Mobylette E.E.G. valt uit na tijdje rijden.

JoeriH
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jun 2014, 17:11

Mobylette E.E.G. valt uit na tijdje rijden.

Ongelezen bericht door JoeriH » 17 jul 2014, 14:08

Beste mobylette fanaten,

Ik zal mij als eerst even voorstellen.
Ik ben Joeri, de kleinzoon van Peter Roosenschoon (Donnie).

Nu het probleem:
Mijn grootmoeder zou graag af en toe op de mobylette willen rijden die mijn grootvader een aantal jaren geleden voor haar heeft opgeknapt. Zij durft dit echter niet omdat de brommer wel is uitvalt.
Ik ben toen een rondje gaan rijden om te kijken of ik het probleem kon vinden. Het viel mij op dat hij uitvalt wanneer je gas terug geeft (meestal, 1× viel hij plots uit na volgas rijden) . Mijn eerste idee was dat de decompressie af en toe meeging met de gaskabel en dat hij daardoor uitviel, maar ook zonder decompressiekabel valt de brommer uit.

Toen heb ik de carburateur, luchtfilter en bougie schoongemaakt. Ook dit maakt geen verschil.
Nou vond ik de bougie wat aan de lichte kant (lichtbruin-groen) hier kan ik echter niet uithalen dat de brommer er plots mee ophoud. Hij loopt prima en het voelt niet als lichte warmlopers. Al met al heb ik dus geen idee waar ik nog kan kijken.

De brommer start hierna wel maar moeilijk, na afkoelen start hij meteen.

Ik hoop dat iemand mij wijzer kan maken!

Gr,
JoeriH

P.s: Ik heb verder geen ervaring met mobylettes, (evt. Mobylette praat graag vertalen)

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Mobylette E.E.G. valt uit na tijdje rijden.

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 17 jul 2014, 14:38

Hallo Joeri,

Die brommer moet natuurlijk goed gaan rijden. Hopelijk komen we er op dit forum uit.

Zit de ontstekingsspoel onder het vliegwiel of heeft deze EEG een Bobine, vermoedelijk onder de stang boven de motor.

Vermoedelijke heb je nog ergens een ander bobine liggen of kun je die tijdelijk omruilen met een andere Moby om te testen of de bobine de boosdoener is.

Groet, Joop

JoeriH
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jun 2014, 17:11

Re: Mobylette E.E.G. valt uit na tijdje rijden.

Ongelezen bericht door JoeriH » 17 jul 2014, 15:11

Beste Joop,

Bedankt voor het meedenken!
Het gaat om een E.E.G. met interne bobine, ik neem aan dat deze ook te vervangen is?

Hoe verwijder ik het vliegwiel? Ik ga ervanuit dat ik de rechterschaal vast moet houden met een klemband om vervolgens de moer los te draaien?

Gr.
JoeriH

Edit:
Bij deze een foto van de ontsteking:
Afbeelding

De onderste spoel heeft mijn grootvader liggen. Maar ik beem aan dat de bovenste de ontstekingsspoel+bobine is? En op welke stand moeten de cp's?

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Mobylette E.E.G. valt uit na tijdje rijden.

Ongelezen bericht door Franky » 17 jul 2014, 16:45

Jawel, het is de zeer beruchte interne hoogspanningsspoel weer :lol: Gelukkig is dit allemaal oplosbaar :)
Op dit forum is er veel over geschreven. De korte samenvatting daarvan is dat je beter over kan stappen op een interne laagspanningsspoel in combinatie met een externe bobine. Ombouwsetjes worden door Harrie op dit forum aangeboden.

Hieronder staat de montage instructie voor de ombouwset. Dan kan je al even kijken :)
http://www.pantin.nl/fora/handleidingbobine2012.pdf

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Mobylette E.E.G. valt uit na tijdje rijden.

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 17 jul 2014, 16:59

JoeriH schreef:Beste Joop,

Bedankt voor het meedenken!
Het gaat om een E.E.G. met interne bobine, ik neem aan dat deze ook te vervangen is?

Hoe verwijder ik het vliegwiel? Ik ga ervanuit dat ik de rechterschaal vast moet houden met een klemband om vervolgens de moer los te draaien?

Gr.
JoeriH

Edit:
Bij deze een foto van de ontsteking:
[foto]

De onderste spoel heeft mijn grootvader liggen. Maar ik beem aan dat de bovenste de ontstekingsspoel+bobine is? En op welke stand moeten de cp's?

Bij voorbaat dank.
Klopt Joeri - ik denk dat Peter noig wel ergens een laagspannings voedingsspoel heeft liggen. Contact anders even Joram van dit forum, woont niet te ver bij jou vandaan en dan lossen jullie dat samen ongetwijfeld op ! Gr. Joop

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Mobylette E.E.G. valt uit na tijdje rijden.

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 17 jul 2014, 18:01

Correctie: hij heet Joran en niet joram wat ik schreef.

Ik heb vast een mail gestuurd, zie onder. Maar mail zelf ook nog even. groet, Joop


view-source:viewtopic.php?f=35&t=2478

Beste Joran,

Joeri, kleinkind van Donnie ( vooraanstaand lid van dit Forum maar helaas recent overleden ) wil een EEG, een van de vele brommers van Donnie , opknappen voor zijn moeder. Zijn moeder wil hiermee ter nagedachtenis aan Donnie mee gaan rijden.

Vermoedelijk is de hoogspanningsspoel achter het vliegwiel niet goed meer.
Daar moet dus een andere in of vervangen worden door een laagspanningsspoel met een externe bobine. Hij woont ook in Noord Holland. Kun jij hem helpen zodat die brommer weer snel en goed rijdt ?

Met dank en groet,

Joop

JoeriH
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jun 2014, 17:11

Re: Mobylette E.E.G. valt uit na tijdje rijden.

Ongelezen bericht door JoeriH » 18 jul 2014, 13:44

Allen bedankt voor de reactie's!

Ik zal Joran even mailen, bedankt voor de tip Joop!

Ik heb hier 2 spoelen liggen. Zijn dit de spoelen die ik nodig heb?

Afbeelding


Bij voorbaat dank.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Mobylette E.E.G. valt uit na tijdje rijden.

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 18 jul 2014, 14:39

Kan ik niet zien, zie slechts klein gedeelte spoel op foto.

Spoel met een pinnetje is ontstekingsspoel en zonder pinnetje is voedingsspoel en je kunt onder vliegwiel kijken en vergelijken. Gr. Joop

JoeriH
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jun 2014, 17:11

Re: Mobylette E.E.G. valt uit na tijdje rijden.

Ongelezen bericht door JoeriH » 18 jul 2014, 15:23

Beste Joop, ik heb even gekeken bij de andere mobylette die wel een externe bobine heeft. Het zijn helaas niet de juiste spoelen.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Mobylette E.E.G. valt uit na tijdje rijden.

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 18 jul 2014, 15:34

Voedingsspoel kun je kopen via info@pantin.nl. Succes!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Mobylette E.E.G. valt uit na tijdje rijden.

Ongelezen bericht door Franky » 18 jul 2014, 15:51

Ik ben benieuwd waar je dat aan kan zien.
De onderste van de twee spoelen doet zich erg voorkomen als een ontstekingsspoel. Mede ook vanwege het stekkertje en de manier waarop die verbogen is. Deze stekker zat overduidelijk op de contactpunten aangesloten. Dus, het is een ontstekingsspoel. Of nouja, iemand heeft hem daarvoor gebruikt :P
Desalniettemin gewoon nieuw spul kopen en niet oude troep proberen (al zijn deze spoelen niet heel erg gevoelig voor ouderdom). Gooi de oude spoelen overigens niet weg. Ze kunnen altijd opnieuw gewikkeld worden.

JoeriH
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jun 2014, 17:11

Re: Mobylette E.E.G. valt uit na tijdje rijden.

Ongelezen bericht door JoeriH » 18 jul 2014, 16:01

Ze zien er hetzelfde uit als de onderste spoel (ik neem aan dat dat een lichtspoel is?). De onstekingsspoel is een stuk dunner.
Ik zal ze even mailen, bedankt!

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Mobylette E.E.G. valt uit na tijdje rijden.

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 18 jul 2014, 18:48

Joeri, vermoedelijk kun je voorlopig rijden met een lichtspoel ter voeding bobine. Een echte voedingsspoel levert meer vermogen. Een bobine kun je het beste kopen van MobyJoost van dit Forum. Wellicht heeft hij ook een voedingsspoel. Contact hem en/of Henk van Kessel waarvan ik je al het mailadres heb gegeven.
Gr. Joop

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Mobylette E.E.G. valt uit na tijdje rijden.

Ongelezen bericht door brommerskieken » 18 jul 2014, 21:54

Joeri heb hier wel een spoel voor je kost niets jij bent zo goed bezig mail mij ander maar hoe wij dit op sturen of zo

Gr harold :lol:

JoeriH
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jun 2014, 17:11

Re: Mobylette E.E.G. valt uit na tijdje rijden.

Ongelezen bericht door JoeriH » 20 jul 2014, 21:50

Bedankt alle voor het meedenken!

Ik heb Harold een pb gestuurd.

Ik zal wanneer ik weer bij mijn grootmoeder ben de spoel meteen onder de brommer leggen en de resultaten hier posten.

P.s. Ik ben ook nog opzoek naar een vliegwielmoer (de moer met de vierkante binnenkant om het vliegwiel vast te zetten. Ik zal hier ook nog een apart gezocht-topic voor aanmaken.

Gr.
Joeri

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Mobylette E.E.G. valt uit na tijdje rijden.

Ongelezen bericht door brommerskieken » 20 jul 2014, 22:29

Die moer heb ik ook voor je

Gr harold

joran
Berichten: 522
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:25
Locatie: bergen nh

Re: Mobylette E.E.G. valt uit na tijdje rijden.

Ongelezen bericht door joran » 21 jul 2014, 21:35

Natuurlijk will ik helpen. Ik weet niet wanneer je tijd hebt maar ik Ben bijna de hele week beschikbaar. Die oude hoogspanningsspoel halen we er dan samen met je uit en vervangen deze. Stuur maar en pb wanneer je tijd hebt en dan gaan we er mee aan de slag.
Joran

Plaats reactie