zwarte natte bougie plotseling

Gebruikersavatar
denilson
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 feb 2012, 22:51
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door denilson » 19 mar 2012, 18:27

net de choke terug gemonteerd en ritje gemaakt, rijdt net even goed als zonder de choke gemonteerd, nu snap ik er echt niks meer van :)

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door ruudk » 19 mar 2012, 21:14

En als je de startplunjer nu aantrekt? Krijgt de motor dan wel extra benzine?
Gr. Ruud

Gebruikersavatar
denilson
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 feb 2012, 22:51
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door denilson » 19 mar 2012, 23:21

wel die durf ik niet goed te gebruiken uit vrees dat de choke dan weer blijft hangen en moet ik het deksel weer demonteren :) maar zal het de eerstvolgende keer eens proberen !

manus
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:27

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door manus » 23 okt 2013, 21:50

hallo allemaal

Ik ben nieuw hier op het forum. Al 4 jaar in het bezit van een EEG die sind 1987 stil heeft gestaan. Eindelijk komt het ervan om hem aan de praat te krijgen. Hij was toen goed lopend/rijdend weggezet dus veel kan er niet mis mee zijn.
De tank is gespoeld/schoon en na een paar keer trappen liep hij. :D Na 26 jaar! Heel overmoedig maakte ik een tochtje van een paar kilometer tot hij ermee ophield. Hij maakt nu een geluid of hij verzuipt, de bougie is ook nat. Nu heb ik alles schoongemaakt, carburateur, cilinder en benzineslang maar toch doet hij het niet. De vonk is krachtig en hij krijgt benzine. Zou de ontsteking verlopen zijn?
Ik ben al bezig geweest om het deksel los te maken maar dat valt niet mee. (vierkant gat) Hier las ik iets over een dopratelaar, dat ga ik proberen. En ook over het ombouwen van een bougie naar een afstelstop, hoe moet dat? En dan nog een vraag, draai ik hem linksom los of rechtsom?

Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door Harrie » 23 okt 2013, 22:11

Hallo Manus,
Rechtsom is losdraaien (linkse draad).
Zet een klemband op het vliegwiel en geen bougiestop bij een brommer die lang heeft stilgestaan.
Over klembanden is al veel geschreven, alsmede over ontstekingen en afstellingen.
Controleer ook de condensator en de punten. Eigenlijk dien je de condensator direct te vervangen, want die oude is gewoon bagger.
Zet er eentje in van een Vespa Ciao.

Groet,
Harrie

manus
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:27

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door manus » 05 nov 2013, 22:33

Beste Harrie,

Het vliewieldeksel is inmiddels los. Nu vonkt hij nog af en toe en loopt dan even. Op jou aanraden ga ik er een condensator van een Vespa Ciao in zetten. Zou ik ook de ontstekingsspoel en contactpunten vervangen?
Een spoel heb ik al gevonden, nieuw voor E 35,- Is dat veel? Maar hoe weet ik welke contactpunten ik moet kopen, dat is toch niet universeel?
Of kan ik via dit forum ook dergelijke onderdelen bekomen?

Met vriendelijke groet

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door Harrie » 05 nov 2013, 23:46

Ik hoop voor jou dat je die spoel nog niet besteld hebt, want die oude dikke ontstekingsspoelen zijn bejaard.
Weggegooid geld en niet kies om die oude troep aan te bieden. Nou ja, je kunt ze slopen en er een voedingsspoel van maken, maar zo'n dikke jongen heb je zelf al in huis. Je kunt met 220-240 wikkelingen van 0,8 mm er een voedingsspoel van maken.
Bouw dus om naar een voedingsspoel en koop een externe bobine. Op het forum staat daarover voldoende geschreven.
Op de beurs in Heerhugowaard kun je een opstelling zien en daar is alles ook te koop. De contactpunten zijn er in diverse uitvoeringen.
Jij hebt rechtse nodig van een standaard AV7 blok. Ook op die beurs verkrijgbaar, maar ook bij van Gestel in Eindhoven en Leertouwer in Soest en op tal van veilingsites.
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 06 nov 2013, 08:19

`

Hou inderdaad die E 35 in je zak ! Daar hebben al genoeg mensen spijt van gehad en het beste is om inderdaad om te gaan werken met een externe bobine.


http://www.pantin.nl/handleiding%20bobine%202011.pdf

manus
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:27

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door manus » 06 nov 2013, 21:54

Gelukkig heb ik nog niets gekocht, ik ga dan maar een externe bobine monteren en een nieuwe condensator op de oude plaats.
Ik ga wel proberen om de onderdelen online te bestellen, Heerhugowaard is voor mij niet naast de deur.
Bedankt zover.

Met vriendelijke groet

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 06 nov 2013, 22:04

Als je niet naar Heerhugowaard kunt komen, zou ik even mailen naar info@pantin.nl voor een complete externe ontstekingsset met handleiding.

Beste is om ook de condensator extern te plaatsen.

Zodoende heb je in ieder geval het ontstekingsgedeelte op orde. En gezien de natte bougie krijgt je bougie in ieder geval brandstof. En brandstof met een goede vonk betekent : PANG.

Gr. Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door Harrie » 06 nov 2013, 23:48

manus schreef:Gelukkig heb ik nog niets gekocht, ik ga dan maar een externe bobine monteren en een nieuwe condensator op de oude plaats.
Ik ga wel proberen om de onderdelen online te bestellen, Heerhugowaard is voor mij niet naast de deur.
Bedankt zover.
Met vriendelijke groet
Voor mij is Heerhugowaard ook niet naast de deur, maar ik sta er wel als standhouder. Toch ben ik ooit met een forumlid midden in de winter over besneeuwde wegen afgereist naar Parijs om daar een berg onderdelen te scoren. Kijk die afstand maakt niks uit als je iets vindt; trouwens een lange rit maken met goede vrienden is geen straf en kan erg gezellig zijn. Nou behoren die vriend en ik wel toch tot de fanatiekste mobyletterijders.
Groet,
Harrie

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door AGB » 07 nov 2013, 00:42

En dat daar nog veel mensen bij mogen komen :D

Plaats reactie