Niet stationair en rijdt niet zoals hoort?.

Silvan2005
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jun 2021, 13:09
Woonplaats: Nederland-tilburg
Locatie: Tilburg

Niet stationair en rijdt niet zoals hoort?.

Ongelezen bericht door Silvan2005 » 06 sep 2021, 12:06

Hoi

Mijn mobylette campera loopt niet stationair.
Alleen met de choke ik heb gelezen dat er dan valse lucht aangezogen word?
Zo ja waar miet ik dan kijken want mijn carburateur heb ik laatst nieuwe pakking enzo op gezet want hij lekte benzine.

En hij loopt volgens de kilometer teller op mijn telefoon maar 25-30 km maar dit model komt uit spanje ik ga ervan uit dat deze wel wat harder kan. Rond de 45 is goed genoeg. De motor maakt ook denk ik late onstelingen want als ik niet veel gas geef hoor je de benzine onsteken of iets want het is niet regelmatig maar onregelmatig ritme ik weet niet precies wat het is heb niet heel veel ervaring (daarom ook juist dit project aangeschaft)

Voor de rest zijn er andere mankementen maar dat is voor een later moment.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3113
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Niet stationair en rijdt niet zoals hoort?.

Ongelezen bericht door Lolle » 06 sep 2021, 13:11

Als je ontsteking niet goed staat zal hijook slecht lopen. Eerst contactpunten contoleren of die goed staan, dan de timing contoleren. Over het afstellen staat veel op het forum. Of zie op de site van pantin.nl hier stazt een handboek vol nuttige tips. Als de ontsteking goed is dan de carburateur bekijken.

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Niet stationair en rijdt niet zoals hoort?.

Ongelezen bericht door wimv8 » 06 sep 2021, 13:39

Als ie met choke(=extra benzine) wel mooi loopt dan loopt ie zonder choke dus te arm.
Dus te weinig benzine of te veel lucht.

Reed de Mobylette hier voor wel goed?
Is er niets gedaan aan de sproeier of andere delen die de benzine luchtverhouding definitief zouden wijzigen?

Dan is er zoals je al merkte een probleem ontstaan.

Te weinig benzine: Sproeier (deels) verstopt, carburateur verstopt,
luchtfilter vuil.

Monteer een filtertje in de benzineslang met papier elementje.

Te veel lucht: spruitstuk pakking lek, of elders valse lucht aanzuigen.
Valse lucht is altijd lekkage inlaattraject ná de gasschuif.

En de ontsteking, wat Lolle al schreef.

Gr. Wim.

Silvan2005
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jun 2021, 13:09
Woonplaats: Nederland-tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Niet stationair en rijdt niet zoals hoort?.

Ongelezen bericht door Silvan2005 » 06 sep 2021, 15:54

Ik zal even kijken vanavond maar ik neem aan dat de timing en contact punten achter dat vliegwiel of hoe het heet zit?. Als dat zo is weer ik niet hoe ik die open moet maken want er zit een vierkantig gat in voor iets van gereedschap maar zou niet weten van de benaming.
Maar het probleem was er al voor ik dat lek had opgelost alleen ik focusde vooral daarop

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3113
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Niet stationair en rijdt niet zoals hoort?.

Ongelezen bericht door Lolle » 06 sep 2021, 16:42

Lees je dan eerst maar eens in

AGB
Berichten: 2557
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Niet stationair en rijdt niet zoals hoort?.

Ongelezen bericht door AGB » 06 sep 2021, 17:12

4 kant gat , neem een bouwt m12 , een waar van het draad niet tot aan de kop loopt zaag die 20 mm voor de kop het ding door en vijl /slijp er een mooi passend 4 kant aan , voor je de bouwt op de brommer gaat gebruiken neem een grote sluitring en doe die er op
tegen het beschadiging van het wiel mocht de sleutel er af schieten, denk er aan er kan linkse draad op zitten zoek dat eerst op,
Gebruik ook een klem om het wiel tegen te houden , voorbeelden van zo een klem vind je ook op het forum
Is ook weer zelf te maken
Zit de moer goed vast en je heb een hand over dan kan je de sleutel op spanning houden en met een hamer op de kopse kant de moer laten schrikken,
Door er op te kloppen in principe boots je dan een lucht Hammer na
Als je weet wat je doet en je kent je moby kan je ook met het juiste gereedschap een luchtsleutel gebruiken ,
Maar dan moet de moer niet huis vast zitten anders gaat er andere dingen kapot

Zo en nu vakantie

Silvan2005
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jun 2021, 13:09
Woonplaats: Nederland-tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Niet stationair en rijdt niet zoals hoort?.

Ongelezen bericht door Silvan2005 » 21 okt 2021, 20:07

Hoii

Wegens drukke tijden heb er nog niks mee kunnen doen.
Maar als ik er een andere carburateur op zet met een grotere mm zou die dan ook beter kunnen lopen want ik denk nie dat de carburateur heel top is

AGB
Berichten: 2557
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Niet stationair en rijdt niet zoals hoort?.

Ongelezen bericht door AGB » 22 okt 2021, 09:10

Dan wel waarschijnlijk met een sproeier aanpassing

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4224
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Niet stationair en rijdt niet zoals hoort?.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 23 okt 2021, 00:22

Nee. het is een oplossing, die niets te maken heeft, met het probleem. Een grotere carburateur plaats je op een goed lopende motor, die beter kan presteren, met die grotere carburateur. Jou motor valt niet in die catagorie. Er is meer mis met jou motor. We kunnen je erg goed helpen, via dit forum, maar je moet wel meer info delen. Of iemand in de buurt zoeken, die er meer van weet

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Niet stationair en rijdt niet zoals hoort?.

Ongelezen bericht door wimv8 » 23 okt 2021, 11:08

Problemen bij oude brommers zijn vaak een samenloop van omstandigheden.

Bijv.
De ontsteking een beetje zwakkig?
Dat is vaak geen probleem als de rest picobello is.

Maar samen met een handvol onderdelen die allemaal cosi cosi zijn
ga je inderdaad 25km/u en uiteindelijk kom je langs de kant te staan.

Je kan natuurlijk even een nieuwe carburateur proberen.

Grotere?
Dat kan, maar ga niet van 8 naar 13mm.
Van 8mm naar 9 of 10mm kan wel, als je daarna ook de juiste sproeier zoekt,
met een correct luchtfilter gemonteerd.
Wie weet is het plots in orde!
En oude moby carbs zijn vaak een probleem.

Maar er loert veel meer dat defect wil raken.

Als je grotere afstanden probleemloos wilt rijden moet je alles doen,
Het is natuurlijk ook allemaal 40-65 jaar oud.

Ik doe bij oude brommers altijd blokje splitsen, lagers-keerringen vervangen.
Cil/zuiger opmeten, wel altijd nieuwe veren.
Nieuwe carburateur. Benzinekraan-slang-filtertje.
Punten en condensator(externe).
Onstekings spoel van Henk met nieuwe bobine.
Zodat je een fris blokje hebt dat weer een heel nieuw leven voor zich heeft.

De rest, koppeling, aandrijving, rijwielgedeelte, banden, remmen
hebben ook die aandacht nodig.

Maar voor een paar honder piek heb je weer een brommertje dat 20 jaar vooruit kan.
(mits goed onderhouden tussendoor ;) )


Gr. Wim.

Plaats reactie