Stuk over brandstoffen.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Stuk over brandstoffen.

Ongelezen bericht door ruudk » 16 jul 2021, 20:27

Hierbij een interessante verwijzing naar een artikel over diverse brandstoffen:

https://www.mgtto.nl/wp-content/uploads ... 020-6F.pdf

Ruud

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Stuk over brandstoffen.

Ongelezen bericht door PantinNL » 16 jul 2021, 20:48

Hallo Ruud,
Een interessant en goed artikel. Bedankt!
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Stuk over brandstoffen.

Ongelezen bericht door Franky » 16 jul 2021, 21:11

Zeker interessant. Wat ik mis is de datum van schrijven van dit artikel. Lijkt voor het moment meer dan modern genoeg. Echter, vanwege de veranderlijkheid van de benzine aan de pomp zijn dit soort documenten al snel incompleet.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Stuk over brandstoffen.

Ongelezen bericht door PantinNL » 16 jul 2021, 23:08

Hallo Frank,
Het interessante van het verhaal vind ik niet de actuele status, maar de beschrijving van de eigenschappen van de verschillende brandstoffen.
Elke brandstof heeft zowel voor- als nadelen. Ethanol probeer ik echter zoveel mogelijk te vermijden en kies voor relatief dure brandstoffen, olie en toevoegingen. Gelukkig kan ik zelf mijn brandstof op maat mixen met ......een positief resultaat!

Er stond wel een datum in het artikel verstopt. Zie bijlage.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Stuk over brandstoffen.

Ongelezen bericht door Franky » 17 jul 2021, 19:39

Vandaag mijn AV50 na 11 maanden stilstand gestart op de benzine die er nog in zat (V-power). Weer totaal geen probleem. Sloeg meteen aan. Wel is mijn tankdop iets opgezwollen. Daar snap ik helemaal niets van. Het zal toch niet waar zijn dat er stiekem toch wat ethanol in zit :? Toen ik nog e5 tankte was mijn tankdop nog veel verder opgezwollen dus ik ken de relatie tussen ethanol en het opzwellen van de plastic tankdop. Misschien heeft het iets te maken dat de vluchtige delen van de brandstof ondertussen verdwenen zijn en dat daardoor de benzine damp anders is van mengsel.

Wat is zo'n AV50 bromfietsje trouwens een genot. Ik heb hem echt gemist. Het rijdt zo heerlijk!
Na lange tijd 99z gereden te hebben moet ik wel zeggen dat de AV50 luid is. De 99z heeft een fluisterstand op de gashendel zitten. Daar raak je heel snel aan gewend want dat is fantastisch. De AV50 kent geen fluisterstand. Mijn AV50 moet ook stiller gaan worden, dat is duidelijk :)

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Stuk over brandstoffen.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 18 jul 2021, 00:53

Het opzwellen van kunststof delen heeft niets te maken met het ethanolgehalte van de benzine. Die kunststof zwelt op door de benzenen, toluenen en xylenen in de, door raffinage verkregen benzine. Daarom zal een tankdop, op een tank, gevuld met Aspen of eccomax ook niet opzwellen en niet afsluiten.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Stuk over brandstoffen.

Ongelezen bericht door Franky » 18 jul 2021, 08:09

Dank je voor de uitleg :)

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Stuk over brandstoffen.

Ongelezen bericht door ruudk » 18 jul 2021, 09:32

Kleine kanttekening, Joost, voor zover ik ben geïnformeerd door de Ecomaxx dealer (inderdaad een hoog gehalte "wij van wc-eend adviseren wc-eend") geeft Ecomaxx nog wel rubberzwel. Welke vervangende stoffen hier dan voor zouden moeten zorgen, dat weet ik niet, wordt volgens mij ook niet prijsgegeven. Bij Aspen is er inderdaad geen rubberzwel meer. Mijn ervaring is dat de tankdoppen bij gebruik van Ecomaxx even goed/slecht klemt als bij benzine.
Groet, Ruud

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Stuk over brandstoffen.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 18 jul 2021, 13:49

Je hebt gelijk Ruud. Ik las het ook. Ik heb alleen nog met Aspen gereden en merkte, dat mijn tankdop los begon te zitten.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Stuk over brandstoffen.

Ongelezen bericht door ruudk » 18 jul 2021, 20:48

Verder nog bevindingen met het op Aspen rijden, Joost?
Gaan je oliekeerringen bijvoorbeeld lekken?
Op welk model Mobylette gebruik je Aspen en welke mengverhouding gebruik jij? Of gewoon de kant-en-klare 1 op 50.
Groet,
Ruud

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Stuk over brandstoffen.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 18 jul 2021, 21:03

ik heb drie maal vijf liter verstookt. de viertakt versie en die 1:40 gesmeerd, zoals ik altijd doe. En dit in mijn,MobyClub, met Airsal 50 cc. Geen problemen gehad, anders dan de krimpende tankdop. Wel viel het me op, dat e uitlaatgassen ruiken, alsof je op gas rijdt.

Plaats reactie