Pagina 3 van 3

Re: Mobylette EEG 1967

Geplaatst: 07 sep 2019, 14:36
door SamKilometerMan
Oke allemaal, ik heb goed nieuws en slecht nieuws.

Het goede nieuws is dat de brommer nu loopt, ik weet wat het nu precies was maar na veel aanpoten sprong ie tot leven en ben ik ermee weg gesjeest!

Het slechte nieuws is dat hij stationair niet wil lopen, wat ik ook doe, hij valt uit op lage toeren. Voordat ik het probleem op wou lossen wou ik eerst naar de boogie kijken wat voor kleur hij had ej tijdens het demonteren viel mij op dat er een 'hapje' mist om het boogiegat. Het is best weinig maar als ik de krukas handmatig draai hoor ik gesis van de boogie komen. Het lijkt erop dat ik compressie verlies heb en ik denk dat hij om die reden stationair niet wil lopen.. heeft iemand tips om het compressie probleem te verhelpen?

Vriendelijke groet

Re: Mobylette EEG 1967

Geplaatst: 07 sep 2019, 14:54
door loe
Foto van het probleemgebied aub.
Een hapje mist om het bougiegat is te vaag omschreven.


Of mis je misschien je decomprssie klep .?

Re: Mobylette EEG 1967

Geplaatst: 07 sep 2019, 15:26
door Lolle
Bedoel je langs de schroefdraad van de bougie? Dan een andere kop plaatsen. Graag even een foto.

Re: Mobylette EEG 1967

Geplaatst: 07 sep 2019, 16:12
door SamKilometerMan
De motor wordt na een poosje vol gas rijden ook moker heet. Een natte theedoek sist als je hem tegen het blok aanhoudt

Re: Mobylette EEG 1967

Geplaatst: 07 sep 2019, 16:30
door AGB
zelf een koperen sluitring maken ten dikte van de losse bougie ring en wat groter in omvang en uit gloeien de losse ring van de bougie dan verwijderen, als de draad nog goed is anders een draadbus er in
warm worden kan de ontsteking zijn die niet goed staat, of er loopt wat aan wat de warmte kan,
veroorzaken

Re: Mobylette EEG 1967

Geplaatst: 07 sep 2019, 17:01
door loe
Koperen ringen haal ik by myn lokale gereedschap winkel.
Zo n heerlyk kistje heeft hy met verschillende diameters en diktes.
Een beetje automaterialen zaak heeft ze ook wel.
Worden gebruikt voor olie vulpluggen en aftap bouten
De bougie afdichtring is waarschynlyk net niet groot genoeg om af te dichten.
En een ngk bougie heeft er zelfs nog een ribbel in .

De beste oplossing.een andere kop opscharrelen.


Het loeiheet worden kan door een verkeerde bougie warmtegraad komen.
Waarschynlyk staat de ontsteking niet goed op tyd .

Re: Mobylette EEG 1967

Geplaatst: 07 sep 2019, 18:54
door Polle
Gewoon een andere cilinderkop er op is volgens mij het makkelijkst

Gr Polle

Re: Mobylette EEG 1967

Geplaatst: 07 sep 2019, 19:41
door Franky
Hoe oud is die bougie? Als ik dit zo zie zit het probleem nog niet ver genoeg naar de rand. Een nieuwe bougie met verse afdichtring (zit al op de bougie) zou de oplossing al kunnen zijn.

Je noemt dat je motorblok over de 100 graden is. Dat is normaal. Die van mij is een heel eind over de 100 graden. Ik wil nog een keer een sensor erop plakken om te zien hoe warm het nou eigenlijk is.

Re: Mobylette EEG 1967

Geplaatst: 07 sep 2019, 22:09
door loe
By de action koop je voor 2 tientjes een laser hitte reader scanner pistool ding
Kunne van alles mee scannen ook de warmte verlies van je huis bv

Re: Mobylette EEG 1967

Geplaatst: 08 sep 2019, 08:58
door Franky
Zo'n infrarood temperatuur meter? Die dingen hebben zeer beperkte meerwaarde bij bromfietsen omdat ze de temperatuur niet kunnen meten van glimmende en licht glimmende oppervlakken. Mijn cilinder en cilinderkop kan hij niet deugdelijk meten. Dat glimt al teveel.

Re: Mobylette EEG 1967

Geplaatst: 08 sep 2019, 09:11
door Lolle
Wij hebben op het werk een goede, maar die heeft meer dan 1000€ gekost. Daar kun je alles mee meten.

Re: Mobylette EEG 1967

Geplaatst: 08 sep 2019, 09:22
door mobydilz
Alleen al voor het oog zou je de cylinder-kop mogen vervangen;
wellicht dan ook andere problemen opgelost.
gr md

Re: Mobylette EEG 1967

Geplaatst: 08 sep 2019, 09:30
door Franky
Lolle schreef:
08 sep 2019, 09:11
Wij hebben op het werk een goede, maar die heeft meer dan 1000€ gekost. Daar kun je alles mee meten.
Dat is het betere werk. Bij mijn vorige werkgever hadden we een Fluke. Die had hetzelfde probleem. Geen glimmende oppervlakken :(

Re: Mobylette EEG 1967

Geplaatst: 11 sep 2019, 20:37
door Kees61
Je kunt bij de IR thermometers een stukje matte isolatietape op de cilinderkop plakken, mits voldoende hittebestendig. Bij IR meters gaat het er om dat de Epsilon waarde rond de 0,95 is.

groetjes,
-=Kees=-

Re: Mobylette EEG 1967

Geplaatst: 11 sep 2019, 21:10
door Franky
Kees61 schreef:
11 sep 2019, 20:37
Bij IR meters gaat het er om dat de Epsilon waarde rond de 0,95 is.
Dat vraagt om wat extra uitleg. Epsilon waarde? :roll:

Re: Mobylette EEG 1967

Geplaatst: 11 sep 2019, 21:19
door MobyJoost
Erg ingewikkeld allemaal. Uiteindelijk heeft Sam een andere kop nodig. Om te beginnen. Als het hem nog interesseert, even reageren. Een EEG kopje is wel te vinden.

Re: Mobylette EEG 1967

Geplaatst: 20 sep 2019, 15:06
door SamKilometerMan
Nou hehe daar ben ik weer, het heeft even geduurd maar ik heb verdere informatie.

Ten eerste het compressieverlies: ik heb even samen met mijn vader ernaar gekeken en hij dacht wel te weten wat ertussen kon... Uit het stof van een onderdelen bak werd een soort van asbest ring achtig geval getrokken, het is vrij dik en hard maar wel flexibel. Ringetje om de boogie gedraaid en op de cilinder kop gedaan en ja hoor, geen gesis meer en de motor draait een stuk zwaarder. Ik dacht het geflikt te hebben maar mijn tegendeel werd bewezen want hij startte nou niet meer!! (De ontsteking was trouwens afgesteld hiervoor en toen deed ie het nog) na heel wat aftrappen start hij nu wel eens, maar na gasgeven verzuipt ie en valt de motor stil. Ik denk dat het mengsel nu veelste rijk is en dat de lucht die door het boogiegat naar binnen getrokken werd bij elke slag voor een correctie zorgde.. ik had voor ik het ringetje erom gedaan heb met de stel schroef gespeeld om te kijken of de motor het ging doen bij stationair draaien... Ik kon de schroef op een slag zetten; hij liep. Ik kon de motor op 5 slagen zetten; hij liep. Niet stationair maar vol gas ging hij als een tierelier. Ik heb het vermoeden dat de motor nu een te rijk mengsel krijgt en dus een te grote sproeier heeft. Momenteel heb ik grootte/maat/model 225(Staat onderop de sproeier).

Nu het tweede punt: terwijl ik met de stelschroef aan het klooien was om te kijken of dat zou helpen met het starten zag ik dat de gaskabel kapot was. Er zit een holle schroef in de carb waar de kabel doorheen loopt en die is bovenop afgebroken. Ik zou wel een nieuwe willen kopen maar ik geen idee hoe ik een nieuwe moet vinden en waar? Iemand bekend met het aanschaffen van gaskabels? Ik ben hulp nodig hier haha


Edit: terwijl ik zelf op zoek ging naar een cilinderkop viel het mij op dat er veel mensen een 'model' eeg hebben. Ik weet de nummers niet meer zo goed maar ik zoiets als 'E.E.G. av 10' is het zo dat nog weer verschillende modellen in een model zitten? Zo ja, hoe weet ik welk model ik exact heb?

Ps, excuus voor het lange wachten, het leek mij een beter idee om eerst heel wat informatie te verzamelen en problemen te lokaliseren dus vandaar!

Pps, Franky: de boogie is gloednieuw, heb hem toen gelijk vervangen aangezien zo'n kreng maar €4,€5 kost

Re: Mobylette EEG 1967

Geplaatst: 20 sep 2019, 16:06
door loe
De stelschroef is om de stationair toerental te stellen..
Het is geen mengselschroef .

Re: Mobylette EEG 1967

Geplaatst: 20 sep 2019, 16:09
door loe
Gewoon een e e g cilinderkop.
Geen av 10 '.