Pagina 1 van 4

Lang stationair draaien geeft problemen

Geplaatst: 04 mei 2020, 17:15
door Franky
Ik heb een leuk raadseltje voor jullie. Mijn 99z heeft al zolang ik me kan herinner een interessant probleem.
Als mij motor lang stationair moet lopen (flink lang rood stoplicht) heb ik problemen met wegrijden. De motor draait fantastisch stationair. Zelfs voor zeer lange tijd. Echter, als je volgas weg wil rijden bokt de motor enorm. Hij mist volledig willekeurig verbrandingsslagen en pakt er af en toe ook weer een paar wel. Dit is te stoppen door het gas weer voor een groot deel dicht te doen en rustiger weg te rijden. Het is mogelijk je motor volledig af te laten slaan door volgas te blijven geven. Ik geloof dat ik dat nu 2x heb meegemaakt dat de motor afsloeg en dan krijg je het blok ook heel moeilijk weer aan. Het bokken is na een paar meter rijden normaalgesproken voorbij en dan werkt alles weer perfect. Verder zijn er nooit problemen met het missen van verbrandingsslagen.

Ik heb wel een theorie waar het vandaan komt, maar ik ben benieuwd waar jullie aan denken.

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Geplaatst: 04 mei 2020, 17:19
door Polle
Zoals wij hier in België zeggen verzopen.

Gr Polle

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Geplaatst: 04 mei 2020, 17:27
door MobyJoost
Mee eens. Tijdens het lang stationair lopen, verzameld zich een hoop olie in het systeem, denk ik. Misschien is het opgelost, als je, af en toe, tijdens het stationair draaien, wat gas geeft, om de motor door te spoelen.

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Geplaatst: 04 mei 2020, 18:27
door GROENEKAN
Eens kijken of met een maatje kleinere sproeier dit probleem zich ook voordoet, vermoedelijk niet.

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Geplaatst: 04 mei 2020, 18:32
door loe
Uitlaat verstopt .
Teveel tegendruk omdat de uitlaat vol met rook zit .
Of je decompressie sluit nie goed af .dan kryg je een onbedoelde egr klep.

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Geplaatst: 04 mei 2020, 18:35
door Lolle
Lijkt mij idd iets met te veel brandstof bij het plotselinge gas open trekken. Vlotter misschien iets laten zakken?.

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Geplaatst: 04 mei 2020, 18:57
door Franky
Het is dellorto sha. Helaas kan je daar niet op normale wijze niets doen aan het stationair gasmengsel.
Uiteraard zijn problemen zoals verstopt uitlaat, teveel benzine bij plots opentrekken gashendel enzo geen probleem. Want bij korter stationair draaien kan je de gashendel wel plots opentrekken en werkt alles perfect. Het is een probleem dat tijdens het stationair draaien langzaam erger wordt en bij het wegrijden heel snel weer verdwijnt. Sproeier kan het daarom ook niet zijn.

Ik kreeg ook het idee dat hij stationair idioot rijk staat. Mijn dank voor de bevestiging. :thumbup:

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Geplaatst: 04 mei 2020, 19:22
door JanmobyEvert
Te weinig brandstof? Bij shoken al geprobeerd? Tijdens het stationair draaien koelt de motor te veel af?

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Geplaatst: 04 mei 2020, 19:32
door Franky
Interessant idee. Ik zou in dat geval me voor kunnen stellen dat bij die 2x dat de motor echt niet meer aan wou de motor heel makkelijk te starten zou moeten zijn met een beetje choke. Aangezien het ding echt niet aan wou zou ik zeggen dat verzopen zijn realistischer is.
Wat ook opvallend is, is dat ik de choke überhaupt niet hoef te gebruiken. Ook bij een 1ste start met koude motor niet. Dat doet ook wat vermoeden.

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Geplaatst: 04 mei 2020, 20:09
door loe
Vlotter niveau controleren dan maar.
Sluit het benzine poepeltje nog wel goed af als de vlotter omhoog is ?
Kleiner sproeiertje monteren is een minuut werk .

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Geplaatst: 04 mei 2020, 20:12
door loe
Ik had het laast ook toen ik de moby had neergezet zonder het kraantje dicht te doen.
De vlotter sloot nie goed af.
En de benzine kwam uit het ontluchtings schoorsteentje pruttelen.
Dat wilde ook nie echt goed wegryden kan ik je vertellen

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Geplaatst: 04 mei 2020, 20:16
door Franky
Dat is een goede Loe! Vlotter die niet afsluit en te vol loopt. Die ga ik bekijken.
Moeilijk te testen overigens. Naast natuurlijk de kraan open zetten en kijken of de zaak uiteindelijk gaat lekken.

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Geplaatst: 04 mei 2020, 23:04
door loe
De vlotter moet horizontaal staan en dan moet het afsluiten.anders het lipje een beetje buigen.
Testen doe je als volgt .gewoon door het benzine slangetje te blazen en dan het vlottertje.omhoog drukken
Ondersteboven houden en dan blazen werkt ook goed .want dan heb je ongeveer de druk die de benzine geeft aan de vlotter .

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Geplaatst: 05 mei 2020, 20:31
door ADK
mijn AV 50 had ook deze problemen, zuigerveren vervangen, nu ong 600 km gereden, en alle problemen zijn over, deed ook vier takten tot hij erg goed warm was is ook over nu, had van alles geprobeerd, andere sproeiers, andere carb, niets hielp.
de mijne starte koud ook altijd prima.

gr ADK.

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Geplaatst: 05 mei 2020, 20:45
door Franky
Dat zijn toch andere klachten. 4-takten doet hij bij mij nooit. De zuigerveren zijn bij mij al nieuw.

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Geplaatst: 05 mei 2020, 22:28
door ADK
dat dacht ik ook, ik had alles stap voor stap, uitgewisseld, carb, onsteking enz zonder resultaat , miste ook slagen, en na poosje stationair uitvallen, en weer slecht aan willen slaan.
hoeveel is je slotspeling ?

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Geplaatst: 06 mei 2020, 17:19
door Franky
0.30mm

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Geplaatst: 06 mei 2020, 18:41
door MobyJoost
Zo, dat is ruim!

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Geplaatst: 06 mei 2020, 18:44
door Franky
Het viel nog binnen specs. Maar ik verbaasde me er ook al over dat nieuwe zuigerveren al zo ruim kunnen zitten.

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Geplaatst: 06 mei 2020, 19:55
door ADK
bij mij was t 0.40 1 trapje en direct lopen, versleten zuigerveren kan ook bij warme motor problemen geven, dat haperen word veroorzaakt door, zo nu en dan net geen goede afdichting in de cilinder, dan trekt ie ff niet voldoende benzine mee ,zeg maar, laat je hem ff afkoelen heb je kans dat ie weer betere compressie heeft, en dan doet hij het gewoon weer, in zo'n geval lijkt het op een carb, of onstekings probleem.

hoe veel km s heb je met de zuigerveren gereden? ik houd voor een standaard blokje 0,15 slotspeling aan, bij nieuwe veren.
met vr gr ADK.

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Geplaatst: 06 mei 2020, 20:38
door Franky
1000km gok ik? Ze zijn nog niet eens ingesleten.

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Geplaatst: 06 mei 2020, 21:01
door ADK
dat zijn nog niet veel kms dan, met 0,30 slot speling zijn ze eigenlijk aan vervanging toe, zit al aardig tegen de max waarde.
hoeveel was de slotspeling met de nieuwe zuigerveren ?

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Geplaatst: 06 mei 2020, 21:30
door loe
Ik zou me niet zo druk maken om de slotspeling .
Ik heb ook zo n .30 slotspeling. Compressie zat.
Er zitten twee veren op dus de tweede vangt de eerste wel op.
Ik vind het veel belangryker hoe de zuiger er onder de zuigeveren er uit ziet.
Is die nog netjes .niks aan doen.
Ziet het er onder lekker zwart bruin uit .dan zyn de veren af .

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Geplaatst: 06 mei 2020, 21:46
door Franky
Ik heb even moeten zoeken in mijn logboek hoe het precies zat. Helaas heb ik in het begin niet alles genoteerd. Later ben ik nauwkeuriger geworden. Ik kwam nog meer interessante dingen tegen.

Bij monteren was de slotspeling onbkend. Ik heb het niet genoteerd.
De 0.30mm speling die ik hier vermelde was na 1300km. Toen is het blok uit elkaar geweest ivm een ander probleem. De cilinder met zuiger zijn nu weer geplaatst zoals ik ze na 1300km heb aangetroffen. De speling is dus nog steeds 0.30mm. De veren zijn nog niet eens ingesleten.

Verder staat er in mijn logboek dat de originele carb een veel te rijk mengsel gaf stationair en dat ik daarom de dellorto SHA er op ging zetten. Zoals je kon lezen levert die ook een veel te rijk mengsel stationair. Dit probleem gaat langer terug dan ik door had. Elke carburateur die ik erop gehad heb geeft dit probleem.

Is het uberhaupt mogelijk dat een te grote slotspeling een rijk stationair mengsel geeft? Ik vind dat bizar. Des al niet te min denk ik dat het tijd is voor andere zuigerveren. Echter, hebben alle zuigerveren dezelfde diameter? Als deze erg nieuwe al zoveel speling hebben heeft het vervangen ook weinig nut. :(

Bedankt trouwens dat je mij hier op attendeert ;) Ik zou eigenlijk eens vaker in dat logboek van mij moeten rondneuzen. Het probleem is dat het erg uitgebreid is en daarom totaal niet overzichtelijk. Het zijn letterlijk 31 pagina's aan technische opmerkingen, test gegevens en assemblage tips. Dit is het logboek van 1 van mijn bromfietsen :shock:

Re: Lang stationair draaien geeft problemen

Geplaatst: 06 mei 2020, 21:47
door Franky
Dit blok is net uit elkaar geweest voor meerdere redenen. 1 daarvan was lage compressie. De compressie is nog steeds niet briljant. Ik heb geen oorzaak gevonden voor de lage compressie. Er is geen lekkage, wat niet kan.

Dit blok gaat weer open!