Triboron - Two-Stroke Formula

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Triboron - Two-Stroke Formula

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 28 mei 2018, 14:42

Beste allemaal, graag wil ik jullie een nieuw smeermiddel introduceren: Triboron.

Om me heen, bij de plaatselijke brommerclub en in diverse Facebookgroepen, hoorde ik de laatste maanden steeds meer verhalen over dit nieuwe middel. Triboron vervangt de tweetaktolie die je normaal met de benzine mengt. Waar je normaal +/- 1 op 40 (2,5%) mengt met tweetaktolie, meng je met Triboron 1 op 100 (1%). Ja echt waar, 1 op 100.

Naast deze ongelofelijke mengverhouding zou Triboron volgens de gebruikers tal van andere voordelen hebben:
- Geen rook en stank meer;
- Beter starten;
- Significant lager verbruik (tot 30% verbetering, bijv. van 1 op 25 naar 1 op 33);
- Minder frictie, en dus minder terug hoeven schakelen (schakelbrommers);
- Toename in vermogen.

-------------------- GEBRUIKSERVARINGEN --------------------
Clublid plaatselijke oldtimerbrommerclub schreef: Hallo heren, vorige week ben ik op vakantie geweest naar Oostenrijk. In de camper hebben we de Zundapp 529 meegenomen om op locatie wat te kunnen toeren. Na wat succesvolle rondjes rond huis heb ik besloten geen tweetaktolie mee te nemen en slechts het flesje Triboron in de camper te zetten.
Mijn vrouw en ik zijn samen een stuk de Alpen in geweest. Voor de 529 een hele klus, het was immers vrij stijl en warm, maar het brommertje heeft ons zonder extreem veel moeite samen (+/- 140 kilo) naar boven gebracht. Voor mij is de test met Triboron meer dan geslaagd en ik blijf er dan ook met veel plezier op rijden.
Future2Green schreef: "X" die met een Zundapp op Triboron concentrate (1:100 mengverhouding) 1:51,1 (brandstofverbruik) gereden heeft, deze reed op 2-takt olie (1:50 mengverhouding) 1:35 (brandstofverbruik).

"Y" die met een Vespa 2-takt snor op Triboron Injection in de aparte oliepomp (1:50 mengverhouding) 1:40 (brandstofverbruik) gereden heeft, deze reed op 2-takt olie (1:50 mengverhouding) 1:25 (brandstofverbruik)

Link naar de bewuste Facebookpagina:
Facebookpagina Gebruikerservaring Triboron 2-takt Formula
Gebruiker Facebookgroep Triboron 2-takt Formula schreef: Kreeg net een berichtje binnen van een Zundappvriend van me die nu een royale 3 bromfietstanks Triboron/ Euro 95 1:100, weggereden heeft en met zijn laatste rit gisteren van 232 km. maar een 4 1/2 liter brandstof verstookt heeft, wat neer komt op 1l op dik 50 km. ook had hij de ervaring dat er gewoonweg meer trekkracht vrijkomt, hij kon de Posbank over met zijn 3 bak in de 3e versnelling zonder terug te schakelen, een soortgelijke ervaring had ik kortgeleden op de Amerongse berg, Hij en zijn groep rijden op wegen waar het verantwoord is normaal gesproken 55 a 60 km/h met een 280 cil. en een 15mm carburateur. Met dat verbruik is het argument dat Triboron in vergelijk met andere smeermiddelen op deze manier duur zou zijn wel voor een behoorlijk gedeelte weggenomen

-------------------- TECHNISCHE SPECIFICATIES --------------------

Hieronder een aantal citaten uit verschillende internetartikelen. Het heeft voor mij niet zo heel veel zin het wiel opnieuw uit te vinden door zelf de technische eigenschappen en dergelijke te verwoorden. Druk op het woord "Bron" om het volledige artikel te openen.
Triboron fles & flyer schreef: Alle voordelen van Triboron op een rij
Verminderd uitstoot van emissies, rook en stank;
Verminderd fijnstof (tot 70%);
Verminderd mechanische frictie;
Optimaliseert prestaties, efficiëntie van de motor en verbetert koude start;
Beschermt de motor tegen slijtage;
Voorkomt vervuiling van de motor;
Heeft een anti-bacteriële werking op de brandstof;
1 op 100 mengverhouding.

Ingrediënten
Hydrocarbons, C11-C14, n-alkanes, isoalkanes, cyclics, <2% aromatics, Ethonol & Boric acid.

Houdbaarheid
Tot een jaar houdbaar na openen van de fles.
Zundapp Jean schreef: TRIBORON producten bevatten borium, een chemisch element met opmerkelijke eigenschappen: het
is uiterst duurzaam, het is harder dan staal en vertoont bijzonder weinig slijtage. Borium, in de
hoeveelheid zoals het in TRIBORON is verwerkt, heeft geen schadelijke uitwerking op milieu, mensen
en dieren.

TRIBORON is biologisch afbreekbaar en zorgt voor een zorgt voor een ver rijkende verbeterde
werking. Het geeft geen rook en ruikt niet.

Bron
Zundapp Veteranen Club schreef: Het nieuwe Triboron tweetakt smeermiddel bevat geen olie maar wel ‘Boron’, een semi metaalachtig element, harder dan staal, enorm duurzaam en met extreem hoge smerende eigenschappen. Die smerende eigenschappen komen van het zogenaamde ‘nanoboron’. Nano boron is een zeer effectief smeermiddel dat wrijving tot een minimum beperkt. Het bindt zich met metalen oppervlakken waardoor een soort coating met zeer laag wrijvingscoëfficiënt ontstaat. Het benzine – Triboronmengsel verbrand volledig waarbij enkel de ‘nanoboron coating’ op metalen oppervlakken achterblijft. De afwezigheid van olie zorgt voor een effectiever verbrandingsproces met een hoger vermogen tot gevolg. In sommige gevallen kan de hoofdsproeier een maat groter genomen worden wat ook resulteert in een vermogenstoename.

Bron
Afbeelding


-------------------- FINANCIEEL (VERBRUIK) --------------------

Nu je een beetje weet wat Triboron doet en wat het inhoudt is het tijd om het eens over de financiële kant van het smeermiddel te hebben. Het spul is vrij prijzig met €29,95 per halve liter (€59,90 per liter). Tot op heden heb ik met veel plezier op Castrol Power RS 2-takt olie gereden, die +/- €10,00 per liter kost. Triboron is per liter dus 6 maal zo duur. Dat wil echter zeker niet zeggen dat de kilometerprijs dat ook is.

Je hebt natuurlijk het verschil in mengverhouding, wat maakt dat je met een liter Triboron 2,5 maal zoveel brandstof kan mengen als met normale olie. Tevens wordt het verbruik tot ongeveer 30% lager. Met behulp van een tabelletje wordt de vergelijking het overzichtelijkst:
kilometerprijs Castrol & Triboron.png
De tabel hierboven is de berekening zoals ik hem voor mijn SP93 heb gemaakt. Daarmee rijd ik op het moment nog met de wat duurdere Castrol tweetaktolie. Hoewel Triboron op het eerste oog een stuk duurder lijkt, maakt het voor mij geen enkel verschil in prijs per kilometer. Bij de berekening heb ik een verbruiksafname van een bescheiden 17% genomen (van 1 op 43 naar 1 op 50) terwijl tevreden gebruikers een verbruiksafname van ongeveer 30% aangeven.

Een puntje van aandacht is wel de houdbaarheid van het product dat Triboron zelf aangeeft:
Triboron fles & flyer schreef: Houdbaarheid
Tot een jaar houdbaar na openen van de fles.
Met een verbruik van 1 op 50 doe je 2500 kilometer (0.5 liter maal 1 op 100 mengverhouding maal 1 op 50 verbruik) met een fles Triboron. Ik heb geen flauw idee waarom het spul na een jaar niet meer houdbaar zou zijn, maar het blijft toch tricky om het daarna nog te gebruiken, denk ik.
Als je veel minder kilometers in een jaar rijdt, en op safe wil spelen, zul je bijvoorbeeld een halve fles over hebben na een jaar. Als je dat vervolgens weg moet gooien stijgt je kilometerprijs natuurlijk drastisch. Ik zeg niet dat je dat moet doen, maar het misschien wel iets om mee te nemen in je overweging om op Triboron over te stappen.

-------------------- VERKRIJGBAARHEID --------------------

Tot voor kort durfde ik me er niet aan te wagen. Ondertussen kwam het wel steeds vaker ter sprake, en vond ik het toch wel serieus interessant worden. Afgelopen vrijdag ben ik naar de Puchshop in Wageningen geweest om een fles van 0.5 liter aan te schaffen. Een fles van een halve liter kost daar dus €29,95 excl. verzending.

Medio januari 2018 heeft het bedrijf een distributieovereenkomst gesloten met Triboron Zweden. Future2Green is het distributiebedrijf achter de Puchshop. Zij zitten op hetzelfde adres in Wageningen. Op dit moment is Future2Green de enige importeur in Nederland.

Via de vakhandel Pepe Parts in Heinenoord zijn er verschillende aanbieders van Triboron:
- Jarno's Part Service in Capelle aan de IJssel;
- Puch Shop in Wageningen;
- Jean Davids in Appingendam;


-------------------- TOT SLOT --------------------

Niet iedereen zal enthousiast zijn, dat snap ik. Ik verwacht ook echt niet dat jullie het allemaal op m'n blauwe ogen zullen geloven, en dat hoeft ook niet. Ik moet het immers zelf ook nog gaan ontdekken. Sommigen zullen sceptisch zijn over de smering en vol spanning afwachten op bijvoorbeeld mijn eigen ervaringen, die ik uiteraard hier zal delen. Anderen zullen misschien gewoon olie willen blijven gebruiken vanwege het nostalgische gevoel.

Het gaat er mij vooral om dat jullie nu van het bestaan afweten, en weten dat ik ermee ga testen. Als het echt zoveel voordelen heeft als dat ons beloofd wordt, zijn we er allemaal bij gebaad als iemand het gaat testen. Op het hele forum kwam de term "Triboron" één keer voor, dus blijkbaar is het nog geheel onbekend onder de leden.

Ik ben benieuwd wat ik ga ervaren; de eerste scheut zit inmiddels bij mij in de tank. Triboron kun je overigens gewoon mengen met tweetaktolie, voor in de overgangsperiode, of voor als je gewoon extra voorzichtig wil zijn in het begin. Ook lost Triboron geen koolaanslag op, zoals Aspen dat wel doet, dus je hoeft niet per se de zuiger en cilinderkop van te voren te ontkolen. Wel kan het zo zijn dat je uitlaat blijft roken als daar veel koolaanslag in zit. Ontkolen van de uitlaat werkt in dat geval uiteraard bevorderlijk.

Hopelijk slaag ik er op deze manier in om de Triboron-discussie een beetje op gang te helpen op het forum. En natuurlijk kruis ik mijn vingers dat alles goed gaat bij mijn tests.

Gr. Marco

Laatst geüpdatet: 28-05-2018 19:02
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Kees61
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 okt 2016, 22:38
Woonplaats: Heerlen Nederland
Contacteer:

Re: Triboron - Two-Stroke Formula

Ongelezen bericht door Kees61 » 28 mei 2018, 14:56

Er wordt geschreven dat je maar de helft van de 2-takt olie nodig hebt t.o.v. de fabrieksspecificaties.
Nu heb ik een Mobylette N50S waar volgens de oude fabrieksspecificaties een mengsmering van 1:25 nodig is.
In een Kreidler boekje staat ook een mengverhouding van 1:25 maar met Shell premium 2-takt olie mag dit weer 1:50 zijn.

Nu mag ik in mijn Mobelette met de huidige half synthetische en vol synthetische 2-takt olie ook 1:50 mengsmering toepassen. Overigens meng ik 1:40 met Shell V-power.

Nu vraag ik me af: Het toepassen van de helft van de Triboron olie, is dat gebaseerd op de huidige 2-takt olie of de oude 2-takt olie van de jaren 60-70 ?

groetjes,
-=Kees=-

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Triboron - Two-Stroke Formula

Ongelezen bericht door loe » 28 mei 2018, 15:03

Mooi geschreven marco.ik zal zeker je bevindingen volgen en ga me ook een flesje aanschaffen.niet om de milieu technische flauwekul.maar omdat ik ook dat net een beetje meer uit de brommer wil halen..net zoals de tsl doet.ik zal in t begin denk ik de olie verhouding verlagen naar 1/100.is nu 1/50.en 1/100 triboron bymengen...

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Triboron - Two-Stroke Formula

Ongelezen bericht door loe » 28 mei 2018, 15:13

Ik denk en weet wel byna zeker dat ze t over de nieuwe mengverhouding 1/50 hebben....de fabrikant spreekt over 1/100 triboron.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Triboron - Two-Stroke Formula

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 28 mei 2018, 15:16

Kees61 schreef:
28 mei 2018, 14:56
Nu vraag ik me af: Het toepassen van de helft van de Triboron olie, is dat gebaseerd op de huidige 2-takt olie of de oude 2-takt olie van de jaren 60-70?
Triboron geeft zelf aan dat er 1 op 100 gesmeerd kan worden, met alle 2-takt motoren met verschillende toepassingen (Tuinmachines, Race & Cross, Watersport, Oldtimers, Karts, Bouw). Het zal dus gebaseerd zijn op de smerende werking van huidige 2-takt oliën.

Gr. Marco

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Triboron - Two-Stroke Formula

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 28 mei 2018, 16:45

https://www.zundappveteranenclub.nl/triboron/

Maar ik kijk nog even de kat uit de boom :)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Triboron - Two-Stroke Formula

Ongelezen bericht door Franky » 28 mei 2018, 17:48

Wat zijn die gebruikerservaringen heerlijk zinloos zeg :lol: We hebben het spul erin gedaan en het werkt. Laat ze maar eens 10000km rijden en daarna cilinderslijtage opmeten in vergelijking met er eentje op gewone olie. Dat zegt tenminste iets. ;) Het spul zou wel echt heel beroerd zijn als je meteen een vastloper krijgt. In andere woorden, wat hebben ze nou getest? Dat het spul niet super slecht is? :lol:
30% lager verbruikt? Mijn hemel, hoeveel wrijving had je dan eerst in je motorblok? :shock: :lol: :mrgreen: Wat een shit motor was dat! :lol:

Zo, dat was weer even genoeg realisme :P Deze opmerkingen kan je natuurlijk ook bij TSL plaatsen. Gelukkig heb je daar wel nog normale olie bij zitten wat het allemaal minder risicovol maakt.

Het zou wel wat zijn als dat goedje zou werken. Maar ik wacht rustig af totdat er genoeg kilometervreters er vele tienduizenden kilometers mee hebben gereden. :)

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Triboron - Two-Stroke Formula

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 28 mei 2018, 18:58

Als we allemaal afwachten is de tweetakt al uit het straatbeeld verdwenen voordat men het uit wil proberen :P Met andere woorden, ik ga het gewoon eens uitproberen en zie wel wat het brengt. Ik hoop natuurlijk dat alles mooi blijft lopen, maar mocht het tegenvallen dan komt er een Airsal setje op.

Ik heb zojuist de eerste 20 kilometers gereden met Triboron in de tank. De verhouding in de tank was daarbij +/- 3 liter Shell V-Power met 1 op 40 Castrol Power RS en +/- 5 liter Shell V-Power met 1 op 95 Triboron.
Kan ik er al wat zinnigs over zeggen? Ja en nee. 20 kilometer is simpelweg veel en veel te weinig om conclusies te trekken. Maar, tja, ik kan het toch niet anders maken dan dat het is, ik merk wel verschil.

De wind was vandaag minimaal. Toch heb ik in alle windrichtingen een stuk rechtuit gereden om te kijken wat de topsnelheid was. Uiteraard heb ik dit alles met de GPS gemeten. Op naald van de teller hangt continu tegen het eind, op 70 km/h.
Vandaag 28-05 16:30 zonder Triboron:
Wind mee: 52 kilometer per uur;
Wind tegen: 48 kilometer per uur;
Windneutraal (zijwind): 50 kilometer per uur.

Vandaag 28-05 17:30 met Triboron:
Wind mee: 57 kilometer per uur;
Wind tegen: 52 kilometer per uur;
Windneutraal (zijwind): 55 kilometer per uur.

screenshot eerste rit.PNG

Bij thuiskomst merkte ik ook nog verschil. Normaal gesproken blijft de SP93 ongeveer een halve minuut tot een minuut stationair lopen alvorens af te slaan. Koud blijft hij sowieso niet langer dan 10 seconden stationair lopen. Blijken meer SP93's last van te hebben :roll:
Nadat ik terugkwam van de eerste rit met Triboron in de tank heeft de SP93 drie minuten lang zonder problemen stationair staan pruttelen. Daarna heb ik hem maar uitgezet. Ik was eerlijk gezegd met stomheid geslagen.

Komende dagen ga ik zoveel mogelijk kilometers rijden, waarna ik de beslissing zal maken of ik op Triboron of op tweetaktolie naar Geel rijdt, op 8 juni.

Gr. Marco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Triboron - Two-Stroke Formula

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 28 mei 2018, 19:01

Toevallig liep ik net nog tegen een pagina aan waar wat meer (objectieve) testresultaten staan. Uiteraard zijn de gebruikerservaringen allemaal subjectief.

http://www.future2green.eu/en/tests-and-validation.php

Gr. Marco

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Triboron - Two-Stroke Formula

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 28 mei 2018, 19:11

Zulke mooie onderbouwde testen had VW ook. Ik blijf echt sceptisch.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Triboron - Two-Stroke Formula

Ongelezen bericht door Franky » 28 mei 2018, 19:16

Dat is niet objectief. Het is zelfs zwaar gekleurd. Het is op de site van de fabrikant zelf :P
Objectieve gegevens vinden over dit soort dingen is haast ondoenlijk :(
We houden het in de gaten.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Triboron - Two-Stroke Formula

Ongelezen bericht door loe » 28 mei 2018, 19:26

Ik denk dat marco een mooie objective test aan t maken is. En hopelyk geen aandelen heeft in het goedje.lol :D .

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Triboron - Two-Stroke Formula

Ongelezen bericht door paulmz » 28 mei 2018, 19:32

Door de jaren heen zie je allerlei toevoegingen van allerlei vage merken, zou het echt het ei van Columbus zijn, dan staat er vast wel een oliefabrikant van een gerenomeerd merk klaar.
Die gerenomeerde merken blijven er dus fijn vanaf.
Wat betreft dat 1 op100 smeren, ik weet van Duitse MZ tweetakt rijders, die met halfsynthetische olie ook straffeloos 1op100 smeren, terwijl ook hier 1 op50 de geadviseerde mengverhouding is.

Paul

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Triboron - Two-Stroke Formula

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 28 mei 2018, 19:39

Franky schreef:
28 mei 2018, 19:16
Dat is niet objectief. Het is zelfs zwaar gekleurd. Het is op de site van de fabrikant zelf :P
Daar heb je inderdaad gelijk in. Al is dat in mijn ogen meer het verschil tussen een afhankelijk en onafhankelijk onderzoek. Objectief was voor mij als in cijfers in plaats van wat mensen vinden.

Ik kan me niet voorstellen dat mijn onderzoek wel objectief word, want ik was niet van plan om metingen te doen en er statistiek op los te laten. In principe is het wel onafhankelijk, want aandelen heb ik zeer zeker niet, en het maakt voor mij niet uit of ik jullie moet mededelen dat ik het aan- of afraad. Neemt niet weg dat ik het leuk zou vinden als het uiteindelijk goed blijkt te werken.

Gr. Marco

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Triboron - Two-Stroke Formula

Ongelezen bericht door Franky » 28 mei 2018, 19:46

Mee eens. Zeker de stankreductie vind ik een erg aanlokkelijk iets :D

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Triboron - Two-Stroke Formula

Ongelezen bericht door loe » 28 mei 2018, 20:04

Stank en rook reductie=milieudefensie hersenspoelkletspraatjes.onze oldtimertjes krygen de zwarte piet.oh sorry.blauwe piet toegespeeld.terwyl er weer eenzoveelste baan by wordt gemaakt op vliegvelden .heb je wel eens achter een optrekkende vrachtauto gestaan .bwuh..die mogen van my ook aan de triboron...enneh.20% reductie in benzineverbtuik lykt me wel wat...van 1 op 50 naar 1 op 60',km per liter .nice....

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Triboron - Two-Stroke Formula

Ongelezen bericht door Franky » 28 mei 2018, 20:05

Hersenspoelkletspraatjes? Ik vind dat 2-takt stinkt. Dat mag ik vinden :P Qua milieu maken die paar oldtimers inderdaad geen klap uit. Maar ze stinken wel :P

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Triboron - Two-Stroke Formula

Ongelezen bericht door loe » 28 mei 2018, 20:18

Ze ruiken inderdaad niet echt heel lekker..maar sommige vinden t heerlyk..net zoals ik er eentje ken die op ricine olie .weet niet of ik t goed schryf.rydt. bah wat een meur..als je daar achter rydt...hy vind t lekker. :lol:

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Triboron - Two-Stroke Formula

Ongelezen bericht door PantinNL » 28 mei 2018, 20:21

Franky schreef:
28 mei 2018, 20:05
Hersenspoelkletspraatjes? Ik vind dat 2-takt stinkt. Dat mag ik vinden :P Qua milieu maken die paar oldtimers inderdaad geen klap uit. Maar ze stinken wel :P
Ga maar eens naar een rit van de Bromvliegers. Er hangen altijd blauwe wolken in de lucht. Sommige mensen vinden het leuk als er blauwe walm uit de uitlaat komt en dat de uitlaat een hoop herrie geeft.
Ze verpesten het wel voor de rest, want negatieve beeldvorming blijft langer hangen dan positieve.
Met Tiboron, Aspen en dergelijke is dat allemaal niet nodig. De overheid zou het gebruik ervan moeten stimuleren (lagere belasting op schone brandstoffen).
Kijk, en dan stopt het verhaal: men vind het milieu belangrijk, maar in Den Haag koestert men de belastinginkomsten.
Voorlopig gebeurt er waarschijnlijk niets. Ik ga vooral niet in grote groepen rijden en let op mijn olie.
Henk

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Triboron - Two-Stroke Formula

Ongelezen bericht door loe » 28 mei 2018, 20:57

Klopt helemaal grote blauwe walm slaat nergens op en hoeft ook niet.ik meng 1 op 50 .en myn mobytje rookt t minst van allemaal.sterker nog.er is helemaal niks te zien by myn uitlaat...ik denk dat er nog van de ouwe stempel meeryden die gewoon nog 1 op 25 smeren.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Triboron - Two-Stroke Formula

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 28 mei 2018, 21:05

PantinNL schreef:
28 mei 2018, 20:21
Sommige mensen vinden het leuk als er blauwe walm uit de uitlaat komt en dat de uitlaat een hoop herrie geeft.
Ze verpesten het wel voor de rest, want negatieve beeldvorming blijft langer hangen dan positieve.
Ik ben het hier volledig met je eens Henk. De warmen zorgen niet alleen voor frustratie bij de wandelaars en fietsers op de dijk, maar ook voor frustratie onderling, binnen de club.
Ik rijd wel regelmatig in groepen van 15 tot 25 man en er zijn brommerrijders waar ik weiger achter te blijven rijden. Na vijf minuten krijg je het Spaans benauwd en vallen de contactlenzen spontaan uit de ogen, zo vet als sommigen smeren.

Hoewel ik de kans ook ontzettend klein acht dat het zal lukken, hoop ik op een middel (of dat nu Triboron is of iets anders maakt niet uit) dat de redding van de tweetakt kan worden, of een eventueel verbod in ieder geval zal kunnen rekken. Het is super zuur om een hobby of passie op te moeten geven vanwege een verbod.

Gr. Marco

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Triboron - Two-Stroke Formula

Ongelezen bericht door Franky » 28 mei 2018, 21:09

Het gaat in ons leven wel gebeuren Marco. Daar ga ik al enige tijd vanuit.
Ik ben in zeker zin de laatste eigenaar van mijn bromfietsjes. De volgende eigenaar zal een museum zijn :P

Overigens ga ik tzt echt wel een oldtimer ombouwen naar elektrisch. Lijkt me zeer interessant.
Laatst gewijzigd door Franky op 28 mei 2018, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Triboron - Two-Stroke Formula

Ongelezen bericht door Lolle » 28 mei 2018, 21:37

Franky schreef:
28 mei 2018, 21:09

Overigens ga ik tzt echt wel een oldtimer ombouwen naar elektrisch. Lijkt me zeer interessant.
Koop je over 25 jaar een electrische scooter uit 2018, heb jij je electrische oldtimer ;)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Triboron - Two-Stroke Formula

Ongelezen bericht door Franky » 28 mei 2018, 21:51

:lol:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Triboron - Two-Stroke Formula

Ongelezen bericht door Franky » 01 jun 2018, 19:07

Ik had dit vandaag even overlegd met de plaatselijke chemicus. Dit had hij te zeggen mits ik het goed heb onthouden. :oops:

De ingedriënten.
Hydrocarbons, C11-C14, n-alkanes, isoalkanes,
Alles wat hier staat zijn hydrocarbons. Ze zeggen 4x keer hetzelfde. Dit is marketing.

cyclics,<2% aromatics,
Dit was verder niet zo bijzonder meen ik. De chemicus nam dat aan als kennisgeving.

Ethonol & Boric acid.
Boric acid wordt inderdaad gebruikt als antibacterieel middel. Echter, sinds wanneer heeft brandstof daar last van :mrgreen: Brandstof heeft last van oxidatie van de alkanen. Dat ze antibacterieel als marketing punt gebruiken is vrij onzinnig.

Ik weet dat ik een halve informatie verschaf. Ik ben zelf geen chemicus en heb moeite dit soort mensen te volgen. Het eind advies van de beste man ben ik niet vergeten. Het advies was "Ik zou hier met een grote boog omheen gaan". Dit zal te maken hebben met het feit dat er teveel marketing bullshit in staat.

Voor de liefhebber de echte informatie. EDIT: Nu de goede datasheet
http://triboronproducts.com/wp-content/ ... gelska.pdf

Het is dus voor een heeeeeel groot deel ethanol (75 tot 100%). Of ook wel alcohol. Ik weet niet hoe dit soort datasheet werken. Ik vind de spreiding die ze opgeven voor de bestanddelen heel erg groot. Misschien mogen ze de spreiding zo breed opgeven. Het zou bizar zijn als de spreiding daadwerkelijk zo groot is. Ik heb geen idee wat het smerende deel moet zijn in de datasheet. Wederom weet ik hier niet veel van. Als het smerende deel boric acid is (wat het marketing gezwam is doet geloven), dan is de opgegeven spreiding eng groot. Maar wederom, dit is niet mijn pakkie an.
Edit: Dit klopt niet. Ik had de verkeerde datasheet bekeken.

Edit:
Colloidal suspensions of nanoparticles of boric acid dissolved in petroleum or vegetable oil can form a remarkable lubricant on ceramic or metal surfaces[34] with a coefficient of sliding friction that decreases with increasing pressure to a value ranging from 0.10 to 0.02. Self-lubricating H3BO3 films result from a spontaneous chemical reaction between water molecules and B2O3 coatings in a humid environment. In bulk-scale, an inverse relationship exists between friction coefficient and Hertzian contact pressure induced by applied load.

Boric acid is used to lubricate carrom and novuss boards, allowing for faster play.[35]
Bron wikipedia
Van wat ik zie op Wikipedia is de smering inderdaad de boric acid. De rest is geen smeermiddel zover ik wat van chemie weet. Op zijn hoogst zit er volgens de datasheet 4% boric acid in. Omgerekend naar brandstof smeermiddel verhouding smeer je hiermee op zijn hoogst 1 op 2500. Dit moet echt wonderbaarlijk spul zijn. Je motor loopt gezien de ervaringen niet heel snel vast. Gezien de mengverhouding opzichzelf al verbluffend.

Maar je stopt dus wel grofweg 1% ethanol in je tank. Is dat voldoende om de bekende ethanol problemen te krijgen?
Edit: Dit klopt niet. Ik had de verkeerde datasheet bekeken.

Edit 2:
Ik heb nog wat onderzoek gedaan.
Boric acid is wateroplosbaar. Vandaar waarschijnlijk de ethanol. Dat is nodig om de boric acid oplosbaar te maken in een vorm dat het mengt met benzine.
Edit: Dit klopt niet. Ik had de verkeerde datasheet bekeken.
Als je wat leest op internet dan kom je zat artikelen tegen over de smerende eigenschappen van boric acid. Soms als toevoegmiddel in olie maar ook als toevoegmiddel in benzine en diesel. Er wordt op dit gebied wel het een en ander aan onderzoek gedaan.

Interessant spul dit!
Laatst gewijzigd door Franky op 03 jun 2018, 07:59, 4 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie