Vario ratelt

bramdlaet
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 jun 2013, 14:54

Vario ratelt

Ongelezen bericht door bramdlaet » 07 jan 2014, 17:07

Hallo allemaal!

Sinds een maand geleden heb ik gemerkt dat mijn vario begon te ratelen bij snelheden rond de 40km/h en sneller. Ook als ik daarna afremde ratelde hij zeer hard. Wat ik heb waargenomen is dat het ratelen komt van de variateur die op z'n grootste stand blijft staan. als ik dan bruusk rem schiet hij meestal terug. Toch is dit niet altijd het geval en blijf ik dus op mn grootste 'versnelling' rijden bij snelheden als 20km/h waardoor het eeeeuuuuwen duurt voor ik terug op snelheid ben.

Nu heb ik gezien dat er 1 kogeltje van de vario dus blijft steken op zijn verste positie. Hoe kan ik dit oplossen zodat het niet meer gebeurd?
Moet ik de vario er af halen en openhalen? Moet ik heb gewoon toeren laten maken op de poot en er dan tussenin spuiten met olie?

Groeten,
Bram De Laet

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vario ratelt

Ongelezen bericht door Franky » 07 jan 2014, 17:46

Op wat voor een niveau wil je sleutelen? Natuurlijk kan je er een lading olie in spuiten op de hoop dat alles los komt. Maar is dat nou repareren? Niet echt hè. Gezien jou verhaal helpt het waarschijnlijk ook niet veel. Met geluk zit er enkel veel vuil in. Als je pech hebt is er schade aan de onderdelen.

De enige echt goede oplossing is natuurlijk het demonteren van de vario en de vario open maken. Dan alles reinigen en controleren op schade. Indien nodig onderdelen vervangen en dan alles netjes gesmeerd weer terug zetten. :) Als je dat doet zal je nog heel veel fijne kilometers kunnen rijden :)

bramdlaet
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 jun 2013, 14:54

Re: Vario ratelt

Ongelezen bericht door bramdlaet » 07 jan 2014, 19:40

Hmm ja dat zou inderdaad de beste oplossing zijn. Ik ga eerst eens proberen met olie (zodat ik de examen-periode doorkom). Als er echt schade zou zijn zou het probleem na een maandje rijden terugkomen denkik, niet?
En die kogeltjes in de vario, worden die normaal gesmeerd? Zo ja: met olie of met lager vet?

Groeten!
Bram

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vario ratelt

Ongelezen bericht door MobyJoost » 08 jan 2014, 10:47

Haal de v-snaar eraf, neem een penseeltje en bestrijk de kogels met wat vet. Smeer ook wat op de as, waar de bewegende pully-schijf over beweegt. Gebruik WEINIG vet (erg weinig). Je wil niet, dat het vet op de snaar terechtkomt.
En zoals Franky aangaf, het beste is demonteren, schoonmaken en smeren (weer; met weinig vet).

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vario ratelt

Ongelezen bericht door Franky » 08 jan 2014, 11:07

Ik moest even zoeken in de handboeken, maar ik heb iets gevonden.
"Smear a thin pellicle of grease over the ball race on the variator flange"
Een zeer dun laagje vet op de plaatsen waar de bal langs komt ;) Dat kan je alleen doen als alles uit elkaar is.

Edit: Joost was me voor :lol:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vario ratelt

Ongelezen bericht door Franky » 08 jan 2014, 11:30

Trouwens, heb je ooit eerder de variateur eraf gehaald en uit elkaar gehaald?
Zo niet, dan zou iemand eigenlijk een flink verhaal moeten typen over hoe je dat doet en wat voor een gereedschap je nodig hebt. Nog beter is om eerst bij iemand te gaan kijken die het kan. Zo heb ik eerst bij Joost meegekeken en daarna pas zelf het benodigde gereedschap verzameld/gemaakt.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vario ratelt

Ongelezen bericht door MobyJoost » 08 jan 2014, 14:22

Met een (dun) penseeltje, kan je wat vet op de kogels smeren, zonder de boel uit elkaar te halen. Wel de v-snaar eraf, de beweegbare schijf naar binnen duwen (richting carter), dan kan je bij de kogels.

bramdlaet
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 jun 2013, 14:54

Re: Vario ratelt

Ongelezen bericht door bramdlaet » 08 jan 2014, 18:04

Oke, zal ik doen, bedankt!

En ja Franky zelf ben ik daar geen professional in maar mijn buurman kan dit wel. :)
Die circlips gaan er ook zonder speciaal materiaal af hoor, duurt gewoon erg lang :D
Ik ga beginnen met gewoon wat vet aan te smeren, als het probleem terugkeert ga ik hem demonteren en nazien.

Bedankt!!

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vario ratelt

Ongelezen bericht door MobyJoost » 08 jan 2014, 19:46

Het probleem keert zeker terug. Het is een tijdelijke oplossing. De juiste echte oplossing is demontage en onderhoud.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vario ratelt

Ongelezen bericht door Franky » 08 jan 2014, 20:45

Mee eens. Er is maar 1 goede oplossing.
Die circlips los krijgen is vervelend ja. Maar dan ben je er nog niet. Je moet de vario ook nog uit elkaar halen. Daar heb ik ooit een tool voor gebouwd zodat ik hem in de bankschroef kan plaatsen. Dit is erg handig bij het losmaken van de grote moer en de vaste pulleyschijf :)

bramdlaet
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 jun 2013, 14:54

Re: Vario ratelt

Ongelezen bericht door bramdlaet » 08 jan 2014, 21:12

Ah oke, wij hebben daar iets voor denkik... Is da zoiets met een schroefdraad langs de binnenkant daar?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vario ratelt

Ongelezen bericht door Franky » 08 jan 2014, 21:34

Ehmm. Een moer is een moer :P En die pulley schijf is eigenlijk ook gewoon een grote moer. En als je die moer los wil maken, dan moet je de rest van de variateur vast houden. Anders draait die mee en komt de moer niet los ;) Vandaar een tool om de variateur vast te houden in de bankschroef. Ik kan wel een keer foto maken van dat ding :)
Let wel op. De moer is tegengestelde draad en de pulley is normale draad.

bramdlaet
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 jun 2013, 14:54

Re: Vario ratelt

Ongelezen bericht door bramdlaet » 08 jan 2014, 21:46

Ja dacht ik al... Ook nog een klein vraagje Franky:
Ik heb gezien dat jij een variateur hebt met een dellorto carburateur? Ikzelf heb een SHA 14/12 aangeschaft maar krijg deze er niet echt goedop gemonteerd, khad er een spruitstukje voor maar dat staat in een slechte richting, raakt dat groot wiel van de Vsnaar als hij naar beneden staat gericht. En als ik het spruitstukje op zn kop zet, komt de dellorto tegen de kader...
Heb jij dit probleem ook gehad? Want het lijkt me alsof die carbu er niet onder past als je vol gas zou geven...

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vario ratelt

Ongelezen bericht door Franky » 08 jan 2014, 22:35

Het is wel krap met die carb ja. Als je de foto zo ziet denk je dat hij inderdaad de grote snaarschijf in gaat.
Afbeelding

Echter, je motorblok draait om de bovenste bevestiging. Dat betekent dat de carb met name omhoog gaat en niet veel naar achter.

Afbeelding

De carb loopt overigens wel klem tegen je frame omdat de carb zo ver naar boven gaat. Ik heb destijds een langere V-snaar gemonteerd maar daar heb ik spijt van. Mijn V-snaar spanning is nu veel te laag. Dus ik wil het spruitstuk aan gaan passen zodat de carb lager staat waardoor ik weer terug kan naar de korte snaar. Overigens heb ik de gasbochtjes die uit de carb komen sowieso al aangepast want anders is de carb echt te hoog.

Plaats reactie