Pagina 1 van 1

Trek de cilinderkopmoeren eens aan!

Geplaatst: 18 feb 2015, 23:43
door Harrie
Vandaag even een uurtje of wat lekker aan een EEG-tje gesleuteld dat amper startte en alleen wat pruttelgeluiden liet horen.
Na vervanging van de twijfelachtige bobine kregen we een geweldige vonk, maar er was totaal geen compressie.
Ik hoorde ergens iets sissen; dus demontage van de kop (5 minuten werk).
De oorzaak was direct duidelijk: de aluminium koppakking was doorgeslagen. Dit heb ik nog nooit meegemaakt bij de AV7 motor, maar het verbaasde me eigenlijk niets.
De moeren van de tapeinden, waarmee de cilinderkop vastzit, zaten wel erg los. Een nieuwe pakking er in en het motortje liep weer al een tierelier.
Vergeet dus niet aan het begin van het seizoen alle cilinderkopmoeren kruislings na te trekken.
16 - 20 Nm koppel is ongeveer de waarde.
Harrie

Re: Trek de cilinderkopmoeren eens aan!

Geplaatst: 19 feb 2015, 00:40
door MobyJoost
Wijze woorden, Harrie. En heb je de koppakking vervangen, trek dan de moeren nog eens na, als de motor goed op temperatuur is. En het is aan te raden, dit echt met een momentsleutel te doen. Doe je het op gevoel, dan is de kans, dat je de tapeinden uit het carter trekt (te veel kracht gebruikt), of de koppakking gaat lekken (te weinig kracht gebruikt) erg groot.

Re: Trek de cilinderkopmoeren eens aan!

Geplaatst: 19 feb 2015, 09:39
door mobydilz
Ja mijn AV3 motortje lekte ook langs alle kanten en dat had te maken met bovengenoemd probleem.
Ook natrekken is belangrijk. Bestaan er eigenlijk kleine momentsleutels voor dit werk?
Hoe ligt de verhouding mkg:nm
Met de wielmoeren van een bus is het makkelijk; met een stang van een meter
en mijn volle gewicht ca 75kg zit ik goed.

Bij een mobylette moet je met kortere hefbomen en een unster improviseren
en vooral van tevoren goed uitrekenen; hefboomlengte en aantal nm=hoeveel kg op de unster.

Vroeger deden we het altijd op het gevoel; je moest effe kracht zetten, maar niet voluit.

groet mobydilz

Re: Trek de cilinderkopmoeren eens aan!

Geplaatst: 19 feb 2015, 13:17
door Harrie
mobydilz schreef: A. Bestaan er eigenlijk kleine momentsleutels voor dit werk?
B. Hoe ligt de verhouding mkg:nm
C .Vroeger deden we het altijd op het gevoel; je moest effe kracht zetten, maar niet voluit.
groet mobydilz
A: Weet ik niet. Lijkt mij niet nodig.

B: Met kgf ben ik opgegroeid en pas op het einde van mijn studie ben ik met Newtons gaan rekenen. Voor oude rotten is een Newton zoiets als "de oude massa eenheid "ons".

Volgens Newton is F= m x a
Hierbij is F de kracht in Newton
m de massa in kg
a = versnelling in m/s2 In dit geval de zwaartekrachtersnelling 9,8m/s2

Populair gezegd is een Newton eentiende deel van een kgf.
20Nm is dus 2kgf met een hefboom van 1 meter of 10 kgf met een standaard sleutel 11.

C. Deze methode volg ik ook nog en werkt prima.


Harrie

Re: Trek de cilinderkopmoeren eens aan!

Geplaatst: 21 feb 2015, 21:00
door MobyJet
mobydilz schreef:Bestaan er eigenlijk kleine momentsleutels voor dit werk?
Ja, bij Yamaha werkt bijna iedereen ermee.
Je hebt bijvoorbeeld bij Lidl wel eens aanbiedingen hiervan. Zeker een aanrader!
Voor hoe vast hij zit, maar vooral dat hij de gelijke kracht heeft aan alle 4 de kanten, zodat hij nooit scheef zit.