vastloper
vastloper
Zondag met het mooie weer een ronde gereden met mijn spr50.
na ongeveer een 65 km gereden te hebben hield hij even in en verder geen probleem tot enkele kilometers verder een vastloper op volle snelheid.
Ik stond direkt stil.
Vandaag de motor opengegooid en de piston er met een houten blok en hamer er moeten uitkloppen.
Het resultaat een afgebroken zuigerveer die dan terecht gekomen is tussen cilinder en uitlaatpoort de cilinder naar de haaien.
Aan wat kan de oorzaak ligggen ?
Ik smeer 1 op 30 dus vet genoeg.
Is na de vastloper de krukas nog bruikbaar of heeft deze ook een opdoffer gehad?
Gr Polle
na ongeveer een 65 km gereden te hebben hield hij even in en verder geen probleem tot enkele kilometers verder een vastloper op volle snelheid.
Ik stond direkt stil.
Vandaag de motor opengegooid en de piston er met een houten blok en hamer er moeten uitkloppen.
Het resultaat een afgebroken zuigerveer die dan terecht gekomen is tussen cilinder en uitlaatpoort de cilinder naar de haaien.
Aan wat kan de oorzaak ligggen ?
Ik smeer 1 op 30 dus vet genoeg.
Is na de vastloper de krukas nog bruikbaar of heeft deze ook een opdoffer gehad?
Gr Polle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
- Locatie: Arendonk (B)
Re: vastloper
Beste Polle,
Balen zeg.
Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met een gebroken zuigerveer, het is wel eens voorgekomen maar geen schade aan de cilinder.
het is ook maar net waar hij breekt , als hij ter hoogte van een spoelpoort, uit- of inlaatpoort breekt blijft hij haken en heb je prijs.
Ik heb ook wel eens vastlopers gehad, maar nooit problemen met de krukas achteraf, waarschijnlijk kun je deze dus gewoon nog gebruiken.
Door de vastloper leidt hij niet zoveel, de zuiger naar beneden tikken met een houten stok en hamer is er wel wat minder goed voor, maar je hebt geen andere keuze.
Ik zou de krukas gewoon laten zitten, waarschijnlijk is er niets mee aan de hand.
Groeten,
Roelant.
Balen zeg.
Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met een gebroken zuigerveer, het is wel eens voorgekomen maar geen schade aan de cilinder.
het is ook maar net waar hij breekt , als hij ter hoogte van een spoelpoort, uit- of inlaatpoort breekt blijft hij haken en heb je prijs.
Ik heb ook wel eens vastlopers gehad, maar nooit problemen met de krukas achteraf, waarschijnlijk kun je deze dus gewoon nog gebruiken.
Door de vastloper leidt hij niet zoveel, de zuiger naar beneden tikken met een houten stok en hamer is er wel wat minder goed voor, maar je hebt geen andere keuze.
Ik zou de krukas gewoon laten zitten, waarschijnlijk is er niets mee aan de hand.
Groeten,
Roelant.
Re: vastloper
Ai, wat een tegenvaller! Ziet ernaar uit, dat het inderdaad een enorme klap is geweest. Bij zoveel geweld is de kans wel groot, dat krukas en drijfstang ook beschadigd zijn.Balen Polle en dat op zo'n mooie dag. Groet en sterkte, Joost.
Re: vastloper
twee antwoorden tegelijk en twee verschillende meningen. schiet je ook niet veel mee op, Polle! Nog meer meningen?
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
- Locatie: Arendonk (B)
Re: vastloper
Valt best mee, krijgt wel een tik maar waarschijnlijk blokkeert het wiel niet eens omdat de de koppeling doorslipt.MobyJoost schreef:Ai, wat een tegenvaller! Ziet ernaar uit, dat het inderdaad een enorme klap is geweest. Bij zoveel geweld is de kans wel groot, dat krukas en drijfstang ook beschadigd zijn.Balen Polle en dat op zo'n mooie dag. Groet en sterkte, Joost.
Het naar beneden tikken van de zuiger geeft de grootste klappen, maar in de praktijk heb ik er nooit problemen mee ondervonden.
Alles bij elkaar heb ik 1x een krukas naar de vaantjes gehad en wel 20-30 vastlopers en/of aanlopers, nieuwe cilinder en zuiger erop en het reed weer probleemloos.
Groeten,
Roelant.
Re: vastloper
Dan moet ik buigen! Zoveel pech heb ik nog niet verzameld.
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
- Locatie: Arendonk (B)
Re: vastloper
Pech?MobyJoost schreef:Dan moet ik buigen! Zoveel pech heb ik nog niet verzameld.
Nee hoor, gewoon altijd het uiterste uit de brommer willen krijgen totdat het kapot ging.
Over de 40 brommers gehad, en nooit orgineel, 2 jaar op een 110 cc gereden,...tsjaa, dan wil het op een gegeven moment wel eens kapot gaan.
Groeten,
Roelant.
Re: vastloper
Hoi, heb pas geleden ook een totale vastloper gehad met mijn moby, ook na de winter uit schuurtje gehaald en wilde een eindje toeren km of 20. Na 15 km hoorde ik een soort sis en een metaal schraapje en eindje verder stond ik van vol gas plots stil. vast helemaal vast, zuiger vast geen beweging meer in te krijgen. Daar ging mijn afspraak.Gelukkig kun je de moby op fiets stand zetten. Later op de dag wilde ik toch terug naar huis en heb wat gewiebeld en gewrikt aan de poeli en toen heb ik geluk gehad dat zuiger en veer hierdoor los kwam en dat stukje veer zich eruit werkte. Heb de moby weer kunnen starten uit de dood opgestaan? Ben toen met 15 km per uur naar huis gereden en dat ging van prrrrrtrrr prr trrr gerammel van lagers die niet meer willen. Wat een held is die moby brengt me zo ziek dat ie is toch nog naar huis. Nu staat ie al een maandje al weer in de schuur in afwachting voor opname voor een totale beurt.
Nu heb ik gelukkig een nieuw cilindertje voor hem met zuiger, En mischien ook nog wel lagertjes met nieuw 2dehands krukasje.
Groet Vincent
Nu heb ik gelukkig een nieuw cilindertje voor hem met zuiger, En mischien ook nog wel lagertjes met nieuw 2dehands krukasje.
Groet Vincent
Re: vastloper
Forumleden,
Vreemd, vanaf begin jaren 90 toen ik weer aan mijn oude hobby begon hadden we nooit last van vastlopers.
De laatste jaren lijkt het wel of het steeds vaker voorkomt. Is het de benzine? Smeren we soms te schraal?
Zijn de oude - nieuwe - onderdelen misschien toch verouderd? Vergen wij te veel van die 50cc-tjes alsof het een moderne
automotor is? Mijn brommers worden ook vaak zwaar belast, maar ik zorg voor voldoende smering. Als extra veiligheid gebruik ik
ook nog TSL voor verbetering van de noodloopeigenschappen. Een "vastloper" heb ik alleen ooit gehad toen ik bij een brommer de zuigerveren
vernieuwd had en verzuimd had om ruimte tussen de uiteinden te controleren.
Als de uiteinden van een zuigerveer tegen elkaar liggen, kan deze niet meer bewegen en koekt het hele zaakje vast.
Ik pas meestal een opening van 0,2mm toe.
Groet,
Harrie
Vreemd, vanaf begin jaren 90 toen ik weer aan mijn oude hobby begon hadden we nooit last van vastlopers.
De laatste jaren lijkt het wel of het steeds vaker voorkomt. Is het de benzine? Smeren we soms te schraal?
Zijn de oude - nieuwe - onderdelen misschien toch verouderd? Vergen wij te veel van die 50cc-tjes alsof het een moderne
automotor is? Mijn brommers worden ook vaak zwaar belast, maar ik zorg voor voldoende smering. Als extra veiligheid gebruik ik
ook nog TSL voor verbetering van de noodloopeigenschappen. Een "vastloper" heb ik alleen ooit gehad toen ik bij een brommer de zuigerveren
vernieuwd had en verzuimd had om ruimte tussen de uiteinden te controleren.
Als de uiteinden van een zuigerveer tegen elkaar liggen, kan deze niet meer bewegen en koekt het hele zaakje vast.
Ik pas meestal een opening van 0,2mm toe.
Groet,
Harrie
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
- Locatie: Arendonk (B)
Re: vastloper
Een nieuwe 2dehands krukas?Vindapp schreef: met nieuw 2dehands krukasje.
Ps, waarschijnlijk rammelen je lagers niet, maar zijn het de zuigerveren of de delen die er nog van over zijn.
Groeten,
Roelant.
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
- Locatie: Arendonk (B)
Re: vastloper
Beste Harrie,Harrie schreef: Als de uiteinden van een zuigerveer tegen elkaar liggen, kan deze niet meer bewegen en koekt het hele zaakje vast.
Ik pas meestal een opening van 0,2mm toe.
Dit is toch niet een oorzaak voor een vastloper, hooguit voor compressieverlies, toch?
En wat is TSL?
Groeten,
Roelant.
Re: vastloper
Die geringe zuigerveerspeling zorgde er wel voor dat de boel dichtgesmeerd werd en de wrijving opliep; er was geen schade zoals bij Polle.Combinette schreef:Dit is toch niet een oorzaak voor een vastloper, hooguit voor compressieverlies, toch?Harrie schreef: Als de uiteinden van een zuigerveer tegen elkaar liggen, kan deze niet meer bewegen en koekt het hele zaakje vast.
Ik pas meestal een opening van 0,2mm toe.
En wat is TSL?
Groeten,
Roelant.
Bij Polle is breuk in het spel.
TSL is een smeerproduct dat ik vaak toepas voor zware omstandigheden en hoge temperaturen.
http://www.tsl-allstar.nl/
TSL leidt tot verlaging van de wrijving.
Groet,
Harrie