MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas
MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas
Hallo,
Een kort overzicht:
MBK51 AV10 met Gurner AR1-13 carbu gekocht vorig jaar. Was veel aan geprutst en slechte staat. Ideaal om dus veel bij te leren.
Mobylette frame helemaal uit elkaar gehaald (nieuwe remmen, lagers, nieuwe lak, katting, enz...).
Terug in elkaar gestoken. Motor draaide enkel in veel te hoge toeren. Stationair schroef helemaal dicht, blokje bleef maar schreeuwen. Zeer slecht
Carbu kuisen, dichtingen vervangen, zelfde resultaat. Nieuwe carbu gekocht, zelfde resultaat.
Dan maar blok opengegooid (al doende leert men). Alle dichtingen en lagers vervangen. Ook nieuwe cilinderkop en decompressie klep erop. Onsteking op 1.5mm enz.. Alles terug in elkaar en testen maar.
Geen geschreeuw! Na wat afstellen draait hij ook stationair, succes! Helaas...
Als ik nog maar een beetje gas geef valt hij direct stil! Iemand een idee
Wat ik nog kan testen is de oude carbu er terug opzetten. Daarna weet ik het niet meer...
Alvast bedankt!
Een kort overzicht:
MBK51 AV10 met Gurner AR1-13 carbu gekocht vorig jaar. Was veel aan geprutst en slechte staat. Ideaal om dus veel bij te leren.
Mobylette frame helemaal uit elkaar gehaald (nieuwe remmen, lagers, nieuwe lak, katting, enz...).
Terug in elkaar gestoken. Motor draaide enkel in veel te hoge toeren. Stationair schroef helemaal dicht, blokje bleef maar schreeuwen. Zeer slecht
Carbu kuisen, dichtingen vervangen, zelfde resultaat. Nieuwe carbu gekocht, zelfde resultaat.
Dan maar blok opengegooid (al doende leert men). Alle dichtingen en lagers vervangen. Ook nieuwe cilinderkop en decompressie klep erop. Onsteking op 1.5mm enz.. Alles terug in elkaar en testen maar.
Geen geschreeuw! Na wat afstellen draait hij ook stationair, succes! Helaas...
Als ik nog maar een beetje gas geef valt hij direct stil! Iemand een idee
Wat ik nog kan testen is de oude carbu er terug opzetten. Daarna weet ik het niet meer...
Alvast bedankt!
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas
Mijn eerste gedachte gaat uit naar een verlopen ontsteking. Staat de ontsteking veel te vroeg dan kan je enkel stationair draaien. Als je gas geeft valt de motor direct uit. Kan jij verifiëren dat de ontsteking na monteren nog steeds goed staat?
De andere optie is carburateur. Al dan niet verzuipen of geen brandstof krijgen. Het laatste is te testen door de choke erbij te gebruiken. Wil hij dan wel lopen?
Gurtner carburateurs kunnen inconsequent zijn van kwaliteit. De carburateur wisselen voor een ander exemplaar van het zelfde type kan soms verrassende resultaten geven.
De andere optie is carburateur. Al dan niet verzuipen of geen brandstof krijgen. Het laatste is te testen door de choke erbij te gebruiken. Wil hij dan wel lopen?
Gurtner carburateurs kunnen inconsequent zijn van kwaliteit. De carburateur wisselen voor een ander exemplaar van het zelfde type kan soms verrassende resultaten geven.
Re: MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas
Dag Franky, reeds bedankt voor je reactie. Antwoord in je tekst:
Wat ik me verder ook afvraag, de dikke rubber die je hier ziet in de foto, waar komt die in de carbu ?
Ik vind nergens een diagram die dat aantoont
De dunne rubber die komt bij het vlotter gedeelte waar de benzine leiding toekomt. oftewel nr 3764 in het diagram hierboven.
Franky schreef: ↑02 jul 2021, 10:31Mijn eerste gedachte gaat uit naar een verlopen ontsteking. Staat de ontsteking veel te vroeg dan kan je enkel stationair draaien. Als je gas geeft valt de motor direct uit. Kan jij verifiëren dat de ontsteking na monteren nog steeds goed staat?
De ontsteking staat op 1.5mm voor BDP. Ik gebruik hiervoor een micrometer. Vonkt ook goed.
De andere optie is carburateur. Al dan niet verzuipen of geen brandstof krijgen. Het laatste is te testen door de choke erbij te gebruiken. Wil hij dan wel lopen?
Als je de choke gebruikt krijg je hem niet aan. Ook valt hij uit als je dat doet. Hij krijgt dan dus teveel benzine. Maw zal hij te weinig lucht krijgen ?Kan hier fout zitten, ben lang geen expert
Gurtner carburateurs kunnen inconsequent zijn van kwaliteit. De carburateur wisselen voor een ander exemplaar van het zelfde type kan soms verrassende resultaten geven.
Ik zal de oude er eens terug opzetten als test.
Wat ik me verder ook afvraag, de dikke rubber die je hier ziet in de foto, waar komt die in de carbu ?
Ik vind nergens een diagram die dat aantoont
De dunne rubber die komt bij het vlotter gedeelte waar de benzine leiding toekomt. oftewel nr 3764 in het diagram hierboven.
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas
Je hebt ontstekingsvraag nog niet voldoende beantwoord. Zo ver ik kan zien heeft een AV10 een nok waar je later een dicht vliegwiel tegenaan schroeft. Staat de ontsteking na het monteren van het vliegwiel nog steeds goed? Zo ja, hoe heb je dat gemeten aangezien de punten niet meer zichtbaar zijn.
Het plaatje van jouw carburateur en de losse onderdelen die je hieronder laat zien zijn niet van dezelfde carburateur.
Als het de ontsteking niet is en je met de choke erbij nog steeds niet voor elkaar krijgt verzuipt hij inderdaad.
Het plaatje van jouw carburateur en de losse onderdelen die je hieronder laat zien zijn niet van dezelfde carburateur.
Als het de ontsteking niet is en je met de choke erbij nog steeds niet voor elkaar krijgt verzuipt hij inderdaad.
Re: MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas
Dag Franky,
Reeds bedankt voor je antwoorden!Franky schreef: ↑02 jul 2021, 11:51Je hebt ontstekingsvraag nog niet voldoende beantwoord. Zo ver ik kan zien heeft een AV10 een nok waar je later een dicht vliegwiel tegenaan schroeft. Staat de ontsteking na het monteren van het vliegwiel nog steeds goed? Zo ja, hoe heb je dat gemeten aangezien de punten niet meer zichtbaar zijn.
Het vliegwiel van de ontsteking is zeer eenvoudig. Hierop staat een markering, zowel op de vaste ontsteking plaat waar de elektronica opstaat alsook het vliegwiel. Tijdens het monteren moet je deze dus gelijk zetten.
Natuurlijk moet je eerst het BDP pakken, 1.5 mm zakken, vastzetten, vliegwiel er opslaan met de markering die overeenkomt en daarna vastschroeven.
Het plaatje van jouw carburateur en de losse onderdelen die je hieronder laat zien zijn niet van dezelfde carburateur.
Dat klopt, maar de 2 rubbers komen wel overeen. Toen ik de nieuwe carbu uitblies met luchtpistool floepte die dikker er uit, en ik heb geen idee waar die vandaan kwam
Als het de ontsteking niet is en je met de choke erbij nog steeds niet voor elkaar krijgt verzuipt hij inderdaad.
En wat zou dan de volgende stap zijn in jouw proces ?
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas
Choke afstelling controleren. Vlotterhoogte bekijken. Vlotter montage controleren.
Ik ken AV10 blokken niet goed genoeg als het om ontstekingen gaat. Ik geloof je
Ik weet niet waar die O-ring hoort
Ik ken AV10 blokken niet goed genoeg als het om ontstekingen gaat. Ik geloof je
Ik weet niet waar die O-ring hoort
Re: MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas
Ok, zal eerst is de oude carbu gebruiken wie weet is dat de oplossing.
Als ik het daarna niet vind dan vrees ik dat hij binnen moet.. Heb er al veel tijd ingestoken, word er moe van
Re: MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas
Ik zou even niet domweg van de markering op vliegwiel uitgaan maar even meten of de punten daadwerkelijk 1,5 voor bdp open gaan. En zijn de punten juist afgesteld?
Re: MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas
Ik vermoed een electronische ontsteking, dus zonder puntjes. Ik kan het fout hebben.
Re: MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas
Inderdaad elektronische ontsteking
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas
Ow. Ja dat maakt het moeilijker. Ik blijf erbij dat de klachten goed passen bij een slecht afgestelde ontsteking of een verstopte carb. Maar je hebt dus een stroboscoop nodig om te zien wat je ontsteking werkelijk doet. Dat maakt het moeilijk.
Re: MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas
Laat we hopen dat het eenvoudig op te lossen is
Ik hoop dat ik vvd de tijd heb om de carbu te wisselen
Ik hoop dat ik vvd de tijd heb om de carbu te wisselen
Re: MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas
Reden waarom ik voor lange toertochten de voorkeur geef aan punten, die je gemakkelijk kunt stellen zonder allerlei fratsen.
Defect? Geen probleem, want ik heb altijd wel een setje punten bij me.
Henk
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas
De andere kant van dat verhaal Henk is dat mijn 15 jaar geleden nieuwe scooter 50000km gereden heeft zonder ook maar 1x naar de ontsteking te kijken. De eeuwige afweging tussen makkelijk repareerbaar maar wel eerder stuk tegenover moeilijk repareerbeer en degelijker.
Re: MBK 51 AV 10 Valt stil bij gas
Vroeger in begin waren de Electronic onsteking slecht , daar is in de loop der jaren wel verbetering in gekomen, wat voor nieuwe motor heeft nu nog
Punt onsteking? Van gazon maaier tot kettingzaag allemaal Electronic onsteking,
Punt onsteking? Van gazon maaier tot kettingzaag allemaal Electronic onsteking,