Mobylette EEG, start niet

Raoulf
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2022, 15:53
Woonplaats: Dirksland

Mobylette EEG, start niet

Ongelezen bericht door Raoulf » 21 aug 2022, 17:58

Hallo iedereen,

Ik zal mij allereerst even kort voorstellen; ik ben Raoul en ben sinds kort bezig met een Mobylette EEG op te knappen.

Recentelijk heb ik het motorblok gereviseerd en hierbij zijn alle pakkingen, keerringen en etc vervangen, tevens is alles goed schoongemaakt. De EEG heeft een lange tijd stil gestaan en het blokje was dan ook aardig vervuild aan de binnenkant.

Nu ben ik eindelijk toegekomen aan het proberen te starten van de Mobylette, maar dit wil nog niet lukken. De bougie vonkt wel buiten, maar er vindt geen ontsteking plaats. Reeds heb ik de bougiekabel, dop en condensator vervangen en de contactpunten opgeschuurd. De ontsteking staat ook afgesteld op 2,5mm voorontsteking en de contactpunten op 0,35mm (bougie ook correct afgesteld).

Het gaat hierbij om de ontsteking met interne spoel en zonder externe bobine, zie de fotos voor meer toelichting.

Reeds heb ik ook al de Mobylette proberen te laten pruttelen met remreiniger en met een scheut benzine in het bougiegat, dit was echter zonder resultaat, vandaar de conclusie dat zeer waarschijnlijk de vonk niet goed genoeg is.

Hierbij is mijn vraag dan ook: wat is de beste optie om een betere vonk te verkrijgen? Hierbij wil ik de Mobylette het liefst zo origineel mogelijk houden. Reeds heb ik gelezen over het plaatsen van een externe bobine, maar daar zou ik graag wat meer informatie over willen hebben en ook waar ik deze het beste kan bestellen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat dit niet de beste oplossing is, maar dat durf ik zo snel niet te zeggen.

Alvast bedankt voor het meedenken! :D

Gr, Raoul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2400
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Mobylette EEG, start niet

Ongelezen bericht door ruudk » 22 aug 2022, 08:51

Hoi Raoulf,

Het ziet er netjes uit, allemaal, mooi werk.

Je kunt een simpel testje doen om te kijken of het inderdaad de spoel is, die te zwak is (er vanuit gaande dat jouw nieuwe condensator wel in orde is): als je de massa-elektrode van de bougie wat dichter bij de centrale elektrode duwt, bijvoorbeeld op (ongeveer) 0,3 mm in plaats van de voorgeschreven 0,45 mm, doet de motor het dan wel?
In dit geval hoeft de spoel minder weerstand te overbruggen.

Wordt de bougie nat? (Dus krijgt de motor brandstof?)

Je hebt trouwens waarschijnlijk een andere uitlaat gemonteerd, gezien de zwarte kleur van het demperhuis.
Boven het demperhuis hoort nog een bout door de klembeugel waarmee je de uitlaat nog verder vastklemt.

Groet,
Rudolf

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Mobylette EEG, start niet

Ongelezen bericht door brommerskieken » 22 aug 2022, 08:56

Ja er is dus een vonk
Dan moet hij het eigenlijk wel doen
Doe de bougie er in probeer te starten na een aantal keer
Haal de bougie er uit is deze nat krijgt hij dus benzine
Is die droog komt er geen benzine
Is die droog carburateur probleem
Kijk eerst hier na

Gr Harold

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2400
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Mobylette EEG, start niet

Ongelezen bericht door ruudk » 22 aug 2022, 13:14

Ja, Harold, er is een vonk buiten de cilinder. Maar onder druk misschien niet, dan is er meer weerstand. Met kleinere bougie-elektrodenafstand is er dan soms nog wel een vonk onder druk. Vandaar dat ik dit ook nog even voorlegde.
Groetjes Rudolf

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Mobylette EEG, start niet

Ongelezen bericht door brommerskieken » 22 aug 2022, 13:22

Ruud
Zeker de moeite waard om te proberen
Maar het proberen met benzine en rem reiniger wil ook niet altijd
En daar om ook de vraag blijft de bougie droog
Nu we horen het wel

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3889
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Mobylette EEG, start niet

Ongelezen bericht door Lolle » 22 aug 2022, 15:15

Probeer ook een andere bougie.

Raoulf
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2022, 15:53
Woonplaats: Dirksland

Re: Mobylette EEG, start niet

Ongelezen bericht door Raoulf » 23 aug 2022, 23:22

Dankjulliewel! :thumbup:

Ik ga er vrijdag naar kijken en ook maar meteen de ontsteking nog een keer opnieuw afstellen voor de zekerheid.

Raoulf
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2022, 15:53
Woonplaats: Dirksland

Re: Mobylette EEG, start niet (fixed!)

Ongelezen bericht door Raoulf » 01 sep 2022, 11:05

Na het uitproberen van de verschillende tips, startte de Mobylette helaas nog steeds niet.

Na het plaatsen van een andere spoel en externe Novi bobine is gelukkig het probleem opgelost! De brommer startte vrijwel meteen en nu kan ik eindelijk verder gaan met het opknappen en afstellen van de Mobylette.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Mobylette EEG, start niet

Ongelezen bericht door MobyJoost » 01 sep 2022, 18:28

Super goed! Voor anderen kan het behulpzaam zijn, te vermelden, welke spoel en bobine je geplaatst hebt en waar je die gevonden hebt. Wil je dat hier delen? Daar hebben we allemaal wat aan. Bij voorbaat dank.

Plaats reactie