn ogen niet voor de benzine.

Ik heb nu van 2 moby's de tanks gecoat en er volgen er nog meer!
Dan zet ik ze leeg in de winterstalling en heb ik in elk geval frisse benzine als ik in het voorjaar weer een stukkie ga rijden!

Ik overweeg nog wel om over te stappen naar Aspen.
Deze blijft lang goed zonder te ontmengen, ijsvrij van ethanol en rookt lang niet zo veel!
Maar ik weet nog niet in hoeverre overstappen schadelijk is voor de bromfiets.
Ja die Aspen, al van gehoord maar niemand in de streek waar ik woon die het gebruikt, denk dat deze aspen vooral in nederland ingeburgerd is.
Ben ook nog maar een jaar met de brommer hobby bezig en heb daardoor niet de jarenlange ervaring van vele forumleden. Ik ga eens de onderstaande link van MobyJoost doorlezen

candyrod
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 okt 2016, 14:58
Woonplaats: Belgie

Re: Houdbaarheid brandstof

Ongelezen bericht door candyrod » 11 mei 2017, 19:36

MobyJoost schreef:Is ook al over geschreven. viewtopic.php?f=34&t=1957&hilit=Aspen
Dit gaat vooral over Aspen dat in Nederland waarschijnlijk vlot verkrijgbaar is maar in mijn streek nog nooit aspen gezien. Met wat zoeken zou ik die wel vinden maar het is niet aan te raden om steeds te mixen met brandstoffen, dus ik blijf toch maar zelf mengen met 98. Wegens omstandigheden kan ik geregeld maanden niet rijden met de brommers, dus ben ik nieuwsgierig naar de houdbaarheid van 98 en 98 gemengd met. Ben ook nog maar sinds een jaar met de brommers bezig dus is het de eerste winterstop geweest.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Houdbaarheid brandstof

Ongelezen bericht door Harrie » 11 mei 2017, 22:56

Ga maar eens bij een groot bedrijf kijken voor professioneel tuin- en bosonderhoud.
Voor kettingzagen gebruiken ze ook Aspen of iets soortgelijks.
Waarschijnlijk kom je nooit in dergelijke zaken.
H.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Houdbaarheid brandstof

Ongelezen bericht door Polle » 12 mei 2017, 05:52

Een winkel waar ze Husqvarna kettingzagen verkopen hebben ze meestal Aspen.
Bij een stilh verdeler hebben ze Motomix is vergelijkbaar.

Gr Polle

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Houdbaarheid brandstof

Ongelezen bericht door MobyJoost » 12 mei 2017, 10:32

Even Google loslaten op "benzineverbeteraar" geeft, bijvoorbeeld, dit (er zijn er nog veel meer), http://www.tenkateshop.com/putoline-fue ... l-32-74064

brommertje
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jan 2018, 20:15
Woonplaats: Nieuwegein Nederland

Re: Houdbaarheid brandstof

Ongelezen bericht door brommertje » 13 okt 2021, 19:52

In het verleden heb ik tweetakt aspen gebruikt in een bosmaaier waar altijd benzine in ging. Al vrij snel hoorde ik dat er iets niet goed ging. Ik heb daar ook navraag naar gedaan. Aspen maakt schoon wat eerst door de benzine vies was, en dan is het oppassen geblazen met wat er los komt. Ik vond het beslist geen aanrader. Eerst liep hij als een tierelier, na die tijd als een invalide. Dus voorzichtigheid is geboden.
Wettelijk mag benzine niet meer in een hoop hoveniers en bosbouw machines toegepast worden.
Mvg. Auke

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Houdbaarheid brandstof

Ongelezen bericht door loe » 13 okt 2021, 22:53

Gewoon kwaliteit benzine Van shell ultimate gebruiken.
Bij mij staan er ook wel een paar brommers een half jaar stil.
Geen probleem.
Absoluut geen e10 ethanol zooi tanken.

Pollege
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: Houdbaarheid brandstof

Ongelezen bericht door Pollege » 14 okt 2021, 06:57

Hallo Auke

Aspen geeft dit ook aan in haar gebruiksaanwijzing nooit in een motor die al veel jaren op gewone tweetakt draait.
Tenzij eerst ontkolen de motor en zuiver maken.
Mijn bosmaaier draait al 25 jaar op motomix van stilh of aspen draait perfect en stinkt niet.
Op het werk gebruiken wij ook aspen nu al 15 jaar.

Gr Polle

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2400
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Houdbaarheid brandstof

Ongelezen bericht door ruudk » 15 okt 2021, 20:27

Alleen schijnt Aspen geen "rubberzwel" te geven. Dit kan ervoor zorgen dat bepaalde delen gaan vervormen/uitdrogen, zoals tankdop en oliekeerringen.
Ecomaxx heeft dat probleem niet, en is ook een erg schone, lang houdbare brandstof.
Groet,
Rudolf

Plaats reactie