Mobylette 1954 s3 blokkering details

RvTilburg

Mobylette 1954 s3 blokkering details

Ongelezen bericht door RvTilburg » 10 jan 2026, 16:26

Goedendag,

Mijn vader en ik hebben samen een Mobylette uit 1954 opnieuw gestart en deze loopt.
Maar dit lukt alleen wanneer we de snaarschijf fysiek blokkeren om het verspringen in de aanloop te voorkomen.

Kan iemand ons zeggen wat er aan scheelt waardoor wij nu genoodzaakt zijn om het openstaande gat te vullen met een bout en moer om dit verspringen te voorkomen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Lolle
Contacteer:

Re: Mobylette 1954 s3 blokkering details

Ongelezen bericht door Lolle » 10 jan 2026, 16:44

Als het goed is kun je de hevel vast zetten aan de buitenzijde van de schijf. Sommigen hebben een knop met een veer, anderen moet je vast zetten met een conisch busje en moer.

loe

Ongelezen bericht door loe » 10 jan 2026, 18:48

Het lijkt wel of die niet goed op z'n plaats zit, die hevel moet ram vast tussen de tanden passen, anders gaat die klapperen en erger

PantinNL

Ongelezen bericht door PantinNL » 10 jan 2026, 23:29

De hevel moet aan beide zijden gefixeerd zijn. Er zijn hiervoor verschillende oplossingen bedacht bij die oude Zamac-snaarwielen. Ik heb overigens een grote sorteerdoos met allerlei hevels, moeren, bouten,veren en knoppen voor het koppelen van het kettingtandwiel aan de snaarschijf.
Kan je een foto plaatsen van de voorkant van de snaarschijf?

RvTilburg

Ongelezen bericht door RvTilburg » 11 jan 2026, 08:47

Goedendag,

Bedankt voor de snelle reacties in deze.

Ik zal zo een foto van de voorzijde er aan toevoegen.

Werking is als volgt:

Aan de voorzijde dient de ring tegen de veerdruk(veer zit onder diezelfde ring) in te worden gelicht. Hierna kan de plaat aan de binnenzijde in de tandwielen of uit de tandwielen worden gehaald.

Nu wordt deze dus tijdens het aanlopen en bij het verminderen van de belasting(die tijdens het aantrappen ontstaat t.h.v. wisseling krachtverhouding van been naar been dee plaat er uitgedrukt.

RvTilburg

Ongelezen bericht door RvTilburg » 11 jan 2026, 08:51

Hierbij de foto

PantinNL

Ongelezen bericht door PantinNL » 11 jan 2026, 14:02

Duidelijke foto.
Als alle onderdelen goed zitten kan die hefboom niet loskomen en grijpt deze goed in de tanden.
Soms gebeurt dat niet:
- de tanden van het kettingtandwiel grijpen niet diep genoeg in de hefboom. (Beun de Haas heeft ooit de verkeerde hefboom of kettingtandwiel gemonteerd.)
- de hefboom kan door een te losse bevestiging van de moer en schakelknop in zijwaartse richting bewegen.
- de lagering van de snaarschijf en trapas is zwaar versleten en de snaarschijf slingert.

Je kunt de gedemonteerde snaarschijf met kettingwiel aan een kenner tonen, die de oorzaak direct kan bepalen. Nieuwe onderdelen voor deze snaarschijf zoals hefboom, kettintandwiel en bevestigingsmiddelen zijn nog wel verkrijgbaar.
Ik heb voldoende voorraad en verder kan je vragen bij Polle Geysels uit Geel (B). In het hoge noorden van de Benelux zouden forumleden Brommerskiekn, Lolle of Ruud je wellicht kunnen helpen. Allemaal niet direct in de buurt.
Misschien dat iemand vlakbij Dordrecht nog wat heeft liggen.
Succes met de restauratie,
Henk

PS: Ik heb toevallig een AV31 met dezelfde snaarschijf en deze loopt probleemloos.

ruudk

Ongelezen bericht door ruudk » 12 jan 2026, 11:58

Het kettingwiel bij de snaarschijf moet ook in zijwaartse richting goed opgesloten zitten. Anders kan het kettingwiel een stukje van de snaarschijf af bewegen en dan grijpt de hefboom naast de tandjes. Voor de zijwaartse opsluiting dient een vrij dikke en grote o-ring die tussen kettingwiel en frame hoort. Op jouw foto zit de hevel in zijwaartse richting overigens wel netjes boven de tanden.
Zit de seegerring (het klemringetje dat je met een punttangetje om de as kunt schuiven) goed strak in de groef op de as?

Groet,
Rudolf

RvTilburg

Ongelezen bericht door RvTilburg » 14 jan 2026, 16:33

Allereerst bedankt voor deze snelle en goed uitgelegde technische informatie en tips.

Voor wat betreft de ligging van de hevel in hettandwiel bijaangrijpen, daar kan ik van zeggen dat deze ten tijde van statisch controleren gewoon goed en netjes op zijn plek zit. Qua fixatie van het tandwiel zelf en of hier een vulring tussen zit die m.b.v. een seegerring is geborgd zal ik nog een keer na kijken maar kan wel zeggen dat er geen spullen over zijn gebleven vanuit de wederopbouw.

Graag zou ik wel concact willen hebben met iemand de buurt van Utrecht of Dordrecht wanneer ik langs moet om eventueel te kijken naar soortgelijken en te sparren over waar het aan kan liggen.
Of anders door middel van bellen zodat via WhatsApp beeldbellen gemakkelijker direct zaken uitgesloten kunnen worden.

Dan heb ik nog 1 laatste vraag,...
Ik kan het mij namelijk niet voorstellen, maar is het zo dat het heveltje naar "vrijstand" moet schieten als blijkt dat het motorblokje harder gaat draaien als de aandrijving van de trappers? Als een soort van vrijloop? Ik hoorhier graag bevestiging op dat dit niet zo is en dat deze hevel ten alle tijden handmatig bediend moet worden om het ofwel in werking te zetten ofwel op fietsstand...

Zodra ik meer weet kom ik bij jullie terug, ondertussen hoop ik dat iemand wil benaderen ofwel nog een paar goede tips wil geven.

En natuurlijk ook het antwoord op mijn laatst gestelde vraag!
Erg bedankt alvast...

Gr, Robert

PantinNL

Ongelezen bericht door PantinNL » 14 jan 2026, 16:50

Normaal gesproken zit alles muurvast en schiet er niks los. Door slijtage van onderdelen kan speling optreden en kan de hevel (hefboom) uit de tanden schieten. Je ziet gewoon iets over het hoofd. Het is te hopen dat iemand uit de buurt zich meldt. Is MobyJoost uit R'dam wellicht een optie?
Groet,
Henk

RvTilburg

Ongelezen bericht door RvTilburg » 14 jan 2026, 20:28

Goedendag mede-Mobylette lotgenoten,
Nog even ter verduidelijking,... de hevel gaat dus omhoog en niet opzij qua speling.
De knop op de hevel wordt dus tijdens het aantrappend door een bepaalde speling in de hevel of het wegschuiven van het tandwiel onder deze hevel uit de onderste vergrendeling gehaald tegen de aanwezige veerdruk van deze ringvormige pen op de snaarschijf ingedrukt en valt daarna in de bovenste stand.

:crazy:

JanmobyEvert

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 15 jan 2026, 12:03

Slappe veer in de knop?
Twee gaten en/of knop uitgelubberd.

En wat betreft jouw opmerking, ik heb geen onderdelen overgehouden, dat zeg mij niet zo heel veel. Je weet nooit of er in het verleden al iemand mee aan het knutselen is geweest.

ruudk

Ongelezen bericht door ruudk » 15 jan 2026, 22:38

Inderdaad Jan Evert, hoe goed werkt de veer van de knop nog? Drukt de knop lekker stevig tegen de snaarschijf aan, of zit er speling? Wat ik even niet zeker meer weet: zit de knop middels schroefdraad aan de hevel bevestigd? Kun je het middelste gedeelte van de knop, dus zeg maar het ronde schijfje binnen de beweegbare (uittrekbare) rand van de knop, ook op de een of andere manier rechtsom vaster draaien? Ik zie bij deze knop geen zaagsnede voor een platte schroevendraaier, of zit er toch een heel klein zaagsnedetje in het midden? De knop moet in elk geval nooit vanzelf los schieten.
Groet,
Rudolf

Plaats reactie