Schoner rijden

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 14 mar 2019, 20:37

Overschakelen van gebruikte 2-takt benzinemotoren ... - Aspen Benelux
https://www.aspen-benelux.nl/LinkClick. ... .tabid=113...
sommige motoren nog uitgerust zijn met pakkingen met een hoog gehalte aan natuurrubber. De oplosmiddelen in gewone benzine (zoals tolueen, een.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door Lolle » 14 mar 2019, 20:45

GROENEKAN schreef:
14 mar 2019, 20:37
Overschakelen van gebruikte 2-takt benzinemotoren ... - Aspen Benelux
https://www.aspen-benelux.nl/LinkClick. ... .tabid=113...
sommige motoren nog uitgerust zijn met pakkingen met een hoog gehalte aan natuurrubber. De oplosmiddelen in gewone benzine (zoals tolueen, een.
link werkt niet

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door loe » 02 aug 2019, 12:38

Gisteren de moby uit elkaar gehaald voor inspectie,omdat hy steeds trager ging ryden.
Nou .de dikke koolaanslag was niet van de lucht.
Ik heb tot vorig jaar op tribo gereden.1/100.
Daarna mee gestopt omdat hy loeiheet werd en overgegaan op 1/1000.
Tot op vandaag.
De zuigerveren zaten vastgebakken en hadden een mooi lekpatroon op de zuiger achtergelaten.
De uitlaatpoort zat ook een superharde krokante laag in.
Voor my nooit dit spul meer.wat er over is doneer ik aan een brommervriendje die met zn zundapp en met zn mattomat er vrolyk op los toert.
Vannaf nu alleen maar tweetakt olie en benzine .geen toevoegingenbrut meer .

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door wimv8 » 02 aug 2019, 13:23

Het is ook veel slechter voor het milieu.
Al die nieuwe brandbare vloeistoffen(het is geen benzine)en mengvloeistoffen.(het is geen olie)

Volop chemische zooi is het.
Dat de overheid zoiets goedkeurd kan ik niet geloven.

Ze zouden toch wel een flinke vergunning/ontheffing hebben om particulieren dit (gelijk aan chemisch afval) in de atmosfeer te laten verbranden.

Gr. Wim.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door Franky » 02 aug 2019, 17:09

Tjaa...
Van wat ik gelezen heb en me kan herinneren over triboron heeft het nogal de neiging om op roet delen te blijven zitten. Je motor moet schoon zijn voordat je dit toepast. Aangezien jij het hebt over 1/10000 vermoed ik dat je dit samen met olie hebt gebruikt. Dat is echt een slecht idee.

@ Wim
Waar haal jij vandaan dat triboron zo slecht is voor het milieu als ik vragen mag?

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door paulmz » 02 aug 2019, 17:40

@Frank,
Waar haal jij dan vandaan dat het zo super spul is?
Spul is nooit getest door een serieuze instantie, maar wel door een of ander clubje 3 straten verder als de leverancier.

Ik hou het nog steeds op een hele slimme verkooptruc, immers met half of vol synthrtische tweetaktolie kan je ook gewoon naar 1 op 100.
Denk dat outboardtweetaktolie op dit moment het minst belastende goedje is voor tweetakten.

Paul

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door Franky » 02 aug 2019, 17:44

paulmz schreef:
02 aug 2019, 17:40
@Frank,
Waar haal jij dan vandaan dat het zo super spul is?
Dat heb ik nooit gezegd ;) Als je roept dat iets zeer slecht is dan ben ik benieuwd naar je bronnen. Hetzelfde als je roept dat iets zeer goed is.

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door paulmz » 02 aug 2019, 17:54

Franky schreef:
02 aug 2019, 17:44
paulmz schreef:
02 aug 2019, 17:40
@Frank,
Waar haal jij dan vandaan dat het zo super spul is?
Dat heb ik nooit gezegd ;)

Sorry verkeerd gelezen.

Paul

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door Franky » 02 aug 2019, 17:59

Geen probleem :P Het waren wel gekozen woorden ;) Ik wou zeker niet het idee opwekken dat ik pro triboron ben. Ik ben neutraal hierin :)

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door wimv8 » 02 aug 2019, 18:39

Franky schreef:
02 aug 2019, 17:09


@ Wim
Waar haal jij vandaan dat triboron zo slecht is voor het milieu als ik vragen mag?

Gelukkig noem ik geen namen :D

Gr. Wim.

ADK
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jun 2019, 22:26
Woonplaats: Langbroek

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door ADK » 02 aug 2019, 21:07

het beste kun je op ecomaxx 2t (mengverhouding 1 op 40) rijden dit is speciaal voor oldtimer brommers tast geen rubbers aan.
ik rij hier nu een half jaar op met de moby, naar volle tevredenheid.
met mijn Kreidler heb ik 2 jaar op aspen gereden, na een volledige revisie, blokje helemaal schoon dus van binnen.
als ik nu na 5000 kms de bougie er uit haal is tie, gewoon nog bijna nieuw, vrijwel geen aanslag.
nadeel is wel dat je de bougie niet meer kan lezen, op kleur met deze brandstof.
ik had wel na een poosje op aspen gereden te hebben last van kleine lekkage,s bij benzineslangetjes enz die na verloop van tijd iets los gingen
zitten, en rubber in tankkraan lek.
de overstap op ecomaxx met de moby gaat goed, geen kleine lekage,s ofzo.
als je in 1x overstapt op 1 van deze brandstoffen moet je eigenlijk je blokje schoon maken i.v.m. de sterk reinigende werking kan er zoveel vuil los komen, dat dat je blokje vast kan lopen.
ik heb het gegokt om in 1x over te stappen, je wil niet weten hoeveel zooi er uit je uitlaat komt, complete slierten zwarte snot kwam er uit mijn uitlaat, en enorm roken de eerste kilometers, maar nu schoon, en prima lopen.
kwa prestaties merk je er helemaal niets van
nadeel vindt ik persoonlijk dat de uitlaat gassen erg stinken, ondanks dat je geen blauwe walm meer hebt.
spul is wel erg duur dikke 60 euries voor 20 L ,
gr ADK.

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 565
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door Marco » 02 aug 2019, 21:21

Hier draait alles op castrol rs en gewone 95 gooi het ook gewoon in Mn buitenboordmotor.
Ik geloof ook niet zo in die triberon

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door paulmz » 16 sep 2019, 21:49

Was vanmiddag even een cilinder ophalen, die geboord en gehoont was voor een overmaats zuigertje(nee geen Mobylette cilinder) bij iemand waar ik dat werk altijd laat doen net als veel meer mensen in de oldtimerwereld.
We hadden het even over de zogenaamd schone brandstoffen, omdat er gisteren bij een rit een Solex vast peerde op zulke brandstof en het blijkt dat mijn revisieman de laatste tijd steeds meer zulke klachten van klanten krijgt.

Paul

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door Polle » 17 sep 2019, 05:18

De vraag is natuurlijk of zij de motor hebben ontkoold hebben voordat zij op deze brandstof gaan rijden
Anders rij je hem zo vast als wat , de kool komt los en hopla de boel loopt vast

Gr Polle

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door PantinNL » 17 sep 2019, 09:57

Toevallig sprak ik afgelopen week in Drunen een persoon met soortgelijke ervaring.
Tijdens een rit hadden ze een hele vrachtwagen vol met vastlopers.
De benzine en smering is tegenwoordig vaak niet goed. Aspen is uitstekend, nadat je wel eerst ontkoold hebt.
Rijden op superbenzine en de juiste olie kan ook. Mijn brommers lopen er prima op en worden niet te heet.
Ik rijd wel veel kilometers achterelkaar; dus mijn benzine is redelijk vers.
Henk

Maus
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 feb 2011, 22:58
Locatie: Rotterdam Overschie

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door Maus » 05 apr 2020, 02:57

Ik heb een Tomos gekregen en rij al enkele maanden op Triboron. De Mobylette heeft er nu ca één tank mee weg. Het rijd prima, stinkt niet meer.
Aan het blokje heb ik nog niets gedaan. Ontkolen komt, zodra ik een ander blok klaar heb om in een keer om te wisselen.

Tot nu toe goede ervaringen dus..


Of het beter of slechter voor het milieu is zal mij een zorg zijn, de kilometers die ik maak zijn vrij laag. Verder gaat eenieder om mij heen nog meermaals per jaar op vakantie per auto van 2000kg of een vliegtuig, de kilometers die ik met de brommer rijd, spaar ik uit met de auto. Ik heb nog steeds geen 1500kg ijzer nodig om mezelf te verplaatsen, tenzij het tijd of afstandstechnisch niet anders kan.
Ik doe wat ik kan doen, reis niet onnodig met een vliegtuig, recycle oude spullen en hergebruik m'n bekertje bij de koffieautomaat.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door Franky » 05 apr 2020, 09:00

Pas op met dat triboron in combinatie met een niet ontkoolde motor! Ik meen mij te herinneren dat dit behoorlijk grote problemen kan geven.

Maus
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 feb 2011, 22:58
Locatie: Rotterdam Overschie

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door Maus » 05 apr 2020, 15:12

Ik hoor er verschillende berichten over maar waarom zou die kool blijven zitten bij oliesmering en nu niet? Ik volg dat niet zo.

Tevens staat er een motortje in de planning ter revisie :)

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door Lolle » 05 apr 2020, 15:50

De kool versteend door deze brandstof. Los geraakte deeltjes maken raar werk tussen zuiger en cilinder.
Maar als je het niet voor het milieu doet waar voor dan wel? Meng gewoon 1:50 is ook nog goedkoper.

Maus
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 feb 2011, 22:58
Locatie: Rotterdam Overschie

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door Maus » 07 apr 2020, 23:36

Tegen de stank en overlast voor anderen.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door loe » 07 apr 2020, 23:54

Ik heb meer last van zogenaamde milieuvriendelyke viertaktscooters die met uitlaten zonder uitlaatdemper en open luchtfilters ryden.dan van een verdwaald oldtimer brommertje

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door MobyJoost » 08 apr 2020, 02:23

Die moderne scooters, hetzij viertakt, hetzij tweetakt, vervuilen voornamelijk doordat de motortjes, met veel meer, potentioneel, vermogen, dan onze mobylette motortjes, alleen maar getemd kunnen worden tot 25 (snor) of 45 (brom) km/u, door het ontstekings tijdstip ernstig te verprutsen, waardoor de verbranding compleet verklooit word.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door loe » 08 apr 2020, 07:51

Die scooters worden voornamelyk getemd .door een varioring .sommigen hebben ook een begrenser in de uitlaat .en vaak een te kleine sproeier.
Daarom is t zo makkelyk om die dingen op te voeren .
Je hoeft niks aan de poorten of grotere carb of zo te doen .
Varioring eruit.en klaar is kees

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door Franky » 08 apr 2020, 08:24

Dit was vroeger zo jongens. Tegenwoordig worden er speciaal voor NL (en ik meen Denemarken) motorblokken gemaakt met minder vermogen. De milieu regels zijn te streng geworden. Deze blokken kan je nauwelijks sneller laten lopen zonder grote ingrepen te doen. De tijd dat alle scooters eigenlijk 70+km/h konden is voorbij.

Plaats reactie