Ik reed met mijn AV50 volgas een lange steile helling op (voor NL begrippen lang). Halverwege de helling ineens een harde klap onder om mijn bromfiets gevolgd door erg luid inlaat geluid en vermogen verlies. Al snel kwam ik erachter dat de bromfiets nog functioneerde dus ik ben heel rustig de helling opgereden om daarna bovenop de helling stil te gaan staan. Het blok draaide vrolijk stationair.
Wat bleek nou, er was een explosie door de inlaat gegaan. De dempingskap van de Gürtner carb was eraf geknald. Het metalen beugeltje wat de kap vast hield was losgesprongen uit de bevestigingspunten van de carb en de beugel zelf was vervormd door de klap

Hoe kan dit nou weer? Hoe kan je zonder enige waarschuwing een backfire krijgen? Dit blok mist geen slag. De ontsteking werkt uitstekend. De bromfiets heeft nog nooit zo snel gelopen als nu. Het hele blok en carb is origineel en ik ga met mijn grote fietstassen simpeltjes over de 50km/h heen. Het ding loopt als een speer! Wel heb ik problemen als ik lange tijd snel rijd de bromfiets in gaat houden. Ik heb dit altijd toegewezen aan de carb. Het vlotter nivo lijkt niet constant te zijn. Dit moet ik nog oplossen, hoewel ik nu twijfel aan die diagnose. Maar dit kan toch nooit een backfire geven?
Ik heb na lang nadenken 1 verklaring kunnen vinden die enigszins bizar is. Het is theoretisch mogelijk dat de bougie zo warm is dat het een gloeiplug is geworden. In dat geval kan de bougie de brandstof ontsteken zonder vonk en op rare momenten. Dit kan ook het inhouden na lange stukken snel rijden verklaren. Maar dan moet die bougie wel echt heeel erg warm zijn.
Ik sta voor een raadsel. Hebben jullie nog goede ideeën hoe dit nou weer kan?