mobylette 40.... startproblemen

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: mobylette 40.... startproblemen

Ongelezen bericht door Franky » 24 jun 2013, 16:29

Hmm 35 km/h. Dat kan nog wel heel wat beter hoor ;) Je hebt nog wat sleutelwerk te gaan :)

Er valt mij nog iets op. De foto met de restjes van jou lager. Waar is het vet? Als bij mij mijn lager in de soep zou lopen zou je de lager resten terug kunnen vinden in een grote klodder kogellagervet. Rij jij soms ongesmeerd rond? :shock:

Dat 4-takten. Dat is een lastige. Maak eens een foto van je carburateur op je blokje.

Gebruikersavatar
JonathanC
Berichten: 217
Lid geworden op: 28 apr 2013, 13:43
Locatie: Sint -Truiden

Re: mobylette 40.... startproblemen

Ongelezen bericht door JonathanC » 24 jun 2013, 17:48

MobyJoost schreef:Dat motortje klinkt helemaal niet slecht hoor. Welke bougie zit er nu in?
NGK B8HS

maar ik heb nog een NGK B7HS ook liggen... 8-)

Gebruikersavatar
JonathanC
Berichten: 217
Lid geworden op: 28 apr 2013, 13:43
Locatie: Sint -Truiden

Re: mobylette 40.... startproblemen

Ongelezen bericht door JonathanC » 24 jun 2013, 17:54

Franky schreef:Hmm 35 km/h. Dat kan nog wel heel wat beter hoor ;) Je hebt nog wat sleutelwerk te gaan :)

Er valt mij nog iets op. De foto met de restjes van jou lager. Waar is het vet? Als bij mij mijn lager in de soep zou lopen zou je de lager resten terug kunnen vinden in een grote klodder kogellagervet. Rij jij soms ongesmeerd rond? :shock:

Dat 4-takten. Dat is een lastige. Maak eens een foto van je carburateur op je blokje.

wat is de standaard snelheid van de moby's als deze goed rijd en standaard is?

komt de smering van die lagers niet van de smeernippel die op de as gemonteerd is? :? of dient deze enkel voor de lagers van de trapas te smeren...

dan ga ik daar eens een laagje opdoen , ik heb hier nog industrieel kogellagervet liggen dus das ideaal als dit apart dient gesmeerd e worden.. 8-)

dat 4takten : als het de mengeling van lucht en naft is die niet ideaal is dan zou ik best gewoon direct de nieuwe carburateur monteren...
ik ga sffs het blokje demonteren want ga de silent blocs vervangen...
Moeten deze nu gewoon gelijk de vorige staan? qua afstand links -rechts :?: :?:

foto van blokje met carburateur volgt!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: mobylette 40.... startproblemen

Ongelezen bericht door Franky » 24 jun 2013, 19:54

Snelheid. Ik zou zeggen dat 45km/h zeker haalbaar is op een vlakke weg zonder wind.

Smering voor je snaarschijf komt inderdaad via die smeernippel. Zorg er wel voor dat je het kanaal eerst doorspuit met nieuw vet voor je de snaarschijf monteert. Eerst even die oude troep eruit ;) Je trappers worden niet gesmeerd door dit kanaal.

Je kan inderdaad zo een nieuwe carb monteren en zien of dat helpt. Het probleem wordt veroorzaakt door de carb dus tja, die kan je dan ook volledig vervangen. Gooi de oude niet weg ;) Want de problemen zijn echt wel oplosbaar :) Ik vind de carb vervangen dan ook wat radicaal. Maar ach, als je er toch eentje hebt liggen hè.

Cilentlagers moeten zeker gelijk staan met de stand van de vorige! Ze bepalen de uitlijning van je blok. Kijk ook meteen of je afstandbussen tussen cilentlager en blok de juiste lengte hebben. Je cilentlagers moeten niet extra onder spanning staan als je motorblok gemonteerd is omdat je afstandsbussen te kort zijn.

Heb je een goede tool om die cilentlagers eruit te halen? Je zal niet de eerste zijn die zijn frame krom trekt omdat hij niet het juiste gereedschap heeft.

Gebruikersavatar
JonathanC
Berichten: 217
Lid geworden op: 28 apr 2013, 13:43
Locatie: Sint -Truiden

motorblok silentblocs vervangen

Ongelezen bericht door JonathanC » 25 jun 2013, 00:25

Ik heb mij er weer tegen gesmeten en heb de silentblocs vervangen !

tsjonge tsjonge wat waren deze uitgeleurd! allereerst wat foto's :

IMAG0316.jpg
IMAG0317.jpg
IMAG0320.jpg
IMAG0318.jpg
IMAG0319.jpg

Dus heb het motortje afgehaald voor alle silentblocs te vervangen.

Ook ga ik het magneetvliegwiel weer demonteren zodat ik mijn provisoir kabeltje fantsoenlijk kan vastmaken ( toch maar een boutje gaan gebruiken denk ik voor in de toekomst )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
JonathanC
Berichten: 217
Lid geworden op: 28 apr 2013, 13:43
Locatie: Sint -Truiden

silentblocs vervangen

Ongelezen bericht door JonathanC » 25 jun 2013, 00:33

tijd voor de silentblocs :

1st die van de veer die de motor spant ( ik heb deze hier achter het uitstekend klemmetje gestoken zodat ik kon meten en een uitgangspositie had tov. mijn kader )
IMAG0321.jpg
IMAG0322.jpg
deze dan gedemonteerd en een beetje zuivergemaakt en geschuurd zodat deze toch er weer beter uitzagen
IMAG0323.jpg
(nog niet gekuist ;)

de kleine silentbloc zag er inderdaad een beetje scheef uit :roll:
na de montage van de nieuwe :
IMAG0328.jpg
en dan deze weer gemonteerd zoals weleer , normaal was dit goed...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
JonathanC
Berichten: 217
Lid geworden op: 28 apr 2013, 13:43
Locatie: Sint -Truiden

silentblocs ophanging motor

Ongelezen bericht door JonathanC » 25 jun 2013, 00:54

]Daarna de grote silentblocs demonteren :

deze waren echt verleten , het busje kwam zelf mee eruit
IMAG0326.jpg
IMAG0327.jpg
:shock: :roll:

Polle heeft mij zijn werktuig geleend om deze eruit en erin te passen

http://www.solex-motobecane.com/3-outil ... 7-1154.htm

Afbeelding

zo eentje , ik heb dan eerst ze eruit gepruld , dan zuivergemaakt , dan een beetje vet gedaan op de binnenkant en dan weer erin getrokken.

een paar keer opnieuw moeten beginnen omdat ik dacht dat ze scheef trokken maar deze corrigeren hun eigen hierin.

mooi hetzelfde gemonteerd gelijk de oude.

daarna wou ik het motortje terug erin plaatsen maar de silentblocs verschillen blijkbaar toch met de oude.... :roll:

het dan een beetje uitgelijnd zodat de riemoverbrening mooi in 1 lijn zit met de snaarschijf ( hij draait ook vlotter heb ik de indruk.. )

Na dit allemaal gemonteerd te hebben ben ik direct eens gaan testen en ik heb de indruk dat :

1 ) de motor vlotter draait en sneller aangaat 8-)
2) hij trekt beter op 8-)
3) hij heeft denk ik ook een hogere topsnelheid 8-)
4) de trillingen zijn grotendeels weg die je voelde op topsnelheid 8-)

nu nog de carburateur vervangen , de snaarschijfproblemen oplossen en dan kan dit schatje volgens mij veilig toeren :D :3D:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: mobylette 40.... startproblemen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 25 jun 2013, 08:06

En die B8HS eruit en een B6HS erin. Die B8 is veel te koud voor een standaard Mobylette.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: mobylette 40.... startproblemen

Ongelezen bericht door Polle » 25 jun 2013, 11:54

Hallo Jonathan

Jij noemt je moby schatje
Wat zeg je tegen je vriendin?
Opletten misschien word ze wel jaloers :lol: :lol: :lol:
Goe bezig

Gr Polle

Gebruikersavatar
JonathanC
Berichten: 217
Lid geworden op: 28 apr 2013, 13:43
Locatie: Sint -Truiden

Re: mobylette 40.... startproblemen

Ongelezen bericht door JonathanC » 25 jun 2013, 19:35

MobyJoost schreef:En die B8HS eruit en een B6HS erin. Die B8 is veel te koud voor een standaard Mobylette.

:?: :?: een B8HS is toch warmer dan een B6HS?

ik heb de warmtegraden opgezocht :

175 W175 W7 L-86, L-87Y,
L-7, L-7J
N-6, N-8, N-11Y,
N-12Y
B-6H, B-6HS,
B-6ES, BP-5ES
200 W200 W6 L-82 N-5, N-8Y BP-6HS,
BP-6ES

dus 175 tot 200 voor de 6

240 W240 W4 L-5 N-3, N-3G B-8HS, B-8ES
250 W250 W4 L-78, L-4J N-3, N-3G B-8HS, BP-8HS,


boven de 240 voor de 8



klopt dit? 8-)

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: mobylette 40.... startproblemen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 25 jun 2013, 19:50

Zou best kunnen. In ieder geval, wat betreft de NGK-code, je steekt een hoger nummer in een warmere motor (meer prestaties, meer hitte). Ik heb eeb 6 in m'n EEG en 's winters, als het echt koud is, gaat er zelfs een 5 in.

Gebruikersavatar
JonathanC
Berichten: 217
Lid geworden op: 28 apr 2013, 13:43
Locatie: Sint -Truiden

Re: mobylette 40.... startproblemen

Ongelezen bericht door JonathanC » 26 jun 2013, 00:04

Polle schreef:Hallo Jonathan

Jij noemt je moby schatje
Wat zeg je tegen je vriendin?
Opletten misschien word ze wel jaloers :lol: :lol: :lol:
Goe bezig

Gr Polle

Het is een schatje voor men schatje 8-)
tis de bedoeling dat we uiteindelijk samen kunnen gaan cruisen eh ( als mijn blauwe terug in elkaar steekt :roll: )
voorlopig is de rode voor haar en rijd ik mee met mijn Bravo :)

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: mobylette 40.... startproblemen

Ongelezen bericht door Polle » 26 jun 2013, 05:43

Hallo Jonathan

Leuk cadeau voor je vriendin
Wij rijden soms ook met het hele gezin op de moby's
Zeer leuk

Gr Polle

Gebruikersavatar
JonathanC
Berichten: 217
Lid geworden op: 28 apr 2013, 13:43
Locatie: Sint -Truiden

Re: mobylette 40.... startproblemen

Ongelezen bericht door JonathanC » 03 jul 2013, 23:08

Welke carburateurs passen er allemaal op dit type van brommertje?
merk ...
type...

als ik op topsnelheid rijd dan doet hij dit toch nog regelmatig en heb het volledige carb. vervangen...

Ik kan hem handstarten ( met de hand aan het magneetvliegwiel ) en / of is binnen een halve toer aan dus
ik veronderstel dan toch dat de ontsteking goed is afgeregeld :?:
De gaskabel heb ik ook vervangen en afgesteld en deze doet wat moet :roll:


:? What seems so be the problem officer? :?

Help me :!:
aub ;)

8-) 8-)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: mobylette 40.... startproblemen

Ongelezen bericht door Franky » 04 jul 2013, 17:23

Met welke sproeier rij je?

Handstarten? Ik heb ze dit op internet zien doen en ik vind het dood eng. Ik heb het 1x geprobeerd en ik ben blij dat mijn pols niet gebroken is :| Hoe doe je dit eigenlijk? Je blok vanuit het onderste dode punt een zwengel geven betekent sowieso dat je blok direct de andere kant op gaat draaien ivm de voorontsteking (en het feit dat je met je hand het blok niet snel genoeg kan ronddraaien).

Gebruikersavatar
JonathanC
Berichten: 217
Lid geworden op: 28 apr 2013, 13:43
Locatie: Sint -Truiden

Re: mobylette 40.... startproblemen

Ongelezen bericht door JonathanC » 04 jul 2013, 19:43

Ik zorg dat ik het magneetvliegwiel draai met de wijzers mee tot ik weerstand begin te voelen ( denk als hij compressie maakt...)

dan pak ik de gashendel met de andere hand en doe een snelle ( of toch poging tot snelle ) draai eraan en dan start hij ( het beste als ik al een beetje getourd heb en het blokje warm is )

Ook heb ik gemerkt dat starten door de decompressie veer te bewegen ( van je wegdraaien met mijn gashendel ) en dan gas geven dat deze dan veel sneller ( als in nog-niet-beginnen-trappen-en-ie-is-al-aan-sneller ) aan is :3D:


meestal toch ;)

Gebruikersavatar
JonathanC
Berichten: 217
Lid geworden op: 28 apr 2013, 13:43
Locatie: Sint -Truiden

denk dat het goed is nu :)

Ongelezen bericht door JonathanC » 10 jul 2013, 01:17

Vandaag bij Polle langsgeweest en weer super geholpen!

Heb na zijn tips de brommer weer onder handen genomen en verder getest :

4-takten :

Dit is gestopt ,
Ik heb de 12mm gurnter gemonteerd met het koppelstukje.
IMAG0356.jpg

De kapotte kap ( barst ) van de gurtner bewerkt zodat deze meer lucht kan trekken , heb er een nylon kous over getrokken voor de zekerheid :)
Filtertje tussen tank en carburateur.
Heb deze dan getest en de prestaties zijn super!
IMAG0358.jpg
Optrekken als hij toeren heeft gaat beter 8-)
topsnelheid heb ik zeker 10 per uur gewonnen 8-)
Motortje lijkt meer toeren te maken maar deze maakt een mooi zoemend geluid :3D:
De krukaslagers hoor je wel nog een beetje maar geen trillingen of iets dergeljks te bespeuren.

Hij rijd super!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door JonathanC op 12 jul 2013, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: mobylette 40.... startproblemen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 10 jul 2013, 03:03

Goed zo!

Plaats reactie