Pagina 2 van 3

Re: Kaptain mobylette AV55

Geplaatst: 11 jun 2020, 06:06
door MobyJoost
Je hebt overigens een BR6HS bougie. De R staat voor resistor. Is een ontstoorde bougie. Als je bougie kap ook ontstoord is, is dat dubbelop en dat maakt je vonk ook zwakker. Koop een B6HS.

Re: Kaptain mobylette AV55

Geplaatst: 12 jun 2020, 14:22
door Veleno
Vandaag de mobylette nog eens gestart. In de week liep hij mooi, al viel me wel op als ik gas gaf dat hij soms een ''kling'' geluid maakte die je voelt.
Ook vandaag was dit het geval. Wat me ook opviel was dat hij bij zijn eerste startpoging niet het volle vermogen kon halen...

Re: Kaptain mobylette AV55

Geplaatst: 12 jun 2020, 15:10
door loe
Koppelingstrommel.en of de ontstekingsvliegiel goed vast ?

Re: Kaptain mobylette AV55

Geplaatst: 12 jun 2020, 17:10
door Franky
De motor moet altijd warm worden voordat hij het vermogen haalt. Ik weet niet of je dat bedoelt bij eerste startpoging.

Omtrent de klonk. Op de snaarschijf, zit je draaiknopje voor fietstand en motorstand wel echt goed op de motorstand. Dat draaiknopje is nogal vervelend aangezien je vrij veel geluk moet hebben dat het hendeltje en het tandwiel precies goed uitgelijnd staan.
Ook kan dit mechanisme versleten zijn. Dan krijg je ook rare geluiden vermoed ik zo.

Re: Kaptain mobylette AV55

Geplaatst: 12 jun 2020, 23:02
door Veleno
Ik ga er morgen eens naar kijken. Betreffende geen vermogen, De motor sloeg aan maar wanneer ik de gashendel opendraaide reageerde hij niet en viel uit. Toen ik de 2de keer probeerde ging hij traag naar zijn vermogen.
Bij het rare geluid dacht ik eerst aan een kapotte zuigerveer maar dan zou er een continu geschraap moeten zijn denk ik.

Re: Kaptain mobylette AV55

Geplaatst: 13 jun 2020, 08:38
door Franky
Als je de motor koud start en je trekt het gas meteen open kan het zijn dat de motor direct uitvalt. Ik heb altijd een paar honderd meter nodig voordat dit helemaal weg is. De eerste 200m rij ik vaak met een beetje choke om de motor aan te houden.

Wat er gebeurt is dat de brandstofdamp condenseert op het interne oppervlak van je motoronderdelen. Hierdoor is het mengsel te arm rond de tijd dat het bij je verbrandingskamer komt. Hierdoor valt de motor uit. Daarom hebben we ook een choke. :)

Re: Kaptain mobylette AV55

Geplaatst: 13 jun 2020, 21:45
door Veleno
Vandaag gecheckt of alles vaststond wat ook het geval was. Echter heb ik nog steeds de 'kling' bij het gas geven. Het is slechts maar 1 keer dat hij dit doet en steeds bij het gas geven.
Wat me ook opgevallen is ,de snaarschijf raakt regelmatig de koppelingstrommel, er zit dus wat zijdelingse speling op.
Ook lekt er bij de carburaror wat benzine uit het gaatje waar het stangetje voor het zwarte afdekkapje van de carburator zit.
Het lijkt momenteel wel dat ik van de ene verassing in de andere val...vermoedelijk moet ik de v-snaar ook nog vervangen want deze is vrij slap naar mijn mening en heeft zijn beste tijd wel gehad. De nummers die erop stonden zijn immers onleesbaar geworden. Iemand enig idee welke riem erop moet?

Re: Kaptein mobylette AV55

Geplaatst: 13 jun 2020, 21:54
door PantinNL
v-riemen:
Unikap 3.900.04
Ventico D22
Optibelt MB 112
Hutchinson 5328

Re: Kaptain mobylette AV55

Geplaatst: 14 jun 2020, 09:35
door Veleno
Dank je wel Pantin! Dat de snaarschijf de koppelingstrommel raakt is toch ook niet normaal?

Re: Kaptain mobylette AV55

Geplaatst: 14 jun 2020, 09:50
door Lolle
Veleno schreef:
14 jun 2020, 09:35
Dank je wel Pantin! Dat de snaarschijf de koppelingstrommel raakt is toch ook niet normaal?
Waarschijnlijk een te kleine v-snaar. Kromme snaarschijf. Of de boel beter uitlijnen.

Re: Kaptain mobylette AV55

Geplaatst: 14 jun 2020, 09:57
door Veleno
Er zit wel wat speling op de trapas...En aangezien ik dus een leek ben vraag ik ook hier wat raad. Ik geraak er soms niet wijs uit...

Re: Kaptain mobylette AV55

Geplaatst: 14 jun 2020, 09:58
door Franky
Zonder foto's wordt het moeilijk iets nuttigs te zeggen.

Re: Kaptain mobylette AV55

Geplaatst: 14 jun 2020, 10:33
door loe
Hy hoort op 2 te staan.
2.5 zal nie zoveel uitmaken.iets meer trekkracht.
Zet de bougie ook op 0.4 electrode afstand

Re: Kaptein mobylette AV55

Geplaatst: 14 jun 2020, 10:48
door PantinNL
Veleno schreef:
14 jun 2020, 09:35
Dank je wel Pantin! Dat de snaarschijf de koppelingstrommel raakt is toch ook niet normaal?
Maak eens een filmpje van de lopen motor, dan zie we hoe de uitlijning is en de slingering.
Ik vermoed dat die hele trapasgroep "gaar" is.
Henk

Re: Kaptain mobylette AV55

Geplaatst: 14 jun 2020, 11:02
door Veleno
Ik zal zo meteen een filmpje maken en het via Youtube uploaden.

Re: Kaptain mobylette AV55

Geplaatst: 14 jun 2020, 16:21
door Veleno
Bij deze het filmpje. Ik meen de boosdoener gevonden te hebben waarom de snaarschijf tegen de koppeling schuurde. Daar ik even de uitlaat had verwijderd was de motor iets naar achter geklonken. Deze heb ik dus eerst terug goed geplaatst en de v-snaar staat terug meer gespannen.
Ik denk wel niet dat hij zijn volledig vermogen haalt. Zaterdag breng ik hem binnen voor een nazicht bij iemand die er thuis in is zodat ik ook met een gerust gemoed kan vertrekken voor tochtjes met de fotocamera.

Ik hoor graag jullie reacties!
https://www.youtube.com/watch?v=4uMOdwI_bhI

Re: Kaptain mobylette AV55

Geplaatst: 14 jun 2020, 18:09
door MobyJoost
Je staionair afstelling staat veel te snel. Zoals je al zegt, een nieuwe v-snaar is geen overbodige luxe. Als je hem zaterdag binnenbrengt bij Polle(misschien?), vraag hem, of hij ook een nieuwe snaar heeft. Alle carburateurs, met een luchtfilter, als de jouwe, blazen wat lucht door dat gaatje, waar de klem in zit. Is geen probleem. Dat terug blazen doen alle AV7 motortjes en heet, in goed Nederlands ( :D ), "Blowback". Ook niets raars. Ik denk wel, dat de afstelling van je ontstekingstijdstip wat preciezer kan.

Re: Kaptain mobylette AV55

Geplaatst: 14 jun 2020, 18:16
door loe
Ik ben geen kenner van dit model.
Maar volgens my is de v snaar te kort.waardoor je het aanlopen van de snaarschyf krygt.
Het mengsel is te ryk volgens my.
Op de bok moet het motertje veel feller reageren.
Probeer dus een kleinere sproei.
Ook zou ik de benzine slang inkorten.
Hy gaat nu met een lus omhoog.
Vloeistof wil omlaag .niet omhoog.alleen onder druk wel.
Met volle tank zal t wel goed gaan.
Maar daarna geen idee.

Re: Kaptain mobylette AV55

Geplaatst: 14 jun 2020, 18:31
door Veleno
De stationairschroef staat vrij ver uitgedraaid. Ik ga hem binnenbrengen bij Patrick Vermeeren in Heverlee, volgens de man van wie ik heb gekocht heb is dit de man die er alles van kent...

Re: Kaptain mobylette AV55

Geplaatst: 14 jun 2020, 21:02
door Polle
Dan volgt wel een dikke rekening van een handelaar , herstellingsatelier

Gr Polle

Re: Kaptain mobylette AV55

Geplaatst: 14 jun 2020, 21:34
door mobydilz
Speling op trapas, Zitten alle seegerringen op de trapas met eventuele ringen ertussen?

Alvorens de stationair-schroef in te draaien eerst ven de gasschuif omhoog om de zaak niet
te forceren. Uitdraaien is niet zo schadelijk.

ge md

Re: Kaptain mobylette AV55

Geplaatst: 15 jun 2020, 11:40
door Veleno
Binnenkort een bezoekje brengen aan Polle ;)

Re: Kaptain mobylette AV55

Geplaatst: 15 jun 2020, 12:31
door loe
Dat is een goeie beslissing

Re: Kaptain mobylette AV55

Geplaatst: 20 jun 2020, 18:32
door Veleno
Vandaag de eerste keer een tochtje gemaakt met de mobylette! Genieten! Wel heb ik ondervonden dat hij niet hard optrekt...met de fiets ben je sneller weg. Qua snelheid zit hij maar maximum 30km/u...45 haalt hij lang niet. Zou de ontsteking toch niet goed staan? Het bdp staat op 2,5...

Re: Kaptain mobylette AV55

Geplaatst: 20 jun 2020, 19:26
door brommerskieken
Ja het is een mobylette
Je kan altijd proberen
Het bdp naar 2 te brengen
De wonderen Zijn de wereld nog niet uit

Gr Harold