Brommer gaat niet aan de praat

Rinosaure
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 sep 2014, 12:05

Re: Brommer gaat niet aan de praat

Ongelezen bericht door Rinosaure » 02 apr 2019, 17:08

Te grote afstand tussen de contactpunten van de bougie ?
Als een bougie vonkt buiten de motor, dan wil dat nog niet zeggen dat-ie ook vonkt in de motor bij hogere compressie (= hogere luchtdichtheid).
Tegenwoordig is standaard de contactpuntafstand, van nieuwe bougies, ongeveer 0,7 mm.
Voor onze Moby's moet die contactpuntafstand veel kleiner zijn. Ik leerde vroeger: de dikte van een duimnagel. Maar zeg 0,2-0,3 mm.
Ik heb al verschillende malen mij rot gezocht naar oorzaken waarom een motor niet wilde draaien en het bleek een paar keer de contactpuntafstand van de bougie(s) te zijn. Dit speelt vooral als de motor al wat ouder is en de bobine en/of condensator niet helemaal fris meer zijn.
Maak die contactpuntafstand eens heel klein, zeg 0,15 - 0,20 mm, en probeer dan nog eens !

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Brommer gaat niet aan de praat

Ongelezen bericht door PantinNL » 03 apr 2019, 00:05

Rinosaure schreef:
02 apr 2019, 17:08
......
Maak die contactpuntafstand eens heel klein, zeg 0,15 - 0,20 mm, en probeer dan nog eens !
Wat je hier vertelt is een noodprocedure die we toepassen wanneer het ontstekingssysteem zwak is.
Bij een zeer zwakke vonk t.g.v. een oude bobine kan je met deze truc misschien nog naar huis rijden. Het kan geen kwaad om het eens te proberen, maar ik vermoed dat er wel meer mis is.
Regelmatig krijg ik brommers te zien, waarvan men beweert dat alles goed is; desondanks loopt de brommer niet.
Meestal tref ik meerdere fouten aan. Een beginneling komt daar niet gemakkelijk uit en zal eindeloos in cirkels blijven ronddraaien. Ik ben benieuwd wat Hans aantreft.
Groet,
Henk van Kessel

Rinosaure
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 sep 2014, 12:05

Re: Brommer gaat niet aan de praat

Ongelezen bericht door Rinosaure » 03 apr 2019, 16:35

Inderdaad, het heel klein maken van de contactpuntafstand is niet de eindoplossing. Maar als de motor dan wel draait, dan weet je tenminste weer iets beter waar je de echte oplossing zoeken moet.
Ik ken er overigens genoeg die bougies gewoon rechtstreeks uit het doosje in de motor monteren. Dat gaat wel goed bij moderne auto's en motoren, met hun 12V en elektronische ontstekingen, maar bij oudere voertuigen moet je de afstand tussen de bougiecontacten echt kleiner afstellen. De handleiding zegt 0,4 mm.
(Maar jou hoef ik dat niet te vertellen ;) )

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Brommer gaat niet aan de praat

Ongelezen bericht door loe » 03 apr 2019, 17:15

Lol.ik ken er ook zo eentje ,die ze recht uit het doosje monteerd.heeft niet eens voelermaatjes in bezit..
Ken je tegen lullen als brugman,helpt niks.

Plaats reactie