Viertakten ondanks kleinere sproeier

HertogJan
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 aug 2012, 13:02
Locatie: Zeist

Viertakten ondanks kleinere sproeier

Ongelezen bericht door HertogJan » 26 aug 2012, 19:14

Mijn Moby gaat op topsnelheid anders lopen. Ik ben na enig zoekwerk op dit forum erachter dat dit viertakten is en waarschijnlijk door een te rijk mengsel ontstaat en er waarschijnlijk een kleinere sproeier in moet.

Ik heb bij Leertouwer in Soest 2 kleinere sproeiers gehaald, nl 78 en 76, maar dit helpt helaas niet. Nu wil ik graag nog kleiner proberen, maar Leertouwer heeft geen kleinere sproeiers dan 76. Ook gisteren op de beurs in Barneveld heb ik niets kunnen vinden en online zie ik eigenlijk ook de goede niet.

Is er misschien een manier om de luchttoevoer te verhogen om zo het mengsel te verbeteren? In het luchtfilter zit enkel een gaasje dus dat lijkt me al vrij open?

Alvast bedankt

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Viertakten ondanks kleinere sproeier

Ongelezen bericht door Polle » 26 aug 2012, 20:38

Hallo Probeer eens even zonder luchtfilter.
eens proberen of hij dan goed rijd.
Saat de ontsteking juist?

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Viertakten ondanks kleinere sproeier

Ongelezen bericht door Franky » 26 aug 2012, 21:12

Andere mogen mij corrigeren over wat ik nu ga posten....
Ik ben een tijdje terug ook druk bezig geweest met mijn carb en de afstelling. Tot mijn stomme verbazing kreeg ik het 4-takten effect ook als ik ging rijden met een te kleine sproeier. Is andere mensen dit ook al eens opgevallen? Ik vond het maar raar.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Viertakten ondanks kleinere sproeier

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 26 aug 2012, 21:18

Er zijn maar drie maten sproeier: 76, 78 en 80. En 76 is meestal te klein.

Wat is de kleur van je bougie ? Als de kleur donker is , is je mengsel te rijk, neigt de kleur naar wit dan is je mngsel te arm.

Zie ook : http://www.fs1forum.com/Bougies.html

Wellicht helpt een warmere bougie. Welke bougie heb je er nu in ?

Gr. Joop

brittjan
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 nov 2011, 10:36
Locatie: Eksel (België)
Contacteer:

Re: Viertakten ondanks kleinere sproeier

Ongelezen bericht door brittjan » 26 aug 2012, 21:31

Ik had dit probleem bij een vervuilde diffusor.
Deze even zuiver maken;)

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Viertakten ondanks kleinere sproeier

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 26 aug 2012, 21:41

Diffuseur zit onder de gasschuif.

Woon je bij Leertouwer in de buurt ? ik namelijk wel, zouden we even kunnen kijken. Je woonplaats heb je bij je Forumprofiel niet vermeld. Gr. Joop

HertogJan
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 aug 2012, 13:02
Locatie: Zeist

Re: Viertakten ondanks kleinere sproeier

Ongelezen bericht door HertogJan » 26 aug 2012, 21:52

Iedereen alvast bedankt voor de reacties.

Ik heb dus alledrie de maten sproeier begrijp ik, misschien dan juist eens een grotere proberen.
Rijden zonder luchtfilter ga ik ook eens proberen (morgen maar doen ivm overlast :D ), net als de diffusor (en gehele carburateur gelijk) reinigen.

Woonplaats heb ik zojuist bijgewerkt, woon dus in Zeist.

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Viertakten ondanks kleinere sproeier

Ongelezen bericht door peterl » 27 aug 2012, 17:33

Viertakten komt door een overschot aan brandstof in het hoge toerengebied 3/4 gas tot 1/1 . Maar als de carburateur grondig gereinigd is en ook de mengbuis met de kleine luchtgaatjes kontroleer dan eens de vlotterhoogte , want alle andere afstellingen zijn hiervan afhankelijk. Sommige vlotter kan je verschuiven (wit kunststof) naar beneden armer mengsel , naar boven rijker mengsel.
Ik vermoed dat hij naar beneden moet , doe dit eens 2 mm en ga 5 km proefrijden.Viertakt hij nog dan vlotter weer 2 mm naar beneden . Viertakt hij niet meer dan met kleine messingringetjes de vlotter verzwaren om het brandstof niveau te verhogen.
succes er mee.

m.vr.groet Peterl

HertogJan
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 aug 2012, 13:02
Locatie: Zeist

Re: Viertakten ondanks kleinere sproeier

Ongelezen bericht door HertogJan » 27 aug 2012, 20:16

Ik heb een koperen vlotter, en die is niet te verschuiven. Ik ben nu bezig met de carb. schoon te maken en de diffuser.
Op de diffuser staat het cijfer 2, is dit misschien nog belangrijk???

HertogJan
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 aug 2012, 13:02
Locatie: Zeist

Re: Viertakten ondanks kleinere sproeier

Ongelezen bericht door HertogJan » 27 aug 2012, 21:38

Ik heb inmiddels een grotere sproeier geprobeerd (78) maar dit maakte het veel erger, met sproeier (76) ZONDER luchtfilter liep ie opeens vele malen beter!!!
Hij had een hogere topsnelheid en het viertakten was grotendeels weg.

Maar wat nu? rondrijden zonder filter is ook geen optie. Ik ga maar eens kijken voor zo'n verstelbare vlotter denk ik.

Is er misschien een manier om je luchttoevoer te vergroten door het luchtfilter aan te passen zonder dat je brommer gelijk als een straaljager klinkt?

Bougie is een b7hs, en is aardig donker van kleur, maar was niet nat.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Viertakten ondanks kleinere sproeier

Ongelezen bericht door Harrie » 27 aug 2012, 22:15

HertogJan schreef:Ik heb een koperen vlotter, en die is niet te verschuiven. Ik ben nu bezig met de carb. schoon te maken en de diffuser.
Op de diffuser staat het cijfer 2, is dit misschien nog belangrijk???
Als je de naald verhit laat het soldeer los en kun je de vlotternaald verschuiven. Daarna weer dichtsolderen.
Maak de luchtfilterkap en gaasje ook goed schoon.
Groet,
Harrie

HertogJan
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 aug 2012, 13:02
Locatie: Zeist

Re: Viertakten ondanks kleinere sproeier

Ongelezen bericht door HertogJan » 27 aug 2012, 22:46

Harrie schreef:
HertogJan schreef:Ik heb een koperen vlotter, en die is niet te verschuiven. Ik ben nu bezig met de carb. schoon te maken en de diffuser.
Op de diffuser staat het cijfer 2, is dit misschien nog belangrijk???
Als je de naald verhit laat het soldeer los en kun je de vlotternaald verschuiven. Daarna weer dichtsolderen.
Maak de luchtfilterkap en gaasje ook goed schoon.
Groet,
Harrie
Dank je wel voor de tip Harrie, maar ik denk dat ik morgen voor een verstelbare vlotter op pad ga, omdat ik begrijp dat ik em misschien wel een paar keer moet verstellen.

Zitten er eigenlijk voor/nadelen aan een koperen vlotter tegenover een kunststof exemplaar? Misschien dat ik de koperen dan beter kan aanpassen als ik de goede afstelling heb gevonden met een verstelbare.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Viertakten ondanks kleinere sproeier

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 27 aug 2012, 22:53

voor je van alles uitprobeert, zou ik eerst bougie B5HS monteren. ik denk dat het dan is opgelost. Joop

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Viertakten ondanks kleinere sproeier

Ongelezen bericht door ruudk » 27 aug 2012, 23:14

Kan het viertakten echt verholpen kunnen worden door een warmere bougie toe te passen, Joop? Ik kan het me bijna niet voorstellen, maar ik geloof direct dat je uit ervaring spreekt. Ik begrijp het (nog) niet, maar ik ben benieuwd als Hertog Jan het geprobeerd heeft, wat zijn bevindingen zijn.
M. vr. gr. Ruud

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Viertakten ondanks kleinere sproeier

Ongelezen bericht door peterl » 28 aug 2012, 00:10

Er zijn vlotters met 7 mm en met 9 mm hoogte. 7mm geeft dus een armer mengsel want de onderdruk moet groter zijn om brandstof in de venturi te trekken.

Peterl

HertogJan
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 aug 2012, 13:02
Locatie: Zeist

Re: Viertakten ondanks kleinere sproeier

Ongelezen bericht door HertogJan » 28 aug 2012, 16:49

Vandaag de aanbevolen bougie gehaald, maar ook dat hielp niet...

Leertouwer had geen verstelbare vlotters en ook geen andere die lager zitten, dus moet ik van de week maar eens proberen om een vlottertje om te solderen.

Wel heb ik een ander carburateurtje nu, en daarmee loopt ie als een zonnetje, met sproeier 80!! Het enige probleem is nu dat ie nu echt niet harder loopt dan 30 km/u. de doorlaat van deze is een stuk kleiner dan die van die andere.
Het belangrijkste is dat ie nu prima rijdt, maar had toch graag die andere werkend gehad omdat ie dan net wat harder loopt.

Hij hoeft echt niet keihard te gaan maar rond de 45 zou wel lekker zijn, zeker omdat je toch op de weg moet rijden op veel plekken, en als je dan 30 rijd word je dat niet altijd in dank afgenomen.

Ik wil iedereen nog even bedanken voor het meedenken en alle goede adviezen, echt super!!!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Viertakten ondanks kleinere sproeier

Ongelezen bericht door Franky » 28 aug 2012, 17:58

Kleine tip omtrent rijden in NL.
Als je bromfiets niet binnen circa 15 a 20 sec accelereert na 60 km/h, niet op de weg rijden. Of je moet in een gebied rijden waar men erg netjes is. Ik heb ondertussen 50 000km gereden op bromfietsen. Veelal in en rondom Arnhem. Ik rij met mijn mobylette zelden nog op de weg. Praktisch altijd fietspad. Of het nou mag of niet. Uiteindelijk gaat het over veiligheid. En dat is het hogere doel van regels.

HertogJan
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 aug 2012, 13:02
Locatie: Zeist

Re: Viertakten ondanks kleinere sproeier

Ongelezen bericht door HertogJan » 29 aug 2012, 16:09

Ben ik met je eens Franky, laten we het hopen dat oom agent dat ook is... Ik hoop maar op wat meer begrip omdat het om een oldtimer gaat en ik er verantwoord mee rij, in tegenstelling tot de laagvliegende scooters.

Inmiddels heb ik mijn brommertje rond de 45 km/u gekregen, ik heb de gaskabel vervangen enz. Hou het maar op onwetendheid en beginnerspech.... :D
Vind ik ook snel zat eigenlijk...

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Viertakten ondanks kleinere sproeier

Ongelezen bericht door peterl » 30 aug 2012, 01:02

na het lezen van alle op- en aanmerkingen blijft over het niet reageren op de remluchtregeling. Demonteer de carburateur en tik ook de mengbuis uit het carburateurhuis en laat alles ultra soon reinigen. Controleer de kleine gaatjes in de mengbuis. Monteerde mengbuis met de afgeplatte kant naar de motor.
Volgens mij moet hij het dan goed doen.

Peterl.

Plaats reactie