Mijn Mobylette loopt alleen de eerste meters mooi...

Thomasvddoel
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 jun 2014, 21:11

Mijn Mobylette loopt alleen de eerste meters mooi...

Ongelezen bericht door Thomasvddoel » 01 jul 2014, 11:47

Ik heb recent mijn Mobylette opgeknapt.

Sinds een aantal weken heb ik ook een kenteken en dus kan ik eindelijk legaal de weg op.

{A} De Mobylette loopt mooi stationair.
Op het moment dat ik ga rijden loopt hij ook als een zonnetje. Trekt snel op tot ongeveer 40 tot 45 km per uur.
Vervolgens voel ik na een meter of 200 a 300 dat hij afremt.

De motor loopt wat minder vlak en de snelheid valt terug naar circa 25 tot 30 km/u

Als ik stil ga staan valt de motor uit. Als ik hem vervolgens weer "aanfiets" en weer even stationair laat draaien dan begint het weer bij {A}.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen? En nog belangrijker, heeft er iemand een tip? Ik heb het idee dat ik iets niet helemaal goed heb afgesteld maar ik kan er zelf niet achter komen wat het is.

Hoor graag! Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Thomasvddoel op 06 aug 2014, 14:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Mijn mobylette loopt vooral de eerste 200 meter mooi

Ongelezen bericht door MobyJoost » 01 jul 2014, 12:04

Is de uitlaat schoongemaakt? Van binnen?

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Mijn mobylette loopt vooral de eerste 200 meter mooi

Ongelezen bericht door australman » 01 jul 2014, 12:52

Is het beluchtingsgaatje van de tankdop misschien verstopt?Of misschien een gedeeltelijk verstopte benzinekraan?

Hans

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Mijn mobylette loopt vooral de eerste 200 meter mooi

Ongelezen bericht door Franky » 01 jul 2014, 17:10

200 meter klinkt inderdaad als de afstand die je kan rijden met met de brandstofinhoud van je carb. De afstand is net even iets te kort om te roepen dat de ontsteking kaduuk is. Dus er is hoogst waarschijnlijk iets niet goed in de brandstofaanvoer. Vrij simpel te controleren allemaal
- Tankdop verstopt --> Als je rijdt met een losse tankdop zouden de klachten weg moeten zijn
- Benzine kraan loopt niet door --> even je benzineslang los halen en brandstof op de vloer laten lopen. Het zou goed door moeten stromen.

Daarnaast kan het filter in de carb nog verstopt zijn maar daarvoor moet je de carb loshalen.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Mijn mobylette loopt vooral de eerste 200 meter mooi

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 01 jul 2014, 18:12

Franky schreef:200 meter klinkt inderdaad als de afstand die je kan rijden met met de brandstofinhoud van je carb. De afstand is net even iets te kort om te roepen dat de ontsteking kaduuk is. Dus er is hoogst waarschijnlijk iets niet goed in de brandstofaanvoer. Vrij simpel te controleren allemaal
- Tankdop verstopt --> Als je rijdt met een losse tankdop zouden de klachten weg moeten zijn
- Benzine kraan loopt niet door --> even je benzineslang los halen en brandstof op de vloer laten lopen. Het zou goed door moeten stromen.

Daarnaast kan het filter in de carb nog verstopt zijn maar daarvoor moet je de carb loshalen.
Frank toch........ die benzine niet op de vloer laten lopen maar even opvangen in een flesje :lol:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Mijn mobylette loopt vooral de eerste 200 meter mooi

Ongelezen bericht door Franky » 01 jul 2014, 20:14

Detail :P

Thomasvddoel
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 jun 2014, 21:11

Re: Mijn mobylette loopt vooral de eerste 200 meter mooi

Ongelezen bericht door Thomasvddoel » 13 jul 2014, 19:59

Bedankt voor de tips! Helaas heeft het nog niet het gewenste resultaat.

Ik heb de uitlaat nog niet schoongemaakt. Deze is gelast. Hoe krijg ik die schoon van binnen? Volgens mij kan ik alleen via de twee openingen de uitlaat schoonmaken. Zou alleen me weten hoe dat moet. Heeft iemand een tip?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Mijn mobylette loopt vooral de eerste 200 meter mooi

Ongelezen bericht door Franky » 13 jul 2014, 20:05

Ach, daar zit het niet in hoor. Anders haalde je die 45km/h überhaupt niet. Ook niet voor heel even.
Het is een vreemde klacht. Ik blijf er toch bij dat er iets met de brandstof toevoer niet in orde is. Want dit klinkt toch niet als een ontstekingskwaal. Hoe schoon is je carb van binnen?

Thomasvddoel
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 jun 2014, 21:11

Re: Mijn mobylette loopt vooral de eerste 200 meter mooi

Ongelezen bericht door Thomasvddoel » 14 jul 2014, 09:43

Ik zal de carburateur nogmaals schoonmaken. Heb dat recent al gedaan, maar daarna is het laatste restje oude brandstof er doorheen gegaan. Mogelijk is er hierdoor toch weer wat vervuild.

Staat mijn andere vraag nog wel overeind. (ondanks dat het misschien niet helpt) Hoe maak ik mijn uitlaat goed schoon? Hij lijkt gelast, en daardoor niet demontabel. Wie heeft er een goede tip?

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Mijn mobylette loopt vooral de eerste 200 meter mooi

Ongelezen bericht door AGB » 14 jul 2014, 10:17

Hallo
Neem een sukje koperbuis wat in je boomachiene past dan een stuk remkabel van een fiets
Of zo maak een lus en doe de 2 uiteiden van de staalkabel in de kopren buisje en met een
Tang de buis plat knijpen zo dat de staalkabel vast komt te ziten,
De lus door het uitlaat pijpje doen , en de boormachiene aan zeten de lus draait dan rond
In de demer en slaat dan tegen de kandten aan en borstet zo het koolaansagh weg,
Als je de bocht uit de demper haald dan kun je een paar gatjes zien ziten die dicht of bijna
Dicht dan kan je die met een passede metaalboor met de hand weer los maken

Of de demper van binnen met een geemis middel ( gootsteen ondstoper ) schoon maken de demper goed af dichten
En op passen voor in ademen van dadampen en op passen voor brandwonden,

Alle maal al op vakantie ?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Mijn mobylette loopt vooral de eerste 200 meter mooi

Ongelezen bericht door Franky » 14 jul 2014, 17:38

Mechanisch schoon maken is tot op heden ook nog mijn advies. Ga de uitlaat niet schoon branden zoals veel mensen beweren. Door de hitte van de vlam en de waterdamp van de vlam gaat de uitlaat roesten bij het leven.

Peter
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mar 2013, 20:22

Re: Mijn mobylette loopt vooral de eerste 200 meter mooi

Ongelezen bericht door Peter » 16 jul 2014, 09:59

Is de stand van je vlotter naald wel goed het moet ongeveer 13 mm zijn vanaf de bovenkant waar het puntje aanzit.
Zitten aan het puntje geen bramen want dan blijft hij ook hangen.
Alleen kunststof vlotters zijn verstelbaar.
Je uitlaat moet je gewoon schoon branden ,eerst 150 cc benzine erin gooien en goed ronddraaien dat alles goed doordrenkt is met peut vervolgens de hens erin .
Als hij bloedheet is en nog een beetje brand vanaf de achterkant je compressor luchtpistool erin dan fikt hij helemaal schoon (dit rookt als een gek hoor)

Peter

Thomasvddoel
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 jun 2014, 21:11

Re: Mijn mobylette loopt vooral de eerste 200 meter mooi

Ongelezen bericht door Thomasvddoel » 28 jul 2014, 23:55

Ik heb de boel nogmaals schoongemaakt. Inclusief de tank en het benzinekraantje.
Daarnaast heb ik de vlotter goedgeplaatst. Deze bleek met de punt naar beneden, dus verkeerd om.

Resultaat is een mooi lopende motor. Afgelopen weekend de eerste 30 km gereden zonder problemen.

Maximale snelheid is 42 km per uur. De tunnel uit viel hij terug naar 20 km per uur.

Mijn vervolgvraag is dan ook;

Hoe kan ik zorgen dat de mobylette iets meer snelheid en iets meer power krijgt.
Zonder al te veel handelingen. Ben een beginnende brommerrijder/ sleutelaar.

Alvast bedankt!

Plaats reactie