MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas

Gebruikersavatar
DirkDW
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jul 2021, 08:35
Woonplaats: België

MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas

Ongelezen bericht door DirkDW » 02 jul 2021, 08:44

Hallo,

Een kort overzicht:

MBK51 AV10 met Gurner AR1-13 carbu gekocht vorig jaar. Was veel aan geprutst en slechte staat. Ideaal om dus veel bij te leren.

Mobylette frame helemaal uit elkaar gehaald (nieuwe remmen, lagers, nieuwe lak, katting, enz...).
Terug in elkaar gestoken. Motor draaide enkel in veel te hoge toeren. Stationair schroef helemaal dicht, blokje bleef maar schreeuwen. Zeer slecht :thumbdown:

Carbu kuisen, dichtingen vervangen, zelfde resultaat. Nieuwe carbu gekocht, zelfde resultaat. :think:

Dan maar blok opengegooid (al doende leert men). Alle dichtingen en lagers vervangen. Ook nieuwe cilinderkop en decompressie klep erop. Onsteking op 1.5mm enz.. Alles terug in elkaar en testen maar.

Geen geschreeuw! Na wat afstellen draait hij ook stationair, succes! Helaas... :problem:

Als ik nog maar een beetje gas geef valt hij direct stil! Iemand een idee :?:

Wat ik nog kan testen is de oude carbu er terug opzetten. Daarna weet ik het niet meer...

Afbeelding

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas

Ongelezen bericht door Franky » 02 jul 2021, 10:31

Mijn eerste gedachte gaat uit naar een verlopen ontsteking. Staat de ontsteking veel te vroeg dan kan je enkel stationair draaien. Als je gas geeft valt de motor direct uit. Kan jij verifiëren dat de ontsteking na monteren nog steeds goed staat?

De andere optie is carburateur. Al dan niet verzuipen of geen brandstof krijgen. Het laatste is te testen door de choke erbij te gebruiken. Wil hij dan wel lopen?

Gurtner carburateurs kunnen inconsequent zijn van kwaliteit. De carburateur wisselen voor een ander exemplaar van het zelfde type kan soms verrassende resultaten geven.

Gebruikersavatar
DirkDW
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jul 2021, 08:35
Woonplaats: België

Re: MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas

Ongelezen bericht door DirkDW » 02 jul 2021, 10:51

Dag Franky, reeds bedankt voor je reactie. Antwoord in je tekst:
Franky schreef:
02 jul 2021, 10:31
Mijn eerste gedachte gaat uit naar een verlopen ontsteking. Staat de ontsteking veel te vroeg dan kan je enkel stationair draaien. Als je gas geeft valt de motor direct uit. Kan jij verifiëren dat de ontsteking na monteren nog steeds goed staat?

De ontsteking staat op 1.5mm voor BDP. Ik gebruik hiervoor een micrometer. Vonkt ook goed.

De andere optie is carburateur. Al dan niet verzuipen of geen brandstof krijgen. Het laatste is te testen door de choke erbij te gebruiken. Wil hij dan wel lopen?

Als je de choke gebruikt krijg je hem niet aan. Ook valt hij uit als je dat doet. Hij krijgt dan dus teveel benzine. Maw zal hij te weinig lucht krijgen ?Kan hier fout zitten, ben lang geen expert :shifty:

Gurtner carburateurs kunnen inconsequent zijn van kwaliteit. De carburateur wisselen voor een ander exemplaar van het zelfde type kan soms verrassende resultaten geven.

Ik zal de oude er eens terug opzetten als test.

Wat ik me verder ook afvraag, de dikke rubber die je hier ziet in de foto, waar komt die in de carbu ?
Ik vind nergens een diagram die dat aantoont :(

De dunne rubber die komt bij het vlotter gedeelte waar de benzine leiding toekomt. oftewel nr 3764 in het diagram hierboven.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas

Ongelezen bericht door Franky » 02 jul 2021, 11:51

Je hebt ontstekingsvraag nog niet voldoende beantwoord. Zo ver ik kan zien heeft een AV10 een nok waar je later een dicht vliegwiel tegenaan schroeft. Staat de ontsteking na het monteren van het vliegwiel nog steeds goed? Zo ja, hoe heb je dat gemeten aangezien de punten niet meer zichtbaar zijn.

Het plaatje van jouw carburateur en de losse onderdelen die je hieronder laat zien zijn niet van dezelfde carburateur.

Als het de ontsteking niet is en je met de choke erbij nog steeds niet voor elkaar krijgt verzuipt hij inderdaad.

Gebruikersavatar
DirkDW
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jul 2021, 08:35
Woonplaats: België

Re: MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas

Ongelezen bericht door DirkDW » 02 jul 2021, 12:01

Dag Franky,
Franky schreef:
02 jul 2021, 11:51
Je hebt ontstekingsvraag nog niet voldoende beantwoord. Zo ver ik kan zien heeft een AV10 een nok waar je later een dicht vliegwiel tegenaan schroeft. Staat de ontsteking na het monteren van het vliegwiel nog steeds goed? Zo ja, hoe heb je dat gemeten aangezien de punten niet meer zichtbaar zijn.

Het vliegwiel van de ontsteking is zeer eenvoudig. Hierop staat een markering, zowel op de vaste ontsteking plaat waar de elektronica opstaat alsook het vliegwiel. Tijdens het monteren moet je deze dus gelijk zetten.

Natuurlijk moet je eerst het BDP pakken, 1.5 mm zakken, vastzetten, vliegwiel er opslaan met de markering die overeenkomt en daarna vastschroeven.


Het plaatje van jouw carburateur en de losse onderdelen die je hieronder laat zien zijn niet van dezelfde carburateur.

Dat klopt, maar de 2 rubbers komen wel overeen. Toen ik de nieuwe carbu uitblies met luchtpistool floepte die dikker er uit, en ik heb geen idee waar die vandaan kwam :eh: :mrgreen:

Als het de ontsteking niet is en je met de choke erbij nog steeds niet voor elkaar krijgt verzuipt hij inderdaad.

En wat zou dan de volgende stap zijn in jouw proces ? :D
Reeds bedankt voor je antwoorden!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas

Ongelezen bericht door Franky » 02 jul 2021, 12:21

Choke afstelling controleren. Vlotterhoogte bekijken. Vlotter montage controleren.
Ik ken AV10 blokken niet goed genoeg als het om ontstekingen gaat. :P Ik geloof je ;)

Ik weet niet waar die O-ring hoort :cry:

Gebruikersavatar
DirkDW
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jul 2021, 08:35
Woonplaats: België

Re: MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas

Ongelezen bericht door DirkDW » 02 jul 2021, 12:50

Franky schreef:
02 jul 2021, 12:21
Choke afstelling controleren. Vlotterhoogte bekijken. Vlotter montage controleren.
Ik ken AV10 blokken niet goed genoeg als het om ontstekingen gaat. :P Ik geloof je ;)

Ik weet niet waar die O-ring hoort :cry:
Ok, zal eerst is de oude carbu gebruiken wie weet is dat de oplossing.

Als ik het daarna niet vind dan vrees ik dat hij binnen moet.. Heb er al veel tijd ingestoken, word er moe van

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas

Ongelezen bericht door Lolle » 02 jul 2021, 13:35

Ik zou even niet domweg van de markering op vliegwiel uitgaan maar even meten of de punten daadwerkelijk 1,5 voor bdp open gaan. En zijn de punten juist afgesteld?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas

Ongelezen bericht door MobyJoost » 02 jul 2021, 16:46

Ik vermoed een electronische ontsteking, dus zonder puntjes. Ik kan het fout hebben.

Gebruikersavatar
DirkDW
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jul 2021, 08:35
Woonplaats: België

Re: MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas

Ongelezen bericht door DirkDW » 03 jul 2021, 21:50

Inderdaad elektronische ontsteking :)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas

Ongelezen bericht door Franky » 04 jul 2021, 08:02

Ow. Ja dat maakt het moeilijker. Ik blijf erbij dat de klachten goed passen bij een slecht afgestelde ontsteking of een verstopte carb. Maar je hebt dus een stroboscoop nodig om te zien wat je ontsteking werkelijk doet. Dat maakt het moeilijk.

Gebruikersavatar
DirkDW
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jul 2021, 08:35
Woonplaats: België

Re: MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas

Ongelezen bericht door DirkDW » 05 jul 2021, 10:39

Laat we hopen dat het eenvoudig op te lossen is :)

Ik hoop dat ik vvd de tijd heb om de carbu te wisselen

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas

Ongelezen bericht door PantinNL » 05 jul 2021, 12:21

Franky schreef:
04 jul 2021, 08:02
Ow. Ja dat maakt het moeilijker. Ik blijf erbij dat de klachten goed passen bij een slecht afgestelde ontsteking of een verstopte carb. Maar je hebt dus een stroboscoop nodig om te zien wat je ontsteking werkelijk doet. Dat maakt het moeilijk.
Reden waarom ik voor lange toertochten de voorkeur geef aan punten, die je gemakkelijk kunt stellen zonder allerlei fratsen.
Defect? Geen probleem, want ik heb altijd wel een setje punten bij me.
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas

Ongelezen bericht door Franky » 05 jul 2021, 19:18

De andere kant van dat verhaal Henk is dat mijn 15 jaar geleden nieuwe scooter 50000km gereden heeft zonder ook maar 1x naar de ontsteking te kijken. De eeuwige afweging tussen makkelijk repareerbaar maar wel eerder stuk tegenover moeilijk repareerbeer en degelijker.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas

Ongelezen bericht door AGB » 05 jul 2021, 20:39

Vroeger in begin waren de Electronic onsteking slecht , daar is in de loop der jaren wel verbetering in gekomen, wat voor nieuwe motor heeft nu nog
Punt onsteking? Van gazon maaier tot kettingzaag allemaal Electronic onsteking,

Plaats reactie