Dit klinkt misschien wat raar na dat ik "even" naar Woerden ben komen rijden, maar mobylette loopt eigenlijk niet erg goed. Ik heb afgelopen zaterdag op een andere mobylette gereden en die liep wel zo veel mooier, dat het nu maar eens tijd is om jullie hulp in te schakelen. Want na 7 jaar aan sleutelen is er veel veranderd aan mijn bromfiets, maar deze kuren blijven steeds bestaan.
Mobylette AV50s
![Afbeelding](https://blufiles.storage.live.com/y1pFKRzoxJnCXCV86eydR6tutdUcSkhWsrhEfkxWeDOuNElt81E59wnb3O2-ckSf_HxhkT9vuKNHTQ/IMG_1143.jpg?psid=1)
De kuren:
Hoge toeren
Mijn mobylette heeft een hekel aan hoge toeren draaien. Met hoge toeren bedoel ik snelheden boven de 38 km/h. Als het blok niet super warm is kan je bijna niet boven de 38km/h uitkomen. Boven die snelheid gaat hij inhouden. Als hij inhoud maakt hij vreemde geluiden. Soms houd hij in, soms niet. Als je eenmaal 42 rijdt, besluit hij soms om weer gek te doen en terug te zakken naar 38 km/h. Minder gas geven maakt een einde aan de vreemde geluiden. Alleen dan kom je nooit boven de 38 km/h uit. De enige oplossing is om gewoon plankgas te geven. Na 10 minuten rijden stopt hij met gek doen en kan je eindelijk boven de 38 uit komen zonder gekkigheid.
Stationair
Mijn mobylette heeft de bijzondere eigenschap om maar 1 minuut stationair te kunnen draaien. In die minuut loopt hij perfect stationair. Na ongeveer een minuut zakt het toerental en als je dan niet in grijpt valt het blok gewoon uit. Met wat spelen met gashendel kan je hem wel aan houden. Bijstellen met de stationair schroef is geen oplossing omdat hij dan een minuut lang veels te veel toeren draait bij stationair lopen.
Topsnelheid
Mijn topsnelheid met grote fietstassen is 43km/h. Ik heb sommige mensen horen zeggen dat je met mijn blok (groot spruitstuk) sneller zou moeten kunnen. Dat doet hij niet.
Al gedaan:
Er is natuurlijk in 7 jaar onmogelijk veel gedaan aan de bromfiets. Hier een overzichtje
Ontsteking
De volledige ontsteking is vervangen. Ik heb zelfs met zelfbouw CDI unit gereden. Dit had allemaal geen invloed op de bovengenoemde klachten.
Blok
Ik heb in al die tijd met flink wat cilinders, zuigers en cilinderkoppen gereden. Bij alle setups had ik de bovengenoemde problemen. Ondanks al het kabaalen gestotter is er in het blok zelf geen schade te vinden.
Sproeiers
Ik heb een keer experimenten gedaan met een hele set aan sproeiers. Mijn resultaten waren onbegrijpelijk. Ik vond geen verband tussen rijgedrag en sproeiergrote. Uiteindelijk heb ik de sproeier grote erin gedaan die mij door Harrie was aangeraden. Ik kreeg haast het gevoel dat de hoek die de carb maakt met de aarde van groter belang is dan de sproeier grote
![Neutraal :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Carb
De carb is schoon van binnen en de benzine toevoer naar de carb is goed.
Help!
Wie snapt hier nog wat van?
Grt
Frank