av 3 van 1958
av 3 van 1958
hey
ik heb hier een av 3 van 1953.die een 7 jaar heeft stilgestaan.
heb ik toch aan de praat gekregen, en eens met gereden maar haal maar een snelheid van zo'n 15 km.
de moby start zeer goed,en draait heel mooi, maar zou toch wat sneller mogen vind ik.
hoe zou ik dit wat sneller kunnen maken.
Baloe
ik heb hier een av 3 van 1953.die een 7 jaar heeft stilgestaan.
heb ik toch aan de praat gekregen, en eens met gereden maar haal maar een snelheid van zo'n 15 km.
de moby start zeer goed,en draait heel mooi, maar zou toch wat sneller mogen vind ik.
hoe zou ik dit wat sneller kunnen maken.
Baloe
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: av 3 van 1958
Ik ben geen av3 expert, maar ik heb een sterk vermoede dat een av3 blokje echt wel wat vlotter hoort te lopen dan 15km/h. In andere woorden, je hebt de zaakjes nog niet goed voor elkaar.
Dus wat is er mis? Dat kunnen heel erg veel dingen zijn. Zo zou het niet soepel draaiende onderdelen kunnen zijn, ontsteking, compressie, verstopte uitlaat, etc etc.
Vertel maar eens wat er wel in orde is. Wat heb je al aangepakt? Dan kunnen de mensen hier wel wat suggesties geven waar je nog naar moet kijken.
Dus wat is er mis? Dat kunnen heel erg veel dingen zijn. Zo zou het niet soepel draaiende onderdelen kunnen zijn, ontsteking, compressie, verstopte uitlaat, etc etc.
Vertel maar eens wat er wel in orde is. Wat heb je al aangepakt? Dan kunnen de mensen hier wel wat suggesties geven waar je nog naar moet kijken.
Re: av 3 van 1958
Plus: echt schone carburateur inclusief schone verstuiver.Franky schreef:Ik ben geen av3 expert, maar ik heb een sterk vermoede dat een av3 blokje echt wel wat vlotter hoort te lopen dan 15km/h. In andere woorden, je hebt de zaakjes nog niet goed voor elkaar.
Dus wat is er mis? Dat kunnen heel erg veel dingen zijn. Zo zou het niet soepel draaiende onderdelen kunnen zijn, ontsteking, compressie, verstopte uitlaat, etc etc.
Vertel maar eens wat er wel in orde is. Wat heb je al aangepakt? Dan kunnen de mensen hier wel wat suggesties geven waar je nog naar moet kijken.
Re: av 3 van 1958
dit heb ik gisteren nog gedaan.
de uitlaatbuis losgedaan ,uit elkaar gedaan (3 delen) en eens uitgebrand met een gasbrandertje ,maar die zat toch niet vuil hoor.
compressie gemeten heb ik een 6,2 kg.
heb er mee gereden ,maar dit is nog hetzelde.
één maal trappen en die start.
(is nog eentje zonder stationair toerental (géén koppeling).
alvast bedankt voor de mail.
de uitlaatbuis losgedaan ,uit elkaar gedaan (3 delen) en eens uitgebrand met een gasbrandertje ,maar die zat toch niet vuil hoor.
compressie gemeten heb ik een 6,2 kg.
heb er mee gereden ,maar dit is nog hetzelde.
één maal trappen en die start.
(is nog eentje zonder stationair toerental (géén koppeling).
alvast bedankt voor de mail.
Re: av 3 van 1958
ik heb de cilinderkop er afgedaan en zie dat er géén dichting zit
V riem aanspannen??
V riem aanspannen??
Laatst gewijzigd door baloe op 09 mei 2015, 10:48, 2 keer totaal gewijzigd.
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: av 3 van 1958
Heb je de V-snaar spanning nog niet gecontroleerd dan?
Re: av 3 van 1958
heb die wel gecontroleerd , maar wat is de spanning??
ik denk dat de riem niet genoeg spant ,en zal eens proberen met een nieuwe riem.
al ziet er deze niet slecht uit.
ps men kan deze toch niet opspannen op de één of andere manier???
ik denk dat de riem niet genoeg spant ,en zal eens proberen met een nieuwe riem.
al ziet er deze niet slecht uit.
ps men kan deze toch niet opspannen op de één of andere manier???
Re: av 3 van 1958
Zolang de v snaar niet slipt, is dát niet de oorzaak. Waar de motor aan de onderkant aan het frame is bevestigd, de bout lossen en de onderkant van de motor naar voren duwen, tot je de snaar, midden tussen de poulies, 1cm omhoog en 1 cm omlaag kan bewegen. Dan weer vast zetten.
Re: av 3 van 1958
Bedankt Joost.
u hebt het juist.
ik heb de riem aangespannen, maar de snelheid is hetzelfde.
(wat is de snelheid van zo'n av 3 ,,???
u hebt het juist.
ik heb de riem aangespannen, maar de snelheid is hetzelfde.
(wat is de snelheid van zo'n av 3 ,,???
Re: av 3 van 1958
Mijn AV3 haalt ongeveer 35km per uur als het nauwelijks waait. Ik heb het idee, dat dat wel normaal is.
Bij tegenwind (windkracht 4-5 in het open veld) gaat het wel wat zachter, dan zo'n 25-28km/u.
Staat je gaskabel strak genoeg? (Dus trek je de gasschuif wel helemaal open?)
Groeten,
Ruud
Bij tegenwind (windkracht 4-5 in het open veld) gaat het wel wat zachter, dan zo'n 25-28km/u.
Staat je gaskabel strak genoeg? (Dus trek je de gasschuif wel helemaal open?)
Groeten,
Ruud
Re: av 3 van 1958
ja ruud ,
gas geven aan het stuur,en dan zien of ik nog kan gas kan bij geven met de kabel,aan de carb.heb ik gedaan.
dit is hetzelfde.
weet het ook niet meer hoor.
ps hoeveel toeren moet ik hebben volgas???(op de staander proberen)
gas geven aan het stuur,en dan zien of ik nog kan gas kan bij geven met de kabel,aan de carb.heb ik gedaan.
dit is hetzelfde.
weet het ook niet meer hoor.
ps hoeveel toeren moet ik hebben volgas???(op de staander proberen)
Re: av 3 van 1958
Ontsteking afgesteld?
Re: av 3 van 1958
hoeveel voorontsteking moet ik geven??
Re: av 3 van 1958
2,8 mm. Stel ook de contactpuntafstand en de bougie electroden af op 0,35/0,40 mm.
Re: av 3 van 1958
heb een voorontsteking van 1,5 mm
contaktpunten stonden goed
contaktpunten stonden goed
Re: av 3 van 1958
1,5 is niet goed voor AV3 motor. Ga naar 2,8.
Re: av 3 van 1958
Hoi,
Inderdaad, 1,5mm is te weinig: de vonk komt dan steeds te laat. De ontbranding bereikt de zuiger dan pas als die al een eindje op weg is naar beneden.
De energie die vrijkomt door de ontbranding wordt dan niet maximaal gebruikt om je zuiger naar beneden te duwen.
De onbenutte energie van de ontbranding komt dan als hitte in je uitlaat terecht.
Merkte je ook dat je motor erg warm werd? (Verkleuring van het chroom van je uitlaatbocht/tikkende geluiden van uitzettende metalen bij de cilinder/heet vliegwiel)
Ik weet niet uit mijn hoofd hoeveel toeren je motor moet maken bij volgas op de standaard, maar ik denk dat dat ook niet per se een goede maat is voor de prestatie/afstelling van je motor.
Het gaat er uiteindelijk om, hoe de mobylette presteert onder belasting. Een slechte motor kan imposant janken op de standaard, maar als je erop gaat zitten…
Ik ben benieuwd wat je bevindingen zijn na het juist afstellen van de ontsteking.
Als je vragen over hebt over het afstellen van je ontsteking, horen we het wel. Er is ook al wel veel over geschreven op het forum, volgens mij.
Groeten,
Rudolf
Inderdaad, 1,5mm is te weinig: de vonk komt dan steeds te laat. De ontbranding bereikt de zuiger dan pas als die al een eindje op weg is naar beneden.
De energie die vrijkomt door de ontbranding wordt dan niet maximaal gebruikt om je zuiger naar beneden te duwen.
De onbenutte energie van de ontbranding komt dan als hitte in je uitlaat terecht.
Merkte je ook dat je motor erg warm werd? (Verkleuring van het chroom van je uitlaatbocht/tikkende geluiden van uitzettende metalen bij de cilinder/heet vliegwiel)
Ik weet niet uit mijn hoofd hoeveel toeren je motor moet maken bij volgas op de standaard, maar ik denk dat dat ook niet per se een goede maat is voor de prestatie/afstelling van je motor.
Het gaat er uiteindelijk om, hoe de mobylette presteert onder belasting. Een slechte motor kan imposant janken op de standaard, maar als je erop gaat zitten…
Ik ben benieuwd wat je bevindingen zijn na het juist afstellen van de ontsteking.
Als je vragen over hebt over het afstellen van je ontsteking, horen we het wel. Er is ook al wel veel over geschreven op het forum, volgens mij.
Groeten,
Rudolf
Re: av 3 van 1958
heb de ontsteking juist gezet, en een ritje gedaan.
maar géén verbetering .
maar géén verbetering .
Re: av 3 van 1958
Verdorie! Óók niet de oplossing. We blijven denken.
Re: av 3 van 1958
Je schreef dat je compressie "6,2 kg" is. De eenheid kg ken ik niet voor compressie.
Voel je de compressie goed bij het met de hand ronddraaien van je vliegwiel?
(Brommer in vrijloop of op standaard zetten hierbij)
Wordt de motor ook erg heet na, zeg, 15 minuten rijden?
Gr. Ruud
Voel je de compressie goed bij het met de hand ronddraaien van je vliegwiel?
(Brommer in vrijloop of op standaard zetten hierbij)
Wordt de motor ook erg heet na, zeg, 15 minuten rijden?
Gr. Ruud
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: av 3 van 1958
Blijft lastig dit soort dingen via een forum.
Een bezoekje aan een forumlid lost geheid de grootste problemen zo op. Als je blokje maar 15km/h wil lopen inplaats van 40km/h is er echt iets heel overduidelijks niet orde Iets zegt me dat je het direct hoort als je het blokje in het echt hoort
Je woonplaats in je profiel vermelden helpt bij het zoeken van een forumlid bij jou in de buurt.
Een bezoekje aan een forumlid lost geheid de grootste problemen zo op. Als je blokje maar 15km/h wil lopen inplaats van 40km/h is er echt iets heel overduidelijks niet orde Iets zegt me dat je het direct hoort als je het blokje in het echt hoort
Je woonplaats in je profiel vermelden helpt bij het zoeken van een forumlid bij jou in de buurt.
Re: av 3 van 1958
misschien toch eens een naar een cilinder/zuiger + veren kijken
eens de maat nemen van de cilinder of misschien een ruil cilinder kopen met zuiger??
iemand een adres???
eens de maat nemen van de cilinder of misschien een ruil cilinder kopen met zuiger??
iemand een adres???
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: av 3 van 1958
Is de cilinder zo ver heen dan? Heb je zo weinig compressie? Is er niks meer aan te doen?
Dit zijn zo eens wat vragen die je jezelf kan stellen.
At random onderdelen vervangen en hopen op een goed resultaat is een omslachtige en dure manier van repareren.
Dit zijn zo eens wat vragen die je jezelf kan stellen.
At random onderdelen vervangen en hopen op een goed resultaat is een omslachtige en dure manier van repareren.
- australman
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: av 3 van 1958
Hoi,
Even een beetje tweetaktolie door het bougiegat en daarna opnieuw de compressie testen.Als je nu een duidelijk hogere waarde krijgt zijn hoogstwaarschijnlijk
de zuigerveren versleten en mag de boel uit elkaar.
Hans
Even een beetje tweetaktolie door het bougiegat en daarna opnieuw de compressie testen.Als je nu een duidelijk hogere waarde krijgt zijn hoogstwaarschijnlijk
de zuigerveren versleten en mag de boel uit elkaar.
Hans
Re: av 3 van 1958
ik weet is allemaal niet zo simpel.!!!
ik heb 6,2 kg compressie ,en bij warme motor ook.
ik denk dat 6 kg genoeg is.
ja franky,u heb wel gelijk maar ik moet toch ergens beginnen.
eens nieuwe -zuiger veren monteren (dit kan toch ook niet de kost zijn?)
ik heb 6,2 kg compressie ,en bij warme motor ook.
ik denk dat 6 kg genoeg is.
ja franky,u heb wel gelijk maar ik moet toch ergens beginnen.
eens nieuwe -zuiger veren monteren (dit kan toch ook niet de kost zijn?)
Laatst gewijzigd door baloe op 09 mei 2015, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.