E10 benzine

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: E10 benzine

Ongelezen bericht door Franky » 09 jun 2017, 20:08

Ik had inderdaad onduidelijke problemen met de SHA. Het is enkel speculatie wat de oorzaak van die problemen was. Een theorie was inderdaad ethanol die het rubber bovenop de vlotternaald op een of andere manier beïnvloede. Mijn vlotter nivo leek niet constant en af en toe zonder enige reden viel de brommer volledig uit door brandstofgebrek. De remedie was de carb open maken, beetje rommelen en weer dicht maken. :shock:
Ik rij nu bijna een jaar weer met dezelfde ooit problematische SHA met een vernieuwde vlotternaald en zonder ethanol. Het gaat tot nu toe nog goed.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: E10 benzine

Ongelezen bericht door loe » 09 jun 2017, 22:06

Ethanol blyft de hooftverdachte. ;)

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: E10 benzine

Ongelezen bericht door Lolle » 11 jun 2017, 00:46

Lolle schreef:
GROENEKAN schreef:Twibaksdyk 6
8701 PP BOLSWARD
515574475
Hoi Joop, ik zal binnenkort eens kijken. Dit was kortgeleden nog een Essopomp met alleen Euro 95 en diesel.
Je hebt gelijk Joop. Ik ben er vandaag langs gegaan en ze hebben idd de Ulti

Wat er wordt geschreven over de tankdop klopt, verloor ik mijn tankdop vorig jaar nog, nu krijg ik hem er bijna niet meer af. Vorig jaar tankte ik ook net als nu Vpower
L :lol: lle

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: E10 benzine

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 11 jun 2017, 09:56

Toch balen, dat van de V-Power. En Shell momenteel maar reclame maken met hun "allerbeste brandstof ooit". Gisteren zag ik dat ze hier een paar dorpen verderop een oude pomp om aan het bouwen zijn tot een BP-station. Hopen dat de Ultimate daar in het assortiment komt...

Gr. Marco

Maus
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 feb 2011, 22:58
Locatie: Rotterdam Overschie

Re: E10 benzine

Ongelezen bericht door Maus » 11 jun 2017, 10:56

Zou dit rede kunnen zijn dat ik, na jaren stilstand, een plotseling opgelost benzinekraantje heb?

Ik heb hier de BP om de hoek, meestal gooide ik dit al in de oldtimers maar voor nu dan altijd maar. De auto's rijden er merkbaar beter op.
De voorgemengde Esso 2takt benzine gaat maar in de kettingzaag denk ik...

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: E10 benzine

Ongelezen bericht door AGB » 11 jun 2017, 11:48

ik denk er toch sterk aan om een kan om te bouwen met een aftap kraan in de dop en dan de kan op zijn kop in een houder , en dan een vaste maat van een liter water op 5 bij de brandstof te doen om die troep er op die manier er uit te halen,
het zal wel de nodige tijd kosten om het te laten bezinken denk ik, maar wat moet je anders dan denk wel dat die troep zo langzamerhand over al in komt

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: E10 benzine

Ongelezen bericht door Franky » 11 jun 2017, 11:52

Ik vraag me ook af onder welke regelgeving Aspen valt. Mogelijk worden ook zij uiteindelijk gedwongen dit te doen.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: E10 benzine

Ongelezen bericht door MobyJoost » 11 jun 2017, 15:40

Ik denk dat de ethanol in de benzine wel schoner verbrand, dan de "echte" benzine. Dus hoe hoger het gehalte ethanol, hoe lager de uitstoot van rommel, afkomstig van het aardolie distillaat. Aspen bevat niet al die "afval"componenten van het aardolie distillaat, want het is gesynthetiseerd, waarbij vooraf dus al bedacht is, wat er wel en niet in moet/mag zitten. Je kan het aardolie distillaat ook wel zo schoon maken, maar dan moet je het raffinage proces verfijnen, met bijbehorend kostenplaatje. Het zou me niets verbazen, als schonere, 100% aardoliebenzine, ongeveer net zo duur zou zijn, als aspen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: E10 benzine

Ongelezen bericht door Franky » 11 jun 2017, 16:10

Ik ga er vanuit dat de prikkel voor het toevoegen van ethanol niet zozeer zit in het schoner branden maar in het feit dat het natuurlijk geproduceerd kan worden. Ethanol brand wel erg mooi, dat is zeker waar.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: E10 benzine

Ongelezen bericht door Franky » 13 jun 2017, 17:01

GROENEKAN schreef:
Franky schreef:Heey verdorie. Is Shell V-power niet langer ethanol vrij :? Dat was bij mij nog niet doorgekomen.
Ik zou dit volgens mij ook weer eens uitvragen hè :oops: Ik heb dit al lang niet meer gedaan.
Ik ga dit per direct verifiëren. Je zal het lezen in het desbetreffende topic :)
Bespaar je de tijd Frank: Shell V power bevat enig ethanol. Zie mijn eerdere bijdragen. Gr. Joop
Ik had de mails de deur al uit voordat je dit typte. Ik geloof echter dat we nu tegenstrijdige informatie hebben. Shell beweert dat Vpower geen ethanol bevat. Het octaangetal is sowieso 97. Dat klopt ook niet met je eerdere bericht. Zie het desbetreffende topic waar ik mijn informatie heb geplaatst.
viewtopic.php?f=34&t=2410&p=42177#p42177

Wat moeten we nu geloven? :roll:

WimEdens
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 apr 2021, 00:00
Woonplaats: Halsteren Nederland

Re: E10 benzine

Ongelezen bericht door WimEdens » 08 mei 2021, 18:54

Is er iemand met ervaring met Aspen in onze Mobylettes? Hele zuivere brandstof, iets duurder maar wat rijden en gebruiken we nou? Is er in 4 takt en 2 takt. 4 takt kan je je eigen mengsel maken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: E10 benzine

Ongelezen bericht door Franky » 08 mei 2021, 19:36

Even de zoekfunctie gebruiken. Zijn meerdere topics over ;)

RABenjamins
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 aug 2020, 01:12
Woonplaats: Emmeloord Nederland
Contacteer:

Re: E10 benzine

Ongelezen bericht door RABenjamins » 09 mei 2021, 01:52

Ik rijd sinds een half jaar op Ecomaxx. Vergelijkbaar met Aspen.
Een vriend van mij repareert motorzagen en adviseerde om Aspen of Ecomaxx te gebruiken omdat gewone benzine veroudert. (vooral tijdens stilstaan in de winter). Hij moet regelmatig in het voorjaar motorzagen repareren/schoonmaken van klanten die de zaag op gewone benzine laten lopen.
Een kennis van mij heeft een motor-zaak en is toevallig dealer van Ecomaxx. Zo ben ik bij dat merk uitgekomen.
Mijn ervaring met die brandstof is dat het minder rookt en minder stinkt. En mijn AV3 loopt er prima op. Voordeel is dat ik niet zelf met een jerrycan hoef te mengen. Of het technisch beter of slechter is, of dat er meer of minder aanslag komt in de motor, kan ik niet beoordelen. Maar mijn gebruiks-ervaring is positief, dus ik blijft het voorlopig gebruiken.

M.vr.gr.,
Robert Benjamins

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: E10 benzine

Ongelezen bericht door Lolle » 09 mei 2021, 09:31

Hier in de omgeving veel slechte ervaringen met ecomax. Veel vastlopers. De meesten zitten inmiddels weer op gewone mengsmering.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: E10 benzine

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 09 mei 2021, 09:39

Brandstofadvies: BP Ultimate ( bevat vooralsnog geen ethanol) en Castrol Scooter synthetische tweetaktolie

Rijdt prima - geen veroudering benzine - en stinkt beperkt - en de Castrol olie tast geen pakkingen e.d. aan.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: E10 benzine

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 09 mei 2021, 09:59

Normaal reageer ik niet op deze topic’s. Ik wil nu wel even doen.
Ik heb drie brommers(van na 1960) herfst vorig jaar met een volle tank mengsmering weggezet. Gewoon euro98 1:50. met vol synthetische olie, ze starten alle drie heel makkelijk de afgelopen tijd.
Bij twee heb ik de tank al leeggereden en daar zit weer verse meng in, dat is ook het moment voor mij om de carb een keer met de compressor door te blazen en dat is alles.

Bij mijn av 3 uit 1951 is de tank gecoat en deze laat nu gewoon leeg staan met de dop er losjes op. Geen kenteken en wordt bijna niet gebruikt. Een paar keer per jaar loopt deze av 3 met 1.25 mengsmering.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: E10 benzine

Ongelezen bericht door Franky » 09 mei 2021, 10:29

Ik bevestig het verhaal van JanmobyEvert. Ik rij op het mengsel zoals Groenekan het omschrijft. Ook ik zet regelmatig bromfietsen meer dan een half jaar stil met een volle tank. Ik heb nooit startproblemen gehad en ik maak nooit de carburateur schoon (is gewoon niet nodig).

Plaats reactie