Pagina 1 van 1

Praktijktest brandstofvervangers

Geplaatst: 09 jun 2020, 14:42
door mobydilz
Master Milo en maatje doen proefjes met alternatieve brandstoffen:
https://youtu.be/I1qwPvX4nGA
veel genoegen md

Re: Praktijktest brandstofvervangers

Geplaatst: 10 jun 2020, 11:23
door PantinNL
Hallo MobyDilz,
Grappige presentatie. Overigens heb ik in het verre verleden ook weleens geëxperimenteerd met petroleum in een mobylette.
Hij kan er niet mee opstarten, maar als het blok warm is verdampt de petroleum voldoende om de motor te laten draaien.
Leuk om te weten, maar niet praktisch want het stinkt behoorlijk.
Henk

Re: Praktijktest brandstofvervangers

Geplaatst: 10 jun 2020, 18:23
door GROENEKAN
Ik heb ooit rijles gehad in een Opel Rekord. En toen ik moest afrijden had de instructeur op eens een andere auto ( Ford ) bij zich. Naderhand bleek dat hij de Opel illegaal op petroleum liet rijden. Dat kon natuurlijk niet tijdens het rijexamen.

Re: Praktijktest brandstofvervangers

Geplaatst: 10 jun 2020, 22:49
door mobydilz
Een Mobylette EEG heb ik ook wel op petroleum gereden: alleen starten was waardeloos
zonder benzine.
Alle klachten hier over 10 % methanol en alle nadelen ervan maakten me nieuwsgierig of het
misschien iets zou zijn om met wasbenzine te rijden. Wie weet lukt dat best. Alleen de
2 tact olie niet vergeten.
Vroeger verkochten ze hier op het bunkerschip ook petroleum aan de pomp, maar dat is voorbij bij gebrek aan
gloeikop-motoren en petroleumstellen. Je slimme rijschoolhouder kan dus geen geld meer besparen.
groet md

Re: Praktijktest brandstofvervangers

Geplaatst: 11 jun 2020, 01:40
door m.vandervet
Op wasbenzine kun je rijden. Heb dat langere tijd gedaan met mijn Spartamet in combinatie met mengsmering. :thumbup:

Re: Praktijktest brandstofvervangers

Geplaatst: 11 jun 2020, 17:39
door mobydilz
Leuk om dat te horen. Beviel het rijtechnisch en financieel even goed of moest je
genoegen nemen met nadelen? gr md

Re: Praktijktest brandstofvervangers

Geplaatst: 11 jun 2020, 18:53
door m.vandervet
Ik was er uiteindelijk mee gestopt. Het blokje kreeg een vastloper.

Dat was mijn eigen schuld,..per vergissing veel te weinig mengsmering gebruikt.

Het blokje reed er al die maanden goed mee.

Nu tank ik met het gereviceerd blokje met NOS carters alleen nog maar Shell V-power.

Ook voor mijn Mobylette.

Re: Praktijktest brandstofvervangers

Geplaatst: 16 jun 2020, 11:10
door Wijnand
Dat vastlopen kan mede het gevolg zijn van de gebruikte wasbenzine. Wasbenzine heeft een een slecht octaangetal .
Dat betekent dat de klopvastheid zeer te wensen over laat. pingelen is het gevolg. Bij een tweetact is dat vaak niet
goed waarneembaar met motorschade als mogelijk gevolg.

Re: Praktijktest brandstofvervangers

Geplaatst: 21 jul 2020, 18:05
door Kees61
Ik rijd met mijn N50S nog steeds met Shell V-power en synthetische 2-takt olie. Meng verhouding is 1:40. Motortje werkt optimaal als die op een hete zomerdag goed warm gereden is na 20 km en meer.

groetjes,
-=Kees=-

Re: Praktijktest brandstofvervangers

Geplaatst: 21 jul 2020, 20:52
door Franky
20km om warm te rijden? Grapje? :roll:
Ik rij de eerste kilometer rustig omdat ik dat zelf wil. Het blok zelf loopt na een tweehonderd meter al perfect.

Re: Praktijktest brandstofvervangers

Geplaatst: 21 jul 2020, 22:38
door paulmz
Franky schreef:
21 jul 2020, 20:52
20km om warm te rijden? Grapje? :roll:
Ik rij de eerste kilometer rustig omdat ik dat zelf wil. Het blok zelf loopt na een tweehonderd meter al perfect.
Met 1 op 40 moet eerst de drap eruit gereden worden.

Paul

Re: Praktijktest brandstofvervangers

Geplaatst: 30 jul 2020, 00:02
door Kees61
Franky schreef:
21 jul 2020, 20:52
20km om warm te rijden? Grapje? :roll:
Ik rij de eerste kilometer rustig omdat ik dat zelf wil. Het blok zelf loopt na een tweehonderd meter al perfect.
Sinds ik de ontsteking van 2,5 mm BDP naar 2 mm BDP heb verzet rijdt die optimaal als die goed warm is.
In de eerste paar honderd meters moet ik de choke gebruiken. Daarna bij 45 km/u viertakten. Dit verdwijnt dan later en rijdt dan 50 km/u en soms nog meer. Sproeier is nog 230 bij de 12 mm carburateur.

groetjes,
-=Kees=-

Re: Praktijktest brandstofvervangers

Geplaatst: 30 jul 2020, 08:52
door Franky
Dat is in inrij sproeier. Geen wonder dat hij viertakt ;)