Pagina 1 van 1

raar geval met mijn eeg

Geplaatst: 03 dec 2015, 18:23
door AGB
Van midag op de terugweg van vollenhove een trip van 25km ongeveer zit ik rechtop snelheid 40 km buig
Ik naar voor met de neus bijna op de teller 40 km , ga ik met de rug naar achter tegen de topkoffer een hand
Aan het gas anders rek ik het niet , gaat de eeg een stuk harder lopen wel tegen de 50 km, toeval dacht ik,
Rechte weg vlak weinig wind, dit zo 4 a 5 x herhaald met elke keer het zelfde resultaat , :?: zal maar een schuine rugleuning
Aan mijn zadel maken en een extra verhoogt stuur er bij doen op de eeg , ik wou hem nog wel wat harder laten lopen
Tot zo ongeveer 55km (andere cilinder? ) of zijn die er niet voor een eeg

Re: raar geval met mijn eeg

Geplaatst: 03 dec 2015, 20:07
door Franky
Vaag, heel vaag :o Zo veel kan het toch niet schelen in luchtweerstand. Ik zou het eens een keer moeten proberen.

Re: raar geval met mijn eeg

Geplaatst: 03 dec 2015, 21:46
door australman
Hoi,

Misschien dat de brommer 'normaal ' bij 40 km/u viertakt en bij grotere weerstand wel zuiver tweetakt.
Je zou dan eens een kleinere sproeier kunnen proberen.
Hans

p.s. Mijn beide EEG tjes lopen niet harder dan 42 km/u

Re: raar geval met mijn eeg

Geplaatst: 03 dec 2015, 22:35
door AGB
Viertakt doet hij wel soms met voluit maar ook weer niet constant zodra hij goed warm is is het weg,
Brandstof verbruik is ongeveer een op 50 vindt ik nog niet zo verkeerd
Kan het rare gedrag aan de pas geplaatste beenbeschermers liggen? Normaal loopt hij zo rond de 43 km afhankelijk
Hoe de wind waait,

Re: raar geval met mijn eeg

Geplaatst: 05 dec 2015, 00:29
door MobyJoost
Een verandering in rijgedrag kan je wel verwachten, na het monteren van beenschermen. Maar meer snelheid is niet het eerste waar ik dan aan denk. De invloed van die schermen op de äerodynamische eigenschappen van het voertuig zijn natuurlijk wel groot, maar dit gevoelsmatig verklaren, gaat me toch boven de pet. Misschien moeten we een windtunnel huren en je daarin zetten, met je EEG? :D

Re: raar geval met mijn eeg

Geplaatst: 05 dec 2015, 10:34
door Harrie
Hallo MobyJoost en AGB,
Het frontaaloppervlak wordt groter, maar de stroomlijning beter, zodat er minder wervelingen zijn.
Met een paraplu op de fiets rijden, waarbij de paraplu tegen de wind gehouden wordt, geeft ook een verrassend effect.
Je zou verwachten dat je minder snel vooruit komt, maar dat is niet zo. Een windtunneltest lijkt mij een goed idee.
Harrie

Re: raar geval met mijn eeg

Geplaatst: 05 dec 2015, 11:06
door Polle
Wat nog heel raar is dat tijdens tijdritten met de racefiets de volgwagen een stuwende invloed heeft op de renner.
Dan moet de wagen dichter dan 10m op de fietser rijden.
Ze gaan in de wielersport waarschijnlijk een regel inlassen dat de volgwagen verder achter de fietser moet rijden om deze niet te beïnvloeden zodat alles eerlijk verloopt.
Het gaat hier om honderdsten maar dat kan je eerste plaats kosten.
Ook tijdens onze rit naar Frankrijk was er een leuk voorval.
Gerard had een vlagje achterop de bromfiets.
Je zou denken dat deze tijdens het rijden achteruit wappert.
Niets van aan het vlagje wapperde naar Gerard toe .
ook zoiets geks door wind speling tijdens het rijden.

Gr Polle

Re: raar geval met mijn eeg

Geplaatst: 05 dec 2015, 11:22
door Franky
Dit effect merk je zelfs als er weer eens een wielrenner achter je zit. Je voelt het meestal als er eentje achter je zit.

Re: raar geval met mijn eeg

Geplaatst: 28 dec 2015, 21:42
door ruudk
Je zou denken dat deze tijdens het rijden achteruit wappert.
Niets van aan het vlagje wapperde naar Gerard toe .
Als het vlaggetje niet boven Gerard uitstak, kan ik me dat wel voorstellen; de wind krult om Gerard heen en probeert de onderdruk te vullen die zich direct achter Gerards rug bevond als gevolg van het rijden. Je ziet het ook wel bij cabriolet auto's. Het haar van de vrouw of man achter de voorruit waait naar de voorruit toe.
Wat betreft het "voelen" van de volgwagen door de racefietser, dat klopt ook. Net als de racefietser zelf, creëert ook de volgwagen een verdichting (overdruk) in de lucht voor zich uit. Hiermee duwt de wagen de fietser voor zich een klein beetje vooruit.
Ruud

Re: raar geval met mijn eeg

Geplaatst: 29 dec 2015, 10:28
door Mobygek
Polle.....wat voor vlaggetje...ik weet van niks :?:
Misschien wapperende delen van de bagage achterop toen, maar een vlaggetje....zegt mij niets.
Ik weet wel dat er een vacuüm achter je ontstaat achter je rug tijdens rijden.
Suzuki had in de MOTO GP ook een kontje ontwikkeld waar turbulentie ontstond om de rijder die achter je zat
zogenaamd te storen i.p.v. er naar toe gezogen te worden zodat je op het rechte stuk moeilijker kan passeren.
Het was niet mooi, en blijkbaar viel de resultaten ook tegen want ze zijn er mee opgehouden.
Grappig toch.

vrgr gerard

Re: raar geval met mijn eeg

Geplaatst: 30 dec 2015, 09:44
door ruudk
Ik weet wel dat er een vacuüm achter je ontstaat achter je rug tijdens rijden.
Bij vacuüm denk ik aan het luchtledige, dan moet je wel vreselijk hard scheuren, Gerard!
Rrrruud!

Re: raar geval met mijn eeg

Geplaatst: 30 dec 2015, 10:09
door Mobygek
dat klopt ook Ruud.

vrgr gerard