Lang stationair draaien geeft problemen

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door Franky » 10 jul 2020, 12:46

Update (hopelijk de laatste)
Ik was bij Henk langs geweest omdat hij een dècompressieklepfrees had. Deze bleek echter niet te passen :shock: De klep bij een 99z kop zit een stuk dieper dan bij een AV7 kop (ook als het een hoge druk kop is). Waarom? Geen idee. Ik heb zelf het gereedschap moeten maken.

Ik heb een kop van een boormachine erop gezet. Draait iets makkelijk met de hand.
Afbeelding

Afbeelding
Dit is een opsteek verzinkboor met 4x60mm m6 geharde pen erin. Niet eens zo duur (€15,-)

Hier het eerste stukje dat ik gefreesd heb. Snappen jullie nu waarom dit maar bleef lekken? :lol:
Afbeelding

Dit is het eindresultaat van het freeswerk dat ik daarna weer met polijsten netjes heb gemaakt. De sporen die je ziet zitten komen van de klep. Deze heeft wat draaisporen en heeft deze tijdens het polijsten overgebracht op de zitting.
Afbeelding

Dit is het eindresultaat. Nog steeds lek, maar in tegenstelling met eerdere testen wel constant lek. Ik heb elke keer ongeveer hetzelfde resultaat.
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/ ... 20pomp.mp4

Na een waanzinnige hoeveelheid uren hierop verbrand te hebben valt me wel iets op. De fabrikant zal dit nooit zo netjes gedaan hebben want dit is allemaal veel te arbeidsintensief. Ik vermoed daarom dan ook dat tijdens gebruik de klep langzaam dicht koekt en daarmee de uiteindelijke afdichting tot stand komt. Ik vermoed dat de fabrikant zich niet zo druk maakte om wat lekkage omdat het zichzelf wel op lost. Mits de klep niet tegen een scheve zitting zit zoals bij mij het geval was. :lol:

We gaan het zien. Ik ga de kop weer plaatsen. :)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door Franky » 16 jul 2020, 10:59

Gisteren mijn eerste tochtje gereden. Het rijdt verder allemaal goed. De compressie is best hoog maar je merkt wel dat hij redelijk snel verdwijnt. Sneller dan bij mijn AV50. Ik ben benieuwd hoe dit zich ontwikkeld.

Dan nog wat verrassend positief nieuws. Ik heb voor het eerst een goede bougiekleur bougie uit mijn 99z gehaald. Na een lange tocht op 1/3 gas was de bougiekleur uitstekend. Wel heb ik bewust een route gekozen zonder stoplichten en de motor direct uitgezet toen ik thuis kwam. Als de motor een minuut stationair had gedraaid was de bougie hoogst waarschijnlijk weer pikzwart want stationair loopt de motor nog steeds erg rijk. Om een idee te geven. Als je de motor koud start doe je dit door geen choke of gas te gebruiken. De motor slaat altijd direct aan. Als je dan meteen gasgeeft doet de motor het slecht dus dat deel is goed. Stationair is dus waardeloos. Hierdoor rookt en stinkt deze bromfiets echt afschuwelijk als hij voor een stoplicht staat. :(

Ik wou een gekke motor hebben. Dan zal ik te weten komen ook :lol:

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 16 jul 2020, 16:25

Bijna elke Moby die je enige tijd stationair laat lopen heeft bij bougie controle een gitzwarte kleur. Althans, zo is mijn ervaring.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door Franky » 16 jul 2020, 20:48

Klopt. Ik vermoed dat dit bewust wordt gedaan om extra smering te geven. Een stationair draaiende motor verbruikt zo weinig brandstof dat je anders een vastloper krijgt is mijn theorie.

Maar er is wel een verschil tussen rijk en rijk. Mijn AV50 heeft bij koud weer toch echt de choke nodig om te starten. Na het starten valt de motor snel uit als je hem stationair laat lopen. De 99z heeft nooit een choke nodig en valt stationair nooit uit bij een ijskoude motor. Nog erger, in het verleden viel de motor na lang stationair draaien zelfs uit als je weg wou rijden. Of hij dat nu doet weet ik niet. Ik sta niet graag stil met dat rook ding. Mijn AV50 kent deze problemen allemaal niet.

Het is allemaal ook heel logisch. De 99z motor trekt een dieper vacuum dan de AV50 met als gevolg een rijker mengsel. Natuurwetten :evil:

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door PantinNL » 16 jul 2020, 21:37

Franky schreef:
16 jul 2020, 20:48
.......
Het is allemaal ook heel logisch. De 99z motor trekt een dieper vacuum dan de AV50 met als gevolg een rijker mengsel. Natuurwetten :evil:
Logisch, dat de 99Z daarom een andere carburateur heeft, die daar rekening mee houdt.
Ik heb ooit meegemaakt dat er een stationair probleem was met een geel-zwarte 99Z. Door een andere carburateur was het toen het probleem in één klap opgelost.
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door Franky » 17 jul 2020, 08:40

Helaas kan ik me niet meer herinneren of de originele carb dit probleem ook had. Ik heb hier 3 originele carburateur liggen. Helaas kennen die allemaal zo hun problemen. Een van die carburateurs is onberijdbaar. De andere twee zijn de beste gurtners waar ik nooit mee gereden heb maar bokken nog steeds in zeer specifieke situaties die veel te vaak voorkomen. Dat was voor mij de rede om definitief Gurtner aan de kant te leggen. Ook omdat de originele Gurtner zeer luid was. Natuurlijk is de SHA dat ook, maar dat heb ik al heel behoorlijk opgelost. Het bizarre is dat de twee Gurtner carburateurs die redelijk zijn niet eens hetzelfde rijden. Ik heb dus drie carburateurs en geen enkele rijdt hetzelfde. Dat zegt wel iets over de kwaliteit van het spul. :shock:

Dat stationair mengsel probleem ga ik wel oplossen. Desnoods komt mij oplossing om gaatjes te boren in de gasschuif weer terug. Dit concept was goed, maar de uitvoering was nog niet goed. Ik vermoed dat ik dit ga doen. Maar eerst moet de inlaatdemper definitief gemaakt worden. Het tijdelijke ding wat er nu op zit zal uiteindelijk kapot gaan en op dat moment de hele motor vernielen. :P

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door loe » 17 jul 2020, 09:15

Waarom zoek je niet een 8.7 die je kan aanpassen naar 10 of 11mm.
Die van my rydt echt geweldig.
Ware het niet dat ik van de winter aan de gang ga om een spruitstuk te maken zodat er een kreidler carb achter kan. Die zyn net ff wat beter af te stellen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door Franky » 17 jul 2020, 09:38

Een 99z motor met carb voor een AV7 motor? Dat wordt een drama :( Deze motoren verschillen aanzienlijk tov elkaar.
Die SHA doet het uitstekend op 1 ding na. Stationair.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door PantinNL » 17 jul 2020, 10:40

Hallo Frank,
Waarom ga je niet eerst flink wat kilometers rijden.
Mijn brommers gaan meestal pas na 500 km echt lekker lopen.
Alles moet een beetje zetten en op elkaar ingespeeld raken.
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door Franky » 17 jul 2020, 10:42

Dat is ook het plan. Nadat ik de inlaatdemper definitief heb gemaakt. Tot die tijd mag ik eigenlijk niet meer rijden. Dat is onnodig risicovol.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door loe » 17 jul 2020, 13:46

De kleine Sha heeft volgens my geen lucht sproeier.
Anders een scootercarb scoren. Daar zit wel een luchtsproeier op.
Dat loopt heel mooi

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door Franky » 17 jul 2020, 17:46

Klopt. Eigenlijk zou je naar een dollerto PHBH moeten volgens mij. Die heeft meer mogelijkheden. Ik heb dit volgens mij ooit in Frankrijk op een 99z gezien. Dit had volgens mij als nadeel dat je in de zijkappen moet zagen. Dat is natuurlijk not done.

Ik zal eerst proberen zo ver mogelijk te komen met mijn huidige carb.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 17 jul 2020, 18:32

PHBH is een scooter carburateur. Ook weer heel anders. Kies voor PHBG. Luchtstelschroef, hoofdsproeier, stationairsproeier en naald in de gasschuif. En allemaal aan te passen met vele maten. Keuzes, keuzes, keuzes. Is er overigens voor twee- en viertakt, dus wel opletten bij eventueel bestellen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door Franky » 17 jul 2020, 19:20

Dank je voor de correctie Joost ;)
Ik typte dat op geheugen maar ik zat er overduidelijk naast.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 17 jul 2020, 20:42

Erg begrijpelijk, Franky. Het is me, na jaren, duidelijk geworden, dat de PHBG de beste, op vele vlakken, afstelbare carburateur is, voor oldschool tweetaktmotoren. Alles is er voor te krijgen. Het opboren van een 8,7 naar 11mm vond ik ook idioot, want je maakt de venturi kapot, waardoor de lucht snelheid ernstig veranderd, maar werkt dus voor Loe wel goed. Reuze interressant!

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door loe » 17 jul 2020, 21:02

Ik had er twee. Dus kon er eentje verklooien.
Zoals ik 't zie is de 10 mm presies het zelfde als een 8.7.
Alleen ze hebben een restrictie in de verstuiver buis. Voor de nl markt.
Dus opboren naar 10 mm. De verstuiver ook opboren. Klaar. Gassen
De opgeboorde Ryd zelfs beter dan een ori 10 mm die ik heb liggen.
Waarschynlyk iets te maken met dat de verstuiver buis met stationair gaatjes anders is.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door Franky » 18 jul 2020, 09:17

Hierbij een filmpje van een 99z met PHGB.
https://www.youtube.com/watch?v=FR1yYWX ... e=youtu.be
Hierbij zie je wel wat problemen. Die carb is groot! Ik klaag nu al over herrie en moet daarvoor een inlaatdemper ontwerpen in een krappe ruimte. Met die PHGB is er geen ruimte meer voor een inlaatdemper. De oplettende kijker zal overigens zien dat deze bromfiets geen echte 99z is want het is een motor zonder contrepiston. Hierdoor staat het blok in het midden van het frame en past de carb wel. Volgensmij zijn de zijkappen niet aangepast. Een echt 99z blok staat echter ver uit het midden waardoor de carb door de kappen heen gaat. :(

Joost, heb jij een PHBG op een mobylette? Ik ben wel nieuwsgierig nu :D

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door loe » 18 jul 2020, 09:51

Hy heeft een racekelk met een theezeefje.
Dat maakt echt braap braap braaaaaaaaap.
Geluid. Dat wil je niet frank.
Ik weet van iemand dat dit wel de beste resultaten geeft in de racing wereld.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door loe » 18 jul 2020, 10:02

Is deze carb wat voor jou. Is van Ali expres.
Aansluiting flens is 19 mm. Tis een 13 mm carb.
Misschien is 't ontwerp van de luchtfilter een idee.
Screenshot_20200718_095156_com.alibaba.aliexpresshd_compress45.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 18 jul 2020, 14:20

Ik heb er wel één liggen, Franky, maar nog niet gemonteerd, want het is inderdaad best wel een puzzel, bij veel Moby's,

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door Franky » 19 jul 2020, 08:59

loe schreef:
18 jul 2020, 10:02
Is deze carb wat voor jou. Is van Ali expres.
Aansluiting flens is 19 mm. Tis een 13 mm carb.
Misschien is 't ontwerp van de luchtfilter een idee. Screenshot_20200718_095156_com.alibaba.aliexpresshd_compress45.jpg
Voorlopig koop ik even niets ;)
Ik vind die inlaatdempers wel bijzonder. Altijd meerdere kleine buisjes. Dit zie je vaak en zal daarom wel werken. Ik heb echter geen idee waarom dat werkt. Ik heb destijds heel veel testen met inlaatdempers gedaan op mijn 99z. Helaas waren al deze testen zinloos omdat het geluid door de wanden heen ging :shock: Hier kwam ik pas veel later achter. Mijn dempingskap is nu dubbelwandig met versteviging er tussen. Dat maakt enorm veel uit! De huidige kap is al best stil. Ik heb twee grote uitgangen. Elke uitgang is zo groot als de diameter van de carb. Heel anders dan wat jij laat zien.
Meer onderzoek is nodig :lol:

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door loe » 19 jul 2020, 11:58

't ging my meer om dat je met deze ruimte genoeg hebt. In plaats van een scooter carb

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Ongelezen bericht door Franky » 19 jul 2020, 12:00

Hij lijkt inderdaad vrij compact te zijn. Daar heb je gelijk in ;)

Plaats reactie