Viertakten?

NickdeVries
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 aug 2012, 14:08

Viertakten?

Ongelezen bericht door NickdeVries » 05 aug 2013, 19:56

Goedenavond dames en heren,

Ik heb een mooie Mobylette av56 die over het algemeen perfect loopt. Als ik ongeveer op 3/4 van mijn maximale capaciteit rijdt, hoor ik soms een lichte ratel. Hij houd niet in en rijd verder prima.
Kan het zijn dat dit viertakten is en is dat schadelijk voor de motor? Ik gebruik een 1:25 mengsmering.

Ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben.

Groet,

Nick

Gebruikersavatar
JonathanC
Berichten: 217
Lid geworden op: 28 apr 2013, 13:43
Locatie: Sint -Truiden

Re: Viertakten?

Ongelezen bericht door JonathanC » 06 aug 2013, 01:05

dat kan inderdaad viertakten zijn
hoe is dit op te lossen?

NickdeVries
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 aug 2012, 14:08

Re: Viertakten?

Ongelezen bericht door NickdeVries » 06 aug 2013, 06:02

Dag Jonathan,

Dat is inderdaad mijn vraag. ;)

Betekent dit dat er meer olie in mijn mengsmering moet, of juist minder? Of zijn er meer oorzaken die het viertakten veroorzaken?

Nick

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Viertakten?

Ongelezen bericht door Franky » 06 aug 2013, 08:44

Bij 4-takten houdt hij wel in en 4-takten gebeurd volgens mij voornamelijk op vol gas (andere mogen mij verbeteren).
4-takten heeft volgens mij niets met olie te maken maar met een slechte brandstof-lucht verhouding. Teveel brandstof t.o.v. lucht.
Er is hier vast wel iemand die je kan vertellen hoeveel olie er in moet. 1:25 is volgens mij veels te vet.

NickdeVries
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 aug 2012, 14:08

Re: Viertakten?

Ongelezen bericht door NickdeVries » 06 aug 2013, 08:49

Franky schreef:Bij 4-takten houdt hij wel in en 4-takten gebeurd volgens mij voornamelijk op vol gas (andere mogen mij verbeteren).
4-takten heeft volgens mij niets met olie te maken maar met een slechte brandstof-lucht verhouding. Teveel brandstof t.o.v. lucht.
Er is hier vast wel iemand die je kan vertellen hoeveel olie er in moet. 1:25 is volgens mij veels te vet.
Bedankt voor je antwoord!

Ik had al zoiets gelezen maar ik had begrepen dat het ging om de verhouding olie/benzine. Niet dus ;)

Wat zou het ratelen op hogere snelheid nog meer kunnen veroorzaken? Als ik 35 rijdt hoor is het geluid perfect. Als ik 45/50 ga rijden hoor ik een lichte ratel.

Gebruikersavatar
JonathanC
Berichten: 217
Lid geworden op: 28 apr 2013, 13:43
Locatie: Sint -Truiden

Re: Viertakten?

Ongelezen bericht door JonathanC » 07 aug 2013, 17:33

[quote="Franky"]Bij 4-takten houdt hij wel in en 4-takten gebeurd volgens mij voornamelijk op vol gas (andere mogen mij verbeteren).


dit heb ik ook , op pak 4/5de gas open rijd hij perfect en zonder pruttelen ,
als ik vollegas rijd dan 4takt hij als de motor nog koud is maar als ik dan een aantal km heb gereden dan is dit minder vaak...
ook zoals gezegd de luchtvochtigheid speel een rol...

maar hoe kunnen we dit dan nu gaan oplossen?

nieuwe sproeiers? en zo jaar waar bestellen?
carburateur luchtinlaatjes groter maken?
uitlaat?

....

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Viertakten?

Ongelezen bericht door Franky » 07 aug 2013, 20:44

Mits alles in orde is is dit op te lossen met een kleinere sproeier. Waar je die kan kopen weet ik zo niet. Probeer dit forum eens zou ik zeggen :P

Wat bedoel ik nou met alles in orde? Een helemaal schone carb die geen valse lucht trekt en waarbij de vlotter goed werkt.

Verder wil ik hier wel eens een discussie openen over de gevoeligheid van de plaatsing van de carb. Een mobylette carb kan roteren om zijn spruitstuk. Theoretisch gezien heeft dit invloed op je gasmengsel. Je vlotter niveau blijft immers constant maar je vloeistof nivo bij de sproeier dus niet. Dit omdat je sproeier niet in het midden van je vlotterbak zit maar er een flink stuk naast de vlotter zit. Bij mijn originele carb was dit een enorm probleem. Maar die carb had ook wat problemen met de vlotter dus echt bewijs heb ik hier niet voor.

Wat denkt men op dit forum hiervan? Als de invloed van het kantelen van de carb groot is dan is dat iets om aandacht aan te besteden. Dit heeft mogelijk meer invloed dan het veranderen van je sproeier!

Gebruikersavatar
JonathanC
Berichten: 217
Lid geworden op: 28 apr 2013, 13:43
Locatie: Sint -Truiden

Re: Viertakten?

Ongelezen bericht door JonathanC » 08 aug 2013, 00:33

Franky schreef:Mits alles in orde is is dit op te lossen met een kleinere sproeier. Waar je die kan kopen weet ik zo niet. Probeer dit forum eens zou ik zeggen :P

Wat bedoel ik nou met alles in orde? Een helemaal schone carb die geen valse lucht trekt en waarbij de vlotter goed werkt.

Verder wil ik hier wel eens een discussie openen over de gevoeligheid van de plaatsing van de carb. Een mobylette carb kan roteren om zijn spruitstuk. Theoretisch gezien heeft dit invloed op je gasmengsel. Je vlotter niveau blijft immers constant maar je vloeistof nivo bij de sproeier dus niet. Dit omdat je sproeier niet in het midden van je vlotterbak zit maar er een flink stuk naast de vlotter zit. Bij mijn originele carb was dit een enorm probleem. Maar die carb had ook wat problemen met de vlotter dus echt bewijs heb ik hier niet voor.

Wat denkt men op dit forum hiervan? Als de invloed van het kantelen van de carb groot is dan is dat iets om aandacht aan te besteden. Dit heeft mogelijk meer invloed dan het veranderen van je sproeier!

ik denk dat dit wel invloed heeft , als ik vollegas rijd en hij prutteld en ik kantel e moby naar rechts dan blijft hij dezelfde toeren maken maar stopt het frequent 4takten.
als ik dan terug gewoon recht ga rijden blijft hij goed rijden , alleen is dan de kans groter dat hij terug begint te pruttelen.
als ik naar links hel tijdens het rijden pak 80 graden dan gaat hij iets minder goed... :?
heb dit ook al getest door de carb ter verdraaien op zijn spruitstuk en dit beinvloedde naargelang je deze links of rechts draait de motor...

Dit is toch hoe ik het gemerkt heb 8-)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Viertakten?

Ongelezen bericht door Franky » 08 aug 2013, 08:47

Haha. Leuk! Dat komt inderdaad perfect overeen met wat ik zou voorspellen :)
Nou is het kantelen van je carb natuurlijk niet de oplossing. Dus ik zou eens op zoek gaan naar een kleinere sproeier. Vertel ook hier maar eens wat er nu in zit.
Als je gaat rommelen met sproeiers moet je er dus wel op letten dat je je carb op dezelfde manier weer terugzet (zelfde hoeveelheid kanteling) anders verander je meer dingen dan je sproeier en dan krijg je vreemde resultaten :)

Plaats reactie